29 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

29 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

ayıs Türkiyenin İngiltere ile akdeyledi- ği son anlaşma, Avrupa ve Amerika matbuatında makalelere mevzu Ol- makta devam ediyor, Son gelen 25 mayıs tarihli Information gazetesin- de «Türkiyenin rolü> başlığı altında mühim bir başmakale okuduk. Bun- da ardanberi Boğazların, coğrafi Yaziyetine binaen Avrupa devletleri- nin matmaı nazarı teşkil ettiği ve fa- kat askerlerinin kahramanlığı saye- sinde, Türkiyenin buralarda payıdar olduğu ve olacağı tebarüz ettirildik- ten sonra yirmi senedenberi Atatür- kün ve değerli halefi İsmet İnönü'nün direktifleri altında her sahada ve bil- hassa askeri ve iktisadi sahada vukua getirilen ve akıllara hayret verici 15- Mahat ve terakkıyat neticesinde bu- gün Türkiyenin Avrupa umumi siya- setinde birinci derecede bir rol oyna- dığı ve bu anlaşma dolayısile sulh cep- hesinin esaslı surette takviye edildiği kaydedilmiştir. Bunun müsaid tesirleri görülmek- te olduğu gayri kabili inkârdır. Filha- kika bir müddettenberi yüksek per- deden tehdidler işitilmemektedir. Ger- çi bu anlaşma üzerine Almanya İle İtalya arasında askeri bir ittifak ak- dolunmuşsa da, bu ittifak, zaten İki devlet arasmda mevcud fiili bir vazi- yeti tesbitten ibaret olup, yoksa bun- dan dolayı kimse hayalâta kapılma- mıştır. sx Harta zarfında Fransa hükümeti (iktisadi casusluğa) karşı bir Karar- Dame neşreylemiştir. Buna nazaran her şubei idariye, kendi organları ta- rafından veya kendi kontrol ve otori- tesine tabi eşhas ve müesseseler tara- fından hazırlanacak etüd ve dosyalar- da; meselâ memleketin müdafaasına tealük edecek eşya münakasalarında eşyanın cins ve miktarının alâkadar olmıyan üçüncü şahıslarca malüm ol- maması husunda tedbirler ittihaz ede eek ve bundan mesul olacaktır. see Almanya ve İtalyadan sonra, Ja- ponya da, memleket dahilinde husu- 8İ eşhas nezdinde bulunan altın kül- çe, nakid ve zinet eşyası hakkında bazı tedbirler almıştır. Birinci tedbir ol- mak üzere, önümüzdeki temmuzun birinci günü bu gibi altın nakid ve eşya tahrir edildikten sonra Maliye Vekâleti bittamim ile bunların hükü- mete satılmasını (tavsiye) edecektir. (Finaclal News gazetesi, bu tavs nin bir emre muadil olduğunu söyl yor). İkinci tedbir de, hükümetle ku- yumcular arasında yapılan bir (an- laşma) neticesinde 1 hazirandan iti- baren altından mamul eşya alım ve Salımına nihayet verilecektir, #» Piyasaler: Siyasi sahada bir taraf- tan endişeli haberlerin fikdanı, diğer Iktisadi ve mali hafta Avrupa borsalarında inkişaf - Memleketimizde esham ve tahvilât vaziyeti taraftan İngiliz . Rus müzakerelerinin gösterdiği müsaid inkişaf, umumiyet itibarile piyasaların düzelmesine s6- bep olmuştur, Novyorkta faaliyet vardır. Stock? Exchange'da (Londra borsası) devlet €shamı yarım puan kadar yükselmiş. tir. Paris borsası, muvaffakıyetle neti- celenen 6 mllya istikrazdan son- j ra Credit National için de bir istikraz yapılacağı şaylalarının tekzib edil mesi üzerine, gerek rantlar ve gerek bilumum esham ve tabvilât fiatleri tereffü etmiştir. | o Memleketimizde eshem ve tahvilât vaziyeti Yüzde yedi buçuk faizli harici Türk borcu tahvillerinin kuponları 25 ma- yıslan itibaren kesilmeğe başlandığı için, hafta zarfında bu kâğıtlar üzeri- | ne, Ankara borsasında faaliyet fazla- | ca oldu. Kupon bedeli 93 kuruştur. Geçen hafta bu tahvillerin fiati 19,92 İdi. Bu hafta 19,15 lirada kaldıklarına göre, 15 kuruş gene tereffü var de- mektir. Dahili istiktaz kâğıtlarımızda bir hayli tezayüd vardır: İkramiyeli Ergani, 19,05 ten 19,15 liraya; Sıvas - Erzurum kâğıtlarının birinci tertibi 19,57 lirada ve diğer tertipleri 19,70 lirada kaldılar, Yüzde beş faizli 1938 se: hazine bonoları da bir puan tereffü ile 95,50 lirada kapandılar. Anadolu grupu da faaliyetli miştir. Son fiatler şunlardır: Hisse senedi 24,70 lira, 'Tahviller 37,30 lira, Mümessiller 39,75 lira, Merkez Bankası hisse senedlerini yeni bir hamle ile 109,50 lirada bulu- yoruz. (Geçen hafladanberi iki buçuk ira fazla) Endüstriyel kâğıtlarda şayanı ka- yıt bir tebeddül yoktu: Aslan Çimento 8,10 Wra; Tramvay 5,35 lira; Umum sigorta 14 lira; İtti- hadı milli 18,50 lira; Terkos 4.50 lira; | Bomonti 8,50 lira; İttihad değirmen- cillk 11 Mira; Şark değirmencilik 0,70 Ura; İstanbul Yün, Pamuk ve saire | 61,50 lira, Telefon 9,30 lira, Şirketi Hayriye 20lira, (bir lira tezayüd): | Ominum 0,83 lira; Şark Ecza deposu 2,65 lira. Türk altını 1025 kuruşla sabittir. Gayrimübadil bonolarında 9,50 ku- Tuşta on para bir tezayüd vardır. l Misir Kredi fonsiyeleri de yarımşar lira yükselmiştir: 1903 tertibi 113 lira, 1911 tertibi 107,50 lira ediyor, ————— Şekımdebaşı (TURAN) OoTiyairosunda Bu gece HALK gecesi. Heryer 20, paradi 10, localar 100 SEYLÂR ve ESKİYE RAĞBET Yeni eser, okuyucu Aysel geç” ! Sancak verme resmi Sancak verme resminde orgeneral Fahreddin, kumandanlar ve Adapazarı (Akşam) — Adapaza- rndaki alaya büyük merasimle san- cak verilmiştir. Merasime orgeneral Fahreddin Altay'ın nutkile başlan- muş ve milli mücadelede büyük ya- rarlıklar görülen alaya kırmızı kurs mülkiye memurları | delâlı istiklâl madalyası takılmıştır. | Bundan sonra alay and içmiş ve ge- İ çid Fesmi yapılmıştır. İ Merasimi müteakip Çark mesire- sinde büyük bir ziyafet verik miştir. | radeniz de evvelki gün Vekâlet işleri- Yeni Vekiller vazifelerine başladılar Adliye Vekili B. Fethi Okyar Vekâlet makamında Adliye Vekâletine tayin edilen Bolu mebusu B. Fethi Okyar evvelki sabah Vekâlet binasına gelmiş ve Vekâlet erkânının tebriklerini kabul ederek yeni vazifesine başlamıştır. Yeni Inhisarlar Vekili B. Raif Ka- le meşgul olmuştur. Yukarıdaki resim 'B. Fethi Okyarı makamında gösteri- yor. Amerika Hariciye Nazırı (Baş tarafı 1 imci sahifede) di vesait ve menabii büyük ziyalara uğramıştır.» Balip, Amerikanın milli iktisadiya- tin İnkişafı hususunun buna uygun bir harici siyasetle müterafik olması lüzumuna binaen ekseriya yekdiğe- rine tâbi ve merbut olan bir çok da- | hili ve harici meselelere karşı koymak mecburiyetinde olduğunu söylemiştir, Bunun aksini düşünmek, esaslı bir hatadır ve bu hate infiradın sebebini doğurmaktadır, Nazır demiştir ki: «İnfirad siyasetinin büyük mh | meselelerimizin hallini daha ziyade kolaylaştıracağına Inanmaktan daha felâketengiz bir vehim olamaz. Faz- Ja olarak infirad siyasetinin memle- keti harp muhataralarına kaşı hi- maye edeceğine inanmak da doğru değildir. Hiçbir memleket, göz dikmiş oldukları şeyleri kuvvetle elde etmek için başka memleketlere meydan oku- mağa ve onlarla boğuşmağa âmade milletler yer yüzünde mevcut oldukça, sadece sulh arzusunda bulunduğunu beyan etmek suretile kendi sulhunü temin edemez ve bu şerait altnda sulh, meydan okuyana zelilâne muta. vaattan başka bir suretle temin olu- Damaz.> Kanserin röntgenle tedavisi hakkında konferans Nisaiye cemiyetinden: Almanyanın Erlangen üniversitesi rektörü ve kadın klin direktörü profesör Hermann Wintz dört beş gün için İstanbulu ve memleketimizi zi- yaret etmek üzere burada bulun- maktadır. Bugün öğleden sonra (29- 5-39) Etibbaodası konferans salonun- da saat altıda kanserin röntgenle tedavisi ve neticeleri mevzulu projek- siyonlu bir könferans verecektir. Sa- yın hekimlerimizin bu konferansa teşrifleri rica olunur, Mevlüdu şerif kıraatı 20/4/939 tarihinde ecelile ölen Gâ- Jala Kızılay başkanı deniz emekli bin- başılarırldan İsmail Hakkı Korurun ruhuna ithaf edilmek üzere 30/5/939 salı günü öğleden sonra Kasımpaşada Bahriye caddesinde kâin Cami kebir. de mevlüdn şeri? kıraat edileceğinden kendini seven ve tanıyan arkadaşlari. Je arzu eden ihvanın teşriflerini say. guarımla rica ederim Manevi evlâdı: Mahmure Şenses Ankara Tiyatrosu Sanatkârları İ Hazirandan itibaren 4 (Yedikule Pınat sinemasında) | başlıyor. Muayyen günlerde | diğer yazlık yerlerde... İllüz- yonist Emin Alabay birlikle, Apartıman sahipleri Boş dairelerinize hemen İyi kiracı bulmak için «Akşamın KÜÇÜK İLÂNLARI'ndan isti fade ediniz. G. Saray mezunları dün neşe içinde pilâv yediler Dünkü toplantı her senekinden daha neşeli oldu. İhtiyar, genç bütün Galatasaraylılar talebelik günlerini tekrar yaşadılar İktiyar bir Galatasaray hıya rozet takılıyor Galatasaray mezunlarını her sene bir araya toplıyarak, mekteb sırala- rında geçmiş günlerin unutulmaz hatıralarını canlandırmağa ve sene- de bir kere olsun talebelik günleri- nin tekrar, neşe içinde yaşanılması- na vesile olan meşhur «Pilâve dün Galatasaray lisesinde ihtiyar, genç bütün Galatasaraylıları gene bir ma- sa etrafında topladı. Galatasaraylılar talebe olduklari günlerdeki gibi mek- tebin meşhur pilâvını kahkahalar, eğlenceler, oşakalaşmalar arasında yediler, Galatasarayın bu neşeli hatıralı günü saat 10,30 dan itibaren başla- dı. Artık talebe olmıyan eski Galata- saraylılar sanki gene talebe imişler ve yoklama ya geç kalıp «namevcud: olmamağa gayret ediyorlarmış gibi muayyen zamanda kapıdan içeri gi- riyorlardı, İçlerinde saçı sakalı ağar- | mış ihtiyarlar, göbeklenmiş iş adam- ları, tanınmış makamları işgal eden yüksek memurlar da bulunan eski talebe grupları yavaş yavaş bahçede toplandılar. Herkes birbirini tanıyor, gençler ihtiyarların ellerini öpüyor, daha or- ta yaşlılar kucaklaşıyor ve harıl ha- ril eski hatıralar anlatılıyordu. Bu esnada Şehir bandosu bahçede muh- telif havalar çalmakta idi 1155 da, geçmiş günlerde olduğu gibi trampetenin sesi duyuldu. Eski Galatasaraylılar konferans salonuna çıktılar, Mektebin en ihtiyar mezunu B. Muhtar İsfendiyar kürsüye geie- rek bugünün kıymetini ve eski hati- raları canlandıran bir nutuk söyledi ve çok alkışlandı. Ondan sonra B Ali Sami spor ve Galatasarayın ana- nevi spor severliği hakkında bir mü- sahabe yaptı, B. Ercümend Ekrem irticalen söylediği kısa bir hitabede hoş sözlerle eski hatıralarını nakletti, Galatasaraylılar cemiyeti reisi B. Saimin nutkundan sonra mektebin en genç mezununun yaptığı bir hita- be çok alkışlanmıştır. Bundan sonra Ebedi Şef Atatürkün cenaze merasiminde alınmş renkli filim gösterildi. Bu esnada bando ağır ağır malem marşını çalıyordu. Filim bitince Ebedi Şefin aziz hatı- rasına hürmeten bir dakika süküt edildi. BiZ i . Fr > m. Geçen sene Galatasaraylıların pi lâv gününde alınan filim bundan sonra gösterildi ve çok hoşa gitti. Salon aydınlanınca duyulan bir trampet sesi eski talebeleri pilâva ça- ğırıyordu. Neşe içinde yemek salonu- na inen Galatasaraylılar tıpkı geç- Miş günlerde olduğu gibi neşe içinde pilâvlarını yediler. Şakalar, muziplik- er birbirini takib ediyordu. Yemeği müteakib tekrar bahçeye çıkıldı. Buradan hareket edilerek Galatasa- raylılar cemiyetinin hazırladığı çok güzel bir çelenk Taksim Cümhuriyet âbidesine götürüldü. Geçen sene olduğu gibi bu sene de Galatasaray pilâv gününün inliba- ları ve âbideye çelenk koyma mera- simi filme alınmıştır. Bu filim önü. müzdeki sene yapılacak pilâv günün- de gösterilecektir. Galatasarayhların dünkü toplan. tısı her senekinden daha neşeli geçti, Âbideye çelenk konduktan sonra Ga- latasaray mezunları gelecek sene tekrar toplanmak üzere birbirlerine | vedâ ederek ayrıldılar, i Konya mebusu B. Fuad iGökbudak'ın bir mektubu Muhterem gazetenizin 26/5/9399 tarihli nüshasında Maarif bütçesi müzakeresi dolayısile Meclisteki söz- lerim arasında Maarif Vekili Hasân - Âli Yücel'e «dâhi> sıfatını izafe etti- Zim yazılmıştır. Sözlerim içinde dâhi ve dâhiler ke- Bmeleri varsa da yüksek duygu ve şuurunu hürmet ve sevgi ile takdir ettiğim Hasan - Ali Yücel'den «bize © dâhileri tanıtmağa çalışmıştır: odi- ye bahsetmiştim. Müzakerenin ge- cikmesi ve gazeteye yetiştirmek âvce- lesile ifadem sütununuza yanlış geç- miş oluyor. Türk ukımn hamul'unda dalma mevcud olan dehayı sanat ve ilim cephemizden birisi bir gün temsil edebilirse o dehaya vücud veren hıy- metli çalışmaları içinde Hasan - Âli Yücelin de emek ve alın teri kanş- mış bulunacağına kaniim yorum ki sözleri ihtisar cöp nâkledebilmek de tafsil edebilmek. İ ten hiç aşağı olmayan bir sanat! Galatasaray mezunları âbideye çelenk koymağa gidiyorlar