8 Nisan 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 14

8 Nisan 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 14

çi İkindi İnönü zalerinin 18 inci yıldönümü Kahraman Mehmetçikler nasıl aslanlar gibi 31 martla 1 nisan arasında- © ki gece, ikinci İnönü muhare- © besinin 18 inci yıldönümü idi. Kurtuluş savaşımıza oğul ve- ren babalar, analar, İnönü ya- yaaçlarında kan akıtan yiğitler İkinci İnönü muharebesinin ne demek olduğunu pek güzel bi- lirler. Görmemişlerse bile duy- emir Milli Şefimiz İnönü'dür. Zaten önü kahramanı verdi. 1921 yılının mart ayında düş- man Eskişehir Oyolundan tâ bağrımıza kadar sokulmak ni- yetindeydi. Gözleri Ankara- mızdaydr. — Bir kere Ankara'ya varır. dağı için Tikeli günlerinde tayin olun- o muştu. — Birinci İnönü muharebesinde çarpışmışlardı ? düşman geriye doğru püskür- tülmüş, fakat kuvetimiz az ol- mizi ei yürüyorlar- dı. Nasıl mağlup ettik? üstün ar Fakat Türk ço- cuklakının iman kuveti, vatan aşkı bütün bu üstünlüğü eritti, yok etti ve düşmanlar, topları- nı tüfeklerini bırakarak, İnö- nü dağlarından canlarını dar kurtarabildiler. Onların kuvetinin bizimkin- den fazla olduğunu kendileri de harpten sonra yazdıkları kitaplarla itiraf ettiler, Meselâ düsmanın 40.000 tüfeğine mu- kabil bizim ,Mehmetciklerde kabarıyor, gözleri Orada bıraktığımız aziz şahit Tarihimize şan olan üç tane telgraf İnönü zaferinin kazanıldığı gece, İsmet İnönü cepheden bir telgraf "de kmisti. Ki NA imi Atatürk” 'ümüze,., Ona ilk müj- nen e etti. Türk tarihinin birer şerefli vesikası olan. bu gel - çektiği telgrafı Yurt gazeter İtil eda oo ö ları birer barsm. ze aynen koyüyoruz. On - kere daha ka Metristepeden 14337 “Saat 6,30 sonrada Metristepeden gördüğüm (vaziyet: Gündüzbey şimalinde, sabahtanberi sebat eden ve düm- dar olması muhtemel bulunan bir düşman müfrezesi, sağ cenah grupunun taarrasn il ile gayri muntazam çekiliyor. Yalındı faaliyet yok; e yanıyor. Düşman, binlerce maktul. leriyle doldurduğu muharebe meydanını silâhlarımıza terk etmiştir.,, Garp cephesi kumandanı İSMET Bu 1 telgraf, Ankara'dan şu cevabı almıştı : te etmiş kumandanlar enderdir. Milletimizin istiklâl ve ha- yatı, dâhi. şerefle : İpi : eni istinat mlymin iz orada yalnız yin "eği milletin mâküs talihini de yendini. tilâsı azim ve hamiyetinizin EE pk başını gar- Bi hurdahöş oldu. tarihin kitabei mefahi: milet hakkınızda ebedi minnet ve yere nr bü. yük gaza ve zaferinizi tebrik ederken, üstünde durduğu- danı şeref seyrettirdiği kadar milletimiz ve kendin. şaşaai itilâ ile dolu bir ufku itsikbale de nazır ve hâkim ol- duğunu söylemek isterim.,, Büyük Millet Meclisi Reisi MUSTAFA KEMAL Büyük Millet Meclisi Reisi Mustafa Kemal Paşa Hazretlerine, “Zulüm ve istipdat dünyasının en zalimane hücumları- na ka * ddi nevi bütün kabiliyet ve kuvetlerini ruhundaki ateşle top- lıyan ve harekete getiren Büyük Millet Meclisinin Reisi Mustafa Kemal Paşa! Kahraman askerlerimiz, zabitlerimiz ve askerlerimizle; avcı mandanları namına takdirat ve tebrikâtınıza kemali fahr ile arzı şükran ederim. Garp cephesi Kumandanı İSMET leri şâdolsun! Bu millet kendilerini, dünya dırmıştı. yüktü ki düşmanlar İnönünde izin mukaddes ruhları yedikleri şamarın tesi larca unutamadılar, bellerini doğrultamadılar. İnönü'nün huzurunda milletçe bir kere daha eğilelim. Varolsun Türk milleti... Köy odasında: Hoca Nasrettin'in Timürlenk'le arasının iyi olduğunu bilen Akşe - hir halkı bir gün ona geldiler : — Aman hoca dediler, senden maz. Hadi Hoca şu işimizi görü - ver, ne olur ? Hoca itiraz etti. çok israr ettiler. — Aman hoca, zaman hoca.. Bizi kurtar şu dertten dediler ve hoca - yı yumuşatmıya muvaffak oldular. Bunun üzerine doğruca Timür - lenk'e koştular. 2 Bulduk dün ddile We tediğiniz cesur adamı! —Kimbu? — Hoca Nasrettin., Timürlenk bu ismi duyunca gül- dü. Peki öyl sirk ta cayı diye mayetine emir verdi, ba- kalım cesur muymuş, korkak mı ? Hocayı getirdiler. Büyük bir meydanlıkta dim dik durdurdular, Timürlenk ok atan nişancılarından birine emir verdi : Hükümet köylüye ne verdi ? 7677 pulluk 912 kalbur ve temizlehö makinası dağıtıldı h ve bol mahsul in ziraati elini b ze” yol yoktur. İşte cümhuriyet hükümeti senelerdenberi köylüyü karasapan- dan kurtarmak, onun alın terini kıymetli bir hale koymak için çalışıyor. Çümhuriyet hükümeti şimdiye ve çiftçiye uygun şekilde taksitle vermiştir. Bu traktörlerin. lağır, yani 573.545 liradır. 15 eğitmen kursu daha açılıyor Maarif Vekâleti bu nisan başında yurdun çeşitli köşelerinde köylüle- ri okutmak ve aydınlatmak için 15 eğitmen kursu açtı. Eğitmen kursları geçen yıl Kas- tamonu, Manisa, Mahmudiye, Ha- retmen ve 40 müfettiş vazife ala- caktır. — Hocanın bacakları arasından Belini üzere nişan al ve bir ok A tmir üzerine hocanın — rengi sapsarı oldu. Y: hedefi şırır da oku hocanın bir yerine sap- Jarsa.. Mamafih yiğitliğe toz kon - durmak niyetinde değildi. Olduğu yerde durdu. Nişancı, nişanını al - dı ve okunu attı. Ok kendisine isa- bet etmeden bacaklarının arasından geçip gitmişti, Nasrettin urtuldu” sanıver - di, Fakat rlenk bu sefer de başka bir emir verdi : — Hoca kollarını açsin, nişancı nişan alsın. Ok, hocanın tam kolu - lerek geçsin. Bu emir üzerine hocanin rengi daha çok sarardı. Neyse, ikinci ok Ara Timürlenk'in üçüncü emri - titre - miye başlamıştı. — Nişancı, hocanın kavuğuna bir ok atsın, Hacanın dizleri çözüldü, tir tir i bir kere söz ağzından Çaresiz, durdu. ya dokunmadan kavuğu delip git - mişti. © Bu üç imtihan üzerine herkes ce- saretini tebrik için hocaya koştu- lar. Hoca atlattığı tehlikeden dola- yı aptal “aptal gülüyordu. Bu sırâ- da Timürlenk de yanına geldi : — Haca efendi, dedi, aşk olsun, çıkmıştı. Hoca derin bir nefes aldıktan son- ra — Aman efendim, ferman buyu - runuz da bir de şalvar getirsinler, Siz farkında değilsiniz ama, onun dedi. MANİLER Mavi yelek mor düğme, damlar ins Karanfil simi Sen olsan çeker misin ? v * Yol üstünde tavuşan, ik m Sarı kavun dilimi Ben kaybettim gönlümü, Çıkam dağlar başma Arayam senğilimi. Kahveyi Mİ aşan amme Yıldırım mahkemesi Halkımızın yalın mahkemesi yaşıyormuş. Sonra kadından ayrıl- mış. Bir gün pazar yerinde kadına rastlamış : — Gel gene beraber yaşiyalım! demiş. Kadı ii taban- casını çekmiş kadını sekiz yerinden Si Katil yakalandıktan sohra mah- kemeye verilmiş ve bütün muhake- me tahkikatı 20 saatte bitirilerek katil 18 seneye mahkfüm edilmiştir, Cümhuriyet adliyesinin bü sür- ati halkı çok memnun etmiştir. Bir apartıman çöktü Geçenlerde İstanbul'da 5 katlı bir bu apartmanda o- öldü; birçok turanlardan sekiz kişiler de yaralandı. Apartman tek tuğla ile çürük o- larak yapılmış ve bu feci kazaya se- bep olmuştur.