23 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Taksim kışlasının yerinde! yapılacak binalar Şehir tiyatrosu, Halkevi, büyük bir otel, gazino, şehir klübü vesaire vücuda getirilecek Şehirellik mütehassısı B. Prost, Be- yoğlunun nâzım plânında bilhassa Taksim ve civârının genişletilerek ye- niden tenzimine ehemmiyet vermiş- tir. Bu plâna göre şimdiki 'Taksim kışlası yıktırılarak yerine tiyatro ve saire yapılacaktır. Şehircilik müte- hassısının avanprojesi üzerine İmar müdürlüğü bir tatbik plânı hazırla- ymuş ve plânda Taksim kışlası yerinde yapılacak olan tesisatı tesbit etmiş- tir. Bu plâna göre Taksim kışlasile müştemilâlı arsasında bir Şehir ti- yatrosu, konferans salonu, dükkân- lar, Halkevi binası, büyük bir otel ve gazinosu, Şehir klübü binası ve gazi- nosu yapılacaktır. Belediye fen heye- Franco, İngiltere ve Fran- saya bir nota gönderdi Gümhuriyetçiler derhal teslim olurlarsa mülâyim hareket edileceği bildiriliyor Londra 22 (A.A) — İyi haber alan bir menbadan bildirildiğine göre Fran- to hükümeti İngiltere ve Fransaya hir beyanname göndermiştir. Bu be- yannamede Cümhuriyetçilerin kayıd- 8ız ve şartsız olarak teslim olmaları Tüzumü yeniden bildirilmekte ve mü- yapılması kabul edilmemekte- özelim maada Frankist İspanya- nın İstiklâline zarar verecek bir ec- nebi nüfuzuna tahammül edilmiye- ceği de zikredilmektedir. Bu beyannameye Franconun son sözü nazarile bakılmaktadır. Öğrenildiğine göre gelecek haita- nın ilk günlerinde B. Chamberlain, Avam kamarasında yeniden beyanat- ta bulunarak İngilterenin Burgos hü- kümetini tanıdığını bildirecektir, Londra 22 (A.A) — General Fran- co tarafından Londra ve Parise gön- derilen (Obeyannamede «Canilerin; tecziyesi lüzumunda israr olunduğu bildirilmiştir. Bununla beraber âdil ve rahim olmasını bilen Frankist İs- Sporda profesyonellik Beden terbiyesi umum müdürünün verdiği izahat Ankara 23 (Telefonla) — Beden terbi- yesi umum müdürü evvelki gön üçüncü awı akdeden beden terbiyesi istişare de yeni beden terbiyesi nizamna- sin esaslarını izah ederken profesyo- pellik meselesine temas etmiş ve şu Ja” alen memleketimizde profesyonel mahiyette klüpler tesisi için müsaade İs- tühsal edilmiş değildir. Evvelâ şunu teba- rüz ettirmek isterim ki, devlet spor teşki- en beynelmilel mahiyette ama- haizdir, faaliyetleri ve mesa- ileri amatörler arasında yer alır, Fakat profesyonel mahiyette faaliyetlerin de devletçe kontrol edilmesini ve bu 86 beble bu faaliyetlerin bir nizam alına alınmasını zaruri görüyürüm. Profesyonel mfatile faaliyette obuluna- Cak her şahıs yapacağı spor nevini, yerini bildirmeli ve müsaade almalıdır. Böyle bir müsaadeyi almıyanların para katanmak için spor faaliyetinde bulunma- Yarına idare memurları mani olmalıdır. Genel müdür, köy ve kasabalarda örf ve Adete dayanan serbes faaliyetlerin eskisi gibi devam edebileceğni ilâve etmiştir. Selluloz ithalâtı hiçbir tah- dide tabi tutulmayacak Ankara 22 ai li hakkındaki an üklere tebliğ edilmiştir. ticaret anlaşması münasebe- çe âdi bas kâğıdı için ş olan kontenjanın yüz ton buna mukabil sargılık kâğıt | | tinin hazırladığı tatbik plânıma ve ke şii raporuna göre bütün bu binalar üç milyon altı yüz kırk beş bin liraya çıkacaktır. Vali Dr. Lütfi Kırdar imar mü- dürlüğünün plânını Ankaraya götür- müştür, Alâkadar Vekâletlerle temas ederek pilinin tasdikini temin edecek- tir. Dr. Lütfi Kırdar, burada yapılacak tiyatro ve sair binalardan mühim İisicümhuru arasında telgraflar miktarda varidat temin edileceğine kani olduğundan, bu binaların inşa- sına başlamak üzere üç milyon altı yüz kırk beş bin liraya baliğ olan in- şaat masrafının teminine çalışacak- tar. panyanın şövalyelik ananelerine bağ- 4 bulunduğu ilâve olunmaktadır. Be- yannamede, Cümhuriyelçi liderler mecnunane ve caniyane hareketleri- ne devam ederek mukavemette israr ettikleri takdirde bunlar hakkında mrhametli davranmanın adalet pren- siplerine uymıyacağı tasrih edilmek- tedir. Öğrenildiğine göre İngiltere hükü- meti, Fransız ve İngilizlerin Burgos nezdinde sarfeltikleri gayretin neti- celerini Madride bildirmiş ve Cümhu- riyetçilere, mükavemeti Burgos hü- kümetinin Lanınmasını geciktirmiye- ceğinden bahisle böyle bir mukave- metten vazgeçmelerini ehemmiyetle tavsiye temiştir. B. Berard Burgosa dönüyor Saint - Jean - de - Luz 22 (A.A.) — Fransız delegesi B. Berard, yarın Bur- gosa dönecektir, Mumaileyh, Burgos | hükümetinin hukukan tanınması me- | selesine dair general Jordana ile son | bir mülâkat yapacaktır, Filistin işi nasıl halledilecek ? Bu husustaki kar kararı İngiltere hükümeti verecek Tondra 22 (A.A.) — Kabine, bu sabah - Chamberlain'in o riyasetinde toplanmıştır. İçtima esmasında Mac Donaldın Filistin meselesinin şimdi. ki vaziyeti hakkında izahat verdiği) zannedilmektedir. Araplarla yahudilerin noktai na- zarları, kati surette gayri kabili telif addedilmemekte ise de şimdiki hâlde bir telif yolu bulunmamıştır. Bunun için meselenin ne suretle halledilmesi lâzım geleceğini hükümet tayin ede. cektir. Tütün Limited şirkette yolsuzluk olduğu tekzip ediliyor Ankara 22 (Telefon la) — Tütün Limited şirketinde bazı yolsuzluklar olduğu hakkındaki şayialar Gümrük ve İnhisarlar Vekâletince tekzip olun- muştur. Vekâlet namına beyanalta bulunmağa salâhiyettar bir zat bu hususta bana dedi ki: — 'Tütün Limited şirketi müdüdü B. Naci vazifesinden kendi arzusile ayrılmıştır. Bugün şirkette yapılmak. ta olan tedkikler, her şirkette yapıl. ması mutad olan tedkikler mahiye- ! Reisiciimhurumuzun Amerikalılara hitabesi İsmet İnönü hitabesini pazar günü radyoda irad edecek Ankara 22 Çrelefonla) — hur İsmet İnönü pazar 5 saat 20,30 da Ankara radyosunda Ameri- kalılara ingilizce bir hitabe irad ede- cektir. Bu mesajda Türk milletinin Amerikalılara dostane ve halisane te- mennileri iblâğ edilecektir, Mesajdan evvel Amerikan ve Türk istiklâl marş- Yarı çalınacaktır. Mesajı, modem Türk musikisi konseri takip edecektir. Reisicümhurla, Litvanya Re- Ankara 22 — Yitvanyanın mili bayramı münasebetile, Relsicümhur Ismet İnönü ile Litvanya Reisicüm- huru Smetona arasında samimi tel- graflar teati edilmiştir. B.Refik Saydam Türkiye Kızılay cemiyeti riyasetinden istifa etti Ankara 22 (A.A.) — Başvekil Dr. Refik Saydam 1925 senesindenberi bilfiil ifa ettiği Türkiye Kızılay ce- miyeti riyasetinden bugünkü vazifesi | dolayısile istifa etmiş ve bunu bir mektupla cemiyet genel merkez baş- kanlığına. bildirmiştir. B. Yusuf Ziya Erzin Denizbank umum müdürlü- ğüne asaleten tayin edildi Ankara 22 (Telefonla) — Umumi mürakabe heyeti reisi B. Yusuf Ziya Erzinin Denizbânk umum müdürlü- ğüne asaleten tayini yüksek tasdike iktiran etmiştir. Açılan Umumi mü- | rakabe heyeti reisliğine de İnhisarlar Tuz şubesi müdürü B.Cavid tayin edilmiştir. Ankara 22 (Telefonla) — Deniz- bankın bütge ve kadrolarının tedkiki bitmiştir. Bütçe ve kadrolar yarın | (bugün) İktisad Vekilinin tasdikin. den geçtçektir.. Ingiliz generalı Istanbula geldi (Baş tarafı 1 inci sahifede) fir general, istasyonda deniz kurmay- larından binbaşı B. Aziz Ulusan tara- fından ordu namına istikbal edilmiş, bir müfveze asker selâm resmini ifa eylemiştir. İngiliz general resmi elbiseyi Jâbis bulunmakta ve bir atâşemiliter de ken- disine refakat etmekte idi. Misafir ge- neral, doğruca otomobille Perapalas oteline gitmiştir. General saat on bi- Te kadar istirahat edecek, on birde va- Ji vekilini, İstanbul kumandanı gene- ral Halisi makamlarında ziyaret ey- Yiyecektir. Vali vekili ile İstanbul ku- mandamı öğleden sonra bu ziyaretleri iade edeceklerdir, General Neslih bu akşamki Ankara ekspresile şehrimizden ayrılacaktır, Misafir İngiliz generalı, yarın An- karada bulunacak, saat on birde genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çak. mağı, Milli Müdafsa vekili general Na- ci Tınazı, Ankara vali ve belediye re- isini ziyaret edecek ve bu ziyaretler ifade olunacaktır. Misafir general, ayın yirmi beşinde Ankara istasyonu civarında Muhafız alayı tarafından yapılacak tatbikatı seyredecek, polis ve jandarma mek- teplerini ziyaret eyliyecektir. Ayni gün, Milli Müdafaa istihbarat müdü- rü albay B. Bahaeddin misafir gene- ral şerefine Anadolu kulübünde bir öğle yemeği verecek, ziyafeti mütea. kip Orman çifliği gezilecektir. Gene. ral Neslih 26 şubatta Ankaradan ay- rılarak İstanbula dönecektir, Misafir İngiliz general, o gün İstan- bulun şayanı temaşa yerlerini gezecek ve akşam Bemplon ekspresile memle- | istiyecektir. Polonyanın | dilmektedir. Yeni Ingiliz sefiri sir Hugessenin beyanatı Türkiyeyi çok seven bir dost sıfatile geliyorum Türk - Ingiliz münasebatı son derece dostanedir Xeni İngiliz sefiri Sir Hugessenin refikası ve kerimesile beraber dün sa- bah İstanbula geldiğini yazmıştık. Sa- bık İngiliz sefiri Sir Percy Loraine dün İngiliz sefarethanesinde halefinin şe- refine bir öğle ziyafeti vermşitir. Yeni sefir, itimatnamesini oReisi- cümhura takdim etmek için pazar gü- nü Ankaraya gidecek, Roma İngiliz sefirliğine tayin edilen Sir Percy Lora- inede yarınki cuma günü, Atinaya ha- reket edecektir. Mumaileyh, Romaya gitmezden evvel, bir ay Yunanistanda istirahat edecektir. Sir Hugessen, dün akşam gazeteci- Jeri kabul etmiş ve ya beyanatta bu- Tunmuştur: — Türkiyeyi çok seven ve terakkilerini büyük bir hayret ve takdir ile takib eden bir dost mfatile memleketinize geliyorum. Hükümetimin beni “Türkiyeye memur ta- yin etmesinden dolayı çek bahtiyarım. 30 sene evvel burada sefaret kâtibi sıfa- tile bulunmuştum. Şimdi, müşehade etti- im farit 130 senelik bir terakki farkıdır. Türkiyenin müceddidi Büyük Şefinia Atatürkü, tanımak fırsatına nail olama- dığumdan pek mütesisirim. Maamafih par- lak mesai arkadaşı ve halefi İsmet İnönü” nü tanıyacağım cihelle, imüleselli oluyo- rum. İngiltere ile Türkiye arasındaki müna- sebetler, son derece dostanedir. Kiaamafıh ben de memuriyetim esnasında bu müna- sebetleri daha ziyade kuvretlendirmeğe galışacağım İngilterede Alatürkün yarattığı müte- Takki ve yeni Türkiye hakkında derin bir muhabet hüküm sürmektedir. Atatürk İngilterede umumi takdir hayranlığı kazanmıştı. Relsiemhur İsmet İnönü de İngilterede takdir edilmektedir. İsmet İnünü Lozan konferansında İngiliz- leri teshir etmişti. Lozandaki İngiliz mu- rahhasları, İsmet İnününün müstesna me- ziyetlerini takdirde müttefik bulunuyor- lar. ve Kont Ciano'nun seyahati Bir Fransız - Italyan harbi çıkarsa Lehis- tanın nasıl bir yol tutacağını soracak ve müstemleke işini görüşecek Roma 22 (A.A.) — Havas ajansı- nm muhabiri bildiriyor: Kont Ciano, yarın akşam doğruca Varşovaya giderek Polonya hüküme- tinin misafiri sıfatile orada üç gün kalacaktır. Nazır, Beck ile görüşecek ve Bialewieza ormanında tertip edi- Ten av partisine iştirak edecektir. İyi haber alan mahfeller, Kont Ci- anonun ağlebi ihtimal orta Avrupaya dair yapacağı görüşmelere büyük bir ehemmiyet atfetmektedir. Öğrenildiğine göre Kont Ciano Fransız « İlalyan gerginliği vahim bir safhaya girdiği takdirde Polonyu- hin nasıl bir yol tutacağını öğrenmek müstemleke talepleri de bu vesile ile tetkik edile- cektir, İtalyan Hariciye Nazırının Berline uğramadan Romaya döneceği zanne- Bir Leh gazetesinin makalesi Varşova 22 (A.A.) — Express Por- anny, «Avrupanın alâka merkezi Var- Hatay vezneleri türk parası tediyesine başlıyor! Suriye parası da Hatayda geçebilecektir Antakya 22 (Akşam) — Fransa- nın Hatay delegesi B. Kole bugün, Hatay meclisinin 'Türkiye kanunları- nı kâbul etmesi münasebelile Hatay ajansına beyanatta bulunarak ©€z- cümle demiştir ki: Tamamile müstakil olan Ha- tay devletinde Türkler kati bir ekse- riyet teşkil etmektedir. Türkiyede Be malizm rejiminin tatbik ve tecrübe ettiği kanunlarm, Türk ekseriyeti ile meskün olan Hatayda âynen kabı Tünden daha tabii bir şey yoktur.» Anlakya 22 (Akşam) — Hatay Ma- liye Nazırı B. Cemal Baki bugün ga zetecilere beyanatta bulunarak de. miştir ki: — Birkaç güne kadar Hatayın bü- tün Maliye veznelerinde Türk parası ğe tediyata başlanacaktır. Suriye pa- rası da Hatayda geçebilecektir. Sigorta tarifeleri Ankara 22 (Telefonla) — Sigorta tarifelerini tetkik etmek üzere İkti. sad Vekâlelinde teşkil edilmiş olan komisyon çalışmalarına devam et mektedir. Bu hususta sigorta şirket- lerinin mütalâası alınmak Üzere Ve- kâletçe İstanbula bir mütehassıs gön- Asvilarsirtir şova» unvanlı başmakalesinde şöyle demektedir: Bugün dünyanın'ber tarafında Po- lonyanın Avrupa siyasetinde çok mü- him bir âmil olduğu ve merkezi ve şarki Avrupada Polonyanın Almanya ve İtalyanın yanı başında kati ve müessir bir âmil teşkil etmekte bu- lunduğu anlaşılmıştır. Bu mıntaka- larda Polonyanın iştiraki olmaksızın hiçbir şey yapılamayacağı da anlaşıl- mıştır. Polonyanın müstakbel siyaseti, da- ha şimdiden herkesce malümdur. Po- lonya, müstakil siyaseti sayesinde muhtelif «mihverlere» mensup dev- letlerle mesal birliği yapabilir, Polon- ya, daima diğer milletlerin meşru menfaatlerini ve emellerini anlamış ve tanımış olduğunu, buna mukabil gerek Baltıkta, gerek Karpatların ce- nubundaki menfaatlerine ve bahri te- vessüüne ve muhaceref ve iptidai müddeler sahasındaki ihtiyaçlarının tatmini hususuna riayet edilmesini ister. Adana Valisi Vekâlet .emrine alındı Gaziantep valisi B. Ali Rıza Adanaya tayin edildi Adana 22 Telefonla) — Vi B. Tevfik Hâdi Baysal bugün Vekâlet emrine âlınmış ve Gazinatep valisi B. Ali Riza Adana valiliğine tayin edil- miştir. B, Tevfik Hâdi Baysal yüksek tas- dike iktiran eden Dahiliye Vekâleti- nin bu yoldaki kararını bugün saat 16 buçukta tebellüğ etmiştir. B. Tev- fik Hâdi Baysal yarın (bugün) -vali muavinine devir verecektir, Gaziantep valisi B, Ali Rizanın der- hal Adanâya gelerek vazifeye başla- ması kendisine ndisine bildirilmiştir. Suriye Kabinesi B. Mustafa Baramada Kabi- neyi teşkilden vazgeçti Şam 22 (A.A) — B, Mustafa Ba- ramada'nın milliyetperver blok âza- sı İle yaptığı görüşmeler müsbet bir netice vermediğinden, B. Barâmada Kabine teşkili için görüşmelere de- vamdan vazgeçmiştir. Fransa - İran diplomatik münasebetleri tekrar başladi Paris 22 (A.A.) — Havas ajansı bil diriyor: Fransa ile İran arasında dip- Jomstik münasebetler a şubatta tek-