31 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

31 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İtalya donanmasını kuvvetlendirmeğe çalışıyor Sene 21 -— No, 7491 — Flati yer herde 5 kuruş e İL MIM Şefin Parti kurultayındaki nutku: İsmet İnönü nutiümu ind ederken < delegeler nufku candan alkışlıyorlar Kurultay nizamname ve program encümeni mesaisini bitirdi Vekiller, dilek encümeninde Vekâlet- lerini alâkadar eden dilekler hakkında izahat verdiler ÇARŞAMBA” 31 Mayıs 1989 Her talebenin ayni ilim ve fikir seviyesinde olmasını temin için ilk, orta mektep, liselerde birer devlet imtihanı usulü tesisi düşünülüyor Nizamname ve program encümeni hazırlıyacağı mazbatayı bugün Kurultay Umumi Heyetine verecek - Parti teşkilâtında müfettişlikler ihdası kabul edildi- Binaların yeniden tahriri ve ucuz radyo meselesi Kurultay açıldı | Cümhuriyet Halk partisinin beşin- ci kurultayı Ankarada açıldı, Müli varlığımızın bütün iç ve dış düzenini kurmuş bir teşekkül olmak itibarile | Halk partisi yeni Türkiyenin bünye- sinde hem baş, hem kalb, hem de kol ve bilek rolü oynıyan bir üzviyettir. Bunün daima bir tekâmül merhalesi işaretliyen her toplantısı Türkiye mu. kadderatında ileri bir adım mahiyeti alıyor. Şu sebeple kongre - mesaisini dikkatle takip etmekten hiç bir yurd- daş müstağni olamaz ve olmamalıdır. Cümhuriyet, demokrasi, sonra lâik ve hür kafa Bütün bunlar ne İle yaşar, ne kuvvetlenir ve cevapta tereddüd ede Milletin zekâsını hurafeden Sup ve cehilden kurtararak. vicdanına bak taas- halkın ife duygularını, geniş bir ima stisi ile beraber hâkkederek... Ve nihayet bütün bir ulusu millet mukadderatına yakından âlâkalandırarak... Ancak pek titiz bir dikkate lüzum gösteren bazı noktala- rı hiç unutmamalı Millet mukadderatına gerçekten alâkadarlık; bu ilgiye şahsi menfaat, Adi ihtiras, politikacı manevrası, cehil lâübaliliği v.s. gibi hepsi ayrı bir fe- lâket kaynağı teşkil eden mücrim zâaf- ları katıştırmamakla fayda verir, Teni- bellik, haddini bilmemek, ve kıskanç- lıkla hodgümlik filân gibi vicdan sol. durucu temayüller altında da -esefle söyliyeyim. ce: te zararlı Hürriyeti sonsuz bir sevgi hattâ aşk ile sevmel sak bunu da pek İyi bilmeliyiz ki, yalansız ve müterakki Fazıl Ahmed Aykaç (Devamı 6 ncı sahifede) olur. Ankara 30 (A.A.) — Parti Büyük Kurultayı encümenleri bugün öğle- den önce ve sonra yaptıkları toplân- tılarda kendilerine tevdi edilmiş olan meseleler üzerinde müzakerelerine devam etmişlerdir. Bunlardan nizam» name ve program encümeni meşal- sini bitirmiş bulunmaktadır. Nizamname ve program encümeni bugünkü toplantılarında program projesini tediik ederken Nafia Vekili Geçen sene eğleneni... | general Ali Fuad Cebesoy, Ziraat Ve. kili Muhlis Erkmen, İklisad Vekili Hüsnü Çakır, Ticaret Vekili Cezmi Erçin, Gümrük ve İnhisarlar Vekili Raif Karadeniz, Sıhhat ve içtimai Muavenet Vekili doktor Hulüsi Alataş, Münakalât Vekili Ali Çetinkaya, Ma-. liye Vekili Fuat Ağralı ve Maarif Ve- kili Hasan - Âli Yücelin mütalâaları- na müracaât edilmiş ve müzakereye (Devami 10 uncu sahifede) Bü sene eğlenen!... (Belediye ei 45 - 30 tenzili Çekler Polonyaya iltica etmeğe: başla- dılar Welefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 -— İdare: 20681 — Müdür: 20497 Parti müstakil grupu Namzedlikleri kuvvetle muhtemel görülen zevatın isimlerini yazıyoruz Yukarda sağden itibaren: İstanbul mebusu B, Ali Râna Tarhan, bayan Nakiye Elgün, İzmir mebusu bayan Şehime Yunus, Ağrı mebusu B. Müsamed- din Kural, Bursa mebusu B. Fazlı Güleç, Sıvas mebusu B, Abdürruhman Naci Demirağ, İstanbul mebusu B. Ziya Karamürsal, Denizli mebusu B. Emin Aslan Tokat. yerlerinde pta — Gazetelerden — yüzde veriyorlarmış... Meheldir... Errurum meb (Yazısı 6 nâi sahifede) Bütçe müzakeresi bitti Başvekil, bütçe üzerinde der- meyan edilen mütalâa ve teşvikin © âti için bir rehber ittihaz edileceğini söyliyerek Meclise teşekkür etti Ankara 30 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi bugün B. Mazhar Ge- menin riyasetinde toplanmış ve 1939 yılı bütçesi üzerindeki müzakereleri bi. tirerek muvazeneyi umumiye kanun lâyihasının müzakeresine başlanmıştır, Bu kanun projelerinin maddeleri üze- rinde ilk söz alan Eskişehir mebusu | B. Emin Sazâk'dedi ki: (Devamı 10 ncu sahifede) Dikkatleri: Mehel! Yerli kumaşlar, «İngiliz kumaşta diye damgalanarak satılıyormuş. Ta- kibat yapılacak, bu münasebetsizliğin önüne geçilecek. İnsan diyor ki: — Böyle hileler ne fena, ne ayıp! Fakat şöyle de diyor: — Yerli malına emniyet etmiyerek öle ecnebi damgası arayanlardan pek musibce bir cezayı nakdi tarholunu- yormuş... Türk sanayiinin mükem- melliğine inanmıyanlar «akıl parası»