27 Mayıs 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

27 Mayıs 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara (umarlesi Zi Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON MAYIS 1939 Müersese Müdürü 1144 5 KURUŞ ;lııhıubc Müdürü dare ANDIMIZDIR Yeni romanımız Mavi Su Büyük ve sürükleyici bu zabıta romanına — Yakında başlıyoruz — Parti | programında yapılacak tâdiller arti İdare Heyeti Kurultaya yeni fadil teklifleri Bu tâdiller Genbaşkurun da Ia;v)ibine Tadiller mevcut esaslardan ancak bazılarının tatbikatına taâllük ediyor let ihtiyaçlarmna dayanan ve türk cemiyetini bu as- rın insanlık âleminde hakkı olan yere süratle ulaş - tırıcı hükümleri ihtiva eden ve Cümhuriyet Halk Partisinin kuruluşundanberi tekâmül ederek taay - yün etmiş bulunan programmdaki mevcut esaslar - dan ancak bazılarmın tatbikatına taalluk eylemekte Ankı 26aa. — Cümhuriyet Halk Partisiu- £ mumi idare heyetince Parti büyük kurultaymna ar - zedilmek üzere Parti programımda bazı tâdilât istih- daf eden teklifler hazırlanmıştır. Genbaşkur'un da tasvibine iktiran etmiş olan bu tadilât, dünya hâdisat ve hareketlerini etüd ya- nında, bilhassa büyük inkilâbımızın nasbnazar et tiği esasları ihtiva eden milli karaktere, yurt ve mil Türk gibi | kuvetli Hasan - Âli Yücel Mükemmel insan, bütün kud - retlerini muvazeneli ve ahenkli bir surette inkişaf ettirendir. Bil- gisiz bir ahlâk, ahlâksız bilgi ve | ve arık bir beden, millet ve in -| ve şunlardan (Sonu 5 inci sayfada) sanlık içinde ancak geri ve aşağı fert olmaktan hiç kimseyi kurta- ramar. Beden dediğimiz zaman bütün beşeri kudret ve melekeleri- mizin durağını anlamalıyız. O - ki beden terbiyesi ile . insan olma terbi. yesidir. Vücudumuz üstünde ras- yonel ve ahenkli herhangi bir te- siri yaparken zekâmız, irademiz ve karakterimiz üstünde de ha - yarlı, faydalı izler bırakmış oldu- ğum inanmalıyız. Bütün varlığımız gibi ve bütün kazançlarımız gibi, vücutlarımı - za verebildiğimiz yeni kuvetler de ne için ve kimin için? Bu suale verilmiş cevap, gön- lünde ve kafasında hazır olma - dıkça, herhangi bir fert herkül olsa bir kıymet değildir. Her şey gibi beden ve onun terbiyesi de bir gaye arar: yaşamak ve yaşat- mak. Biribirlerinden ayrılmıyan çift cepheli, fakat tek mahiyetli bu ideal, bizim, beden terbiye sinde rehberimizdir. Bu ideali gerekleştirebilmek. behemehal sıhatte ve kuvette ol- makla mümkündür. Vatan için, insanlık için sırasında feda ede - ceğimiz bu vücut ne kadar sağ- lam olursa, ölürken başkalarını yaşatmak kabiliyeti ve kudreli de o kadar artmış olur. Her zaman bütün dünyaya söy letmeliyiz: Türk gibi kuvetli... Okul - Spor'dar KYERRKEKAKERRKNARA A KA KKK e SRRRA KA Türk Hava Kurumu Genel Merker - foplantısı geri bırakıldı 'Türk Hava Kurumu-Başkanlı- gandan : 27 ve 28 mayısta Büyük Millet Meclisi Mesaisi devam edeceği ve mütecakiben Parti kurultayı toplanacağı için Türk Hava Ku- £ fumu Genel Merkez içtimamnın geri bırakılmasına zaruret hasıl olmuştur. Toplantı günü sayın ü yelere ayrıca ilân edilecektir. —? GA GARRKM KA KARA KKK AK KA KA KAf Kamutay dün B. Şemsettin Günal- tay'ın reisliğinde toplanmış ve bütçe müzakerelerine devam etmiştir. | Celse açılınca söz alan bütçe encü- meni raportörü B. Raif Karadeniz (ÇTrabzon) ruüzmamede bulunan Na fıa, Münakalât, İktisat ve Ticaret Vekâletleri teşkilât kanunları projele- rinin o vekâletlerin bütçeleri görüşül- meden Önce müzakeresi teklif et-| ti ve bu teklif kabul edildiği için evelâ Nafıa Vekâleti teşkilâı kanunu | projesinin müzakeresine başlandı. Vekâlet teşkilâtında bulunan yapı imâr işlerinin nelerden ibaret Ol- ğu görüşülürken B. Rasih Kaplan (Antalya) şu temennide bulundu : “— Nafıa Vekâletinin vilâyetlere çok yazdımı dokunduğu için bu mev- zuda teşkilâtını genişletmek müm- kün değil midir? ve Nafıa Vekili general Ali Fuat Ce-| | besoy şu cevabı verdi: | — Teşkilâtımız Dahiliye Vekâle- ti imar heyetinin bize devri ile geniş- cektir. Kadromuzu da tevsi ede ceğiz. (Bravo sesleri). Vekil, dahiliye imar heyetinin na- fıâya devrini şu suretle izah etti: gski Nafıa Vekâleti malümuâli- niz ikiye taksim edildiği zaman, yani Nafıa ve Münakale ve Muhabere ola- (Sonu 6 ımmcı sayfada) Slovak hududunda ' yeni hâdiseler Budapeşte, 26 aa. — Slovak hudu - dunda yeni hâdiseler cereyan — ettiği resmen bildirilmektedir. Bir macar kumandanı ile iki slovak zabiti bu hâdiseler hakkında tahkikat yapmakla meşguldürler. Başvekilimiz doktor Refik Saydam, İktısat Vekilimiz B. Hüsnü | Çakır, ve Ticaret Vekilimiz B. Cezmi Erçin dünkü müzaker&lerde 'Nafia İktisat Vekâletleri bütçeleri kabul edildi Nafia ve İktisat Vekillerimiz mühim beyanatta bulundular verecek iktiran elmişlir Yeni Adliye Vekilimiz B. Fethi Okyar Türk müzakereleri - Fransız ret bulunmaktadır : jansının bildirdiğine göre fran sız diplomatik mahfillerinin kanaati, Türk - Fransız müza- kerelerinin önümüzdeki hafta ğ | bidayetlerinde neticeleneceği | merkezindedir. | Maarif Vekilinin çayı Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yü- cel 19 Mayıt s#por ve gençlik bayramı | yaman şenlikserinde varıte alan arkar daşları şerefine bugün Gazi Terbiye Enstitüsünde saat 17 de bir çay ziya- feti verecektir. Ziyafete Beden Terbiyesi muallim- lerinden başka Maarif Vekâleti Beden Terbiyesi Genel Direk örü ve Genel Sekreteri dâvet edil - mişlerdir. Bükreş elçimiz geldi İstanbul, 26 (Telefonla) — Bük - reş orta elçimiz B. Suphi Tanrı - över bugün Romanya bandırah Tran- silvanya vapuru ile İstanbula gelmiş- tir. Danzig'de ameleler için yapılan yeni evler Danzig hududunda hâdiseler devam ediyor Lehliler Almanlara, Almanlar Lehlilere kabahati atmaktadır Varşova, 26 a.a. — Polonya - Danzig hududundaki hâdiseler, gittik - çe sıklaşmaktadır. Bir kişinin ölümiyle neticelenen Kalthof hâdisesi müs tesna olmak üzere normal bir devirde bu gibi hâdiselerin beynelmile! matbuat tarafından neşredilmesine bile lüzum görülmiyeceği muhak - kaktır. Fakat şimdi endişeyi mucip olan nokta şudur : Paris, 26 a.a. — Havas A-| ( KABİNEDE B. Rânâ Tarhan ve Fikret Sılay Parli dahilinde çalışmak arzusu ile isfifa ettiler B. Fethi Okyar Adliye B. Raif Karadeniz Gümrük İnhisarlar Vekili oldu Parti dahilinde çalışmak arzusu ile Adliye vekili Konya mebusu Tev- fik Fikret Silay ve Gümrük ve İnhisarlar vekili İstanbul mebusu Rana Tarhan vekâlet vazifelerinden istifa etmişler ve istifaları Reisicümhur tarafından kabul buyurulmuştur. Adliye Vekâletine Bolu mebusu Fethi Ökyar ve Gümrük ve İnhisarlar vekâletine Trabzon mebusu Raif Ka- radeniz'in tayinleri Başvekâlel tara - fından inha ve Riyaseticümhutfa tas - vip ve tasdik buyurulmuştur. Bu husustaki Riyaseticümhur tez - keresi meclisin bugünkü — içtimaında ökunmuş ve Başvekâletçe yeni vekil - lere vazifeleri tebliğ edilmiştir. (a-a.) Kamutayın dünkü toplantısında ve müzakerelerin sonunda riyazet maka- mı, Cümhurrcisliğinin şu tezkeresini okumuştur! B. M. M. Yüksek Reişliğine: Konya mebusu Tevfik Fikret Sılay'- ın Adliye vekâletinden ve İstanbul Yöni Gümrük ve İnhisarlar mebusu Ali Rana Tarhan'ın Gümrük ve İnhisarlar vekilliğinden vuku bulan Vekilimiz B. Raif Karadeniz — içvifzları kabul edilerek Adliye vekil - — ?lı'gın' Bolu mebusu Fethi Okyar'ın, Gümrük Ve Inkisarlar vekilliğine de Ço;uk ilâvemiz Trabzon mebusu Raif — Karadeniz'in tayin edilmiş olduklarını saygı ile ar- Yazımızın çokluğundan çocük (aederim. (ilâvemizi bu hafta koyamadık. İKüçük okurlarımızdan üzür di- leriz. Reisicümhur İSMETİNÖNÜ Mebuslarımız, yeni vekillerimize muvaffakiyetler temenni etmişlerdir. Üçler paktı Metin üzerinde Paris ve Londra mutabıktır Sovyet - İngiliz - Fransız anlaşması projesi Sovyet hükümetine bildirildi Paris, 26 a.a. — İngiliz, fransız ve sovyet mümessilleri arasında Ce- nevre'de yapılan müzakereler neticesinde hazırlanan üçler paktının metni üzerinde Londra ve Paris hükümetleri mutabık kalmışlardır. Bu metin Fransa ve İngiltere tarafından sovyetlere teklif edilecektir, Hariciye nazırı Bonne bugün saat 15 de sovyet büyük elçisi Suriç'i kı bul ederek mezkür metni tevdi etmiştir. Diğer taraftan İngiltere'nin Moskova büyük elçisi Leeds de bunu Molotof'a verecektir. Moskova hükümeti haberdar edildi | Moskova, 26 aa. — Sir Vi sWM ıv ı' eda, B Molotof tarafından kabut a | MATEŞA orosilo İngiliz büyük elçisi, sanıldığı- na göre, sovyet halk komiserleri mec- lisi reisi ve hariciye komiserini, ingi- | inin &on kararlarından ha - | berdar eti ç Paris, 26 aa. — Bütün fransız gaze telerinin Londra hususi muhabirleri ingiliz - fransız - sovyet anlaşmasının akdinin pek yakın olduğunu gösterir baberler vermektedir. Gazeteler, baş - yazılarını da bu anlaşmaya tahsis et - mekte, anlaşmadan memnuniyetlerini izhar eylemekte ve anlaşmanın büyük ehemiyetini tebarüz ettirmektedir. Pöti Parizyen gazetesi diyor ki: Şurasını kaydedelim ki Almanya ve İtalya biribirlerine gerek tedafii ve gerek tecavüzt bir ittifakla bağlanır - ken, İngiltere, Fransâ ve Sovyetler birliği, yapacakları bu anlaşma ile, ancak içlerinden birisi hücuma ma - ruz kaldığı zaman hakiki müttefik sa yılabilecektir. Bu hususiyet ise, bu üç devletin anlaşmasının hiç bir çen- Londra, 26 aa — Sovyetler Birliği milli müdafaa ve rus orduları baş ku- mandanı mareşal Voroşilof eylülde ya pılacak büyük ingiliz manevrelerinde bulunmak üzere Londraya dâvet olun. muştur. (Sonu 8 inci sayfada) berleme mahiyeti olmadığını göster- (Sonu 3 üncü sayfada) Bu manevrelerde diğer ecnebi aske- Ti rücsa da hazır bulunacaktır.