31 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Li 1939 Dün Geceki ve Bu Sakhahki Haberler Son dakika Yugoslavyadaki Alman- lar nümayiş tertip ettiler i Söylenen nutuklarda haklarını temin için Kultur Bund sirafında toplanmaları ileri sürüldü Belgrad 3i — Yugoslavyadaki Alman ekalliyeti Lazarevoda büyük bir mi ting tertip etmiş ve bu mitinge iştirak eden 25,000 Alman ekalliyet şefi önün- den geçmişlerdir. Bu miting esnasında birçok nutuklar söylenmiş ve Yugoslav Hariciye Vekilimiz Yakında Moskovaya gidecek Moskova 30 (A.A) — «Havas» Ha ber alındığına göre, Türkiye Hariciye Wekili Şükrü Saracoğlu yakında Mos- kovayı ziyaret edecektir. Hatırlarda glduğu Üzere, Sovyet Hariciye Komi Mer muavini Polemkin'in sön Anka- rayı ziyareti, Türk - Sovyet dostluğu- yu arttırmıştır. Barem kanunları yadaki Almanların kendi haklarını temin için Kultur Bund etrafında tep- Pazartesi günü Meclis umumi lanmâlan Tüzuwu ileri sürülmüştür. Yugoslavya, Berlin-Roma mihverinin âleti olamaz | Yugoslav milleti, garp devletlerine ve © Balkan antantına sadık ve bağlıdır Belgrad 31 — Kral naibi Prens Pol ve prenses Olga refakatlerinde Hari- ciye Namrı B. Markoviç bulundu- ğu halde dün akşam Berline hareket etmişlerdir. Londra 31 — Belgraddaki . Times gözetesinin muhâbiri bildiriyor: Prens Folün Berlin seyahatinden şayanı hayret bir netice beklenemez. B. Hit- Jerin, prens Polle yapacağı mülâkat €snasında, Yugoslavyanın mihver le- binde açıkça vaziyet almasını istiye- ceğine şüphe yoktur. Fakat Yugos- Javyamn mihverin âleti olmasını ka- bul etmesi beklenemez. Yugoslavya Mmümküri mertebe bitaraflığını mu- hafaza etmek emelindedir. Yugoslav- ya efkârı umumiyesi garp devletle rine ve Balkan Analantına sadık ve bağlıdır. Şâyet bir gün buhran çıkıp, kati bir karar ittihaz etmek icap ederse Yugoslavyanın takip edeceği yol şüpheli olamaz. Yugoslavya Harici- ye Nazırı B, Markoviç, Berlinden dö- nüşte, Paris ve Londrayı ziyaret ede- cektir. Londra 30 (AA) — Salâhiyettar mahfillerden bildirildiğine göre Yu- goslavya prensi Paul, İngiliz Jiderle- rile görüşmek üzere haziran ortala- rına doğru Londra'ya gidecektir. İstanbul - Berlin | Lehistan Danziy meeli- hava seferleri Yeşilköyde yapılan istasyon bugün merasimle açılacak İstanbul - Berlin hava seferleri ya. İrunun azlini kabul etmedi rından itibaren başlayacaktır. Bu münasebetle Alman Luftanza şirke- tinin Yeşilköyde yaptığı istasyon bu- gün 1745 de merasimle açılacak, gene bügün Berlinden tayyare ile ge- İecek bir heyet, bu açış merasiminde hazır bulunacaktır. Bu tayyare İle şehrimize dört Ak man gazetecisinin de geleceği haber werilmekteğdir. Diğer taraftan bir Rumen heyeti İstanbul - Bükreş hava seferlerinin mmukavleesini imzalamak üzere bugün şehrimize gelecektir. Pâderevski iyileşiyor New-York 30 (A.A.) — Paderevski'- min sıhhi vaziyetinde mahsus bir se- İâh eseri görülmüştür. B. Molotof Bugünkü nutkunda bütün ha- yici meselelerden bahsedecek Moskova 30 (A A.) — Meclis reisi de dahil olmak üzere bazı mebusların talebi üzerine Molotof, yarın akdedi- Jecek olan yüksek Sovyet Meclisleri- hin müşterek içtimamda harici siya- Bet ve bilhassa İngilizlerin son teklif- leri hakkında beyanalla bulunacak- tar. Sovyet kitap ve artistik fotoğraf sergisi Ankara 30 (A.A.) — Sovyetler Birli- # büyük elçiliği Ankara Halkevinde bir «Sovyet kitap ve artistik fotoğraf ser- gisi tertip etmiştir.» Bergi 1 haziran perşembe günü saat 18,30 da açılacak ve 20 hazirana ka- dar devam edecektir, B. Maiski Londraya döndü londra 30 — Milletler Cemiyeti Konseyinin toplantısı münasebetile Üenevreye gitmiş olan Sovyet Rusya- pın Londra sefiri B. Maiski Londra- dönmüştür. Sefir bu sabah Harici- j Hariciye müsteşarile sinin notasını reddetti Üç Leh gümrük memu- Londra 31 — Danzigteki 'Times mu- habiri bildiriyor: Lehistan hükümeti 21 mayısta Kalthol kasabasında vuku bulan hâdise münasebetile, Danzig Ayan meclisi tarafından verilen nota- ya cevap vermiş ve üç Leh gümrük . memurunun azli talebini reddetmiş- tir. Lehistan notasında, serbes şehirde sükün ve asayişin: muhafazası İçin Danzig şehri makamatile teşriki me- sal etmek niyetinde bulunduğunu ilâ ve etmiştir. Times muhabirinin işaralına göre Danzig hükümeti, Kalthof'daki gibi Leh bürolarının civarında nöbetçi po. Yisler ikame etmeğe başlamıştır. Almanyada Feyezan Oder nehri taştı, bir çök yerler su altında kaldı Breslau 30 (A.A) — Ardı arası ke. silmiyen yağmurlar, Oder nehri ve tabileri havzasında, geçen eylüldeki tuğyanlardan daha vahim tuğyanla- ra sebebiyet vermiştir. Felâketten en ziyade müteessir olan mıntakalar, Btrehlen, Muensterberg, Guhrac ve Militseh muntakalarıdır. Franchenberg yakınında 40 metre uzunluğunda bir sed yıkılmıştır. Arnavutluk kuvvetleri İtal- yan ordusunun bir cüzü 'Tirana 30 (A.A.) — Resmen bildi- rildiğine göre, Arnavutluk yeni ida- resinin Nazırlar meclisi, Arnavutluk kuyvetlerinin bundan böyle İtalyan ordusunun bir cüzünü teşkil etmesi- ne karar vermiştir. * Çin kıtaatı Tşinan'a girdi Hongkong 30 (A-A.) — Çin kıtaatı, Şantung'un merkezi olan Tşinan'a dün akşarı girmiş, şehirdeki düşman çok Japon sukaylarını öldürdükten Sonra geceleyin çekilmiştir. İns önle İde le inezli bâdiselerin tekerrürünü menetmek için mühimmat depolarin attıktan ve bir- heyetinde görüşülmeğe anacak Ankara 30 (Telefonla) — Devlet memurları, subay ve askeri memur- Jarla sermayesinin tamamı Devlet tarafından ödenen iktisadi teşekkül- Jer memur ve müstahdemlerine aid barem kanunları projelerinin yarın Meclis azasıma dağıtılması muhtemek dir. Bu fakdirde projeler pazartesi günü Meclis umumi heyetinde görü- şülmeğe başlanacaktır. İstanbul Belediyesinin istik- raz edeceği 5 milyon lira Ankara 30 (Telefonla) .— İstanbul Belediyesinin Belediyeler bankasın- dan İstikraz edeceği 5 milyon Hraya &it muamele ikmal edilmiştir. Buna sit mukavele bugünlerde tasdik olu- nacaktır, İki yeni tayin Ankara 30 (Telefonla) -— Mülkiye müfettişlerinden B. Cavid Dahiliye Vekâleti memurlar sicil ve muamelğt umum müdür muavinliğine, Ankara Emniyet ikinci şabe müdürü B. Sa- raceddin üçüncü sınıf mülkiye mü» fetlişliğine tayin edilmişlerdir. Sivrisinekler Bakırköy ve Yeşilköyde de mücadele yapılacak Bakırköy ve Yeşilköyde son zaman- larda sivrisineklerin fazlalaştığı gö- rülmüş ve bu semtlerin'de sıtma mü- cadele mıntakasına sokulmasına Sıh- hiye Vekâletince karar verilmiştir. Bu karara göre sıtma mücâdele heyetle- ri bu sahada da sivrisinek sürfelerini barındıran çukurları temizliyecekler, sivrisineklerin imhasına çalışacaklar dır. Sıhhiye Vekâlelinin bu kararı pek yerindedir. Ancak -evvelce de birkaç defa yazdığımız gibi - bir vakitler tek bir sivrisineğe tesadüf edilmiyen Ni- şantaşı, Maçka, Şişli, Beşiktaş, Orta- köy, Kabataş tarafları da - her ne- dens - her sene artarı sivrisinek istilâsı altındadır. Sıhhiye Vekâletinin bu semt- Terin halkırı da bu tehlikeli haşedelerin rahatsızlığından kurtarmasını bilhas- sa rica ederiz. Dün geceki yangın Tahtakalede bir bakkaliye dükkânının içi tamamen yandı. Dün gece yarısından sonra Tahta- kalede Uzunçarşı caddesinde Şükrü- nün sahip ve Hüseyin Şimseğin kira- ci olduğu bakkaliye mağazasında yangın çıkmıştır. Dükkânın içi kâ- milen, üst kattaki ardiye de kismen yanmıştır. Yangının sebebi henüz anlaşılamamıştır. Tahkikat yapılıyor. Bakkal dükkânmun 2000 liraya sigor- tahı olduğu anlaşılmıştır. Maarif müfettişleri arasında tayinler Ankara 30 (Telefonla) — Maarif başmüfettişlerinden B. Ragıb Nured- din Egenin müstafa addedilmesi Ve. kâletçe kararlaştırılmıştır. Birinci sınıf maarif müfettişlerin- den Rasim ve Ekrem Saraç maarif başmüfettişliklerine, ikinci sınıf mü- fettişlerden Refik, Fethi, Osman Ya- zaroğlu bi: sınıf maarif mü tişliklerine, fiçüncü sınıf maarif mi fettişlerinden Halil Vedad Fıratlı ikin- ci sınıf maarif müfettişliğine terflan Fransa - İngiltere - Rusya prensip anlaşması Fransız diplomatik mahfilleri bir prensip anlaş- masının tamamen hasıl olduğunu bildiriyorlar Ayni mahfillere göre, Fransa - Türkiye müzakereleri de sona gelmiştir. Anlaşmanın kati olarak akdi bekleniyor Paris 30 (A A.) — «Havas» Bonnet İle Suriç arasında bugün öğleden sonra yapılan görüşme, cereyan et- mekte olan Fransız - İngiliz - Sovyet müzâkerelerine taalluk etmiştir. Fransız diplomatik mahfilleri, Sov- yet hükümetinin ne Londraya, ne de Parise sefirleri vasıtasile henüz kati | cevabını vermediğini tasrih ediyorlar. Bu cevap pek yakında diplomasi yo- Juyla verilecektir. Zira Molotölun yarm söyliyeceği nutkun Sovyetler Birliğinin umumi politikasına taah luk edeceği ve müzakereler hakkında sarih bir işareti ihtiva etmiyeceği an- Jaşılmaktadır. Ayni mahfiller, Fransa, İngiltere ve Sovyetler birliği arasında bir pren- sip anlaşmasının tamamen hasıl ol- duğunu bildirmektedirler. Fransız - Türk müzakereleri de 80- Muna gelmiştir. Parisle Ankara ara- sında gerek Hatay meselesi ve gerek Türk - Fransız çaranti paklı hek- kında tam anlaşma mevcuttur, Mü- gakereler tâli ehemmiyeti haiz bazı noktalar hakkında devam etmekte dir ve hafta sonunda gerek üç taraflı anlaşmanın ve gerek Türk - Fransız anlaşmasının kati olarak akdi bek- Jenebilir, Moskoöa 30 (A.A.) — İngiltere bü- yük elçisi dün akşam Molotofu ziya- ret etmiştir, Molotof kendisinden İn- giliz - Fransız projesinin bazı nokta- ları hakkında izahat istemiştir. Bugün muvasalat eden Fransız bü- yük elçisi derhal İngiliz büyük elk çisile görüşmüştür. Paris 30 — Avrupa vaziyetini ted- kik öden «Humaniteş gazetesi şöyle yazıyor: z «Fransız - ingiliz - Türk anlaş- ması, Almanya ve İtalya için Yakın Şarkta her türlü teşebbüs hareketine girişmek imkânımı ortadan kaldırmış- tir. Halbuki mihver devletlerin başl: ca siyasi ve askeri harekât sahasını işte bu Yakın Şark teşkil edecekti, Binaenaleyh, Berlin ve Romada bu kadar derin bir infial uyandıran Fran- $1z - Türk anlaşmasının yapılacağın- dan dolayı memnun olmaklığımız lâ- zımdır.» Paris 31 — Rusyanın alacağı vazi- yet teayyün etmiştir. Beyaz Rusya Başvekili B. Nataliyeviç dün akşam irad ettiği nutukta Almanya, İtalya ve Japonyanın tecavüzi hareketleri- ni şiddetle tenkid etmiş ve bu tecg- yüzler karşısında sulhperver devlet- lerin kendi emniyetlerini korumak için azim mali fedakârlıklara kat- lanmağa mecbu: kaldıklarını söyle- miştir. Çekler Polonyaya iltica etmeğe başladılar 15 gün içinde bir general ve bin kadar Çek askeri Polonyaya geçti Varşova 30 (A.A.) — Matbuat ge- çen Cumartesi günü Polonya toprak- larına geçen General Prehala'nın be- yanatını neşretmektedir, General, Express Poranny gazete- sine beyanatta bulunarak demiştir ki; — Dahili isyanın tesiri altında va- tanımdan ayrılarak Polonyaya iltica ettim. General, Bohemya ve Moravyada Almanların idare ettikleri fesad ha- Teketlerinden bahsettikten sonra 180 bin Çek amelesinin halihazırda Ak manyada çalıştığını söylemiştir. Al man ordusundan bahseden General, bu ordunun kıymetinin eski impara- torluk ordusile mukayese edilemiye- ceğini iddia etmiştir. Prchala, Polonyada memleket için çalışacağını ve vatanının İstikbalin- den emin bulunduğunu söylemiştir. Varşova 30 (A.A) — Express Po ranny gazetesinin Cleszyn'den aldığı bir habere göre son on beş gün zar- fında bin kadar Çek askeri Polonya- ya gitmiştir. Bunlardan büyük bir kısmı doğru- dan doğruya ngiltereye giderek tay- yare pilotu yazılacaklardır. Bir Polonyalı muallime taarruz Varşova 30 (A.A.) — Berlinden bil- diriliyor: Silezya'da kâin Centowa ka- sabasındaki Leh mektebinde Alman» lar Polonyalı muallim Szcudlo'ya ta. arruz ederek mumaileyhe fena mua- yele etmişlerdir. Mutaarrızlar ayni zamanda Wrobel isminde 69 yaşında Polonyalı bir ih. tiyara da hücum ederek döğmüşler. dir. Polonya köylülerinin kararı Varşava 30 (A.A.) — 400 ü müteca- viz kasabada Pantkot yorlusu mü- nasebetile Populisi partisi tarafından tertip edilen vatani tezahürat esna- & di sında milli müdafaa hakkında kabul edilen bir karar suretinde ezcümle şöyle denilmektedir: «Beynelmilel vaziyetteki getginlik ve Almanyanın Pulunyaya karşı ser- dettiği cüretkârane talepler karşısın. da köylüler, 1920 de olduğu gibi şim- di de hariçten gelecek tehlikeye karşı Polonyanın hududlarını ve menfaat- lerini korumağa hazır bulunduklarını beyan ederler,» Polonya ordusu Başkuman- danı Londraya gidecek Londra 30 (AA) — News Chro- nicle gazetesinin yazdığına göre, Po- Jonya orduları Başkumandan gene- ral Smigiy Ridz ile Harbiye Nazım Kaspiririeki'nin Lor.draya gelerek İngiliz genel kurmay erkânı İle görü- şecektir. Bu seyahatin, şimdi Varşovada bu- lunmakta olan İngiliz heyeti vazife- sini bitirdikten sonra vuku bulaca- ğını tasrih eden gazete, geçen gün Polonyaya İltica eden Çek generali Prchala'nın Polonya Genel kurmay reisi tarafından kabul edildiğini ve Polonyada bir Çek lejyonu teşkili me- selesini görüştüğünü ilâve eylemekte- dir, Gazino ve birahanelerdeki tenzilât haziran iptidasından itibaren tatbik edilecek Beyoğlu ve Floryadaki gazino, bah- çe, birahane ve emsali eğlence ve İsti- rahat yerlerindeki fiat listelerinde yâ- pilan tenzilât haziran içinde tatbik edilecektir. Belediye İktisad müdürü B. Saffet Üsküdar, Kadıköy, Sarıyer ve Beşiktaştaki bu kabi! yerlerle bura- lardaki plâjları da mahalli kayma. kamlarla tedkik edecek ve fiat tari. felerinde tenzilât yaptıracaktır, 4. pe