29 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İst. Yenipostane cad, No, 39 | Bene 21 — No, 7399 — Flati her yerde ŞIŞMAN YANKO 3: Ananyadi Mahdumları Mevsimlik yünlü, ipekli, pamuklu bilümüm kumaşlarımızla tuhafiye ve cihax takımla- rumasa canniy tedarik edehilirsiniz. “ — PAZARTESİ 29 Mayıs 1939 vardır. Sekiz dönümlük çevrilmiştir. SATILIK KÖŞK Feneryolu Bağdat caddesinde 189 numa- ralı 12 odalı köşk gatılıktır. Tren ve İram- vay durakları yanındadır. Telefon, elektrik, havagazı, terkos, kurna ve banyolu hamamı bahçesi duyarla (Mükemmel tenis kortu) 210 Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazi işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Darti beşinci büyük Kurultayı ingilterede ayda bugün toplanıyor Başvekil dün akşam radyoda Parti kurultayına dair bir konuşma yaptı “Hedefimiz millet ve memleketi maddi ve manevi bakım- dan doğruluğa, En hayırlı müvazene Vazife kelimesinin büyülü bir hu- Busiyeti yardır. Onun karşısında do- huk yaradılışlar ne kadar buz kesi- lirse, zaten sıcak doğmuş ruhlar da p derece fazla kaynar. Bütün tarihimiz şahid: Türk mil eti, bu yüksek duygunun en Mür- tefi tepesine daima vatan selâmeti ve yurd müdafaası fikrinde çıkmış- tır. Memleketin siyasi ve idari talihin- den hiç yüzümüzün gülmediği nice zamanlar! geçti. Ve bunlardan bir çoğunun sayısız hüsrünini bizsöt bi- zim neslimiz çekti. Ancak hiç bir vakit görmediğimiz şey şudur: Tür. kiyenin istikiğli uğrunda her hangi bir fedakârlıktan kaçınmak... Müi- letimizin çocuğundan, kadınından tutunuz da ordumuzun kahraman erkânıma kadar her ferdin bu düva- da kalbi her zaman ayni heyecanla çarpmıştar. Nitekim gene öyle oldu: Milli hu- dudlarımız içinde ve yalansız bir barış sevgisi ile çalışıyorduk. Gördük ki kendi topraklarımız dışındaki mil- letler için iyi dileklerden bâşka'duy- gumuz yokken hariçteki bazı emel ler, bizim sınırlamızın içine kadar uzanıyor. Derakap ulusal bassasiye- timiz uyandı ve memleketimizin emniyeti ile cihanın sulhünü kavileş- tirecek sarih tedbirler aldık. Bu ha- rekelimiz üzerin; bütün cihanın de- Mmokrat sulhçu ve medeniyetçi mil- lellerile henüz orduları, müdafsasız topraklar çiyneyen bazı devletler hislerini de ortaya koydular, düşün- eelerini del Burn Türk okuyucula- rın içinde bunlari bilmiyen Kalma- muştır. Hem bilmiyen, hemde gös- terdikleri müsbet ve menfi kıymetle- ri tartmayan kimse! Messie meydandadır; bütün he yat gibi, siyasi varlık ta bir müvaze- ne kuruluk yıkılması silsilesinden ibaret bulunuyor. Şu sebeple gene hayatta olduğu gibi politikada da en hayırlı işlerden bir tanesi, eskimiş "bir müvazene sisteminden yeni icap- lara uygun diğer bir müvazene sis- temine gailesiz olarak muvâffakı- yetle ve şerefle geçebilmektir. (Devam: 10 uncu sahijede) Fazil Ahmed Aykaç iyiliğe, güzelliğe kavuşturmaktır,, Dili Şef İsmet İnönü Parti beşinci Büyük Kurultayı bu- gün saal onda Ankarada Büyük Mi- let Meelisi binasında toplanıyor. Ku- rultay, Milli Şef İsmet İnönünün be yânnamesile açılacak, raüzakere bir hafta sürecektir. Kurultuya 631 deleğe iştirak ede- cektir, Bugün açılışı müteakip İd başkan vekili, alti sekreter ve en- cümenler seçilecek, genel sekreterlik- ten gelen tezkereler okunarak encü- merlere havale edilecektir. Kurultayda görüşülecek meseleler rasında nizamname tadilâlı da vardır, 'Teklif edilen tadilâtın esas- 4arından dün bahsetmiştik. Bu ara- &a müstakli grup teşkili, parti me- buslarının yapemıyacakları işler var- dır, Kurultayın memleket için mühim kararlar vereceğine şüphe yoktur, (Devamı 10 uncu sahifede) Amerika Hariciye Nazırı infirad siyasetine şiddetle hücum etti Nazır sulhçu milletlerle birlikte hareket esasını Şikago 28 (A.A.) — Hariciye Nazım B. Hull, bir nutuk irad ederek infirad politikasına hücum ve beynelmilel mesai birliği siyasetini müdafaa ef mişlir. Nazır demiştir Ki; <Ferdlerin ve milletlerin hayatlar rını tehdid eden bir devirde yaşıyo- ruz. Şiddet tehdidi, bir kâbus gibi dünyafın üzerine çökmüştür, Gaye- lerine ulaşmak için müsellah kuvvet kullanmağa âmade olduklarını ilân eden ve bu suretle tehdide maruz milletleri mutavaat veya müsellâh müdafaa şıklarından birini ihtiyar et- mek mecburiyetinde birakan devlet adamları misli görülmemiş bir mesU- yet yükü ultında bulunuyorlar.» B. Hull, bir harbin ne gibi felâkef- lere bais olacağını ehmemmiyetle kaydettikten sonra şöyle demiştir: «Daha şimdiden cihan esliha ima- lâtı yüzünden insan enerjisi ve mad- (Devami 4 üncü sahifede) müdafaa ediyor Amerika Hariciye Nazırı B. Hull tayyare yapılıyor Inşaat o kadar fazlalaştı ki 6 ay sonra yapılması lâzımgelen tayyarelerin inşası şimdiden bitti İngiliz avcı tayyareleri uçuş halinde Londra 28 (A.A.) — «Bunday Ti- mes» yazıyor: İngilterenin halihazır- da ayda beş bine yakın tayyare inşa ettiği salâhiyettar mahfillerde söylen- mektedir. İngilterenin tayyare inşaatı son ay- dar zarfında o kadar inkişaf etmiştir ki proğram mucibince altı ay sonra yapılması lâzım gelen inşaat daha şimdiden ikmal edilmiştir.» Bu gâzetenin bildirdiğine göre İn- giltere ve dominyonlardaki geniş mik- yasta inşaat projeleri tahakkuk et- tikten sonra harp zuhurunda İngiite. Te senede 35 - 40 bin tayyare inşa ede» bilecek, bu suretle ilk hat tayyarele- rinin beş veya altı haftada bir kere tecdidine imkân hası! olcaktır, İngiliz ordusu tayyarelerinin kıy- metile kıymet evsafından bahseden gezete Hawker - Hürricane avcı tay- yarelerinin en seri Alman tayyarele- rine faik bir süratle uçabildiklerini kaydetmektedir . Sunday Times, hava nezaretinin herşeyden evvel memleketin müda- dafaasını temin için uvcı tayyürele. rinin inkişafına ehemmiyet verdiğini hatırlatmakta ve İngilterenin yakın. da bu tayyarelerden istenilen mikdar. da inşa ettikten sonra bombardıman tayyarelerinin mikdarını arttıracağı. nı ilâve etmektedir. Türkiyenin kıymeti Paris 23 — Epogue gazetesi yazıyor! «Fransa, İngiltere, Polonya, Romans ya, Rusya, Türkiye ve Yunanistan; İşte Almanyanın ve İtalyanın her türs lü taarruzuna karşı koymağa mukte- dir bir blok. â Türkiyenin bu bloka iltihâkı Mi) ya ve İtalya için dehşetli bir darbe € müştür, Türkler menfaatlerinin ne rede olduğunu anlamışlar ve bu sü- retle sulh davasına mühim bir hiz. mette bulunmuşlardır. Eğer Almanya ve İtalya harp açacak olurlarsa bu harbi kazanmak ihtimalleri katiyen yoktur. Türkiye, Türk milletinin ağ. ladığı Kemâl Atatürk gibi bir dâhinin verdiği hamle ile yirmi seneden daha az bir zaman içinde ittifakı aranılan kuvvetli bir memleket, olmuştur. Yarınki sayımızda: HAFTANIN MIZAKI Sahifesini her halde okuyunuz! CEMAL NADİR'in | Karikatür, yam ve fotoğrafla hazırladığı bu sahifede şunlar vardır: Terbiye Vekâleti!... B. Lütfi Kırdar Eyüptel... Asri harem!... Bay Amcadan rivayeti... Çekirge ületi!... Olagan işler!... İh... EDilkizmilez Eğlence yerlerine can verecek bir tedbir Eğlence yerlerinde yüzde 25 » 35 nisbe- . Mode Lenzilât yapılacakmış. Listeler üza- rinde tedkikatta bulunuyorlarmış.. Fakağ asil bir sistem, değişikliği lâzım olduğun- da musirriz: Ayni insanın birine - konsomasyonu ile Ikincisi arasında fiat farkı bulunmalıdır. Meselâ fllânce yerde müzik veya numara var diye bir kahvenin yirmi beş hattâ icabında yüz kuruşa olmasına insan rası oluyor. Amma ikinci kahveyi de niçin o yüksek fiale vermeli? Halbuki, devlet müessesi halindeki otel- lerde bile, daimi müşterilerden yemek sonu kahveleri için 25 kuruş alınmakta. dır, Yıkıcı olan budur. İlk meebürl konso- masyondan sonraki ihtiyariler için başka fiatler kabul edilirse hem müşteriye, hem mal sahibine faydası dokunur, Eğlence yerlerine can verecek olan, bü tedbirdir. HAYATİ SAH A: