30 Mayıs 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

30 Mayıs 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Sl ” Ulus zmevi Çankırı Caddesi, Ankara 30 MAYIS 1939 S KURUŞ Telgraf: Ulus - Ankara “TELEFON Müessese Mü Başmukarrir Yazı Müdü Muhasebe dare 1371 1062.1063 idücü — 1061 Çatlrk DIıMIZ ANDIMIZDIRM Yeni romanımız MAVİSU Büyük ve sürükleyici bu zabıta romanına — Yakındı başlıyoruz — güRElEAm di HARAAERAA AU BA AA L MP. Beşinci Büyük Kuı'uitayı dün açıldı OUU mizin mühim nutukları Milli Şef'in nutku kıymetli bir direktiftir İnönü diyor ki: ” Halk idaresini kemale getirmek idealindeyiz ,, Milli Şef'imiz Türkiyenin müşterek sulh ve Milli Şefimiz Değişmez Genel Başkanimız söylüyor ve kurultay âzası kendilerini büyük bir dikkatle dinliyor Millt Şef değişmez Başkan konuşuyor r Milli Şef'in nutku Bugün insanlık ciddi bir emniyet buhranı geçirmektedir Biz milletler arasında emniyetin avdet etmesini temin edecek çareyi sempati ile selâmlarız İnsan cemiyetlerinin, büyükleri tarafından yululması mukadder olduğu nazariyesini hiç bir yer için kabul elmiyoruz C.H. Partisi beşinci büyük kurultayı dün Milli Şefimiz, de- H#işmez Genel Başkanımız İsmet İnönü'nün çok mühim bir nutku ile açılınıştır. Her cümlesi bütün kurultay âzalarının sürekli alkış- lariyle kesilen ve memleketin her tarafında radyo ile dinlenen bu nutkun tam metni şudur: *“— Büyük Kürultayın sayın üyeleri; Cümhuriyet Halk Partisinin beşinci kurultaymı açıyorum. Yüce şah- siyetlerinizi muhabbetle selâmlarım. Sizin temiz hislerinize de terceman olarak, bir ferdi olmakla gurur duyduğumuz türk milletini saygılarla anarım. Beşinci büyük kurultayda, Partimizin kahraman müessisi sev gili Atatürk'ün aramızda bulunmamasını düşünerek derin bir elem içindeyiz. Atatürk, büyük milli d: 1, millet içinde vücutlandırırken kurultayı ana temel ittihaz etmişti. Kurultaya derin itimadı ve itibarı yardı. Bize büyük siyasi partiyi, sağlam ve sarsılmaz rejimi, vatanın umranımı ve iyi istikbalini temin etmiş olan Ebedi Şef'imizin hâtırasına tâzim için kurultayı beş dakika süküta dâvet ederim , Kurulfayı müsbet şarllar içinde açıyoruz Saym arkadaşlar, Beşinci büyük kurultayı, bütün vatanı gönülden kaplıyan müsbet şartlar içinde açıyoruz. Partimiz, vatanın kıymetli evlâtlarını bağrında toplamış, her vatandaşa müsavi ve şâmil emniy € hizmet şartlarını filen temin etmiştir. Geçirdiğimiz tecrübeler türk milletini iftihar oluna- cak bir siyasi olgunlukta, milletler ailesinin temiz idenlli, sağlam karak - terli bir uzvu olarak tebarüz ettirmiştir. Türk milletinin, cümhuriyet rejiminde en iyi tesanüdü bulmuş olduğuna, en şüpheli nazarlar kani ol- maktan başka çare bulamamışlardır. Büyük Millet Meclisinin son seçi - mi, türk milleti için hakik? bir muvaffakiyettir. Vatandaşlar, vatan mu- kadderatını eline alacak yeni büyük meclisi seçerken, ciddi bir vazife hissiyle alâka göstermişlerdir. Partimizin yüksek idaresi ile halkın sa - mimi reyini millet vekillerinin seçiminde birleştirmek teşebbüsü cesare- ti arttıran kati ve müsbet bir muvaffakiyetle neticelenmiştir. Partimiz, bu teşebbüsü, memleketin bütün seçimlerinde daha geniş mikyasta tat - bika çalışacaktır. KSonu 5 inci sayfada) Bugün ebedi Şef'in tirdi Büyük Millet Meclisinden Orduya selâm Kamutay, dün B. Refet Canı - tez'in reisliğinde toplanmış, mü - zakerelerden sonra Ziraat ve Mil- I Müdafaa bütçelerini kabul et - miştir. . Bu münasebetle Ziraat Vekili- miz mühim bir nutuk vererek zi- raat politikamızı izah etmiş, muh- telif hatiplere cevap vermiştir. Kamutay müzakerelerine ait taf- silât 8 inci sayfamızdadır. Milli Müdafaa bütçesinin kabu- Tünden sonra aşağıdaki takrir, iş - tirak ederiz sesleri ve süretli al - kışlar arasında okunmuş, riyaset takririn ittifakla kabul edildiğini bildirmiştir. Kamutayın kahramân ordumu- za güven ve selâmını ifade eden takrir şudur YÜKSEK REİSLİĞE “Memleketimiz müdafaası-,, “nt ve dünya sulhunu temin,, “edecek olan yüksek şerefli,, “ordumuza ve bu ordunun,, “yüksek liyakatleriyle sevk,, “ve idaresini deruhte etmiş,, *“olanlara Büyük Millet,, “Meclisinin selâm ve saygı-,, “larının iblâğını arz ve tek-,, “lif eyleriz.,, Diyarbakır Erzurum Közım Sevüktekin. Şükrü Koçak raklar sinin 5 inci Büyük Kurultay Eşsiz bir heyecan ve inkilâp havası içinde 'Tarihi vazifesine başladı Milli Şef'in nutukları emsalsiz tâözim tezahürlerine vesile oldu Cümhuriyet Halk Partisi Beşinci Büyük Kurultayı dün saat 10 da Büyük Millet Meclisinde ilk toplantısını yapmıştır. Bütün memleket içinde milli bir bayram gibi kutlanmakta olan kurultay toplantısı münasebetiyle Ankara bugün baştanbaşa bay- 'e dövizlerle süslenmiş bulunuyordu. Büyük Millet Mecli- kabri ziyaret ediliyor Büyük Ku-| —kam ve Türkiye Cümbhuriyetinin Müessisi olan Atstürk'ün muvak- kat kabrinin Büyük Kurultayımız adına Riyaset Divanınca seçilecek bir heyet tarafından ziyaret edi! mesini ve bir çelenk konarak Par- timiz ve Büyük Kurultayımız adı- na manevi huzurlarına sevgi ve tâ- (Sonu 6 incı sayfada) C. H. Partisi Beşinci rultay'ın dünkü ilk toplantısında aşa- gıdaki takrir kurultayın şiddetli ve sürekli alkışları arasında okunmuş ve ittifakla tasvip olunmuştur. Beşinci Büyük Kurultay Yüce Başkanlığına Partimizin bânisi ve Ebedi Baş- ünde toplanmış bulunan kesif bir halk, kurultaya iştirâk edecek olan delegelerin gelişlerini yakın bir alâka ile takip eyle- mekte idiler. Milli Şef Mecliste Toplantı saatinden çok önce içtima salonu delegelerle dolmuş bulunuyor ve her kes celsenin açılmasını ve Mil- li Şef'in nutkumu söylemesini sabır - sızlıkla bekliyotdu. Samiin locaların- Yeni İM!YE ve CHR. da gazeteciler, dâvetliler ve kordiplo-| Yazan: Necibali KUÇÜKA P RRRAT NM R AŞ 3 | İkinci sayfamızın (Sonu 6 ıncı sayfada) Iw