July 13, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

July 13, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

« Bene 21 — No. 7444 — Fiati her yerde 5 kuruş j PERŞEMBE 14 Temmuz 190 Brenner geçidinde Alman askerleri toplanıyormuş Italya, askeri harekâtın görülmemesi için ecnebileri Tirolden çıkarıyormuş Bir Ingiliz tayyare filosu Polonya ve Baltık Basım köngresinin Ankarada top- landığı malümdur. Dünya havasın. da her türlü yalan, iftira ve tecavüz borasının âdeta bir siyaset tayfunu halinde gürletilmekte olduğunu bili. yoruz, Şu sebeple bu sirada Türk mâlbuatının sayın mümeşşillerini top- Janmış görmek bize yalnız haklı bir sevinç vermekle kalmıyor. Bahis mev- zuu olan toplantıda milli güvenimiz de artmıştır dersek yerinde bir söz söylemiş oluruz, | Kongrenin açılma merasiminde sa. | şın Dahiliye Vekilinin irad ettiği nu- | tuk, memnuniyet ve emniyetimizi art. tirdi. Herzaman tekrarlanmasında hiç zarar olmıyan hakikat, «matbuat serbes olmalı! sözüdür. Bu hakikatin resmi dillerde samimi bir kanaat düs- turu olduğunu görmekle iftihar ede- riz. Ve derakap deriz ki nasl mat- buatın serbestisi lizumunu tekrarda zarar yoksa hiç unutulmamaşında gö ne azim fayda bulunan şu düsturda asla hatırdan çıkmamak icap eder; Matbuat yalnız hür değil, bu hürriye- tini dalma memleket lehinde kullan. mağa da kadir olmalıdır, Zira muhte- lif vesilelerle söyledik. Basım serbesti. si başka şey, «kalem bedmestisi, gene başka! | Türkiye bunun İkisini de gördü. Matbuat anarşisinden memleketteki iç ve diş düzenin nasıl felâketi ölçüle- mez memleket bozgunlârına sebebiyet verdiğini unutmamışızdır. Halbuki ak» si halden milli camia hergün istifade | edip duruyor, Hür, gerçekten hür, yâ. | ni serbes ve müterakki cemiyetlerdeki | medeniyet nizamının emrettiği kayıd- larla bağlı ve açık fikirli, geniş ideali, cömerd gönüllü bir matbuat Türkiye | için hem idealdir; hem de en sağlam İnkılâp ve terakki sigortası, Gerek | bugün, gerek yarın için! Bunda hiç şüphe etmemeli! Artık bilmiyen kalmamıştır; bütün cihanda fikir denilen unsur, daha zincirlerini tamamile söküp atmadan Fazıl Ahmed Aykaç Şerefli bir ortaklık | (Devamı 13 üncü sahifede) kia ieieenienmd > Alman - İtalyan hududundaki Brenner geçidi ve hudud hattı Londra 12 (A.A) — İtalyan Ti- rolündeki ecnebilerin memleket ha ricinş çıkarılması, İngiliz efkârı umu» miyesini iki cihetten o düşündürmek» tedir. Evvelâ bu keyfi hareketin İngiliz tebaasını ne dereceye kadar mutazar- rır ettiği düşünülmekte, sonrada bu muameleye makul bir sebeb aran- maktadır. Bildirilmiş olanlardan başka sebeb- memleketleri üzerinde uçacak ler mevcud olup olmadığı keyfiyeti, hareket halinde bulunduğu ve İtal- ya hükümetini de gördüklerini ifşa edebilecek (oşahidleri uzaklaştırmak suretile bu hareketleri gizli tutmak istediği bildirilmektedir. (Devamı 13 üncü sahifede) Sovyetlerle Japonya arasında yeni bir ihtilâf Japonya, Sovyetlerin Sahalin adasındaki Japon şirketine ceza tarhetmesini protesto ediyor Tokyo 12 — Salâhiyettar bir mem. | badan bildirildiğine göre, Japon hü. kümeti, Sahalin adasındaki Japon kör mürt ve petrol şirketlerine yapılan fe- na muameleler hakkında şiddetli te- şebbüslerde bulunmak için Moskova sefirine talimat vermiştir. Flhakika Sahalin adasındaki Sovyet makamla- ri, adadaki Japon petrol şirketine, kendi memurlarına bazı eşya vermek hususundaki teahhüdünü yerine ge tirmediği için, ağır para cezası tarhet- | mişlerdir. Japon sefiri, Japon şirketi | teahhüdünü yerine getirmemiş ise de | bunun, Sahalin adasının şimalindeki | Sovyet makamlarının bu emtiayı nak. le müsaade etmemelerinden ileri gel | diğini beyan etmiş ve protestoda bu- lunmuştur. Sovyet memurları, bu hat- tı hareketlerinde israr ederlerse, va» him ihtilâtların çıkması ihtimali yar. dır. | Moskova 12 — Vlâdivostoktan bil | dirildiğine göre, Sahalin adasındaki Japon mahrukat şirketi, ameleye ver» diği ücret ve gıdayı azaltmak sureti. le teahhüdlerini ihlâl etmiştir. Japon şirketi, Halk mahkemesi tarafından amele heyetine 375,000 ruble para ce. | zası tediyeye mahküm edilmiştir, | Dikkatle: Sinemada istiklâl marşı çalarken ayağa kalkılır mı? Binemalarda aktunlite filimi gösterilir. ken, bazan bir kaç kere istiklâl mazı çalındığı oluyor. Her seferinde ehalinin yarısı ayağa kalkiyor. Kalkmıyanlara da Ibtarlarda bulunanlar oluyor. İstiklâl marşı çalarken elbet ayağa kal- kılır. Fakat sinema karanlığı bundan müstesna değil midir? Zümresine dahil olduğumuz diğer demokrat milletler, - me- salâ Fransızlar, İngilizler - nasl yapıyor- lar? Marseyyez'i sinemada işiten Fran- sis ne arzda hareket ediyor? Bizde bu beynelmilel kaldelere göre hareket ede- lim, (Tahkikimiz, sinemaların istisna teş- kil ettiğidir.) Biz, onlardan ayrı bir kaldeye tâbi olup kalkmağı kabul edeceksek bile, bunu hep birlikte tatbik edelim Yarımız ayakla, yarım oturmuş, büsbütün çiğ düşüyor. —— Yazan; İSKENDER FAHREDDİN Büyük aşk ve macera romanı Cumartesi günü neşre başlıyoruz. Helefon; Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497. Dahiliye Vekili dün vilâyette çalıştı Ekmek, et meseleleri hakkında izahat aldı, akşam Ankaraya hareket etti Valiler arasında yeni tayinler yapılacak — Yeni bir nüfus sayımı yapılması düşünülüyor Dün sabah şehrimize geldiğini yaz- dığımız Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak Kartalda karğeşi B. Bahir Öztrak'ın evinde bir müddet istirahat ederek öğle yemeğini yedikten sonra İstan bula inmiş ve vilâyet dairesine gele“ rek vali muavini B. Hüdal Karate banın odasında vilâyet ve belediye işlerle maşgul olmuştur. B. Faik Öz. Ti trak nezdine emniyet müdürüB, ; Sadri Aka, vilâyet jandarma kuman« danı B. Ziya Timuru davet etmiş, | kendilerine vazifeleri etrafında bazı talimat vermiştir. , Dahiliye Vekili müteakiben Beledi- ye reis muavinlerinden B. Rifatile iktismd müdürü B. Saffeti davet et miş ve Belediye işleri, bu arada şehrin et ve ekmek ihtiyacı etrafında iza- hat almiş, bazı emirler vermiştir. Dahiliye Vekili. dün vilâyette bir muharririmizi kabul etmek neza- ketinde bulunmuş ve muharririmizin sorduğu muhtelif suallere cevab ver- miştir. B. Faik Öztrak demiştir ki: — Belediye reis muavinile iktisad müdüründen şehrin et ve ekmek meselesi etrafında izahat aldım. Ken- (Devama onuncu sahifede) Almanyada hoşnutsuzluk Nazizm aleyhinde çok cüretkârane propaganda yapılıyor Paris 12 (A.A.) — Figaro gazete- | sinin Berlin muhabirinin telefonla bil- dirdiğine göre İngiliz Başvekilinin gittikçe büyük bir sarahatle söylediği nutukların her defasında memleket dahilinde biraktığı akisler Almanya > Dahiliye Vekili B. Falk Öztrak «Bu nutukların râdyo ile neşredilen almanca tercümeleri sayısız Alman evlerinde alâka ile takib edilmektedir. Gestapo teşkilâtı memleketin haleti ruhiyesinde hasıl ölan tesirler hak- kında mütemâdiyen raporlar tanzim etmektedir.» ? (Devam: onuncu sahifede) Propaganda Nezaretini endişeye dü- | şürmektedir. Muhabir diyor Ki: İ (Geçen pazar Floryada bir kizi Kaşırmaki İstediler) — Gazeteler — — Bir kız kaçırma vakası işitmiyor muyum, şu kanguruya gıpla ediyorum hemşire 13, | sani | ancak yüz sene evvelki « şeklimizi gön. emmi inle dl İ