February 23, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

February 23, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

o oimpeks şirketi . Isnad olunan suçlar sabit görüle- mediğinden âmme davası açılmamasına karar verildi Ankara 22 (Telefonla) — Şehrimiz müddetumumilliği tarafından İmpeks şirketi hakkında yapılan tahkikat” bitirmiştir. Müddetumumilik isnad olunan suçları sabit görmediğinden bu şirket hakkında yapılan tahkikata nihayet vermiştir. Gene bu mesele hakkında İktisad. l xe kardeşinin “Türkiyede kimler marifeti» le tezkiys edilebileceğini sormuş, Şakir Beden de, Türkiyede tanıdığı Etibank, De- nizbank, Merkez bankası ve Havzsl fxh- miye gibi yerlerde mevki işgal eden zetat- tan kendilerinin sorulabileceğini beyan ve itade ederek bw zevatın isimlerini taşıyan e Meteyl mezkör şirkete tevdi eylemiş- ir, Sakir Seden bilâhare, Türkiyeye avde- Vekâleti müfettişleri tarafından ya- İmpekse pılan tahkikat da ayni neticeyi ver- miştir. : . Müddeiumuminı; beyanatı Ankara 22 (AA) — İmpeks işi hakkında kendisinden İstenilen OAnkara Cümlwriyet müddelumumis Buh» Ankan Anadolu ajansının bir muhabirine aşığı- düki beyanatta bi'onmuştur. “24/1/939 tarihli Cümhurivot Halk Perti- si grup içtimamda eski Başvekil sayın Ce- lâl Bayar İmpeks işi hakkında beyanatla bulunmuş ve meselenin Adliyeye intikal etmiş olduğunu bildimnnişli o Memuriyeti- milas tevdi edilen bu i; kskkirida aris, amik tahkikat icra olmarak bidismin şekli cereyanının şu suretle vaki olduğu tesbit kılınmıştır: Şakir Seden ve Kema! Seden namların- da iki kardeş, İmpsk3 namile, itbalât ve İhracat işlerile uğraşmak Gere bir şirket tesis etmiş ve şirketi kanun! metasim ile tesçil ettirdikten sonre. İngillerç piyasa- sındaki firmalarla alikade” olmak üzere, öledenberi beraberce filim iş yaptıkları Londrada «Kertermul Oisizindeki sale müracaat etmişlerdir. Bu müracaat üzerine o Kertermul! de Londrada diğer üç şeriki ile beraber An- gu - Türkiş namında bir şirket tesir et miş ve İmpeks, vekâleti umumiyesin” ve £lo-Türkişe ermek, Anslo-Türkiş umumi «ekâletini İmpekse tevdi etmek süretile yek- diğerini Türkiye ve İngilterede temsil ei- mek salâhiyetini iktisap eylemişlerdir. An- * glo - Türkiş vekâletini İmpekse tevdi eder- ken, İmpeksi temsil etmek üzere o sırada | Londrada bulunan Şakir Sedenden kendisi | Hava kurumuna yardım Son nefeslerinde kalbleri memleket sevgisi ile çarpan vatandaşlar... Ankara 22 (A X) — Türk Hava kurumundan: Türk vatandaşlarının , göklerimizin omüdalaası (davasına karşı gösterdiği bağlılığın yeni bir «seri olarak Nazillinin Atça nahiye. sinin Yağdere köyünden Kırlı Hüse- yin oğlu Kadir Balcı, ölümünden bir saat evvel, eşi Emine Balcıyı yanına çağırarak Türk Hava kurumuna, öl düklen sonra 50 lira verilmesini vâa- siyet etmiş ve bu vâsiyetinj bayan Emine tarafından yerine getirilmiş- tir. Ayni şekilde vasiyette bulunan Ödemişin o Kayaköyünden Meryem Köse, Adagide köyünden Fatma Gül- şen, Kaymakçı köyünden Fatma ve Ali Osmanın mirasçıları tarafından da Türk Hava kurumuna 41 lira tes- lim edilmiştir. Son nefeslerinde kalb- leri memleket sevgisile çarpan bu aziz kardeşlerimizin hatıralarını hür- melle takdis ederiz. Tunmadığını beyan eylemiş ve vaki sehvi böylece ortadan kaldırmıştır. müracaat ederek; Ge tahkikata bulunulmak istenildiği tak- Anglo - Türkişin mezkür mektubu Lon- dradan İstanbula gelip yanlışık tashih edilinelye kadar geçen müddet zarfında, meşkür şirketin referans için verilen isim- leri şerik imiş gibi gösteren antetli küğıt- Jan İmepkste, Etibank, Denizbank, Mer- ker bankası, Havzal fahmiye gibi müesse- #ai memurlarının ds ortak bulunduğu ka- | neslin? tevil etmi ve tahkikata mevzu olar. ihbar, bü kanaatin muhussalası ola- rak ortaya atılmıştır. i Yukar.danber! söylediğim vaziyet, me- | muüriyetimizin elde etmiş olduğu #ahriri | vesikalar ve bu vesikalar: teyid eden di- İ ğer delilleriç tesbit edilmiş, hâdisede cü- | rüm. vYasfın: gösteren bir hal mevcud ol- | madığ? için hukuku âmme davasinin açıl- | masın& mahal görülmediğine-karar Ye- | rilmiştir. | Bevbürdur kurtuluşu Asker ve mekteplilerin geçid resmi ile parlak surette kutlandı Bayburd 22 (AA.) — Dün Bay- burd'un kurtuluşunun 21 inci yıldö- nümü parlak bir surette kutlanmış- tır. Kutlama törenine civar köyler- den birçok davetliler gelmiş bulunu- yordu. Büyük bir kalabalık önünde asker ve mekleplilerin geçil resmi yapılmıştır. Kaymakam tarafından ordu şerefine bir ziyafet ve Halkevin- : de de halka zengin programlı bir mü- | samere verilmiştir. Dahiliye Vekâleti taşra © teşkilâtında değişiklik Ankara 22 (Telefonla) — Dahiliye Vekâiletinin taşra teşkilâtının bugün- kü ihtiyaçlara uygun bir şekle sokul- ması için tedkikler yapılmaktadır. Bu maksadla teşekkül eden komisyon dünden itibaren toplantılara başla. mıştır. 'Tefrika No. 20 AKŞAM ın tefrikası AŞKIN KURBANI — Büyük macera romanı — Nakleden: (VA-Nü) Fahri muhatabının kendisile fazla | sa hayatında ilk defa olarak bir kadı- konuşmak istemediğini hissettiği hal | na böyle bağlandın? de işi pişkinliğe vurarak lâübali bir — Doğru... eda ile sordu: — İki sene oluyor galiba! — Bu saatte buralarda işin ne ya- —> Üçüncü seneye bastık! hu? — Bravo... Mükemmel!...- Tevekke- — Ben mi?... Birisini bekliyorum. Mi değil ortalıkta görünmüyorsun! — Bir paket sigarasına bahsederim | Beyefendi uslanmış, âile hayatı yaşı- ki, beklediğin mutlaka kadındır. Hem de tiyatroda çalışan birisi... Ne dersin doğru mu bildim? — Signra paketini kazandın azizim, amma beklediğim kadin kendi karım! — Sahih!.. Ne aptalım... Nadire ha- nımın artisliğe çalıştığını. piyeste ufak bir rolü olduğunu unutmuştum. Am- ma senin gibi çapkın bir etkeğin böyle uzun bir münasebetle devam edeceği aklıma gelmemişti. Demek kanun sizi birbirinize bağlamadığı halde karı ko- ca gibi yaşıyorsunuz... — Öyle... — Hâlâ onu İlk günler gibi seviyor muzun? yor. — Ne yapalım Fahrieiğim seviyo- rum... Ondan ayrı yaşıyamam!... — Nadirenin de bu hal işine geliyor mu? — Geliyor ki oturuyor... tık benim karım sayılır, -—— Aşkolsun yahu! Nadire gibi gü- Zel bir kadın böyle seninle kalsın, hay- ret! Kimbilir ona lüks hayatı teklif | eden ne zenginler vardır. Halbuki lâf | aramızda azizim senin yüz lira maa- şınla ona ne hayat yaşatabilirsin ki! i Senin benim sözüme bak... Günün bi. | rinde kızcağız pişman olacak, başına Hem oar. Kaymakamlar arasında Yeni tayinler ve vekâlet emrine alınanlar Ankara 22 (Telefonla) — Dahiliye Ve- kâleti kaymakamlıklar arasında yeniden bazı değişiklikler yapmıştır. Bulancak Kaymakamı Şevket Gürkan Vekâlet emrine alınarak yerine Dahiliye Vekâleti Mahalli idareler umum müdürlü- Hü Belediyeler şubesi şeflerindeh Sadık Gürel, Akhisar kaymakamlığına Erdek Kaymakamı Bedri Özer, açık olan Lüdik kaymakamlığına Karapınar okaymakanı Neşe: Erhunlu, Finike kaymakamlığına Ge kaymakamı" Adil Dundar, To- kaymakamlığına Karakoçan İztet Kı- m Saray kaymakamlığına Feke kay- makamı Haydar Ekinci, Emirdağ kayma- kamlığına Menemen kaymakamı Emin Ergüven, Menemen kaymakamlığına Po- Mis müfettişlerinden Ruhi Çalışlar, Gümüş- hacıköy kaymakamlığına Mesudiye kay- makamı Mazhar Zaşdoğan, Tefenni kay- makamlığına Karaisalı kaymakamı Hiz Tüzün, Karaisalı kaymakamlığına Kilis j kaymakamı Necmeddin Erçin, Kilis kay- makamlığına Hozat kaymakamı Turgut | Başkaya, Akdağ madeni kaymakamlığına Diyarbakır vilâyeti maiyet memurlarından Fahreddin Ahishalı, Şarki Karaağaç kay- makamlığına Aydın vilâyeti maliyet me- murlarından Tevfik Kurndemir, Nevşehir kaymakamlığına Plümür kaymakamı Edip Yavuz, Feke kaymakamlığına Çal kayma- kamı Mustafa Aycan, Çal kaymakamlığı na eski İskân memurlarından Rüştü Ül- i ker tayin edilmişlerdir... Halkevlerinin açılışı Ha- tayda coşkun tezahüratla kutlandı Antakya 22 (AA) - Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Halkevlerinin yıldönümü Hatayın her tarafında coşkun tezahüratla kut- larımıştır. Bu münasebetle Antakya İ Halkevinde yapılan törende Ar kolu sanatkârları tarafindan çalınan İs tiklâl marşı dinlenmiş, bundan son- ra Halkevinin gayeleri ve bir sene içinde başaracağı işler hakkında iki konferans verilmiştir. Ebedi Şef Ata- türkün hatırası tazimle anılmış ve Mili Şef İnönü'ye şükran ve minnet hisleri izhar edilmiştir. Törende devlet reisi B. Tayfur Sük- men de bulunmuştur. Halkevi binası- nın etrafını saran binlerce halka ve İzcilere hitaben devlet reisi kısa bir hitabe söylemiştir. Temsil kolu tarafından halka mah- sus Üç temsli verilmiştir. Gece veri- Jen temsilde devlet : reisi, fevkalâde murahhas B. Açıkalın, başkonsolos Fethi Denli hazır bulunmuşlardır. İs- kenderun, Reyhaniye, Kırıkhanda da 'Halkevlerinin yıldönümü parlak su- rette kutlanmıştır. Üniversite talebe birliği tekrar kurulacak Evvelce lâğvedilen Talebe birliği- nin yeniden teşkili için üniversite ta- İebesinin müracaatını rektör esas iti- barile kabul etmişti. Dün B. Cemil Bilselin reisliği al. tında toplanan dekanlar meclisi yeni Talebe birliği nizammnamesinin esas- larını hazırlamakla meşgul olmuştur. Nizamname Maarif Vekâletince tas dik edildikten sopra yeni Talebe bir- liği kurulacaktır. Sana ne... Bedi onu seviyorum, Otuz dokuz yaşıma geliyorum... Hayatımda ilk defa olarak bir kadına bu şekilde bağlandım... Nasıl olur da böyle bir düşünce ile ondan ayrılırım... Fabri sinsi, dalavereci bir erkekti; — Sana kim ayrıl diyor acanım! Ka- dına tutkai gibi yapışma yeter! O ha- yatını kursun... Güzel apartımanı, şık tuvaletleri olan bir metres hiç de fe na birşey değil! — A... Onu başka bir erkekle yahud erkekleerle paylaşmak mı? İnikânsız... — Çok hodbinsin, Refet! Bak doğ- rusu benim seninkinden çok daha gü- zel kalbim var... Sevdiğim insanım her- şeyden evvel rahatını düşünürüm. Genç bir kadın telâşla onlara yak- laştı: — Refet bey... Sizi arıyordum... Na- dire beni yolladı. Annesi hastalanmış, oraya gitti Kendisini beklememenizi söyledi. Geç vakit belki eve dönerim dedi, — Pekâlâ... Zahmetinize teşekkür ederim Aliye hanım... Buyrun birlik- te birşey içelim, — Kabil değil,.. Maattöessüf işim İ var; Erkeğin hali başkalaşmıştı. Zama- nım öldürmek için ne yapâcağını bil. miyordu aöyiri teklif etti: - «Gecikmiştirs. Haftalık piyas: Piyasada faaliyet arttı - Muht ihracat maddelerinin vaziy: Bu hafta içinde piyasada ihracat | stokları azalmıştır. Bu yüzde! üzerine daha hararetli muameleler | pirinçlerinin fiatleri artmakt vardı. Alman firmaları, şimdiye ka- | rinç üzerine yalnız Romany dar satın almadıkları malları aliyor- | racat yapılırdı, Fiatler yüksek Jar. Kuru erik, kuru kayısı, hurda | ihracat durmuştur. İstanbul İncir, Almanlar tarafından satın alın- | odası, pirinç fiatlerinde ihtik maktadır. Denilebilir ki, bu hafta en | olmadığı hakkında piyasada ziyade ticari muameleler Almanya | kat yapmıştı, tahkikat neti ile cereyan etmiştir. Geçen hafta yaz- | yukarıda yazdığımız gibi, piri dığımız gibi, Almanların satın aldık- | larının azaldığı anlaşılmıştır. lan yiyecek eşyanın arasında kesil Yulaf, çavdar gibi mallar miş tavuk da bulunmaktadır. Şimdi- | iş yoktur. Çavdar ihracatı © ye kadar Alman firmaları kesilmiş için, piyasaya pek az mikdar dar gelmektedir. Tütün — Marmara tütün kasında zürraı memnun edece cede hararetli işler yoktur. Alman firmalarının tütün al dan bahsedilmektedir, Şehrim lanan Alman firmalarının mi leri ne mikdar tütün alacaklar manyadaki merkezlerinden s0 dır. Henüz şimdiye kadar bir © memişlir, Cevab gelimemesi, firmalarının tütün almak hı da tereddüd etmesi, bir takım Jara sebebiyet vermektedir. B zetelerde yazıldığı gibi, güya bükümeti tütün sarfiyatını edecekmiş. Bu haberlerin doğr dığı zannedilmektedir. Meyva ihracatı — Alman f Jar, cenub vilâyetlerinden p mübayaatına devam etmekt Şimdiye kadar 80 bin sandıkt la portakal alınmıştır. Elma İsveçten talepler vardır. Tü İsveç arasında yeni yapılan anlaşması da, piyasaya büyü ümid vermişti. Geçen sene ya va tacirleri, İsveç vapurlarile | rübe mahiyetinde olmak üzen çe yaş meyva göndermişlerdi, ne yeniden bu tecrübelere gir! tedir. Birkaç sene evvel de Al ya yaş meyva ihracatı bir £ mahiyetinde yapılmıştı. Şimdi kal ihracatı, ikinci derecede * maddelerimiz arasına girmeki Yumurta — Almanyadan, dan yumurta üzerine talepli dır. İhracat tacirleri, yumurti ları için, İspanyanın vaziyeti; Jemektedir, Yağlar — Zeytinyağ fiatle yükseliş durmuştur. Buna sel yasaya fazla mikdarda mal g dir, Zeytinyağ üzerine yalniz ihracat olmaktadır. Mısırdan yeni İslepler vardır. Tereyağlarına gelince; balık fatleri yükseldikten sonra İ fiatleri yükselmiştir. Trabzon 90 - 95 kuruş arasındadır. Peynir fiatleri de yağ fiatler vazi olarak artmaktadır. Ma süt tozu fabrikaları, yeni peyi vileri çıkardığı için piyasada üzerine rekabet başlamıştır. Bilhassa Varnada yalnız ihracat yapmak maksadile tavuk beslenmektedir. Böyle olduğu halde, Bulgarlar, yumurta istihsalâtı bakı- mundan tavuk ihracatını iyi karşıla mamışlardır. Neticede Bulgarlar Al- manlara pahalı tavuk teklif etmiş- lerdir. Bu yüzden Alman firmaları, Türkiyeden tavuk almağa mecbur kalmışlardır. İhracat maddelerimizin vaziyeti Bu hafla içinde ihracat müddele- rimizin vaziyetini birer birer aşağıya yazıyoruz; Dokuma ham maddeleri — Geçen hafta içinde tiftik piyasası durgun bir devre geçiriyordu. Fakat İngiliz müesseselerinden vâki olan tslepler karşısında tiftik piyasası yeniden yük- selmiştir. Diğer taraftan Almanyadaki fiat- leri kontrol dairesi, Türkiye tiftikle- rinin fiatlerini yüksek bulmuştu. Ge- len mektuplarda aşağı flat teklif edi- )iyordu. Fakat İngiltereden yapılan talepler karşısında ihracat tacirleri- miz, Alman firmalarının tekliflerine Tazı olmamışlardır, Yapağı üzerine de hararetli mua- meleler olmaktadır. Hububat maddeleri — Piyasada ar- pa üzerine iş çoktur, Yunanistan Zi- raat bankası piyasadan 10 bin kilo arpa almak için münakasa açmıştır. Bndan başka, Alman ve Italyan fir- maları da mütemadiyen arpa İste- mektedir. Denilebilir ki bu sene ar- palarımız, buğdaylarımızdan daha çok satış görmüştür, Bu seneki arpa istihsalâtımız 2 milyon tuttu, Bu mikdar, en fazla arpa İstihsal edilen mikdar diye kabul edilebilir. Arpa, İ mikdarı bol olduğu için dışarıya da ucuz satılmaktadır. Buğday ihracatı yok, gibidir. Yal nuz ara Sıra Yunanistana ufak parti- ler halinde sevkıyat yapılıyor. İç pi- yasada buğday üzerine muameleler artmıştır. Aynı zamanda Anadolu- dan da piyasaya bol mikdârda mal gelmektedir. Yalnız evvelki gün gel- miş buğdayın mikdarı 35 vagondu. Pirinç fiatleri — Piyasada pirinç rurken birdenbire Nadire ka çıkı vermişti ve hayatını allak etmişti, Nadire yirmi yaşlarında çok li, çok güzel bir kızdı. Mahal sakiz çiğneyerek yetiştikten 80) denbire hayata atılmak mera) disinde uyanmış ve bir yolunt — A... Oralarda işin ne? — Gayet zengin bir dostu olan ta- nıdığım hafif ıneşrep bir kadın var. Dostu evli... Herif gittikten sonra be- ni içeri alıyor, işte oraya gidiyorum. Bu sözleri işitince Refet yüzünü ek- şitti. Fahri farkederek: — Ne yapalım azizim? - dedi, - Her- keste sendeki talih olamaz ki... Hem | rak tiyalroya figüran yazılmışi ben asri bir adamım! Böyle şeyleri Fakat daha birşey kazanmıy hoş görürüm. maşırcılıkla geçinen annesinin Refetin elini sıkarak ayrıldı, hızlı | da oturmak hiç de hoşuna git adımlarla uzaklaştı. du. Nadirenin dostu mütereddid müte- İşte o sırada Refet karşımna reddid caddede beş aşağı beş yukarı | tı ve birlikle yaşımağa karar v lerdi, yürüdü. Sonra Tarlabaşı caddesine sa- parak küçük apartımanına girdi. Bu geceki yalnızlık ona pek acı gel mişti. Şöyle bir mazisini düşündü. Kü- çük bir ailenin oğlu idi, Genç yaşın- da annesini babasını kaybetmiş, ha- yatta yalmz kalmıştı. Üstün körü bir tahsilden spnra zor belâ bir bankaya Erkek içini çekerek; «— O da beni seviyor... Aşkın yecek yok!... Tamamen mesu diye düşündü. Üç odalı apartımanın içinde İı. Sonra saatine bakarak: — On biri geçiyor... Amma * memur olmuştu. Sırf yazısının gü- | kaldı. zelliğile hesaba karşı olan harikulâde Bir akşam gazetesi almıştı. € istidadından tercih edilip alınmıştı. | dirmeğe başladı. Dışarda, merd Muntazam devamı sayesinde tutun. | ayak sesi işittikçe fırhyor; hel muş, yavaş yavaş ilerlemişti. Şimdi | dinliyordu. Yavaş yavaş sokaktaki gür azaldı. Apartımanın dış kapısı tıldı. Erkeğin sabrı tükenmişti rar öyirinz Gar hazırland hesap bürosunun şefi bulunuyordu. | f Çok hesabi ve idareli olduğu için bir iki günden fazla hiç bir kadınla mü- nasebet devam helme Bunları