23 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

23 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

1938 - 39 Istanbul futbol şampiyonu Beşiktaşın kuruluşu, faaliyeti ve muvaffakiyetleri 1938-39 şampiyonu Beşiktaş takımı son kadrosu ile Beşiktaş klübümüzün 1938 - 1939 İstanbul futbol şampiyonu olduğunu haber vermiş ve bu güzide ktübümüzü tebrik etmiştik. Büyük bir tevazula kendi köşelerinde çalışan Beşiktaş Kübünün, bu vesile ile kısa bir tarih- çesini yazıyoruz: Rİ .. Beşiktaş jimnastik klübü 1903 yı. nda kurulmuş ve 1909 yılında da Beyoğlu mutasarrıflığına resmen tes cil ettirilmek suretile teşekkül etmiş €n eski klüplerimizdendir, Bugünkü meşgul olduğu sporlar: Futbol, atletimm, güreş, boks, es krimwe'su sporlarıdır. Müessis a7asının adedi, 130 dir. gün klübü idare edenler; Reis Sular idaresi müdürü Yusuf Ziya, belediye heyeti fenniye müdürü Hüs- MÜ Savni, avukat Abdülkadir Ziya Kâramürsel, Rüştü Erkuş, İhsan Öz- kaya ve Sadriden mürekkeptir. Kiübün teşekkülü Beşiktaş jimnastik klübünün İdare heyeti Şükrü paşanın reisliği al- ında bay Ziya Karamürsel (İstan. bul mebusu) Şevket Cenani, Cami, Fuâd Balkan ve Naciden teşekkül et- miştir, İlk defa Beşiktaşta İhlamur cad- desinde bir karakol binasında bilâ- hare yine Beşiktaşta Akaratler bina» larından birine faaliyete geçen klüp ilk senelerinde güreş, jimnastik, es. krim, halter gibi sporlarla faaliyete başlamış ve klüpte bu sporlarla ilk meşgul olanlar arasında tanınmış sporculardan muallim Mazhar, M. Sami Kalgay Ahmed Fetgeri, Meh- med Fetgeri, Fuad Balkan, Şevket ve Ali Seyfi bulunmuşlardır. Klübün güreş sahasındaki faaliyeti 910-920 senelerinde büyük liği nami altında yapılan ve Kurd- dereli Mehimed, Filiz . Nurullah - ve Çaya gibi pehlivanların iştirak ettiği meşhur güreşlerde Beşiktaş klübün- den merhum Kenan ile Ahmed Fet. 'Taksimdeki ık | güreş yerinde cihan pehlivan- | geri ve Hüseyin Hüsnü hakemlik va- zifesini yapmışlar ve bu suretle bu güreşlerin fenni kısmi Beşiktaş klü- bünün murakabesi altına terkedil- miştir. Bu profesyonel güreşler ara sında .yine Beşiktaş klübünün mem. leketimizde ilk defa olarak tertip et- tiği amatör greko Romen güreş mü- sabakaları icra edilmiş ve bu güreş» lere iştirak edenler arasında bay Ke- mal, Ahmed Fetgeri, Mehmed Fet- geri, Ahmed Celâl, Said, Şerafettin, Şevket, M. Sami, Hüseyin Hüsnü, Agopyan, Artin ve Savaş bulunmuş- lardır. Bu amatör güreşler sonunda Beşik» taş klübünden Mehmed Fetgeri, ha- fif siklet, Ahmed Fetgeri orta sik. | let, ve Kemal ağır siklet şampiyonu olmuşlardır. Bu hâdise Türk amatör güreş tarihimizde zikre şayandır, Beşiktaş klübümüz bundan sonra da aralarında Tayyar, Abbas, Hayri gi- bi senelerce şampiyonluğu muhafaza etmiş kıymetli gençler bulunduran bir güreşçi kütlesi yetiştirmiştir. ks Memleketimizde İlk defa merhum Kenanın idaresi altında Haydar Şe- kip, Hüseyin Hüsnü, Şevket Turgut, Said Edip, Kadri, İzzet, Kemal Bekof, Mazlumidis, boksa çalışan ve boksu tamim eden. ler arasında idi, Atletizm Klüp 1327 senesinde atletizm fa. âliyetine başlamıştır. Ünyon Klüp -elyevm Fenerbahçe stadı. çayırında Hilâllahmer ve mül- g8 donanma cemiyeti ve diğer muh. telif spor klüpleri ve diğer klüp ve teşekküller tarafından tertip edilen © müsabakalardan başlıyarak bugüne kadar Beşiktaş atletleri daima faali» yet sahasında kendilerini göstermiş- lerdir. Beşiktaş atletleri içinde Tür- kiye rekorlarına sahip kıymetli stlet- ler yetişmiştir. Meselâ-ilk defa Tür- kiyede en fazla yüksek atlayan mer. hum ressam Namık İsmail Beşiktaş atletlerindendi. 1924 senesi şampiyonluğunu kazanan Beşiktaş takımı Kemal ve Hulki gib Kadıköyünde | Yine ila defa yüksek allamada 1/70 i geçen atlet Cemil, uzun mesâ- feler koşucusu Mehmed ve Sunüsi Beşiktaş takımından idiler. Siyah beyazlılar uzun seneler kros şampi. yonluğunu ellerinde tutmuşlar ve Balkan olimpiyatlarına atletler ver. mişlerdir. Eskrim Beşiktaş eskrim şubesi daima mu- vaffakiyetli bir mevcudiyet göster. miştir. İstanbul şampiyonluğunu el- lerinde tutan Beşiktaşılar Balkan şampiyonu olan Enveri yetiştirmiş. lerdir, Eskrimciler içinde Orhan, Bermed, Cihad ve bay Ahmed Fetg rinin kızı bayan Suad bilhassa isim. leri sayılacak kiymetli oeskrimelleri- mizdir. Eskrim federasyonu reisi bay Fuad Balkan Beşiktaşlıdır. Futbol Beşiktaş klübünde futbol 327 se- nesinde başlamıştır. Hürriyetin ilânı- Beşiktaş - Ünyon Klüp maçından evvel Beşiktaşlı Tevfik, Rüştü, Cavid, Ünvomn Klüplü Refik, Nuri, Bekir arkada merhüm Şeref... nı müteakip Beşiktaşta Valde çeşme- İ müddet için faaliyetini tatil etmek Merhum Şeref sinde bazi gençler toplanarak (Valde çeşme futbol klübü) namile bir Küp teşkil edip Taşlık meydanında futbol oynamağa başlamışlardı. Bu klübün reisi merhum Şerefti. Klübü teşkil eden futbolcular me- yanında merhum Şeref, şehid döktor Ali, şehid doktor Mehmed, şehid şair Kâzım, Nuri, Nazmi, Münim, Refik şehid Asım ve Alâeddin gibi gençler yardı. Bu klüp 327 senesinde Beşik. taş jimnastik klübüne iltihak ederek Beşiktaş futbol şubesini teşkil elmiş- Jerdir. Beşiktaş klübünde futbol, bu tarih- te ve bu suretle başlamıştı. Beşiktaş klübünün fik futbol takımını, Kaleci Restil, müdafi, Behzad, Ridvan, mü- avinler: Dokter Sabri, Kâzım, Sadi, müuhatimler: Doktor Mehmed, Asım, Şeref, doktor Ali, Fahri teşkil etmiş. Jerdir. Umumi harpte Beşiktaş klübü bir | mecburiyetinde kalmış ve klüp eşya- s Beşiktaş Köyiçinde bir yere kilit- lenmişti. 1334 senesinde yine Beşiktaşta Valde çeşmesinde Taşlık meydanında toplanan, aralarında Rüştü, Şükrü, Refik, Nazmi, Münim, Arif, Ahmed, culara harpten dönen merhum Şeref Rasim ve diğer gençler bulunan futbol de iltihak etti ve derhal Beşiktaş klü- bünün ihya edilmesini düşünerek bu futbolcularla birlikte Beşiktaşı ikin- ci defa faaliyete getirdi. "Teşekkül eden Beşiktaş takımı kuvvetli bir manzara ârzetmeğe başlamıştı. Yap- tığı maçlarda Üsküdar, Beykoz, A- nadoluhisar ve Anadolu takımlarını yenerek o vakit cuma ligi namı veri. len ve Galatasaray, Fenerbahçe, Al tınordu, Anadolu, Süleymaniye ve Anadoluhiser klüplerinden müteşek- kil lige girmek: teşebbüslerinde bulu. | nuldu ise de buha muvaffak Tadı. Bu vaziyet üzerine Beşiktaş klübü yine merhum Şerefin teşebbüsile O vakit bu altı klüp haricinde kalan Hilâl, Darüşşefaka, Üsküdar, Haliç, Vefa, Beylerbeyi, Kumkapı ve Türk- gücü klüplerinin iştirakile (İstanbul 'Türk İdman birliği) nin teşkiline ön- ayak oldu ve ligde maçlara başlandı. oluna- | haddin yeralmışlardır. 1928 olimpiya- dına giden kafilede Beşiktaştan Şiik« rü, kaleci Osman Refik, Hayati ve Hüsnü de bulunmuşlardır. Beşiktaş takımi 1927 senesinde Bul garistan ve Romanyada ve 1932 se nesinde de Yuğoslavyada r turne yapmiş ve çok: iyi neticelerle memle kete dönmüştür. 1934 senesinde İstanbul ve Bursa. da yapılan Türkiye şampiyonluğunu | da kazanmıştır. Bu şampiyonada Bes | şiktaş klübünü Sadri, Bu ligin 335-336 ve 336-337 seneleri | şampiyonluğunu siyah beyazlılar ka- | zandılar, Bu sirada Beşiktaş takımın. da oynayan futbolcular meyanında Resül, Hâki, Etem, İbrahim Ali, Ke. mal, Nuri, Nuri (Arap), Rüştü, Asım İzzet, Kâmi, Cavid, Bilâl, Hümü (A- rap); Şükrü Abbas, Süreyya bulunu- yorlardı. 336-337 senesi Beşiktaş klübü ayni #amanda İttikadspor, Pera, Makabi, İstrogles, İstellâ, - Araks ve Mayak Klüplerinin bulunduğu pazar Jigine de iştirak etmiş ve bu ligde, o vakit Bekir, Refik, Fitil Nuri, ve Feyzilerin oynadıkları İttihadspor takımından mâada bütün takımları yenereek lig ikinciliğini almıştır. Ertsi 337-338 se- nesi pazar liginde İttihadspor klübü- nün dağılması üzerine lig neticelen- memiştir. Beşiktaş klübü mütareke sene. leri esnasında bilhassa gerek pazar liginde ve lig haricinde muhtelif ec- nebi ve İngiliz takımlarile yaptığı maçlarda mühim muvaffakiyetler kazanarak isminden ve kuvvetli mev- cudiyetinden bahsettirmeğe başlamış- tır. Teşekkül eden Türkiye İdman ce- miyetleri ittifakının 1924 senesinde ilk tertip ettiği İstanbul şampiyonası turnuasına iştirak eden Beşiktaş ta- kımı bu turnunda İstanbul şampiyon- luğunu' Süleymaniyeyi “dömifinalde 3-1, Galatasarayı finalde 2-0 yenerek kazanmıştır. Beşiktaşın İlk İstanbul şampiyonluğu bu tarihtedir, Bu şam- piyonluğu kazanan takımda Sadri, Refik, 'Tevfik, Şahap, Cavid, Bahaed. din, Nafi, Abdi, Edip, Saadet, Sali- Mehmed Ali, Hüsnü, Adnan, Nuri, Ali, Feyzi, Ha yati, Hakkı, Nâzım, Şeref, Esref, A zaffer, Cahid temsil etmişler: Beşiktaş futbol takımı 936 da İs tanbul şild birinelliğini, 938 Tayyare kupası birinciliğini, mili küme ikin. ciliği ve şil& finalistliğini ve nihayet bu hafta da üçüncü defa olarak İs tanbul şampiyonluğunu kazanmıştır. Bu seneki lig maçlarında Beşiktaşın hiç mağlöp olmadığını ilâve etmek Tâzımdır. Beşiktaş takımının bu sene Jig maçlarmda oynayan futbolcuları şunlardır: Hüsnü, Hakkı, Feyzi, Mehmed Ali, Faruk, Şevket, Rıdvan, Eşref, Haya- ti, Rifat, Taci, Suldur, Sabri, Nâzım, Osman, Şahap, Bedii, Bülend, Enver, Ziya, Fund, Şeref, Muzaffer, Hüseyin, Nuri, Rauf, Hristo, Son karar dolayısile takımda, Fa- ruk, Rifat, Osman, Fuad, Hakkı, Nâ- zm ve Sabri yer alamamaktadırlar. Sıri klüp aşkile, kendi köşelerinde mütevaziane çalışan Beşiktaşlılara önümüzdeki şild ve milli küme maç- larında muvaffakiyetler temenni ede- riz, Merhum Şeref Beşiktaş klübünün tarihçesinde de anlattığımız veçhile merhum Şeref Beşiktaşın ikinci defa olarak kürülk masını temin etmiş ve klübünün bu günkü vaziyetine gelmesine âmil ol muştur. tımızda, İstanbul ği, İstanbul mun- futbol. federasyonu takası reisliği, umumi kâtipliği gibi vazifeler de de rühte etmiştir. 928 olimpiyat turne si esnasında Pragda Budapeşte - Prag muhtelitleri maçını idare eden ilk beynelmilel Bakemimizdir. 932 senesinde klübüne şimdiki sa- hayı kazandırmak için uğtaşan Şeref, bu esnada yakalandığı sarkom hasta Uğından, bütün ihtimâm ve tedavi. lere rağmen kurtulamayarak, henüz genç yaşında hayata gözlerini kapa. mıştır. e Merhum Şeref, ideali ist bir klüpcü bir spor idarecisiydi. Bugün onun is- mini bütün Beşiktaşlılar gibi, bütün 'Türk sporcuları dâ hürmetle anmak» tadır. Klübüne kazandırdığı stadın üzeri- ne onun ismini taşıyan levhanın tek. rar asılmasını beklediğimizi de bu münasebetle tekrar edelim,