13 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

13 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Otelci milyoner CHANG vefat etti Garbin mütemadi nüfuzuna, istilâ ve inkılâplara, hâlâ sel gibi kan dö- külmesine sebep olan muharebelere asırlık âdet ve ananele- muhafaza eden bir Orada zenginler hiç bir rini olduğ memlekettir. fi lara sahipt yet öldükten sonra bile Meselâ Çinde zengin bir adam öldüğü zaman ona harikulâde bir ce- nâze alayı tertip etmek ve cesedini ecdedinın yattığı mezara terk etme- den çi rle süsliyerek şarkı- laria şehirde son bir gezinti yaptır- mak binlerce senedenberi sürüp ge len bir âdettir. Geçenlerde ölen Chang isimli bir milyoner otelciye (o yapılan emsalsiz bir cenaze alayına aid tafsiğtı Te simlerile aşağıda bulacaksınız: bu mümtaz vazi- devam eder irler ve 3 — Chang'ın büyük oğlu cenazenin he- men arkasında iki hizmetçinin kolunda yürüyor ve elinde, ucundan kendisinin ve kardeşlerinin ismi yazılı bezler sallanan bir mızrak taşıyordu. Üzere yaptırdıkları ipek elbiseleri ve çi- çeklerle süslü şapkaları giymiş olan çal- gıcılar alay boyunca beşer kişilik gruplar hâlinde cenazeyi takip ediyor ve bir an İasla vermeden Âletlerine muztarip dar- beler indiriyorlardı. 8 — Cenaze alayında mabudlar da ba- #irdilar, Çin âdetlerine göre onların bu cenizede bulunmaları merhumun hayat- ta iken kendilerine hürmetie kusur et- mediğine alâmettir. Kr AKŞAM 1 — Milyoner Chang'ın cenazesini onun zenginliğine bizzat istifade etmek suretile şahid olmuş 32 kişi omuzlarında taşıyordu. Çinde fakirlerin cenazesini dört fazla İnsanın gölürmesi memnudur. 3 — Cenazeyi takip eden milyonerin rini #amamen kapayan bir örtü almışlar şehadet eden bir bambo sapı taşıyorlardı. tarafından götürülmekte idiler, Kişiden kızları Çin Adetlerine göre başlarına yüzle- ve sağ eilerinde ölünün evlâdları olduğuna Bunlar etrafı görmedikleri için hizmetçiler zeye getirilmiştir. Bu bir kayın ağacı idi binti temsil ediyordu. 7 — Chang'ın dostları tarafından 66- nazeye gönderilen bu uzun bayraklarda merhumun faziletlerini anlatan cümleler en sevdiği ağaç kesilip bir beşik içinde cena- ve tem içinde bulunan ta» E 8 — Nihayet alayın en arkasından mli- yoneğin Avrupalı dostları otomobillerle cenazeyi takip ediyorlardı. Diye 13 Temmuz 1939 2 ms Samsun mektupları Bu yıl içinde Samsunda yapılacak işler Vali Bay Fuat Tuksal'in gazetemize beyanatı Vilâyetimizde yapılacak işler hakkında valimiz bay Fuad Tuk- 8al ile görüştüm. Bana aşağıdaki malümatı verdi: — Bu sene vi- lâyetimizde yaâpı- lacak nafia işle- ri arasında şun- lar vardır. 45 metre ouzunlu- ğunda Alaçam - Sinop * hududu üzerindeki Ala çam köprüsü yap- tirilacaktır. Samsun, nun yeni müteahhid tarafından in- şaatına devam edilmekte olan 35 ki- lometrelik kısmından başka müte- baki 20 kilometrelik kısmının inşası için projeler ve gereken hazırlıklar yapılmaktadır. Bu yolun itmami ile en güzel ve en ehemmiyetli kazala- rımızdan biri olan Bafranın bozuk olan yolları çok iyi bir hale konmuş olacaktır. 'Terme ve Miliç köprüleri- nin ikmalini müteakip başlanılan Akçay büyük betonarme köprüsünün inşaatı da ahiren bi Bu köprünün on güne kadar açılma me- rasimi yapılacak! Terme köprüsü ayaklarına yaptırmakta ola Anruj- man ame i de sona ermiştir. “Terme le Ünye hududu arasındaki yolun bu sene programa dahil kısmı da yapt Vezirköprü - Boyabat ında ve Kızılırmak üzerinde büyü modem bir köprü yapılması için Nafia Vekâleti nez- dinde yapılan teşebbüsün bu sene müsbet bir netice alması da beklenil- ir yetimizin şose halinde 400 ki- lometreyi mütecaviz yolu vardır. Bun- ların büsnü muhafazası ve iyi bir halde tutulması için bu sene vilâyet bütçesine kâfi derecede tahsisat ko- nulmuş, bütün amele barakaları ye- ni baştan tamir ettirilmiştir. Tami- ratı mütemadiye vasıtasile yollarımız mütemadi tamirâta tâbi tutulacak- lardır. Su işleri idaresince Hamzalı bataklıklarının Okurutulmasi (için açılmış olan büyük kanallar üzerin- de köylülerin kolaylıkla gelip geçme- lerini temin için 6 adet betonarme büyük köprünün inşaatı mütenhhi- dine ihale edilmiştir. Bunlar için şim- dilik 35 bin lira tahsis olunmuştur. Maarif işleri Vilâyetimizin mevcud 148 ilk mek- tebindeki öğretmenlere bu sene 10 muallim daha İlâye edilerek öğret- men adedi 282 ye çıkarılmıştır. Mer- kezdeki 12 ilk okuldan bu sene çıkan- talebe sayısı 576 dır. Bunlar lisenin orta kısmı ile kız orta ve ticaret or- ta mekteplerine müracaata başla- muşlardır. Bafra orta mektebindek talebe in- kişafıda her yıl arlınaktadır. Bu se- ne Çarşamba kazasında da yeniden bir orta mektep açılması için teşeb- büse geçilmiştir. Lisemizin 1938 - 39 ders yıli mevcudu 853 dir. Bu yil ilk ve orta mekteplerden çikan talebele- rin müracaatları ile bu mevcud bit- tabi fazlalaşacağından şimdiden bi- na ve dershane vâziyeti tedkik edik mekte ve hiç bir talebenin açıkta kal- mamasının teminine çalışılmaktadır. Merkezde mevcudlâra ilâveten hü- kümet konağı civarında büyük ve güzel yeni bir mektep daha yaptırı- Jacaktır. Bunun projeleri halzırlan- mış olup İnşaat münakasaya konmak üzeredir. Bafra'da yapılacak yeni ilk mektep binasının projeleri de ha- arlanmaktadır. Merkezde bu sene bir kiz sanat mektebi açılması da tekarrür etmiş tir. Bunun için vilâyetçe müsaid bir bina da temin olunmuş ve Maâritf Ve- kâletine bildirilmiştir. Vilâyet bu mektebin bir «Kız Enstitüsü» haline konulması için Jâzımgelen teşebbüs- Fuad Tuksal Samsun valisi B. , Bafra yolu- | lere devâm etmektedir. binin şehrimizde memnun. iyük bir yet uyandırmıştır.) Ziraat işleri «Evvelki sene tesis edilen Nümune fidanlığında program dairesinde ça- lışmalara d edilmektedir. Bu s6- ne fidanlıkta memur amele için ettirilecektir. nce büyük yeni binala Su i kısmında sön. icarlarına uygun olarak arazi nir 30 bin “dekari Ik fennin Ziraat Vekâletince bir tohum ıslah istasyonu tesisi tekarrür etmiştir. Vi- lâyetçe de ehemmiyetle takip edil- mekte ölan'bu iş için merkezden mü- tehassıslar gelerek tedkikat yapimış- lardır. Vilâyel gene bu batuklıktan husule gelen arazinin 25,000 dekar lık diğer bir kısmında bir tay yetiş- tirme harası vücude götaralmesi için Ziraat Vekâleti nezdinde teşebbüste bulunmak için mahallince gereken tedkikatı yaptırmaktadır.» — Ge e gerekse hayvan ıslâhı ve y rilmesi obakimından çok hayırlı ve faydalı olan bu teşeb- büs muhitimiz çifçileri ve alâ- kadarları sevindirmiştir. Vilâyet dahilindeki at neslinin 19- lahı için idareli hususiye bütçesinden halis kan ve yarım kan arap aygır- ları satın alın xtadır, Son Üç sene zarfinda yeniden 6 aygir daha mü- ba edilmiştir. Ziraat Vekâletince vilâyetimize yeniden tayin edilen Zootekni yetiştirme mütehassis işe başlamış ve refakaline veterinerler de gönderilmek üzere bulunmuştğr, Sıhhat işleri Vilâyet hususi idare bütçesinden idare edilmekte olan Memleket has- tanesi 115 yatağa çıkarılmış ve iki mütehassıs daha ilâvesile mütehas- sıslar yediye İlblâğ olunmuştur. Ge- çen yıl bir bakteriyoloğ getirtilmişti. Şimdi bir göz mütehassısı gelmek üzeredir. Hastanenin arka kısmında- ki paviyon esaslı bir sürette tamir gt- tirilmiş ve burada yeniden hasta ko- guşları ihdas olunmuştur, İdare ve röntgen için bu sene yeni bir payi- yon İlâvesi de mukarrerdir. Hastane- mizde mevcut röntgene ilâveten ayni zamanda tedavi cihazlarını da havi son sistem ve büyük bir röntgen ma- kinesi celbedilmiş ve yelrne konulmuş» tur. Tahsisatı vilâyet bütçesinden ve- rilmekte olen 15 yataklı Bafra dis- panseri için müsait ve güzel bir bina satın alınmış ve lâzımgelen tadilât ve tamirat yaptırılmıştır. Bu dispan- r hastane ge klı maha iması için teş serin 25 ya haline kor çilmiştir. Vezirköprü ve Baframn bezi & lerinde çalışmak ü bütçesinden bir Fre kilâtı vücude get ve bundan altı ay evvel bir frengi müteh 1, refaka! sıhhat memurları olduğu halde fanliyete başlamışlardır. Yeni Halkevi binası Yeni Halkevinin projeleri Nafia Vekâletinden tasdikten çıkmış ve son günlerde buraya gelmiştir. Yeni Hal- kevimiz yurdun eni büyük ve en güzel lkevlerinden biri olacaktır, Keşif bedeli 148 bin lira olup vilâyet ve be- lediye bütçelerinden verlen paralar- la inşaat vedell temin olunmuştur. Halkevinin inşa edileceği sahanın mübayaası bitmiştir. Bu ayın nihaye- tine kadar inşaat müna) rilacaktır, bbüse Samsunun elektriği Bamsun elekir atı bundan on bir sene ıp mazoğ ile mütel x masrafı mucip olân ve artık makinelerinin t tiyacı okarşılamı- yacak vaziyete yölen Samsun elektri- ginin su İle müteharrik kuvvetle te- mini için teşebbüse geçtik. Bunun (Devamı 12 nci sahifede) li hi, sail