12 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

12 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak dün Muğlaya gitti AKŞAM TAYYARE PIYANGOSU Kazânan numaraları 6 ncı sahifemizde okuyunuz. Bene 21 .— No, 7448 — Flati her yerde 5 Hi ÇARŞAMBA 12 'Temmuz 1939 B. Roosevelt Danzig işi için tavassut edecekmiş Ingiliz matbuatı “Başvekilin son nutku kati bir ihtardır,, diyor Times diyor ki: “Danzig halkının mukadderatına hâkim olduğundan bahsediliyor. Acaba Pragda bu usule neden riayet edilmiyor? Vatan bağrına doğru Dış gailelerin uğultusu o kadar ç0- Baldı ki bunlara kapılan zihin, bazen yamaz oluyor. Bilmem herkes için böy“ fakat ben ba suçumu veya mah- m. Son gür- li bir idari zaferi» 1. Tunçeli vilâyeti hak- münasebetile,,, İşte İptida kısaca söyliyeyim; memleke- timizin uzak bir köşesi olan eski (Der- sim) hakkındaki umumi alâkanın dai. ma çok faal gözükme kolay izah olunabilir, Fakat diğer bir noktanm dır, Eğer mil mımız dahi şu mi kün bir konu sanırsa büyük £ işlemiş olur. Elbetle sevgi ve dikkati. mizi, yurdun en uzak köşelerine kâ- tmekte fayda vardır. bir m ketçilik va- » temdin zevki... Çok yerinde bir gört Kr; Sevgisinin yarısı tarih ve coğrafya- dan gelir derler. Halbuki biz bu davada bazan devamına müsaade edilemiyecek bir çapaçulluk gös- teriyoruz. Tunçeli vilâyeti, yani eş ki Dersim, Hozat, Çemişgezek filân... Pek iyi bilirsiniz; bütün bu kelimeler birçok yurddaşa hemen hemen Zü. halden, Müşteriden daha yabancı gö- rünür, Gerçekten de yakın zamânla- m de ra kadar vaziyet böyle idi. Hatırlıyo. | rum; çocukluğumda Süleymaniyeden İstanbula kadar bir seyahati kırk beş günde yapmıştık. Halbuki bugün Hay- darpaşadan trene binen bir adam, bi- zim yol için sarfettiğimiz günlerden az saat zarfında Diyarbakıra, yahud Elâzığa varır. Hakikati söylemeliyiz. Maksad ne hükümeti zem veya medhetmek, ne de olanı halktan saklamaktır. On beş sene evvelki bir mazide Tunçeli ancak eskir tabir ile bir (Vahşet âbâd) idi. Fazıl Ahmed Aykaç (Devamı 10 uncu sahifede) EDilkikmtler: ———— an Japonların derdine çare bulundu! Japonların nüfusu senede bir mil. , 1 kadar artıyordu: — Bu fazlalaşma karşısında ne » Mutlaka bir mahreç yar üzden çik- ver naz bunu ük defâ olara lar, Japonyanın derdine harp yolile çare bulundu! Hem | vatan | | Neşredilen tebliğe göre istiklâl ve bitaraflık İ B, Roosevelt Yugoslav - Londra 1i (A.A.) — B. Rooseveltin hesabına Danzigin vaziyetini tedkik etmekte olan James Biddles'in serbes şehre gelmesi münasebetile gazeteci. ler arasında, Amerika Ciimhurreisi- nin Danzig ihtilâfında tavassutia bu- | lunmağı teklif edeceğine dair bir şa- yia dolaşmaktadır. İngiliz gazeteleri ne diyor? Londra 11 — Bütün İngiliz gazete- leri Başvekilin nutkunu memnuniyet- Je karşılaşmaktadır. Gaze nut- kun kali olduğunu ve hiçbir şüpheye şacaktır. Danzigde halkin hâkim olduğundan, (Devamı 10 uncu sahijede) Bulgar mukadderatına halkın reyine müzakerelerinin neticesi siyasetine ve bütün komşularla dostane münasebetler idamesine devam edilecek Belgrad 11 (A.A.) — Bulgaristan | Başvekili B, Köselvanof, dün Brdo şa- tosunda naip prens Paul tarafından kabul edilmiş ve öğle yemeğine alıko- nulmuştur. Belgrad 11 (A.A) B, Köselvanof Yugoslav Hariciye Nazırı B. Mar. koviç arasında yapılan gö: nelerden sonra aşağıdaki tebliğ, matbuat mü- messillerine tevdi edilmiştir: «İki devlet adamı, aşağıdaki husüş- ları beyan etmekte mutabıktırlar: 1 — Yugoslav » Bulgar teşriki mes sai politikâsinın daimi dostluk paktı- ınun başında leylekler yu hin ruhuna uygun bir şekilde inkişaf ettirilmesine ve derinleştirilmesine devam edilmesi lâzımdır. 2 — Mümkün olduğu kadar sıkı ik» tisadi bağlarla birleşmek, iki memle- ketin menfaati iktizasındandır. 3 — İstiklâl ve bilaraflık siyaseti, iki memleketin olduğu kadar Balkan sülhünün de menfaatlerine en iyi bir şekilde tetabuk etmektedir. 4 — İki hükümetin bütün komşu. larile iyi ve dostane münasebetler ida- mesi siyasetine devam etmeleri lâzım- dır iva yapıyorlar. Bu meraklı romanın neşrine cumartesi günü başlıyoruz, AE Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür;“90497 12 adada vaziyet Alman gemileri Rodosa ütemadiyen harp levazımı naklediyor İtalya Patmos adasındaki sivil ahaliyi kâmilen Kalimnos'a nakletti Londra 11 (A. A.) — «Daily He- rald; gazetesinin 12 adalardaki hu- susi muhabiri, bu adalarda (yapıl makta olan hazır- lıklara germi ve- rildiğini gazetesi- ne bildirmektedir. Daily * Herald'ın hususi muhabiri adasına suret- alzeme. mütemadi te harp m 12 Adanın vaziyetini göslerir harita le Anadolu Türk sa! ne ilticaya lardır. al Graziani, son gün- de, It niye memu: na sivil halk er türlü münasebette bulunma» yı meneden bir kar e neşreyle- ina der 12 adal Grazlani"; nin © en ermiştir. Fa , motörler. | , Hatay kurtuluş bayramı | Vekiller Heyeti Ana vatanın iştirak programı! Dün Reisicümhurun riyaseti hazırlandı | altında toplandı Ankara 1 (&A) — Temmuzun | kz 23 üncü pazar günü tesid edilecek olan| ,. eş: MA) VEN May Hatay kurtuluş bayramma ana vâta- | “ Duzün saat 11 de Reisiclmhur İnö- nın iştiraki programı tesbit edilmiştir. | münün riyasetinde taplanarak iki bu- Bu progaramaâ göre! çuk saat süren bir müzakerede bu- (Devamı 10 ncu sahifede) | Tunmuşlardır. (MEYE — Ülen Ali, İstanbulun sıtma mücadelesi çalışmıyor galibal.., — Neden bildin emmi?.. i — Alhan baksana, her yeri «Saz» bürümüş!...