31 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

31 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

ww» Sahife 4 Dün Ankaradan gelen Dr. Lütfi Kırdarın. beyanatı Belediyeler bankasindan 5 milyon lira istikraz ediliyor Es- ki Istablıâmire binasının beden terbiyesi müdürlüğü emrine yerilmesi kararlaşti. İmar plâni hakkındaki itirazlara ce- vap vermek üzre B. Prost Ankaraya gidecek AKŞAM elan nl 31 Mayıs 1939 —— ŞEHİR İŞLERİ Dün sabah şehrimize dönen vali ve belediye reisi doktor Lütfi Kırdarın kendisini Pendikten karşılıyan mu- harririmize verdiği izahatı kisaca kaydetmiştik. Dünkü nüshamızda yazdığımız gk bi vali, Ankarada vilâyet ve belediye bütçelerinin tasdikini temin etmiş, istikraz meselesini halletmiş, stad- yom ittihaz edilecek Dolmabahçede- hi eski Istabliâmire binasının ve Taksim kışlası ile müştemilâtımın hükümetçe belediyeye devrini temin etmiştir. Doktor Lütfi Kırdar diyor hi: — Umumi mecdis, (Belediyeler bankasından istikraz edilecek beş milyon Jira için yüzde altı buçuk fa- izle muamele vergisinin verilmesi- ne karar vermiştir. Belediyeler ban- kasile yapığtım temaslar neticesin- de faiz mikdarı yüzde beş buçuğa indirilmiştir. Muamele vergisi bun- dan hariçitr. Şimdi istikraz mukave- lesinin İmzası kalmıştır. Mukaveleyi buraya gönderecekler, ben de imza- hyacağım, İstikrazm diğer şartlanın- da bir değişiklik yapılmamıştır. Bu parayı on beş senede ödeyeceğiz. Fa- kat fazla falz vermemek İçin parayı ceste ceste ve lüzum gördükçe alaca- ğı. Birinci partide alacağımız dört yüz bin lirayı istimlâk işlerine sarfe- deceğiz, Elektrik, Tramvay, Tünel Tramvay, 'Tünei ve Elektrik idare- lerinin belediyeye devri hakkındaki kanın lâvihası Büyük Millet Mecli- sinin dört encümeninde tedkik edi- derek heyeti umumiyeye sevk edildi, Bütçeden sonra müznkere edilecek- tir. Bu faköirde bu idareler çok ki- $a bir zâarıanda bize geçecektir. Stadyom ve Taksim kışlası Dolmabahçedeki yapacağımız stad- yoni için bize terk edilecek İstablığ- mire binasının beden terbiyesi mü- dürlüğü emrine verilmesi muvafık görülmüştür. Valiler de milli spor te- şekküllerinin reisleri olduğundan bu suretle bu binaya hemen vaziyeğ ederek yıktıracağız ve yerinde stad- yor inşasına başlayacağız. Stadyomun plâm hazırdır; inşam- ta bir mâni yoktur. * Taksim 'kışlası ile müştemilâtının devrine gelirce: Bu bina henüz ma- Myeye geçmemiştir. Taksim emlâk şirketinin haziran İçinde yapacağı toplantıdan sonra bina maliyeye geçecek, maliye de bize devredecek- tir. Kışla ile müştemilâtinda yapı- Yacak binaların plânı henüz hazır Janmamışıtr. Bu plânlar hazırlandık- tan sonra işe başlayacağız. İstikraz edeceğimiz paradan bir LÂ ramımı yaptı: 1 — BİRİNCİ FİLM: Meşhur 2 nel film: Pangaltı ŞAHAN kahvesi yazlık sineması Cumartesi 3 Haziran Akşamı saat 9 da açılıyor. Muhitin yegâne yazlık Sineması, yalnız güzel filimler gösterecektir. 1 İNCİ FİLMİMİZ. GKETA GARBO ve ROBERT TAYLOR'un LA DAM O KAMELYA Programımız haftada 2 defa çarşamba ve cumartesi günleri değişir Fiatlar — 15 Talebe 10 kuruş LÂLE TATİL ETMİYOR Salonlarındaki Tecdidi Hava tertibatından aldığı kuvvet gösterdiği yüksek alâkadan kazandığı cesaretle... Mevsimin en güzel 2 yeni ve Süper filimlerden mürekkep büyük prog- AŞK ŞARKISI Fransızca sözlü eşine ender rastlanan bir film ZARA ALAY HUMPHREY O BOGART — ANN SHERDAN Ve Yeni METRO JURNAL en yeni ve en son haberler İlepsi yarın Akşam saat 8,30 da LÂLE sinemasında milyon lira İle satın alacağımız oto büslerin şartnamesi hazırlanmıştır. Bunları tramvay idaresi için satın al mağa karar verdik. Yakında tram- vay bize geçeceğinden hemen Oto- büs siparişine başlayacağız. İmar plânı İstanbul imar plânı hakkında Na- fia Vekâletile temas ettim. Vekâlet, nâzım plânın bazı noktalarına itiraz etmişti, Bugünlerde B. Prost'u imar müdürü B. Hüsnü ile beraber Anka- raya göndereceğim. Mütehassıs, ve- kâletle temas ederek icap eden İza- hatı verecek ve bu suretle nâzım plân da tasdik edilecektir. Buna göre tat- bikat plânlannı yaparağız. Bülçe yüksek tasdike arzedildiğine göre bütçedeki bütün fasılların ve işlerin derhal ve hepsine birden baş- lyacağız. Bu arada bilhassa yol in- şaat ve tamiratına hız vereceğiz. Esasen Ankaradan verdiğim emir üzerine yeni bütçenin tatbiki etrafın- da şimdiden hazırlıklar başlamıştır. Süt ve ekmek işi Kuracağımız süt fabrikası için mü- tehassıslardan mürekkep heyetin hâzırlıyacağı raporu bekliyorum. Süt fabrikası faaliyete geçtikten sonra yağ meselesi de kismen halledilecek- İ tir. Bilhassa şehrin tuzsuz tereyağı | da istihsal edilecektir, Ekmek fabrikası için bir mütehas- | sısa tedkikat yaplıracağım. Bu ek- mek işi de yanlış anlaşılmıştır. Ek- mek fabrikasını tesis etmekle diğer | fırınların faaliyetine nihayet verme- | ği düşünmüyoruz. Biz, yalnız kura- cağımız bir kaç modem fabrika ile ekmek işinde nâzım rolünü yapaca- ğ#z. Ve kendilerine nümune verece- ğiz. Bu suretle diğer fırıncılar da bi- zim çikaracağımız ekmekler gibi ek- mek çıkarmak usulünü öğrenecek- lerdir. Yeni hastane Yeni tesis edeceğimiz hastaneyi ya kendi malmız olan Mecidiyeköyün- a, yahut ta Şişlide Bulgar yanında inşa edeceğiz. Bunun için Ankarada üniversite has- tanesinin .plânlarını yapan ve Ame- rikada, Pariste bir çok hastanelerin plânlarını hazırlayan B, Vâlter ya- kında gelecektir. Buzat,hem has- tanenin yerini tayin edecek, hem de plânımı yapacaktır. * Vali konağı Karşısında yeşil sa- | hada yapacağımız çocuk bahçesi için | Emlâk bankasile bir anlaşma yap- | tm. Bu sahayı tâ aşağıya kadar | Emlâk bankasından taksitle aldım. Beş taksitte ödenecektir. Bürasının da tanzimine hemen başlıyacağız» müşterilerinin L E NİNO MARTİNİNİ, Tokatta kanlı bir boğuşma Kadın erkek dört kişi bir adamı feci surette öldürdüler Tokat (Akşam) — Burada birisinin ölümile neticelenen feci bir. cinayet işlenmiştir. Çarşamba gecesi cereyan eden bu hadisenin tafsilâtı şudur: Tokatta oturan Dursun ile karısı Hatun birbirlerile kavga ettiklerinden kadın evi bırakıp annesinin yanına kaçmış ve artık kocasile beraber ya- şayamıyacağını söylemiştir. Bunun üzerine Hatun, annesi Hafize, erkek kardeşleri Ali ve Bekir Dursunun evi- ne giderek Hatunu boşamasını teklif etmişlerdir. O sırada araya giren bazı kimseler iki tarafı barıştırmaya kalkışmışlar, fakat Hafize ile Hatun bunu redde- dince barışma fikrinde ısrar eden Dursunun üzerine, Ali ile Bekir atıla- Tak döğmeğe başlamışlar, bu sırada patlayan tabanca ile Bekir yaralan- miş, Ali de kamasını çekerek Dursunu beş altı yerinden bıçaklamış, Hatun da boğuşan Dursunun kafasına kaz- ma İle vurarak beynini dağıtmış, Ha- fize bıçkı ile kulaktozunu oymuş, bu suretle Dursun öldürülmüştür. Derhal vaka mahalline yetişen za- beta suçluları yakalıyarak cürmü- meşhud mahkemesine sevketmiştir. Ağırceza mahkemesinde yapılan mu- hakeme neticesinde cürümler sabit olduğundan Ali 18 sene, Hatun 22 sene, Bekir 1 2Zsene ağır hapse, Hafi- ze de bir sene dört ay hapse mahküm edilmişlerdir. Kısa zamanda adaletin yerini bul- ması halkı teskin etmiş, kararın tef. himi esnasında mahkemede hazır bu- Yunanlar «yaşasın Cümhuriyet ve onü- nun âdil kanunları» diye bağırarak kararı alkışlamışlardır. 20/5/939 . Esham ve Tahvilât Ergani 19.20 Sivas - Ersurum I 1961 PARA ve Matleri) Londra 1 Sterlin 598 New-York 160 Dolar 126.6425 Parla 100 Frank 3550 Milâno 100 Liret 666 Cenevre 100 İsviçre Pr. (o 285550 Amsterdam 106 Florin 68.0625 Berin 100 Rayhşmark o 50815 Brüksel 100 Belga 21.562 Atina 160 Drahmi 10825 Bofya 100 Lara 156 Madrid 100 Przeta 14085 Varşova 100 Zioti 2045 Budapeşte 100 Pengo 240425 Bükreş 100 Ley 0.9050 Belgrad 109 Dinar 2485 Yokohama 109 Yen 3462 8tokholm 106 İsveç Kr. 30.5475 Moskova 100 Ruble 23.9025 Görülmemiş fedakârlık! Mevsimin ilerlemesine ve fiatların azami derecede ucuzlamasına rağmen ALKAZAR sineması BUGÜN matinelerden itibaren İstanbulda ilk defa KANUN BENİM Bütün Amerika polis teşkilâtını maz Fransız sosyalist partisinde iki cereyan Blam taraftarları ile Paul Faur taraftarları anlaşabilecekler mi? Nantes 30 (A.A.) — Sosyalist firka- si dün bir takrir kabul ederek fırka mensuplarının o «Sovyet dostları, rın vaziyetlerini tarif etmiş ve blihas- sa ihata siyasetinin aleyhinde bulu- narak böyle bir siyasetin Alman mil- j devam edileceği peşine takan büyük Gangster Filmi, İİ yenist Emin Atabay birlikte. Çarşıkapı Gedikpaşa «Beynelmilel kızıl yardımı; iih... gibi komünist fikirlerden mülhem grup- lara intisaplarını takbih etmiştir. Fırka, bu suretle evvelce «Ahlâki rapor; unun münakaşasına karar ve- rildiği sırada ve müteakiben bu rapo- run kabulü esnasında kazanmış oldu ğu iki zafere ilâveten B. Paul Faure'a yeni bir zafer daha kazandırmıştır, Malüm olduğu veçhile kongrede çarpışan iki temayül vardır: Her türlü ittifaka maruz olan, dahilde fırkanın istiklâlini tamamile muhafaza etmek arzusunda bulunan Ye hariçte «sulhperver» olmak gaye- sini takib eden Paul Faure temayülü, Dahilde bütün Cümbhuriyetçilerin bir araya getirilmesine ve haridde te- cavüze karşı mukavemet hesine taraftar,olan Elum temayü Dün öğleden sonra fırkanın vaziye- tini tesbit etmek maksadile umumi siyaset hakında mühim bir müzake- reye girişilmiştir. Rahatsız bulunan B. Blum, içtima- Ga hazır bulunmuyordu. Rhöne mebusu Andre Philip, eski | nazırlardan B. Albert Serol, Blum'cu- ların noktai nazarını müdafaa etmiş- lerdir, B. Serol, totaliter memleketlerin kendi ideolojilerini başka memleket- lere zorla kabul ettirmeğe çalışmak- ta olduklarını söylemiştir. Mumaileyh, sözüne şu suretle de- vam etmiştir: Şu halde amele sınıfında dünyada letini nazi cereyam İle birleşmeğe sevkedeceğini söylemiştir. Altı âzadan mürekkep mahdud ko- misyon, bugün öğleden sonra B. Blum'un evinde toplanarak Faur'cu ve Blum'u temayüllerini telif ede- cek bir takrir tanzimine çalışacaktır. B. Blum'un yakınında bulunanlar arasında, mumaileyhin böyle bir tak- riri ancak azimkârane bir harici siya- seti mihver ittihaz etmesi ve müleka- bil yardım misakını kabul etmesi ha- linde tasvib edeceği beyan edilmek- tedir. B. Favre'un bu yolda bir fedakâr- ıkta bulunmasından şüphe edilmek- tedir. B. Blum'un sihhi vaziyetinde selâh hasıl olmuştur ve bugünkü celselere rTiyaset edebileceği tahmin olunmak- tadır. Tramvay arabalarına da çöp kutuları konacak Belediye, yolların kirletilmemesi için tramvay istasyonlarına bilet ve kâğıd parçası atmak üzere çöp kutu- Jarı yaptırmıştı. Bu tedbire rağmen gene bir çok kimselerin tramvaydan indikten sonra bunları yere attıkları görülmüştür. Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdar, halkın elindeki biletler için tramvay arabalarında çöp kutuları bulundurmğa karar vermiştir. Fatihte bir iskele yıkıldı, iki işçi yaralandı olup biten şeylere karşı alâkasızlık Fatihte Mustafanın yeni yaptır. göstermekle beraber imemleketimizde | makta olduğu binanm dış tarafında demokratik hürriyetlerden istifadeye | Kürulan iskele üzerinde yedi amele zannını tevlid ets mekle bu sınıfa karşı bir cinayet işle- miş oluyoruz. Bizler, tataliter millet- lere öyle bir sed vücüde getirmeliyiz ki, diktaörler bu sedde çarpmaktan korksunlar ve anlaşıp uyuşmağa mey- letsinler. Buna mukabil B. Lebajl, Faur'cula- Bu gere çalışırlarken birdenbire iskele yıkılmış ve işçiler yuvarlanmışlardır. Kaza ne» ticesinde bunlardan Salihin ayağı ki- rılmış, Remzi de karnından tehlikeli surette yaralanmıştır. Yaralı işçiler Cerrahpaşa hastanesine kaldırılarak kaza etrafında tahkikata girişilmiş tir, Diğer işçilere birşey olmamıştır MEVLÜD Elim bir kaza neticesinde ölen oğlum yedek topçu asteğmen Tarık Kalafatoğlu- nun ruhuna ithaf eğilmek üzere 4/6939 Pazar günü öğle namazmdan sonra Ka- dıköyünde Osmanağa camisinde Mevlidi şerif kıraat edileceğinden, kendisini seven ve tanıyanlarla, bilhassa çok sevdiği su- bay arkadaşlarından arzu edenlerin teş- riflerini rira ederim. Babası: Yusuf Ziya Kalafatoğlu Şehzade- sinemad, me arak Bugünden itibaren İstanbulda son defa olarak Aşkın göz yaşları (Yeni kopya) Ayrca; MEMNU GEÇİT Yaz fiatları Baylara 10-15 Kış, İstanbul asliye altıncı hukuk mabke- mesinden: Davacı Kocamustafapasa Hacı Hamza mahallesi Sarayönü sokak 53 No. da otu- ran Fethiye İncekara tarafından kocasi ikmetgâbı meçhul Lülfü İncekara aley- hine İkame eylediği boşanma davasının Heryer 20, paradi 10, | sera kılınan muhakemesi sonunda: T.K, localar 100, M.min 132, 134, 158, 142, 146, 150, el mad- GUNAN deleri o mucibince (o kabahatı (o taraf Yeni büyük eser Lötfü olmak üzere tarafların boşanmala- Okuyucu Aysel Ankara Tiyatrosu Sanatkârları 1 Hazirandan itibaren (Yedikule Pınar sinemasında) başlıyor. Muayyen günlerde diğer yazlık yerlerde... İllüz- AZAK sineması ABDÜLVEHAP (Türkçe sözlü her yer 10 kuruş. Bugün Matine- lerden itibaren İstanbulda en fazla rağbet bulan senenin en büyük filmi 1- AŞKIN GöZ YAŞLAR 2 - BUFALOBİL: atış kralı (Barbara Stanwick) DİKKAT: İstanbulun en güzel ve en büyük AZAK BAHÇESİ bu akşam J ÇESİN'de bu akşamdan İtibaren başlıyor. Fiatlar 20 kuruş ve 15 kuruştur. Pazartesi ve Sah günleri Halk günü açılıyor, Geceleri filimleri AZAK BAH- , pa ve Lütfünün bir sene müddetle evs lenmekten omemnuiyetine dair verilen 5/3/489 tarihli gıyabi hüküm müddenaley's hin ikametgâhının meçhuliyetine binaen on beş gün müddetle jlânen tebliğine ka- rar verilerek mezkür gıyabi hükmün biş Sureti tebliğ Yerine geçmek Üzere mah- keme divankanesine talik edilmiş olduğu Mân olunur, ,