30 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün sahife Sene 71 — No. 7400 — Pital her yerde 5 kuruş ürkiye insanlık ve sulh mefküresi için çalışıyor Milli Şef diyor ki: Müşterek sulh ve emniyet idealini takviye edecek BALI 30 Mayıs 1939 diğer taahhüdlerden de çekinmiyeceğiz İnsan cemiyetlerinin büyükleri tarafından yutulması mukadder olduğu nazariyesini hiç bir yer için kabul etmiyoruz, kabul etmiyeceğiz Bütün temennilerimize rağmen insanlık yeni bir boğazlaşma âfetine uğrarsa Türk milleti bu mücadelede kendine düşen medeniyet ve insaniyet vazifesini kahramanca, hiç tereddüd etmeden ve hiç bir dehşetten ürkmeden hakkile ve tamamile yapacaktır İsmet İnönünün! ! dünkü nutku Mili Şef İsmet İnönünün Parti be. | ginci büyük kurultayında dün söylediği | nutuk, bütün millet, bütün dünya ta- rafından alâkayla bekleniyordu. Bu âlâkanın çok yerinde olduğunu iç ve dış siyasetimizi tenvir eden dünkü tarihi sözler meydana koymuş bulu- nuyor. Rölsicümhür, Türkiyenin dahili için en geniş halkçılık usullerini, zamin- lerile birlikle tahakkuk ettiriyor: NÜ- fusumuzun çoğunu teşkil eden köylü- | nün seçim hususunda seviyesini yük- peltmeği başlıca hedef biliyor; mebus #eçiminde olduğu gibi Parti ve Bele. diye intihaplarında yer yer ansızın ye- ni denemeler yaparak teşkilâtımız üze- rinde halkın muhabbet ve itimadını yokiamak kararını bildiriyor, Bir taraftan halkın siyasi rüşdünü arttırmak; diğer yandan idare maki- nesini halkın hakiki menafiine uygun, hassas bir hale sokmak suretile, Mili Şef, Türkiyeyi demokrasi yolunda te- kâmüle sevketmektedir. Böylelikle de, F. Ta. (Devamı 11 nci sahifede) Sahifesini her halde okuyunuz! İ CEMAL NADİ hazırladığı bu sahifede şunlar vardır; Terbiye Vekileti!. — B. Lütfi Kır- dar Eyüpte!.. — Asri hatem!.. Bay Amcadan rivayet!.. — Çekirge Afet. — Olagan işleri... ih... Bugün 9 cu sahifede! İsmet İnönü nutuk söylerken Ankara 29 (A.A.) — C.H. Partisi ; Değişmez Genel Başkanı, Mini Şefi- miz İsmet İnönü, Parti Beşinci ku- rültayını aşağıdaki nutkile açmışlar- | dır: İ Büyük Kurultayın sayın üyeleri; Cümhuriyet Halk Partisinin beşinci kurultayını açıyorum. Yüce şahsiyet- lerinizi muhabbetle selâmlarım. Sizin temiz hislerinize de türeüman olarak, | bir ferdi olmakla gurur duyduğumuz | Türk milletini saygılarla anarım, Beşinci büyük kurultayda; Parti- mizin kahraman müessisi sevgili Ata- türk'ün aramızda bulunmamasını düşünerek, derin bir elem İçindeyiz. | Atatürk, büyük milli dâvayı, milet içinde vücutlandırırken kurultayı ana | temel ittihaz etmişti, Kurultaya defin itlmadı ve itibarı vardı, Bize büyük siyasi partiyi, sağlam ve sarsılmaz re- jimi, vatanın ümranını ve iyi istikba- lini temin etmiş ölan Ebedi Şetimizin hatırasına tazim için kurultayı beş dakika süküta davet ederim. Sayın arkadaşlar; Beşinci büyük kurultayı, bütün vata- nı gönülden kaplıyan müsbet şartlar içinde açıyoruz. Partimiz, vatanın kıymetli evlâdlarını bağında topla miş, her vatandaşa müsavi ve şâmil emniyet ve hizmet şartlarını fülen t8- | min etmiştir. Geçirdiğimiz tecrübe- ler Türk milletini iftihar olunacak bir | siyasi olgunlukta, milletler ailesinin temiz idealll, sağlam karakterli bir uzvu olarak tebarüz ettirmiştir, Türk milletinin, Cümhüriyet rejiminde en (Devamı 10 uncu sahifede) Dikkatleri: aa Muazzam davaların halli bukadar kolay değildir Söyle bir haber initşar etti: «Bundan bir kaç gün evvel Sirkeside sokak ortasında Seral isminde bir fınn amâlesi yere düşerek ölmüş, yapılan mu- ayenesinde bunun veremden Öldüğü an- laşılmıştı. Hadise üzerine fırınların tef- tişine başlarmış; ve...» Arka tarafını tahmin ediniz, Akla şöyle bir şeyler geliyor, değil mi: «Hasta, İşçiler " prevantoryoma, sanatof- yoma kaldırılmıştır.» Yahut: «Fırın sahiplerinin işçilerini fenni şe- ralt içinde çalıştırmaları temin edil- miştir.» Fakat, hayır... Havadis şöyle neticele- niyor: «Temizliğe riayet etmediği görülen bam işçiler cezalandınılmışlardır.» Bu kadarcık bir tedbir kAfı görüldüyse Şaşılacak şeydir. Verem, sefalet ve shhi istihsal gibi muazzam davaların hajli için muazzam mesal Yâzımdır. İnsan ve otomobil ?.. SATILIK KÖŞK Peneryolu Bağdat cnddesinde 189 numa» ralı 12 odalı köşk satılıklar. Tren ve tram» vay durakları yanındadır. Telefon, elektrik, havaçazı, terkos, kurna ve banyolu hamamı vardır, Sekiz dönümlük bahçesi duvarla » o (Milkemmel tenis kortu) adet meyva ve çam ağacı, iki dönüm bağı, kuyu, depo, pervane, gaire, Telefon: 60558. büyük mermer havuz Parti kurultayı Encümenler Mecliste toplanarak dilekleri tedkike başladılar Adliye ve Dahiliye Vekilleri izahat verdiler, B. Fethi Okyar, boşanmayı kolaylaştırma- nın içtimai bakımdan büyük mahzurlarına nazarı dikkati celbetti Başvekilin riyasetinde yirmi kişilik bir heyet bu gün Atatürkün muvakkat kabrini ziyaret ederek tazimde bulunacak Hatay GE eiğeterinin dilekleri Ankara 29 (AA) — Cümhuriyet Halk Partisi beşinci büyük kurultayı bugün saat 10 da Büyük © Millet Meclisinde ilk top- © lantısını yapmıştır. g Bütün memleket içinde * mill? bir bayram gibi kut. | lanmakta olan kurultay toplantısı (omünasebetile Ankara bugün baştanba- şa bayraklar ve düvizlerie süslenmiş bulunuyordu. Büyük Millet Meclisinin önünde toplanmış bulu- nan kesif bir halk, kurul. taya iştirak edecek olan delegelerin gelişlerini ya- kın bir alâka ile takib eylemekte idi. | ler. Toplantı saatinden çok önce içtima | bir salonu delegelerle dolmuş bulunuyor ve herkes celse- nin açılmasını ve Milli Şe- fin nutkunu söylemesini sabırsızlıkla bekliyordu. Sa milin localarında gazeteci. ler, davetliler ve kordiplo- matiğe aid localarda da Bovyet, İngiliz, Fransıs, Afgan, İran büyük elçileri olduğu halde bütün diğer elçiler ve elçilikler “erkânı hazır bulunuyorlardı. Saat tam 10 da Mili Şef değişmez başkan İnönü, halkın sürekli (alkışları arasında Büyük Millet Meğ- lisine töşriflerinde Mecliş önünde başta muzika olduğu halde askeri kıta ihtiram resmi ifa ey. (Devamı 11 inci sahifede) Milli Müdafaa ve Ziraat bütçeleri de kabul edildi Meclisin selâm ve saygılarının orduya bildirilmesi hakkındaki takrir alkışlarla kahul edildi Söz alan mebuslar ziraat politikamızı tenkid ettiler. Ziraat Vekili hatiplerin mütalâa ve temennilerine ayrı ayrı cevap verdi B, Muhlis Erkmen OB, Şükrü Koçak Ankara 29 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi bugün Bursa mebusu B. Refet Canıtezin başkanlığı altın- da toplanarak yeni yıl bütçesinin müzakeresine devam etti. İlk olarak müzakere edilen Ziraat Vekâleti büt- çesinin heyeti umumiyesi hakkında B. Relet Camtez Gr, Ahmed Yazgan söz alan Aydın mebusu Adnan Men- deres dedi ki: vazifeyi yapmamakta olduğu kanaatin deyim. Ziraat teşkilâlımız köyde tar- (Devamı 4 üncü sahifede)