29 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Ingiliz - Fransız - Sovyet paktı B. Molotof bazı noktalar için izahat istedi Paris 29 — Moskovadan bildirili- | yor: B, Molotof, B. Potenikin yasıta- sile İngiltere elçisi ve Fransız masla- halgâzarından kendisine verilen İn- giliz - Fransız - Sovyet paklı projesi bakkında bazı izahat istemşitir. İn- giliz sefisi ve Fransız maslahatgüzârı talep edilen izahatı vermişlerdir. B. Molotof ile İngiliz ve Fransız elçileri arasında şimdiye kadar vukubusin mülâkatlar hakkında büyük bir ke. tumiyet muhafaza edilmektedir. Paris 29 — Berlinden bildiriliyor: Alman gazeteleri, İngiliz - Fransız « Sovyet paktının âktedilmek üzere bulunmasından mütevellid endişele- rini güçlükle saklıyorlar. Kölnişe Çaytung gazetesi diyor ik: «Almanya ile İtalya, mihver devlet lerinin hayati hakları tanınmak ve demokrasiler şimdiye kadar takip et- tikleri anlaşmazlıktan vazgeçmek şartile anlaşmağna hazırdırlar.» Polonya Hariciye Nazırı Moskovaya gidecek Sovyet Rusya tarafından verilecek malzeme hakkında görüşecek Paris 28 (A.A) — «le Soz gazete #inin verdiği habere göre, Polonya- nın askeri kuvvetlerini artırmak için Sovyetler Birliği tarafından verilecek malzeme meselesini görüşmek üzere Polonya Hariciye Nazırı, Sovyet hü- kümetinin daveti üzerine Moskovaya gidecektir. Danzig meselesi Varşova 8 (AA) — Hariciye Ne- meri Beck, dün Milletler Cemiyetinin Danzig komiseri ile uzun bir mülâ- kat yapmıştır. Nazır mülâkatı müteakib İngiltere ve Fransa elçilerini kabul etmiştir. Varşova 28 (A.A) — Milletler Ce- müyetinin Danzig yüksek komiseri Burckhardt, Varşovadan geçerken Polonya matbuatı mümessilleri ken- disinin salâhiyetlerini tecavüz eden bir vâzife ifa edeceğine dair İsviçre gazetesi tarafından neşredilen haber- lerin doğru olup olmadığını sormuş- lardır. Burckhardt, şu cevabı vermiş tir, - Bana böyle bir vazifenin tah- mili hiçbir zaman mevzuubahis ol- mamıştır. Esasen ben de böyle bir vazifeyi kabul etmezdim, Bu haberle- rin bir hayal mahsulü olduğu muhak- haktır. Polonya bir Alman ajansi muhabirini hudud haricine çıkardı Berlin 28 (A.A.) — Polonya hükü- metin bir Alman ajansının muha- birini Varşovadan çıkarmıştır. Bu haberi neşreden Alman istihbarat bü- Tosu bu tedbirin iki memleket sra- sındaki münasebetleri vahimleştirme- ğe matuf keyfi bir hareket olduğunu kaydetmektedir. Almanya - Danimarka müzakeresi Ademi tecavüz paktı yakında imza edilecek Kopenhag 28 (AA) — Salâhiyettar bir membadan verilen habere göre, Almanya ile Danimarka arasında bir ademi tecavüz paktı İmzası için Ber- Yinde cereyan eden müzakereler mü- esid bir şekilde ilerlemektedir. Paktın birkaç güne kadar imza edileceği zam nedilmektedir. Danimarka Hariciye Nâzırı bu hu- susta beyanatta bulunarak paktın #mzasmı müteakip harici siyaset hak- kında müzakerelerde bulunmak üze- re, Âyan ve Mebusan meclislerinin fevkalâde olarak içtima devet edile- B. Goebbels Danzige mi gidecek? Varşova 28 (A.A.) — Polonya ge- zetelerinin Danzigden öğrendiklerine göre Danzig makamatı Nazi faaliyet- lerinden dolayı 32 kişiyi tevkif etmiş- lerdir. Bunlar &ltı haftadan üç sene- ye kadar muhtelif hapis cezalarına mahküm olmuşlardır. Diğer taraftan «Güniec Warszaws- klı gazetesi Alman Propâgânda Na- mrı Göbbels'in 7 haziranda Danzige gelerek nasyonal şosyalist partisinin tertib ettiği spor şenliklerinde bulu- | nacağını yazmaktadır. Bundan başka, Danzig nasyonal s0$- yalist partisi relsi Förster ve âyan Yei- si Greiser yortuları geçirmek üzere şarki Prusyaya gitmişlerdir. Bir Çek generali Polonyaya iltica etti Varşova 28 (A.A) — Prağ hükü- metinin eski Rutenya mümessili ve Volosin hükümetinde Harbiye ve Ad- hiliye Nazırlığı yapmış olan Çek ge- nerali Prchala - ki gizlice âilesile bir- likte Prağdan kaçarak Slovakya Yo- lile Varşovaya gelmiştir - gazetelere yaptığı beyanatta, Çekoslovakyanın kurtarılmasını hazırlamak üzere bir Çek Legion'u teşkiline çalışmak ar- züsü ile Poloryaya geldiğini söyle miştir. Açıkta toplantı yasak Varşova 28 (A.A.) — Polonya halk partisi yortular münasebetile senelik bayramını kutlayacaktır. Hükümet açıkta her türlü toplan- tıyı yasak ettiğinden parti, bütün memleketlerde yeni reis Witos'un iş- tirak edeceği bir takım kapalı toplan» tılar tertip eylemiştir. Yunan adalarında deniz üsleri Atina ajansı çıkan haberleri tekzib ediyor Atina 28 (A.A.) — Atina ajansı, Yunan adalarında deniz üsleri tesis edilmekle olduğuna dair bazı yaban- cı gazetelerde çıkan haberleri kati ola» rak yalanlamaktadır. Keza mezkür ajans, Korent kana- nın kasden kapatıldığı hakkındaki haberin de tamamen hayali olduğunu bildirmektedir. Demirspor İzmirde ikinci maçı da kazandı İzmir 28 — Demirspor burada, ikin. ci maçını yapmış, Ateşspor “takımım 10 yenmiştir. Oyun mütevazin bir su- rette cereyan etmiştir. Milli Şef güreşleri takip ettiler Kendilerine takdim edilen güreşçilere (o iltifatta bulundular Ankara 28 — Reisicümhur İsmet İnönü, yanlarında Başvekil ve Harici» ye vekili olduğu halde, Türkiye gü- teş birincilikleri yapıldığı sırada 19 Mayıs stadyomunu şereflendirerek hararetle alkışlanmışlar, müsabar kaları büyük bir alâka ile takip eyle. mişler, avdetlerinde kendilerine tak- dim edilen güreşçilere iltifat etmiş- lerdir, Sirkecide bir yaralama vakası Bir genç nişanlısını tabanca kurşunile yaraladı Dün akşam Sirkecide, Demirkapi- da bir yaralama vakası olmuş, Olim- pos gazoz fabrikasında çalışan Meh- med Ali isminde bir genç, nişanlısı Elif ismindeki kızı tabanca ile yara- Jamıştır. Öğrendiğimize göre vaka şöyle ok muştur: Son zamanlarda : nişanlısının ken- disile evlenmekten vazgeçerek başka. sile nişanlandığını haber alan Mehmed AVi dün akşam kızı sokakta yakala- miş ve «Sen muhakkak benimle ev- Jeneceksin. diyerek kızla kavga et. meğe başlamıştır. Mehmed Alinin hid. detinden korkan kız bir aralık bağı- Tarak elinden kurtulmağa çalışırken Mehmed Ali cebinden tabancasını çi- karıp kızın üzerine bir kaç el boşalt- mıştır. Kurşunlardan biri" Efin sol aya- ğına isabet etmiş, bu sırada vakadan haberdar olan polis bu tabancalı âşı- $i yakalıyarak elinden tabancasını al. mış, kanlar içinde bulunan kiz sıhhi imdad otemobilile Haseki hastanesi- ne kaldırılmıştır. Kızın yarası hafif. tir. Tahkikat kikat devam n ediyor. Fransız Başvekilinin bir nufku Fransa hiç yorulmadan uzun müddet dayanacak vaziyettedir Paris 28 (A.A.) Bir Fransız - Amerikan toplantısında nutuk söyli- yen Başvekil Daladier, Fransız - Ame rikan dostluğundan ve son ayların en- ternasyonal gerginliklerinden bahset- tikten sonra demiştir ki; «Mazmafih Fransa sulbü kurtar- mak ümidini terketmek istemiyor, Fransa, evlâtlarının birliği ve müda- İaasma yarayacak vasıtaları dehşetli surette arttırmak imkânı veren istih- salâtını azami dereceye çıkarmak sa- yesinde, bütün bu gayretlerinin dün- yayı felâkate sürüklenmekten kur- tarmağa kâfi geleceği ümlidindedir, Fransa, hiç yorulmadan ve hiç kork- madan ne kadar icab ederse o kadar uzun müddet dayanacaktır.» Amerikan büyük elçisinin nutku Amerikan büyük elçisi Bullitt de bir nutuk söyliyerek demiştir ki: «Milletler de tıpkı ferdler gibi ek- seriya-çok ağır vaziyetlerden birine katlanmak mecburiyetinde kalırlar, Meselâ bir millet esareti kabul ederse harbin önüne geçebilir. Fakat gar. bın bütün büyük milletleri için oldu- ğu gibi biz Amerikalılar için de harbi kabul etmek esarete düşmeğe murac- cahtır, Hürriyet için ölmek asla boş bir şey değildir» 'Bullitt, demokrasilerin teşriki me- sal yolundaki güyretlerine işaret et- miş ve sözlerine şöyle nihayet ver- miştir: «Belki de beşeriyet kati sulha ka. Yuşmadan evvel çok feci (tecrübeler geçirecektir. Fakat biz, bu çocukluk dostlarımızın mücadelesine ölünceye kadar devama ahdetmiş bulunuyoruz. Onların sulh ideallerinin tahakkuku- na gayretlerimizi hasredeceğiz.> Amerikada bitaraflık kanununun tadili istendi Hariciye Nazırı bu hususta âyan ve mebusan encümenlerine müracaat etti Vaşington 28 (AA) — Amerika Hariciye Nazırı B. Hull, Ayan ve Me- busan meclisleri Hariciye encümen- derine ayni mealde birer mektup gön- dererek, Bitaraflık kanununun değiş- tirilmesini istemiştir. Nazır bilhassa bir harp takdirinde, Amerikanın &i- lâhlara ambargo koyması hakkındaki kaydin kaldırılmasını istemektedir. 'B. Hull şu tekliflerde bulunuyor: 1 — Amerikan vapurlarının yükleri ne olursa olsun, harp mıntakalarına girmelerinin men'i ve Amerikalıların bu mıntakalara yaptıkları seyahatle- rin tahdidi, 2 — Muhariplere gönderilecek olan eşyaların sevkinden evvel tasarruf 26 Danimarkada 2 nazi | tevkif edildi Bunlar mason localarını berhava edeceklerdi Kopenhag 28 (AA) — Wiltred Petersen adındaki tedhişçi nazi gru- puna mensup Guldager ve Petersen namında Danimarkalı iki nazi tevkif edilmiştir. Gazetelere nazaran bunlar Odense'e gelmişlerdi, orada Odense ve Kopen- hag mason localarını berhava etmek için bir Nafia müteahhidinin amba- rından barut çalacaklardı. Mevkuflar- dan biri tam tur. itiraflarda bulunmuş- Yahudi muhacirler Havanaya 900 mülteci gitti Havana 28 (A.A.) — Saint Lowıs vapuru, içinde 900 yahudi mültecisi olduğu halde buraya gelmiştir. Zabıta, 48 kişinin karaya çıkmasma müsaade etmiş ve bunlardan bir kıs- mını Tiscornia muhaceret kampına göndermiştir. Diğer mültecilerin, ev- velden Küba hükümetinden bir kabul vizesi alınması lüzumunu natık olan kararnameye rağmen karaya çıkani- malarna müsaade edilip edilmemesi hakkında buğün karar alınacaktır. Diğer taraftan hükümet memurla- rı Horduna vapurile gelmiş olan 45 yahudi muhacirinin karaya çıkmala- rına mani olmuş ve vapur, hamulesile Panamaya hareket etmiştir. Macaristanda Almanlar 750 bin değil; 47,800. kişi imiş Budapeşte 28 — Maruf İstatistikçi- lerden Dr. Alols Kavaco yarı resimi Pester Loyd güzetesinde «750 bin Alman efsanesi unvanlı bir makale yazmıştır. Bu makalede Mâcaristan- daki Alman ekalliyeti hakkmda iza- hat vermekteğir. Muharrir, son İstatistiklere atfen Macaristanda 47,800 kişilik bir Alman ekalliyeti mevcut olduğunu bildir. mektedir. Sovyet meclisinde Bir mebus faşist mütecaviz- lere ihtarda bulundu Moskova 28 (A.A.) — Sovyet mec lisi, 1939 bütçesinin müzakeresine de. yam etmiş ve mebus Vesnin'in mili müdafaa bütçesi hakkındaki beyana. tanı şiddetli alkışlarla karşılamıştır. Vesnin demiştir ki: «Bütün faşist mütecavizler şunu iyice bilsinler ki, Kızılordunun teknik techizatı kültür ile tamamlanmakta- dır ve askerin cesareti ve maharetli atışı, vatanımıza taarruz etmeğe her kim yeltenirse kafasını çarparak kı. Tacağız yenilmez bir kuvvet teşkil eder.» nedlerinin ecnebi alıcılar namına kaydedilmesi, 3 — Muhariplere yapılacak ikraza$ ve açılacak kredilere dair şimdi meri olan mevzuatın ipkası, 4 — Muharipler lehinde taleb edi. Jen paraların ve toplanacak innelerin bir nizama raptedilmesi, 5 — Mühimmat, ihracatını kontro? eden komisyonun ve silâh ithalât ve ihracatı için ihdas edilen vesika sis- teminin ipkası, B, Hul), bu tedbirlerle Amerikanın” bitaraflığını muhafaza ederek: sulh içinde yaşıyabileceğini ve vatandaşin- râ anormal ve lüzumsuz külfetler tah- mil etmekten kurtulacağını -kaydet- miştir, Yugoslavya daima Fransa İle beraberdir Yugoslavyanın Paris elçisi mühim bir nutuk söyledi Paris 28 — Mütlefik Şark ordusu eski muharipleri federasyonunun kon- gresi bugün mesaisini Fransa, Yu- goslavya, Yunanistan ve Romanya arasinda bir dostluk tezahürü ile bi- tirbiştir. Kongre münasebetile verilen zi- yafette bir nutuk söyliyen Puriç, de- miştir ki: Yugoslavyanın coğrai ve askeri bir ehemmiyeti vardır. Bu ehemmiyet ona dirayetli ve ihtiyatlı bir siyaset takibini emrediyor. Yugoslavya sa- dece bir ihtilâfa meydan vermemeğe çalışıyor. Çünkü böyle bir ihtilâf sü- ratle umumileşebilir. Yugoslavya bü- tün takib ettiği siyasetle sulh için, kendisinin ve Fransanın sulhü için çalışıyor. Eğer Yugoslavya (Okomş İarile iyi geçinmek istiyorsa, bu, sükünet içinde çalışmak "makandilö- dir ve sonra herbin önüne geçmek için elinden geleni yapmış olacağın- dan dolayı da vicdanen müsterihtir. Bu siyaset ne bir zaaf, ne de her hangi bir kimseye yaranmak siyase- ti değildir. Yugoslavya serbes ve müstakil kak mak istiyor. Dünyada hiç bir devlet Yugoslavya milletini korkutamaz. Onun cesareti ve kıymeti herkesçe müsellemdir. Fransa ve Yugoslavya ki ayni ide- al uğrunda çarpışmışlardır, daima beraber kalacaklardır, Çünkü onla rm menfaatleri birdir. Romada bir geçi 70 bin kadın ve genç kız geçti Roma 28 (A.A.) — Faşist fırkası teşeküllerine mensup olan 70,000 kâ- dın ve genç kız, faşizmin kadn kuv- vetlerinin ilk toplantısının yapılmak» ta olduğu Romaya gelmişlerdir. 15,000 kadın ve kız bu sabah Duçe hazır olduğu halde, Via İmpero'da bir geçid resmi yapmışlardır. Mili kostümlerini veya üniforma giymiş olan ve bazılarının Omuüzia- rında tüfek bulunan bu kadın ve kız- Jar sıkı saflar halinde yapmış olduk« Jarı geçid bir saatten fazla sürmüş- tir, : Geçişten sonra Venedik meydanında Mussolini'nin şerefine bir nümayiş yar pılımış ve halk tarafından alkışlanan Duçe, balkona çıkarak halka görün- müştür. Dee Balkan antantı ekonomik konseyi mesaisini bitirdi Bükreş 28 (A.A.) — Balkan'antantı ekonomi Konseyi on gün süren bir mesaiden sonra cumartesi gü yes dinci içtima devresini kapamıştır. Neşredilen bir tebliğde, geçen top- lantıdanberi ekonomi wübâdeleleri, muliye, münakalât, seyrisefain, tay- yarecilik ve turizm sahalarında elde &dilen terakkiler memnuniyetle kay- dolunmaktadır,