July 12, 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

July 12, 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Çankırı Caddesi, Ankara Telgrafı: Ülus - Ankara Bugün — | 7 inci sayfada | | ' TEMMUZ TELEFON ( | ı 1939 Müemese M 14 aküa Başmaha: 3371 Li a | skuruş | Fğğ'ı:—ğ?- iğiz KI ANDIMIZDIR â | Ev - Kadın - Moda ği Milli Şef'imiz İngiliz milletine diyor ki: "TÜRK MİLLETİNDE İNGİLİZ MİLLETİ SADIK BİR MÜTTEFİK BULACAKTIR ,, SI .| İnönü'nün Reisliğinde — /| Vekiller Heyeti dün toplandı Vekiller Heyeti dün saat 11 de Reisicümher İnönü'- nün riyasetinde toplanarak iki buçuk saat süren bir mü- zakerede bulunmuşlardır. (aa.) Nikbinlerle mücadele F.R. ATAY Dün “Ulus” ta çıkan bir ajans eT - tarlarını takviye etmeğe, nikbin - lik havası yaratmağa - çalışıyor- muş: “Yakında ingiliz hükü- meti eski Belçika i Hitler nezdinde memur edecektir. Almanya Ha - riciye Nazırı on beş güne kadar Koüüen'ya gelücüküir” e| Aynı telgrafın haber verdi ne göre, şimdi bu şayiaları çı- karmakta olanlar, geçen hafta Almanya'nın D: i işgal ede- gönlü rahat ettir- bir faydası varsa da, cehit ve iradeleri zayıflat- mak, gaflete ek gibi ma! zurları şüphesiz daha ehemiyet! dir. Nasıl, niçin ve ne zaman nikbinlikte haklı olabi ? Ya sulh bloku cephesi her türlü har- bi kolaylıkla menedecek bir ku ref ve salâbet kazandığı vakit, yahut, totaliter cephe uzlaşma ve anlaşma yolunu tercih ettiği zaman! Sulh bloku cephesi, ge - lecek bir harbin mesuliyetlerini kabul edecek, ve bilhassa nihai zaferi elde edecek imkânlara sa- hip olmakla beraber, henüz kar- şı tarafı bütün hulyalarından vaz geçirecek bir hazırlık, bilhassa tamamlık hâlinde değildir. Mos- kova müzakereleri uzayıp git- mektedir. Totaliter cephede bir iki hamle — muvaffakiyetinden sonra, sulh bloku cephesinin bir kısmı ile müzakereye girişmek, ahut, harbi umumileştirmiyecek çareler bulmak gibi ihtimalleri hesap eden tehlikeli nikbinler az değildirler. Almanya İngiltere- nin anlaşma müzakerelerine ne kadar yatkın olduğunu biliyor: fakat masabaşı'ndan nefreti he- nüz hiç soğumamıştır. Eğer bir Danzig darbesi olur- sa, iki cephe muharebeye tutuşur mu, tutuşmaz mı? Polonya böy - le bir darbeyi hayati menfaatle- rine tecavüz telâkki ederek o su- retle hareket edeceğini'vuzuh ile ilün etmi gerek Lord Ha (Sonu 8 inci saytada) esaslı ceği rivayetlerini yaymış olan- 'dır. | | Cümhurreisimizin İngiliz milletine mesajları Milli Şefimiz, Deyli Telegraf gazetesinin hususi muhabirine, bir mülâkat ve-bu mülâkatın sonunda gene aynı gazete muhabiri. | me ingiliz milletine hitaben bir mesaj vermişlerdir. Mesaj aynen şudür : “İngiliz milletine Türk milletinin muhabbetli selâmlarını bil - dirmenizi rica ederim. Türkiye Cümhuriyetiyle ittifakı İngiliz milletinin samimiyetle karşıladığını görmek bizi çok sevindirmiş. tir. Bu ittifakı ilham eden siyasete samimi yardımından dolayı bilhassa İngiliz matbuatına müteşekkirim. İttifaka karşı duygu- ları samimi olduğu kadar da giri; teahhütleri yapmak azmin- de olan Türk milletinde İngiliz milleti sadık bir müttefik bula- caktır. İki millet arasındaki eski dostlak müşkül seneler içinde de Türk milletinin kalbinde derin köklerini muhafaza etmiştir. İki memleket her sahadaki menfaatlerini temin noktasında ve han sulhunun korunmasında elele yürüyebilmek için o dostluğun tekrar ihyasına itimatla bakıyoruz.,, Milli Şefimiz İnönü'nün Deyli Telegraf gazelesi muhabirine verdikleri mülâkatı aşağıya koyuyoruz. Bu mülâkat dün Londra'- da çıkmış ve muhabir tarafından bize de aynı zamanda verilmişi Mülâhat şudür: *“Taamülleri bilâfına olarak bana bu mülâkatı verdiklerinden Ekselânalarma derin teşekkürlerimi arzettikten söylemenin doğru olup olmadığını sordum. Bana şu cevabı verdiler : Rejim başlangıcından beri demokratiktir “— Rejimin, halkın nefine ve halk tarafından mürakabe edilmiye ma- tuf bulunmak itibariyle bidayettenberi demokratik bir esası haiz olduğu şüpbhesizdir. Geçmişten tam bir ayrılış teşkil etmesi ve bunun milletin â- tisi için hayati ehemiyeti haiz bulunması dolayısile rejimin tatbikatında başlangıçtan itibaren az çok sıkı davranmak icap etmişti. Lâkin hiç bir zaman cebir ve şiddet kullanılmamıştır, ve rejim daima her şeye, teşki - lâtı esasiye kaşesini vermiş olan Büyük Millet Meclisi yoliyle tatbik e - dilmiştir. Vaziyet inkişaf ettikçe rejimi yeni hal ve şartlara uydurmak zaruret ve imkânı hasıl oldu. Ve meselâ, Riyaseticümhurda vukua gelen değişiklik münasebetiyle yapıtlan serbest intihap ve son zamanlarda mecliste bir müstakil grupun teşkili hallerinde olduğu gibi halk, tedri- cen idarede daha vâsi bir iştirâk hissesi kazanmıştır. Bütün milletin hü- riyetlerin tedricen genişletilmesine karşı olan mukabele tarzı, beni bu mesaimde teşvik etmiştir. Gerek halk ve gerek matbuat tenkidin ve mü- talca dermeyanmın caiz olabileceği hudutlar hususunda şayanı takdir bir kavrayış göstermişlerdir... Ğ Hatay meselesinin halli Kendilerine Hatay'dan bahsettim. Bunun, evelce tesbit edilene mü- nafi olarak yeni bir müstemleke siyasetinin başlangıcı olduğuna dair işaa edilen ve ortaya atılan rivayetlere dikkatlerini celbettim. Bana Ha- tay'ın türk amırları içine avdet etmesini mucip olan hususi sebepler ol duğunu söylediler : "— Hatay Franda ve Suriyeile olan münasebetlerimizi zehirliyen Müzmin bir mesele olmuştu. Onun halli, bu münasebetleri yeniden mem nuniyete şayan bir şekilde sıkı ve sağlam bir mesnede raptetmiş bulu - nuyor, Ancak bunun yeni bir müstemleke siyasetine delâlet ettiğini söylemek hata olur. Komşuları ile karşılıklı itimada dayanan iyi münase- betler Türkiye için arazisini genişletmekten daha kıymetli ve daha lü - zumludur. Çünkü, bugünkü arazi hudutları içinde kendine uzun sene - ler yetecek meşgaleleri vardır. Geçmişte müstemlekeler Türkiyeye pa - halıya mal olmuştur. Ve bunlar Türkiyenin varlığı için hayati ehemiyeti haiz olan kaynakların inkişafı ve vaziyetinin takviyesi hususuna ciddi surette engel olmuştur.,, İngiliz - Türk deklârasyonu Cümhurreisi, İngiliz - Türk beyannamesi ile müstakbel ittifaktan bah- sederken İngiltere kuvetinin Türkiye için ne kadar ehemiyeti varsa Türkiye kuvetinin de İngiltere için o derece mühim olduğu kanaatinde bulunduklarını söylediler : “— İngiltere'nin Akdeniz'deki vaziyeti zanfa uğrarsa Türkiye bunun aksülâmelinden müteessir olur. Her iki memleketin gayretleri biribiri - Milli Şef'imiz Hava Yollarında Cümhurreisimiz, Milli Şef İsmet İnönü dün saat 18 e do; ru, beraberlerinde Münakale ve Muhabere Vekilimiz B. A Çetinkaya olduğu halde Dev- let Hava Yollarının yeni umum müdürlük binasını şereflendi. lerdir. Milli Şefimiz binayı dolaşmış ve çalışmaları hak- kında umum müdürden izahat almışlardır. İnönü, ayrılırlarken lerinden memnuniyetlerini if; de buyurmuşlardır. Deyli Herald gazetesine göre AAA AAA S AŞ OY Alman gemileri Rodos'a harp malzemesi çıkarıyor Mandraki limanında 16 İtalyan harp gemisi var Londra, 11 . — “Deyli Herald” gazetesinin on iki adalardaki bu adalarda yapılmakta olan hazırlıklara germi veril- gazetesine bildirmektedir. (Sonu 8 inci sayfada) best mal mübadelesi haline getirmiye yardım etmek hususunda da bü - Yyük ümitler beslenmektedir.., nin aypı, yani sulhün muhafazası olduğu için karşılıklt menfaatleri na - mına eski zamanlarda olduğu gibi gene yanyana mevki almaları zaruri - dir.., “İngiltere'nin mecburi askerlik hizmetini kabul etmiş olmasından Türkiye, çok memnun olmuştur. Çünkü, kuvetli bir ingiliz ordusu sulh cephesinin bakası için elzemdir.,, “Bu yeni münasebetin Türkiyenin halihazırdaki ticaret sistemini ser- Balkanlardaki vaziyet Nihayet, Cümhürreisi Balkanlardaki vaziyetten bahis buyurdular. Bu münasebetle Türkiye'nin, Bulgaristan'ın Balkan Antantma iltihakmı görmeyi çok istediğini ve bunun için Türkiye'nin her zaman çalışmış ol- duğunu ve bu gayenin tahakkuku hakkındaki ümidini halâ kesmemiş Bulunduğunu söylediler. MİLLİ ŞEFİMİZ İNÖNÜ İ l eee le ea amer a AAA Milli Şefimiz İsmet İnönü Devlet Hava yollarında umüm müdürden izahat alıyorlar Cümhurreisimiz İnönü'nün beyanatı Ve İngiliz milletine bir İngiliz gazetesi vasıtasiyle mesaji z Ca — Poto Mareşal Çakmak Muğla'da Muğla, 11 aa. — Genel Kurmay Başkanı mareşal Fevzi Çakmak, refa- katinde general İrzetin Çalışlar, Mus tafa Muğlalı ve Hüseyin Avni oldu- gu balde bugün saat 12 de şehrimize gelmiştir. Şehir kahraman türk ordu- sunun Başkanı şerefine — baştanbaşa donanmıştır. Mareşal Fevzi Çakmak şehir met - halinde toplanan kadın erkek binler- ce halk ve parti, belediye beyetleri tarafından karşılanmış, sayın Mare - şalımıza mekteplilerimiz — tarafından buketler takdim edilmiştir. Halk kahraman ordunun — şerefine tezahürler yapmakta ve şehir bir bay- ram manzarası arzetmektedir. Bu geçeyi Muğlada geçirecek olan Büyük Erkânıharbiye Reisimiz şere- fine Parti tarafından bir öğle ziyafe- ti verilmiştir. İ V İ V