12 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Eaberler Son dakika Lehistanın Danzig yolile mühimmat nakletmesi menetilecek Danzig şehri reisi şehirde Leh mühimmat deposunun da kaldırılmasını istiyor Yatşova 12 — Danziçden bildiriliyor: Danzig şehri reisi Forester, Lehistana kar- G yeni taleplerde bulunmuş, Danzigdeki Leh mühimmat deposunun kaldırılmasını talep etmiş, Lehistanın infilâk tehlikesi Danstigin ruhan ve kalben bir Alman şeh- Ki olduğu, Dansiglilerin Almanya ile bir- İeşmek için her türlü fedaklrlığa katlan- mağa azmetmiş olduklarını Hive etmiştir. Varşova mahafili, Lehistanın Danzig işi Ain Almanya ile müzakereye giriçiği ve Bukukundan her hangi bir fedakürlikta bulunacağı şaylalarını tekzip eylemekte ve Almanya İle müzakere için Berlin hü- gümrük kontrolü ve liman tesisalle nak- liye vasıtalarından istifade hakkı baki ve mahfuzdur. Lehistan, Danzik statükosunu Ablâle matuf, her teşebbüsü istiklâline kar- « bir tecavüz âdâröccek ve derhal mu- kabelede bulunacaktır. Ingiliz tayyare- leri Fransada Şarki Prusyada kanlı arbedeler Dün 150. tayyare Fransada |8 Çek amelesi Lehistana uçuşlar yaptı Paris 12 (Radyo) — Dün 150 tayya- reden mürekkep 12 İngiliz hava filo- su, Fransız hükümetinin müsaadesi Üzerine Fransa toprakları üzerinde bir antrenman uçuşu yapmışlardır. Bu on iki hava filosundan ikisi orta, dördü ağır bombardıman tayyarelerin- den mürekkepti. Tayyareler, binlerce kilometrelik muvaffakıyetli uçuşlar yaptıktan sonra (o üssülharekelerine dönmüşlerdir. 14 temmuz şenlikleri İngiliz Harbiye Nazırı ve Bü- yük erkânı harbiye reisi şenliklerde bulunacaklar Pari 12 İngiliz Harbiye Nasın B. Boar Belisâcha, büyük erkâni harbiye reisi general Gort, bahriye birinci Lordu | we şimal ordusu mareşali, Fransız Başve- kilinin davetini kabul ederek Pariste 14 temmuz merasiminde hazır bulunacaklar- | dir. 14 temmuz merasiminde bulunacak olsn | İngiliz kıtaatı, dün Halazar istasyonuna gelmişler ve halk tarafından hararetle karşılanmışlardır. Reasürans şirketi muamelâtı üzerinde teftiş yapılmadı Ankara 11 (Telefonla) — Reasü. rans şirketinde bazı teftişler yapıldığı ve bir rapor hazırlanarak Ticaret Ve. kâletine gönderildiği yazılmıştı. Tica- ret Vekületi namına söz söylemeğe sâ- Mâhiyettar bir zat bu hususta bana de- diki; — Sigorta tarifelerini ne dereceye kadar indirmek mümkün olacağı hak. kında tedkikler yapıldı ve neticede ta» rifeler birer miktar indirildi. Reasü- rans müuamelâtı üzerinde aynca bir © ipilrimiz arasinda becayiş Ankara 11 (Telefonla) — Biçileri- miz arasında yapılacak olan değişik» Miklere ait kararname, alâkadar mmem- leketlerden bu hususta yapılan istim- saçların cevapları tamamen âlındık- tan sonra hazırlanarak yüksek tasdi- ke arzolunacaktır. Kararname ile Hariciye memurla. ndan bazıları merkeze alınmakta ve merkezdeki bir kisim Hariciye memtür- arı da elçiliklere tayin olunmakta- dırlar, Berlin büyük elçimiz B. Arpakla, Moskova büyük elçimiz B. Zekâinin merkeze alınacakları ve Hariciye müs. teşan B. Âgâh Akselin Stokholm, Pro. tokol reisi Şevket Fuad Keçecinin Kos penhag ve Hariciye umumi kâtip mu. &vini B, Nebil Batı'nın Brüksel elçilik. Teribe tayin edilecekleri anlaşılıyor. Paris büyük elçimiz B. Suad Davazın 'Tahrana, Belgrad orta elçimiz B. Hay. darın da büyük elçiliğe terfi ettirile rek Moskovaya naklettirilecekleri, Pa- ris büyük elçiliğine Peşte elçimiz B, Behic'in getirileceği tayid olunuyor. sığındı 9 amele de kaçarken öldürüldü Varşova 12 — ükümet organı olan Kurjer Polskanın istihbaratına göre Şarki Prusyada Almanlarla, oraya Al man röakamatı tarafından çalışma- ğa gönderilimiş olan Çek amelesi arâ- sında kanlı arbedeler olmuştur. Çek amelesinden bazıları hududu aşarak Lehistana geçmeğe teşebbüs etmişlerdir. Sekiz Çek amelesi, Le- histana iltica edebilmiş, 9 Çek ame- lesi de kaçarken Alman hudud mu- hafızları tarafından öldürülmüştür. Fransız Nazırları Paristel ayrılmıyacaklar Kabine toplanarak siyasi meseleler hakkında görüştü Londra 11 — Paristen bildirildiğine göre verilen bir karar üzerine Nazır- lar şimdilik Paristen veya Paris civa- rından başka bir yere ayrılmıyacak- lardır. Kâbinenin bugünkü toplantısında B. Bonnet, son İngiliz . Fransız tek. Miflerine Sovyet hükümeti tarafından verilen cevabı arkadaşlarına o bildir- miştir. Bu cevap, halen temas halinde bulunan Fransa ve İngiltere Hari- ciye Nezaretlerince -tedkik edilmek- tedir, Paris 12 (Radyo) — Fransız Nazır- larının emri ahire kadar Paristen ay- nlmamalarına karar verilmesi, Baş- vekilin son günlerde fazla nutuklar söylendiği kanaatinde bulunmasın- dan ve önümüzdeki 15 gün zarfında ittihaz edilecek kararlar için mesai arkadaşlarının Pariste bulunmasına lüzum görmesinden ileri gelmek- tedir. Alman rekoltesi Almanyada yüksek tahsil talebesi rekoltenin toplan- masına yardım edecek Berlin 1t (A.A.) — Yüksek tahsil talebesinin rekolteye yardım edebil- mesi için yaz tatili bu sene 1 ağustos yerine 14 temmuzda başlayacaktır. Londra 11 (A.A.) — Times gazete- sine Pragdan bildiriliyor: Bohemyanın müteaddit cenup böl- gelerinde mahalli Alman makamları harman makinelerini mühürlemiş- lerdir. Gazeteye göre, bu tedbir mah- sulü kontrol için alınmıştır, Prens Polün Londra seyahati Belgrad ii (AA) — Dönen şayialara göre, prens pol yakında Londruya bir se- yahat yapacaktır. Bu münasebetle Belgrad'da umumiyetle zannedildiğine göre, niyabet tarafından tanzim edilmiş bir anlaşma şeklinde bir Birp - Hırvat kompromis! neşredilecektir. Yarı resmi mahfliler bu şayiaları teyid edecek vazivetie olmadıklarını bildirmek” tedirler, b ad Milli Şefin teşekkürleri Basın Birliği kongresi müna- sebetile çekilen telgraflar Ankara li (AA) 'Türk Basın Birliği kongresinin toplantısı münaso- betile kongre reisi Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak ile Riyaseticümhur umu Mi kâtibi Kemal Gedeleç arasmda aşağıdaki telgraflar teati edilmiştir. Kemal Gedeleç Riyaseticümhur umumi kâtibi Çankaya Bügün toplanan Basın birliği kon- gresi mesaisine başlarken Büyük Nafia Vekili bugün Zonguldağa gidiyor Karadenizde yapılacak limanın yeri bu seyahatte tesbit edilecektir Nafia Vekâleti hizmetine ayrılan Nafia memur ve müstahdemlerinin yapamıyacakları işler hakkındaki kanunu tadilen yeni bir lâyiha hazırlandı Milli Şeflerine karşı olan sarsılmaz | Ankara 11 (Telefonla) — Nafin Ve- bağlılıklarını hararetli tezahürler arasında izhar ve bunu arza Riyaset divanını memur eylemiştir. Keytiyetin ve bu şerefli vazifeyi ifa ederken duyduğum büyük saade- tin ebedi tazimlerimle beraber Ulu Şelimize arzını rica ederim, 'Türk Basın kongresi reisi Dahiliye Vekili Faik Öztrak Bâym Bay Faik Öztrak Dahiliye Vekili ve 'Türk Basın kongresi reisi Basın kongresinin ifade buyurulan temiz ve asil duygularından Reisicüm- hur Milli Şefimiz İsmet İnönünün pek mütehassis olduklarını ve çok değerli Türk Basımının seçkin ve sayın mü- messillerine teşekkür, selim ve mMu- habbetlerinin iblâğını emir buyurduk- larını derin saygılarımla arzederim. Umumi kâtip Kemal Gedeleç Mareşal Fevzi Gakmak Dün Muğlada binlerce halk tarafından hararetle karşılandı Muğla 11 (A.A.) — Genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çakmak, re- fakatindeki general İzzettin Çalışlar, Mustafa Muğlalı ve Hüseyin Avni ol- duğu halde bugün saat 12 de şehri- mize gelmiştir. Şehir kahraman Türk ordusunun başkanı şerefine baştan başa donanmıştır. Mareşal Fevzi Çakmak, şehir met- halinde toplanan kadın erkek binler- ve halk ve Parti, Belediye heyetleri tarafından karşılanmış, sayın mare- şalımıza mekteplilerimiz tarafından buketler takdim edilmiştir. Halk kahraman ordunun şerefine tezahürat yapmakta ve şehir bir bay- ram manzarası arzetmektedir. Bu geceyi Muğlada geçirecek olan büyük erkânıharbiye relsimiz şere- #ine Parti tarafından bir öğle ziyafeti verilmiştir, Dahiliye Vekili geldi Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak bu sabahki ekspresle Ankaradan şehri- mize gelmiştir. B. Faik Öztrak Pen- dikte trenden inerek Kartalda kar- deşinin evine misafir olmuştur, Basın Birliği Mıntakalar 15 temmuzda faaliyete geçecek Ankara 11 1 (AA) — Türk Basın Birliği reisliğinden: Basin Birliği kanunu mucibince, 10 temmuzda toplanmış olan kongre, merkez ve mıntakalar idare heyetlerini ve haysiyet divanlarını seçmiştir. 15 temmuzdan itibaren mıntakalar fa- aliyete geçeceklerdir. Meslektaşların dikkatine arzolunur, Yugoslav sefiri Atatürk'ün kabrine çelenk koydu Ankara 11 (A.A) — Yugöslavya- nın yeni Ankara elçisi Dr. Tliya Şın- nenkoviç refakatinde elçilik erkânı olduğu halde bugün öğleden sonra Ebedi Şef Atatürkün Etnoğrafya mü- zesindeki muvakkat kabrini ziyaret eylemiş ve bir çelenk koymuştur. Bu ziyaret esnasında Ankara Emni yet müdürü Şinasi Tolga da hazır bulunmuş ve bir polis müfrezesi ra- simei ibtiramı ifa eylemiştir, kili general Ali Fund Cebesoy yarın (bugün) refakatinde Nafia müsteşa- rı B. Hüsmü ve bazı teknisyerler ol- duğu halde Zonguldağa gidecektir. Nafin Vekili bu seyahatin sebebleri ile diğer nafla işleri hakkında bana şu beyanatta bulunmuştur: — Kendi mütehassıslarmız ve İn- giltereden celbettiğimiz mütehassıs mühendis ile yapacağımız bu seya- hatta Karadenizin garp mıntakasında hem en iyi mahreç olacak ve hem de bir liman için icab eden zütün vasıf ve şartları haiz olan mevki tayin edi- lecektir. Karadenizin bu kısmında yapılacak limanın yeri bu suretle kati karara bağlanmış olacaktır. Bu seyahatlen dönüşle Ankarada bir müddet kaldıktan sonra Şarka gideceğim. Erzincan - Erzurum de- miryolu inşaatını eylâl nihayetine kadar bitirmiş olacağız. Şarka yapa- cağım seyahatte Erzuruma varacak olan şimendiferin vaziyetini vesair nafia işlerini tedkik deceğim. Ora- dan Trabzona giderek, Trabzonda yapılması mukarrer iman hususunda mahallen tedkiklerde bulunacağım. General Ali Fuad Cebesoy Hatayda bulunan elektrik şirketleri hakkında da dedi ki: Fransızlardan hükümetimize intikal eden Antakya ve İskenderun elektrik şirketlerini tesellüm ederek mahalli belediyelere devredeceğiz. Bu Bun için bir heyetimiz“ Hataya git miştir. Nafia memur ve müstahdem- lerinin yapamıyacakları işler Nafia Vekâleti hizmetine ayrılan nafliüâ memur ve müstahdemlerinin yapamıyacakları işler hakkındaki ka- nunu tadilen yeni bir karun projesi hazırlanmıştır. Bu projeye göre Vekâlete bağlı da- irelerde çalışan bilümum fen adam- Yarı ile şube ve kalem Amirlerinin ve bunlardan üstün derecede bulunan bütün memur ve müstahdemlerin hizmetten ayrıldıkları tarihten itlda- ren beş sene müddetle tashhüd İşle- rine girememeleri vesaire hususun- daki memnuiyet beş seneden iki sene- ye indirilmektedir, Buna mukabil ts- ahhüd işlerinin münhasıran Nafia Vekâletince icra edlimediği göz önün de bulundurularak bu memnuiyet umumi ve mülhak bütçeli idarelere Belediye ve hususi muhasebeölerde ve diğer resmi teşekküllerde çalışan bil- ümum fen memurlarına teşmil edil- mektedir. Şu kadar var ki, her hangi bir te- şekkülün bir şubesinde çalısmakta oları fen memurları vazife gördükle- ri şubeler hariç olmak üzere diğer şübelerin iştigal sahasına giren işle- re aid taahhüdleri üzerlerine alabile- ceklerdir. Ingiliz - Sovyet müzakeresi İngiliz nazırları, dün Mosko- vadan gelen raporları tedkik ettiler Tondra 11 (A.A) — Kabinenin harici siyaset işlerile meşgul azasın- dan mürekkep komite, bu sabah Başvekil OB, Chamberiain'in reisli. ğinde toplanmıştır. Nazırlar, Mosko- vadaki görüşmeler etrafnda B. Seeds ve Sirang'dan gelen raporları tedkik etmişlerdir. z. Paris 11 (A.A.) — Hariciye Nazırı B, Bonnet, dün Moskovaya gönderi- len İngiliz - Fransız tekliflerine kar- gı Sovyetlerin yaptıkları mukabil teklifleri tetkik etmiştir. Nazırın dün birkaç kere telefonla Fransanm Londra sefiri ile görüştü- gü haber alınmıştır. Diplomatik mahfillerde söylendiği- ne göre, birçok noktalarda itilât ha- sil olmasına rağmen Sovyetler yeni- den bazı talepleri ileri sürdükleri için nihal anlaşmanın âkdedilip edil- miyeceği henüz malöm değildir. Geçen haftalar zarfında Fransa ile İngilterenin pek büyük bir hüsnüni. yet gösterdikleri, İakat yeni Sovyet taleplerinin belki de kabul edilemi- yeceği ayni mahfillerde ilâve edil- mektedir. Müzakerelerin faaliyetle devam edeceği ümid olunmaktadır. Sovyetlerin Londra sefirinin bir nutku Londra li (A.A.) — Caxton Hal. de Sovyet sanat sergisinin açılışı münasebetile bir nutuk söyliyen Sovyetler Birliği sefiri Maiski, ez cümle demiştir ki: «Sovyetler Birliği sulh istiyor. Fa- kat her ne bahasina olursa olsun değil» Maliye Vekili tedavi maksa- dile Parise gidecek Ankara 11 (Telefonla) — Maliye Vekili B. Fuad Ağralı, tedavi maksa- dile Parise gitmek üzere yanın (bu- gün) akşamki ekspresle İstanbula ha- reket edecektir, Türkiye futbol birincisini tayin için Galatasarayla Demirspor ta- kımları iki maç yapacaklar Ankara 1! (A.A) — Beden terbi- yesi genel direktörlüğünün federas- yonlar dairesi başkanlığından aşağı- daki not verilmiştir: 35 er puanla milli küme maçları başında kalan Galatasaray ve Demir- spor takımlarından hangisinin şam- piyonluğa hak kazandığını vesaik ve mevzuat Üzerinden töğkik etınek üze- re bugün genel direktörlük binasın- da toplanan yüksek hakem komütesi ve futbol teknik heyeti azalarile fede- rasyonlar dalersi başkanından mürek- kep heyet vaziyeti inceliyerek gol averâj usulünün memleketimizde su- reti tatbikine aid olan mevzuatta kâfi derecede vüzuh bulamadığından bu bapta verilen kararda mündemiç es- babı mucibe dairesinde, müsavi olan bu iki takımın birisi 23/7/939 tari- hinde İstanbulda Fenerbahçe stadın- da ve diğeri 30/7/9439 tarihinde An- karadâ 19 Mayıs stadında olmak üzere birer defa maç yapmalarına müttefikan karar vermiştir. Karar sureti ayrıca alâkadar bölgelere bii- dirilecektir, Sümerbank Bugünün ihtiyaçlarına daha gun bir ekil verilecek Ankara ii (Telefonla) — Sümer. bank erkânı rasında bazı değişiktik- ler yapılacağından bahsediliyor. Di- der taraftan banka muameleleri ile işletme işlerinin ayrılması suretile mezkür bankaya yeni ve bugünün ih- tiyaçlarına daha uygun bir şekil ve- rilmesi de mukarTerdir. İktisad Vekâletince bu maksadla ya» pılmakta olan tedkikler bittikten son ra, hazırlanacak kanun Jâyihası, açı» br açılmaz, Büyük Mille Meclisine tevdi olunacaktır.