30 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

#REAM Son dakika B. Molotof yarın bir nutuk irad edecek Sovyet harici siyasetini izah edecek ve Rus - İngiliz müzakerelerinden de bahsedecek Paris 39 — Moskovadan (bildirildiğine göre Sovyet meclisinde verilen bir takrir üzerine B, Molotof Sovyetlerin harici siyaseti hakkında izahat vermeği habul ettiğinden takrir meclisce ittifakla kabul edilmiştir. Buraya gelen malümata göre B. Molotof bu nutukunu yarın irad edecek- tir. Bu nutukta Sovyet - İngiliz müzakereleri hakkında izahat vereceği tah- min edilmektedir. Italya beynelmilel konferansa muarız Roma gazeteleri, B. Chamberlain'in bir konferansın içtimaını teklif etmek niyetinde bulunduğu şayialarını yazıyorlar Paris 30 — Romadan bildiriliyor: İtalyan gazeteleri, B. Chamberlainin İngiliz - Sovyet paktının akdından sonra beynelmilel büyük bir konfe- ransı içtimaa davet etmek niyetinde bulunduğuna dâir olan şayiaları kay» dederken B. Mussolininin 20 nisanda irad etmiş olduğu nutukta, böyle kon. feranslara müuarız bulunduğuna zira müzakere edilecek meseleler ile alâka» dar olmiyan devletlerin de davet edi. leceğine işaret ediyorlar ve diyorlar ki; — «Bu sistem konferanslar, muvaf- fak olamaz ve vaziyetin aydınlanma- sına yardım edemez, Fransa ve İngil- tere tarafından takip edilen garanti sistemi, totaliter devletler üzerinde bir tazyik vasıtasıdır.» .Vali bu sabah geldi Ankarada bütçe, istikraz muhadesi yarın Imzalanacak faiz miktarı yüzde 5,5 tur Valimiz B. Lütfi Kırdar bu sabahki trenle İstanbula dönmüşür. Vali ken- Gisile görüşen bir muharririmize de. miştir ki: — Ankarada, bütçe, istikraz, Tak- sim kışlası meselelerini hallettim. Bütçe Vekiller heyetinden çıkmıştır. Bugün yüksek tasdike arzediletektir. Belediyeler bankasından istikraz ede- ceğimiz beş milyon liralık İstikrazın #alz mikdarını yüzde beş buçuğa in- dirdik, muamele vergisi overmiyece- giz. Banka ile mukavele hazırlanıyor. Yarın buraya gönderilerek imza ede- ceğim. Tramvay, Tünel, Elektriğin beledi- yeye devri hakkındaki kanun iâyiha. sı encümenlerden çıkmıştır... Bülçe- den sonra müzakere edilecektir. Dolmâbahçede stadyom inşası ka- rarlaşan Establlâmireye vazıyed ede- ceğiz. Taksim kışlası da belediyeye devredilecektir, Şehrin imar plânı hakkmda Nafla Vekâletile temaslar yaptım. Amerika donanması | Izmirde fırtına Donanma şefi: «Müteaddid | İki eve yıldırım düştü, bir © düşmanları da tardedebile- cek vaziyetteyiz» diyor Yaşington 29 (A.A.) — Bahri ha- Teket şefi amiral Leahy, dün akşam radyo ile neşredilen bir bitabesinde “Amerikan donanmasının yalnız her hangi bir düşmanı defedecek derece- de kuvvetli olmayıp, belki müteağ- did düşman kuvvetlerinin kombine. #onlarını da tardedebilecek kuvvete malik olduğunu söylemiştir. Maamafih amiral, Amerika'nın gimdiki vaziyetini kaybetmemesi için deniz inşaatını ecnebi devletler in- gaztı seviyesinde bulundurması Iğ- #mgelmekte olduğunu ilâve etmiştir. İngiltere kral ve kraliçesinin seyahati Banff -Alberta. 29 (AA) — İngil İere kral ve kraliçesi, Lake - Louise'e gitmek üzere otomobille Banff'dan ha- Yeket etmişlerdir. Orada kendilerin- den 10 dakika evvel Banfi'dan hare- ket etmiş olan trene bineceklerdir. Kral ve kraliçe, bundan sonra Van- «couver'e doğru seyahatlerine devam etmektedirler. Pariste bir tren kazası Paris 29 (A A.) — Montparnasse İs- tasyonunda bir katarın yoldan çıkma- sı neticesinde bir Kişi ölmüş, 14 kişi ya, ralanmıştır. 7 evde yangın çıktı İzmir 29 (Telefonla) — Bugün öğ- leden sonra, sağanak halinde yağmur. la müthiş bir fırtına başladı ve iki saat sürdü, Şehrin muhtelif yerlerine yıldırımlar düştü. Karataş ve Karşi- yakada iki eve düşen yıldırım evleri kısmen, elektrik tesisatını ise tama- men tahrib etti, Karataşta yıldırım düşen ev Gabeyin evidir. Bu evde yan- gin çıkmış ve itfaiye vaktinde yetişe- rek ateşin büyümesine mâni olmuş- tur. Yıldırım düştüğü sırada evde kim- se yoktu. Sarıçiçek yaylâsına düşen yıldırım elli koyunla başla- rındaki çobanı öldürdü Afyon (Akşam) — Hafta içinde Af- yon vilâyetinin muhtelif mıntakaları- na fırtınalı bir şekilde yağmurlar vağ- mış, Sarıçiçek yaylâsına düşen o bir yıldırım 50 koyunla başlarındaki ç0- banı derhal öldürmüştür. Gene bu yağmurlar-esnasında Af- yona yakın Çıkırık köyünde 60 yaş- larında Cafer Akay da bacadan inen bir yıldırımla tehlikeli bir surette yaralanmıştır. İzmir Valisi işe başladı * İzmir 29 (Telefonla) — Yeni Vali- miz B. Etem Aykut bugün Balikesir. den otomobil ile şehrimize gelmiş ve Vekiller heyeti Dünkü içtimaa Milli Şef İsmet İnönü riyaset etti Ankara 29 (Telefonla) — Vekiller Heyeti bugün öğleden sonra Büyük Millet Meclisi binasında £ toplandı. Toplantıya Reisicümhur İsmet İnönü riyaset buyurdular. Posta telgraf ve telefon idaresi kadrosu Ankara 29 (Telefonla) Posta, telgraf ve telefon idaresi kadrosunun tadili hakkındaki kanun lâyihasının encümenlerce. müzakeresi bitmiş ve Jâyiha Meclis ruznamesine alınmıştır, Bu Jâyiha ile idarenin kadrosu bu- günkü ihtiyaçlara tekabül edecek bir şekilde genişletilmektedir. Teklif edilen kadro cedveline göre, posta işleri kadrosuna 20, telgraf iş- Jeri kadrosuna 25, telefon kadrosuna 31 memur iâvesi teklif edilmektedir. Bunlardan (o başka idarenin diğer #ervislerindeki memur adedi de ihti- yaca göre arttırılacaktır. Ankara ve İstanbul telefon idare- leri muhasebecilerinin işlerinin faz- Jalığı nazarı dikkate. alınarak bu Mmuhasebecilere birer muavin (veril mesi teklif olunmaktadır. Kütahya-Balıkesir hattı Dün vilâyette toplanılarak tedkiklere başlandı Külahya-Bahkesir şimendifer hate tanı inşa eden Jülyüs Berger şirketi öle hükümet arasında çıkan ihtilâfın hakeme havale edildiğini yazmıştık, istikraz ve Taksim | Bu imtlâtn bali için hakem olarak aş i Yunanistanın Paris sefiri kışlası meselelerini halletti beynelmilel hukukçulardan B. Politis e hükümetimiz namına vekil olarak tayin edilen Sinop mebusu B. Yusuf Kemal ve şirketin vekili doktor Şi- nevind için ovilâyetleki (içtima salonu ile yanındaki bir oda tahsis edilmiştir, Heyete Maliye Vekâleti hu- kuk müşaviri B. Cafer de işlirak et mektedir. Heyet dün öğleden sonra toplanmış ve ihtilâfa sebeb olan ha- dise etrafında tedkikat yapmıştır. Haber aldığımıza göre (ihtilğfi mucib olan miktar yedi milyon rad- desindedir. Şirket bu parayı istemek- te, fakat hükümet oreddetmektedir. 'Delegelerden başka her iki tarafın teknisyen müşavirleri vardır. —— Tedkikler bir haftada ikmal edile- cek ve Iki tarafın noktai nazarı din- Jendikten sonra B, Politis kati kara- rını verecektir. - Ziraat Vekâleti teftiş heyeti reisliği Ankara 29 (Telefonla) — Pendik bakteriyolojihâne müdürü Ahmed Şe- fiğin Ziraat Vekâleti teftiş heyeti Tels- iliğine tayini yükşek tasdike iktiran etti. İzmit Belediye Reisliği Ankara 29 (Telefonla) — İzmit Belediye relsliğine B. Kemal Özün intihabı hakkımda İzmit Belediye meclisince ittihaz olunan karar Yük- sek tastike iktiran etti. Bursa vakıflar müdürlüğü Ankara 29 (Telefonla) — İstanbul vakıflar başmüdürlüğü mülhaka mü- meyyizi B. Niyazi Bursa vakıflar mü- dürlüğüne tayin edildi. Çimentonun gümrük resmi 2 liraya çıkarılıyor Ankara 29 (Telefonla) — Çimen- todan alınmakta olan gümrük res minin 50 kuruştan 2 liraya çikani- maâsi hakkında bir kanun Jâyihası hazırlanmış ve bugün Millet Mecii- sine verilmiştir. Devlet şürası birinci sınıf muavinliği Ankara 29 (Telefonla) — Orman umum müdürlüğü müfettişlerinden B. Riza Devlet şürası birinci sınıf muayinliğine tayin edildi, Ispanyadaki Italyan askerleri dönüyorlar Tayyareciler, tayyarelerini Ispanya hükümetine teslim ettikten sonra hareket edecekler Cadix 29 (A.A.) — İtalyan Jejyo- | birlikte 31 mayısta İspanyadan hare. herlerini nakledecek olan iki vapur, , ket etmiyeceklerdir. €vvelki akşam buraya gelmiştir. Öğre- | nildiğine göre Dahiliye Nazırı Serrano Buner, azimet merasiminde hükümeti temsil edecektir. Muhtelif teehhürler dolayısile va- purların 31 mayısta, hattâ 1 haziran- dan evvel hareket etmemeleri muhte. meldir. Diğer cihetten yaralı ve hasta İtal- yanlar «Geadisca» hastane gemisine bindirilmeğe başlanmıştır. Roma 29 (A.A.) — İtalyan tayyare- | cileri diğer İtalyan eski mubariplerile | İtalyan lejyoner havacılığına men- sup zabitler, küçük zabitler ve asker- ler tayyarelerini muayene edip, İspan- yol makamlarına teslim ettikten sön- xa 5 veya 6 haziranda Cadix veya Se- Yville'den hareket edeceklerdir. Alman lejyonerler döndüler Londra 29 (A.A.) — İspanyadaki Ah man lejyonerlerini nakleden beş bü- yük vapur, bu sabah Manş denizini geçerek Hamburga doğru yollarına de- vam etmişlerdir. Amerikanın politikasında mühim değişiklik var Amerika, Almanya ve Italyanın yeni bir tecavüzüne karşı tamamen hazır bulunacak Vaşingten 29 (A.A.) — Hariciye Na- sarı Hull tarafından âyan ve mebu- san meclislerinin Hariciye encümen- lerine tevdi edilen tezkerelerin hükü- metin siyasetinde mühim bir değişik- Tik husule geldiğine bir delil teşkili et tiği siyasi mahfillerde söylenmekte. dir. Hull, infiradcıların tezine şiddetle hücum eden dün akşamki nutku ile bu tezkereleri teyid etmiştir. 'Huli'ün bu hüycumunun iki sebebi vardır: i — Halihazırdaki zahiri sükünete rağmen mihver devletlerinin yeni bir tecavüz veya «Surprizslerine karşı müteyakkız bulunmanın ve maddi ve manevi bütün kuvvetlerin seferber ha- Je getirilmesine devam etmenin sulbü korumanın en iyi çaresi olduğu kana- ati burada hâkimdir. Amerikanın Tolü psikolojik mahiyetine rağmen büyük bir ehemmiyeti haizdir, Rooseveltin 15 nisanda gönderdiği mesajın umumi mukavemet hissinin takviyesinde baş- Uca âmil olduğundan ve nisan baş- Jangıcında Hitlerin derpiş ettiği bazı teşebbüslere mâni olduğundan veya bunları tehir ettiğinden burada şüp- he edilmektedir. 2 — Dahilde hükümet bitaraflık ka- nununun tadiline mâni olan ve gayri muayyen olmasına rağmen pek sağ- Jam duran mukavemet cephesini yar. mağa teşebbüs etmenin sırası geldiği- ne kanidir. Fevkalâde tahsisat 25 milyon lira, milli müdafaa hizmetleri karşılığı olarak ayrıldı Ankara 29 (Telefonla) — 58,737,000 lira fevkalâde tahsisat verilmesi hak- kındaki lâyiha Meclis ruznamesine alınmıştır. Bu paranın İ-milyon lira» &ı hükümet konakları inşası için Ma- diye Vekâletine, 134,000 lirası jandar- ma silâhlarinın tecdidi, cephane ve bomba . mübayaası için jandarma umum kumandanlığına, 1 milyon Ji- Tası Ankarada yaptırılacak Tıp fakül- tesi binasının inşası ve tesisatı için Sihhiye Vekâletine, bir buçuk milyon lirası maske imalâtı ve maske fabri- kasının tevsil için Kızılaya, bir buçuk miyon lirası Muhacir iskân işleri için Sıhhiye Vekâletine, 387,000 Jirası An. karada yaptırılacak fakülte ve mek. teplerle İstanbul üniversitesinin in- şaâat, tamirat ve tevsiatı için Maarif Vekâletine, 17 milyon 471 bin Jirası demiryolları inşaatı masrafları karşı lığı olarak Nafla Vekâletine, 400 bin rası Ankara Gençlik parkı, 1,200,000 Mirası İstanbul - Edirne asfalt yolu, 500,000 Tirası devlet hava yolları büt. çesine yardımı, 150,000 lirası birinci umumi müfettişlik, 370 bin iirası üçün. cü umum! müfettişlik, 2,000,000 lirası dördüncü umumi müfettişlik ve 250 bin lirası da Amasra limanında dalga kıyan inşart ve tamiratı masrafları karşılığı olarak Nafia Vekâletine, 2,215,000 rası maden tedkik ve ara- ma enstitüsüne, 300,000 lirası elektrik etüd dairesine yapılacak yardımlar karşılığı olmak üzere İktisad Vekâk tine, 700,000 lirası yaş ve kuru mey- vaların ambalâjlarının ıslahı ve bu maksadiâ kurulmuş müesseselerin masraflâri karşılığı olmak üzere 2Zi- raat Vekâletine, 4 mliyon Hirasi top ve cephane siparişi, 3.000.000 lirası diğer masraflar ve 18 milyon lirasi da muhtelif müdafaa hizmetleri karşılı- ğı olmak Üzere Milli Müdafaa Vekâle- tine, 2,500,000 lirası da askeri fabrj- kalar umum müdürlüğüne tahsis olu- nacaktır. Filistinde suikasdler Atılan böl min 5 kişi öldü, 21 kişi yaralandı Paris 30 — Kudüsten bildiriliyor; Dün Pantkot yortusu münasebetile Pilistinde iki suikasd yapılmıştır. Yafada atılan bombadan 5 kişi yara- lanmış, 5 kişi de ölmüştür. Bombayı atanlar, Avrupa elbisesi giymişler, Yahudice konuşuyorlardı. Bir sine- maya atılan bombadan 4 ü çok ağır j olmak üzere 21 kişi yaralanmıştır. Moskovada Alman ticaret Bir gazetede çıkan haber tekzip ediliy- - Moskova 29 (A.A) Tas ajansı bildir riyor: Reynold News gazetesi, geçen hafta Alman ticaret heyetinin Moskös vaya geldiği, fakat Sovyet hükümeti nin Almanya İle eşya mübadelesi tek- Mifini Kabul etmediğinden, geri dön- meğe mecbur kaldığı hakkında bir has ber neşretmiştir. Bu haber hakikate tevafuk etme mektedir. Zira hiçbir Alman ticaret heyeti Moskovaya gelmiş değildir.