23 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No. 7310 — Fiati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 23 Şubat 1939 Ingiltere müsaade devrini kapamağa karar verdi Bir harb çıkarsa bütün kuvvetile Fransanın yanında bulunacak Bir Ingiliz Nazırı: “Fransanın emniyeti Ingiltere için hayati bir ehemmiyeti haizdir,, diyor Bulgaristan - Türkiye münasebetleri Balkanlar için sulhun devamlı ve normal bir bal almasında komşu- muz Bulgaristanın sulha bağlı bir po- litika gütmesi başlıca âmillerden biri olmuştur, Bulgaristan, biihassa son senelerde, samimi olarak bu yolu tutmuş; Bal- kanlarda, herkesin gıpta İle baktığı bu iyi geçim havasını bozmamak için esaslı bir tekâmül göstermiştir. Bu hayırlı inkişafı, çimali garbi komşu- zun bütün Balkanlılarla münasebet- lerinde görüyoruz. Bulgaristanın Türkiye İle müna- sebetleri pek eskidenberi iyi komşu- luk esasına dayanmış bulunuyor, Bu devletle ilk dostluk muahedesini im- zalamış olan, Türkiyedir. Hattâ, Bul garistanın diğer Bâlkanlılarla müna- sebellerinin bügünkü şekle girmesine Bulgaristan - Türkiye doslluğunun büyük yardımları dokunduğunu söy» lemek mübalâğa sayılamaz Son hâdiseler bu yakınlığın gittik- çe arttığını gösteriyor. İş başına ye- ni geçen Türkiye Hariciye Vekilinin Bükreşe giderken Sofya yolunu ter- cih etmesi, Bulgaristan Başvekil ve Hariciye Nazır ile temasa verdiği kiymeti gösterdiği -gibi, - muhterem Kössivanof'un yolda uzun müddet Hariciye Vekilimize refakat etmesi, büyük bir nezaket eserinden başka İki devlet arasındaki dostluğun yeni bir tezahürü sayılmalıdır. Başka tür- Tü olması esasen akla sığmaz. Bulga- ristanla Türkiye arasında hiçbir ihti- lâr olmadığı gibi, iki komşu mem- leketin siyasi faaliyetlerini başka he- deflere götürecek ayrilik da yoktur. Türkiye kadar Bulgaristan da sulhü özler, Bulgaristan gibi Türkiye de dahili inkişafına çalışmak, memleke- ti imar etmek, milleti refaha götür- mek azmindedir. Kendi hududları dışında gözü olmıyan memleketlerin siyaseti, komşularile iyi geçinmek, sulhü korumak gayelerinden -başka emel besliyemez. Bu bakımdan Bul- garistan ile Türkiye arasındaki dost- Yuk şimdiye kadar büyük neticeler vermiş, Balkanları her türlü ihtilaf tan, anarşiden, harb tehlikesinden uzak bulundurmuş, tarih kitapları- nın - pek yakın “bir mazide - dünya- nin en karışık yeri diye tarif ettikleri bu Avrupa parçasını, dünyanın en sakin, en rahat, eti emin ülkesi ha- Mine sokmuştur. Bu neticeleri görerek, Avrupanın Zavallı haline de bakarak, bu dostluk ve iyi geçim havasını daha fazla kuv- Yetlendirmeğe çalışmamak mümkün müdür? Bu gayretlerin bizde olduğu kadar, komşumuz ricalinde de eksik olmâdığıria öminiz, Bulgâristanın Mmukadderatını en İyi şekilde idare eden muhterem Kö- #eivanofun her fırsatta gösterdiği dostluk delilleri Türkiyede bu kanaate Bittikçe kuvvet veriyor. Bundan dola- Yı memnunuz; çünkü bu dostluk yal- Baz İki komşu memleket arasındaki Münasebetlere değil, bütün Bulkan- lar sulhüne hizmet etmesi dolayısiyle istikbali aydınlatan kıymetli bir âmil- dir, Necmeddin Sadak B, Attleş B. Amery Avam kamarasındaki müzakereye iştirak edenler Londra 22 — İngiliz” Ticaret Nezareti müsteşarı B. Hudson'un Moskovaya ve Şimali Avrupa mem- leketlerine yapacağı seyahat ehem- miyetle karşılanmıştır. Bu seyahat iktisadi ve ticari mahiyette olmakla beraber demokrasilerin mukavemeti- ni tanzim için İngiltere politikasının daha metin bir istikamet tuttuğuna ve artık müsaâdeler devrinin kapan- dığna alâmet telâkki edilmektedir. İngiltere uzlaşmak için çalışmaktan hali kalmıyacaktır. Fakat silâhlan- masının kifayetsizliği yüzünden bu- güne kâdar takib ettiği müsaadat politikasını bırakacaktır, İngiliz Başvekili ile sıkı temasları bulunan şahsiyetler, diktatörlerle uz- laşma yolunda pek ileriye gidildiğini bizzat Başvekilin de takdir ettiğini ve B, Mussolini Fransa ile iyi komşu- luk münasebetlerini tesise temayül Belediyeden beklenen çabukluk: etmezse İngilterenin şimdiden müs şahede olunan “azim ve metanetinin daha kuvvetleneceğini beyan ediyor- Jar, Alâkadar müşahidler, İngiliz Hari- ciye Nazırı -Lord Halifax'ın ticaret İ odasında söylediği sözler üzerinde de duruyorlar, Nazir İngilterenin Lon- dra - Paris mihveri. etrafında sulh davasınd hizmet etmeğe azmetimiş olan bütün memleketlerle siyasi ve iktisadi münasebetlerini okuvvetlen- dirmesi lâzım geldiğini söylemiştir, Diğer taraftan İngiltere ile Fran- sanın tahrikâmiz bir diplomasiye baş vurmaksızın mukavemete kud- Tetleri olduğunu isbat etmeleri lâzır- dır, İngiliz Hariciye Nazırının, İngil terenin Fransaya yardımının hudud- suz olması icab ettiğini söylemesi ma- nidar telâkki edilmektedir, En nihayet Londrada umumiyetle zannedildiğine göre Şimali Avrupada | kuvvetli demokrasi cephesi vücuda getirilmesi, Amerikanın vaziyeti Üze--| tinde de müsaid bir tesir yapacaktır, Avam Kamarasındaki müzakere Londra 22 — Avam Kamarasında dün silâhlanma meselesi görüşü- (Devamı 10 uncu sahifede) Ebilkkntle nr: Gözümüzü açalım! Bir kaç seferdir, uyuşturucu mad- deler iptilâsı üzerine dikkati celbedi- yoruz: Yollarda raslanıp dilenci sant- lan kendini birakmış heroinmanların. çoğalması ve gazetelere intikal eden yakalanma haberlerinin nisbeti bu mevzu üzerinde durmamız icab et- tirmişti. Resmen tahakkuk etmiş ha- diselerin istatistiğini de aşağıya der- cediyoruz! SENE 1915 1936 1987 318 1935 34 1939 Clk iki ay) 210 Memnun edici bir netice değil. Gözümüzü açalım! Evvelden de tdvsiye ettiğimiz gibi, yeni tedbirler alalım... HADİSE 169 18 İngiliz generalı Neslih bu sabah İst anbula geldi Misafir general bu akşam Ankaraya gidiyor muhafız alayının tat bikatını seyredecek Yukarıda: İngiliz general Neslih Sirkeci garında, aşağıda: Kurmay B. Aziz misafire beyanı hoşâmedi ediyor İngiltere hükümeti Harbiye e Neza- | reti istihberat şubesi müdür muavini | 'Tümgenerâl Frerdrik George B. Neslih | bu sabah saat sekizi on geçe Avrupa &kspresile İstanbula” gelmiştir. Misa- (Devamı 2 nel sahifede) Balkan Antantı Konseyi resmi tebliğ neşretti Türkiye, Yunanistan, Yugoslavya ve Romanyanın Franco hükümetini tanımaları kararlaştırıldı B. Saracoğlu Atina Bükreş 22 (A.A.) — Balkan antan- tı daimi konseyi bu sabah son toplan- fisini yapmışlır, Konferans mesaisi sonunda aşağıdaki resmi tebliği neş- retmiştir; da 3 gün kalacak Balkan antanlı daimi konseyi Bük- reşte Romanya Hariciye Nazırı B. Ga- fenkonun riyaseti altında 20, 21 ve 22 şubat 1939 tarihlerinde — toplanmış- | tir. Yunanistan B, Metaksas, Türkiye B. Saracoğlu ve Yugoslavya da B. Cincar Markoviç tarafından temsil ediliyorlardı. Daimi konsey âzaları şimdiki en- İernasyonal- vaziyetin muhtelif veç- helerini tedkik etmişler ve Balkan an- tantı devletlerinin o menfaatlerini bilhasa alâkadar eden meseleler üze- rinde geniş noktai nazar teatisinde bulunmuşlardır. Daimi konsey âzaları Balkan © an- tantının kurulalıdanberi mülhem öl duğu sulh idealine derin bir surette bağlı olarak takib ettiği siyaseti her birinin tamamile ayni tarzda derpiş ettiklerini müttefikan müşahede ey- lemişlerdir. Deâimi konsey Balkan antantı Âza- larını biribirine bağlıyan sıkı tesanü- dü bir kere daha teyld ederek gayret- leririe âyni zihniyet içinde devâm hu- susundaki müttehid azimlerini ehem- miyetle kaydeyler . Bu hususta, dalmi konsey, 31 tem- miz 1938 de Selânikte akdolunan an- Devamı 10 uncü sahifede)