13 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

13 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

hili İklarının tevhit K SATIŞ © YERİ Ankara, 12 (Tan Muhabirinden doğru İstanbulu teşrif edecekleri bi Milli Şefimiz evvelki akşam $ nakale ve Muhabere Vekilimiz Ali Milli Şefimiz binayı gezmiş ve çalı den izahat almışlardır. Milli Şefimi i HOPA ARMADA NA SARA BADANA SAİM FRANSIZ Türk - Fransız Ittifakına Dair Mühim Beyanatı Paris, 12 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: “Figaro,, gazetesi, on beş gün kalmak üzere Parise gelmi: İtalyan Ağustos İçin ,Harp Hazırlığı Yazan: M. Zekeriya SERTEL ler devletlerin A- beye alindi aza iz bir şekilde le görünüyor. Bir Ağustostan itibaren ordudaki mezuniyetleri kaldırmışlardır. Sonbaharda yapılacak manev- raları vesile ittihaz ederek or- dular seferber hale kon- maktadır, Hasat mevsimi gel- meden tarlalardaki mahsulle- rin toplanması için hudut boy- larmdaki köylere yüz binlerce ekstra işçi gönderilmiştir. Hu- dutlardaki talikimata hiz ve. rilmiştir. oHulâsa Ağustosta yeni bir hamle yapmak için ne lâzımsa yapılmaktadır. u hazırlıklar içinde bizi en zi. B yade alâkadar eden İtalyanın kazırlığıdır. Italya Şarki Akdenizde | manevra yapmak vesilesile donanma: | sını istim üzerinde bulundurmakta. dır. Trablusta Misir hududundaki kuvvetlerini “arttırmıştır. Arnavut. lukta Yunan hududuna 150,bin as. ker yığmıştır. Şimali Italyada bulu. nan harp sanayini cenuba naklet. imektedir. Ve son gelen haberler; gö- re de Anadolu sahilleri karşısında bulunan On iki adaya yeniden asker göndermekte ve bu adalardan bazı. larını boşaltmaktadır. Bu askeri hazırlıkların yanında bir de propaganda teşkilâtının İsaliyeti vardır. Suriyede İtalyan propağan- dası son haddine varmıştır. Radyo i- le, gazete ile, broşürlerle, hususi 8- Janlarla Suriye halkı, Fransa ve Tür- kiye aleyhine tahrik edilmektedir. * talyanın bütün bu hazırlıkla. rının hedefi 15 ağustosa doğ- ru totaliter devletlerin başlıyacağı bildirilen taarruz esnaimda derhal Balkanlarda, Mısır hududunda ve Türkiye sahillerinde faaliyet? geçe- bilmektir. Talyanın Akdenizdeki emellerini biliyoruz. Bunu, Mussolini daha 934 martında faşist partisinin büyük meclisindeririğettiği nutukta şöyle- anlatmıştık za” EEE, KANUNU Çıktı FİYATI: 59 Kuruş İsmet İnönünün bir müddet istirahat etmek üzere bu ayın sonlarına Hava Yollarının yeni Umum Müdürlük binasını teşrif memnuniyetlerini ifade buyurmuşlardır. tendülüne dalr kanun 300-939 ) — Reisicümhurumuz Milli Şef ildirilmektedir. t 18 e doğru beraberlerinde Mü- Çetinkaya olduğu halde © Devlet etmişlerdir. ışmalar hakkında Umum Müdür- ayrılırlarken © ziyaretlerinden ESARET EYEA AUER SEFİRİNİN bulunan Fransanın Ankra Büyük Elçisi B. Rene Massigli ile yaptığı bir mülâkatı neşretmektedir. Sefir demiştir ki: Size Türkiyenin. hattı: hareketini anlatmak için gerek Reisicümhur İs- met İnönü, gerek Türkiye Başvekili ve gerek hariciy, afır rat edilen çok şaya; yüksek | nutukları İşhaddan daha iyi bir şey yapamam. Türkiyenin sulh azmini ve garp devletlariylehemfikir ola - rak Akdenizde ve conubü şarki Av. rupasında sükünun idame edildiğini görmek bahsindeki esaslı menfaati. ni ve en safih bir surette gösteren bu rkiyenin Fransa ve in. 6 ölan tesanüdünü hassaten beliğ kelimelerle bildirmiştir. Bu mu- tuklar, Türk milletinin Fransa ve Fransız kültürü hakkındaki ansne- vi sempatisine de mesut bir tarzda tercüman olmuştur. Türkiyede bu » dan PERŞEMBE 13 Temmuz 1939 — TANEVİ TELGRAF: TAN, ISTANBUL TELEFON: 24310, 24318, 24315 EVİ Jetanbul Ankara cad. 102 BEŞİNCİ YIL — No. 1418 i Cihan harbinden hadi Fiyata 180, etltlisi 17: 1919 dün 1087 yılını kadar DÜNYA Leon Cahen - Raymond Ronze - Emile Polinais Tercüme eden: Galip Kemali SÖYLEMEZOG sonraki İselerin yegâne tarihi Sulh in Karşısında kuruştur, TARİHİ Ji, eski beynelmilel siyasi ve içtimal KANAAT KİTABEVİ Mihvercilerin Harp Hazırlığı ASKERİ FAALİYET Avrupadaki Askeri iIHazırlıklarında Devam Ediyorlar On iki adanın yeniden tahkim ve takviye edildiğine dairdün Daily Herald gazetesi tarafından verilen ma. lümattan sonra bugün de İtalya ile Almanya hududu yetindeki garp devletleri te üzerindeki Bolsano vi asmın buradan çıkarılmasına karar İliyor. Hâdise Londra ve Pariste ehemmyetle telâkki edilmiştir. Mihvercilerin o Avrupadaki dair alınan haberler şunlardır: Londfa, 12 (Hususi) — İtalya ha- 'ciyesinir siyasi ve askeri sebepler ve zabıta tarafından yapılan tahkikat dolayısile Bolsano vilâyetindeki garp lr devlet tebaasının buradan çıkmalar rı istemesi burüda bir çok dediko. dulara sebep olmuştur. Halyanın her hangi vilâyetindeki yabancıları ora- dan çikarmak hususundaki hakk teş m olunmakla beraber bu işin Al rum « Italyan bududü üzerinde bü- lunan bir vilâyete hasredilmesi “dik» kate değer görülmektedir. Bundan başka neşrolunan tebliğde ( yabanci devlet tebaasının faaliyetinden gayet müphem bir şekilde bahsolunuyor ve hiç bir sarih töhmet ileri sürül » müyor. Nitakim çimdiya kadar Ingiliz tabağ.:— şının faaliyetleri hakkında hiçbir Köyet olmamıştır. pi Bu sabahki Ingiliz gazetelerinden birinin neşrettiği bir Cenevre telin- de Brenner'de bazı Alman kıtaları- nin bareket halinde bulunduğu ve 1. lunduğum o zamandanberi bir çok) (Sonu, Sa; 10; Sü: 4) DAHİLİYE V Faik Öztrak'ın ekmek, ve ethakkında beyanatı Dahiliye Vekili Faik Öztrak dün şehrimize gelmiştir. Dahi- liye Vekili öğleden sonra vilâ kında bir müddet vali muavini Hüdai Karatabanla görüştük- ten sonra Belediye reis muavini Rıfatla Belediye iktisgt müdürü Saffet Sezeni nezdine çağırarak son zamanlarda fa7- la sızıltılara sebebiyet vermek hakkında kendilerile dilerile görüşmü üştür, grmenanaza. Başvekil | Bugün Şehrimizde Ankara, 12 (Tan Muhabirin - den) — Başvekil Dr. Refik Say - dam bu akşamki 8.20 treniyle İs. tanbula hareket etmiştir. Başve. kil istasyonda bir çok mebuslar, hükümet ve Parti erkâmı ve dost- ları tarafından uğurlanmıştır. in Vekili Fuat Ağralı da 9,25 ekspresiyle İstanbula hare- hu etmiştir Nafıa Vekilinin seyahati Ankara, 12 (Tan Muhabirin. den) — Nafın Vekili o General Ali Fuat Cebesoy Zonguldak ve havalisinde bir een pa e yapmak üzere le $ Zonguldağa hareket etmiş $ | Zoey bary emir talya hükümetinin de gördüklerini (Sonu Sa, 10, Sü, 6) EKİLİ GELDİ yete gelerek. vilâyet işleri hak- te olan şehrin et ve ekmek işleri Bu mevzular etrafında Vekile - tin yapmış olduğu etüdü kendileri. ne anlatmış, şehrin bu en mühim iki meselesinin kati şekilde halledilmesi Jüzumunu bildirmiştir. Faik Öztrak, bu temaslardan son- ra kabul ettiği bir muharririmize et ve ekmek işleri de diğer meseleler üzerinde şu bevanatfa bulunmuştur: “— Şimdi Belediye Reisi muavin! ile iktisat müdürünü çağırdım: İstan. bulün'et ve'ekmek işi hakkında tet.| kikler yapmıştım. Bu tetkiklerim et-| rafında kendilerine izahat verdim ve bu mevzular etrafında çalışmalarım #öyledim. Meclisin kabul ettiği | bir kanunla mezbahadan itibaren kasa. ba kadar et nakil ve satışının geçir - diği safahatın mesuliyeti Belediyeye yükletilmiştir. Kanunun bu hükmü ile Belediye, ne yapmak icabediyor- sa elbette yapacaktır. Şehir halkının sıhhi ve mugaddi bir ekmek yemesi imkânlarının te. mini de Belediyenin vazifeleri dahi. line girmektedir. Buğday fiyatı” İle ekmek Rarhı arasındaki fark meşru bir haddi aşmamalıdır. Gerek et me- selesinde, gerek 'ekmek meselesinde verildiği bildi hazırlıklarına Mihvercilerin Merkezi Çin hükümetinin başına getirecekleri WANG — ŞİNGVAİ diplomatik muha Müveriğyiğilyidöntes Avrupada tehdit alkil İni çi gösteren harita.. 6G. Metaksasın. ühim Nutku Atina, 12 (AA) —Dün akşam Mısır Hariciye veziri Abdülfettah Yahya paşa şerefine verilen o resmi ziyalette nutuk söyliyen Metaksas, Yunanistanın o muhterem misafirini candan selâmladıktan son. ra sözünü Akdeniz memleketlerine intikal ettirerek demiştir ki: “Birbirlerini ayırmaktan ; ziyade birleştiren Akdenize sahil memleket. lerimiz birbirile çok eskidenberi kül. türel ve ekonomik münâsebetlerde | bulunmuş ve bu münasebetler asır. dan asıra daimi şurette devam eyle. birbirimize bağlayan © ikinci hir bağ daha vardır. Manevi olan bu bağ da sulh idealine derin bağ. hılığımızdır. Filhakika, Bugün bu derece endişeler uyandıran vahim #neselelerin, dünyayı bütün mil - letlerin nefretle ve istikrahla yap- tıkları bir felikete © götürmeden halledilemiyeceğini bir dakika i - çin bile kabulünden imtina eyli yoruz; İşte bu hisledir ki, bütün gayretlerimizi sulhün — hizmetine koymakta deyama azimkâr bulu - nuyoruz. Zira, derin surette şuna inanıyo - ruz ki, anlaşma, muhadenet ve ” sulhperver iş birliği arzusu mila. yetinde kin ve harp zihniyetini yenecektir. Mısır Hariciye Nazırının cevabı Metaksasa cevap veren “Abdül - fettah Yahya paşa, Yunanistanda gördüğü çok nazik hüsnü kabulden dolayı teşekkür etmiş, ve demiştir “Memleketlerimiz' arasındaki a - sırlık dostluk, sirf sulh emeli ile ku- Tulmuş Akdeniz siyasetinin esasla rından biri olduğu için bu dostluğa sıhhi ve iktisadi şartlar daima gözö- (Sonu Sa: 10, Sü: 5) (Sonu Sa: 10, Sü: 6 da) Başvekil | Sulh Cephes'nin Hava Kuvveti İngiliz Uçakları İtalyan Şehirlerini Dövebilecekler Londra, 12 (Hususi) — Bugünkü gazeteler İngiliz harp tayyarelerinin dünkü uçuşlarını tebarüz ettirmekte ve İngil- terenin hava kuvvetleri bakımından tığını söylemektedir. Mareşal Çakmak Dün Marmarisi Teftiş Etti Muğla, I2(A.A) — Muğlayı şereflendiren . Maraşal o Fevzi Çakmak bugün Marmarise in - mişler, kıtaatı teftişten sonra Muğlaya avdet buyurmuşlar » dır. Dün gece Belediye tarafın. dan verilen ziyafet o fevkalâde güzel göçmştir. Erkek ve kız ço. cuklarımızla zeybekler tarafın. dan milli oyunlar © oynanmış, J türküler söylenmiştir. Londra, 12 (A. A.) — Dün sa. bah Parise gelen Bulgaristanın mebusan meçlisi reisi Muşanof, gelecek haftanın başında Lon - drada bulunacaktır. “İmperial Police group” ta- rafından davet edilmi şansf, Londrı kânı ve İngiliz ri hükümet er. Bu uçuş neticesinde icabında İngiliz. tayyarelerinin, Berlin, Lâypzig gibi Alman şehirlerine ve Şi- mali Italya şehirlerine kolay kolay varabileceği anlaşılmıştır. | | İsyyare filosunun Polonya ve ağlebi SİYASİ FAALİYET Uzak Şarktaki Siyasi Faaliyeti de Arttırıyorlar Londra, 12 (A.A ) — “News Chronicle” gâzetesinin Uzak Şark hüdiselerinin Avru. pa vaziyetinin inkişafı üzerinde pek geniş bir mikyas- ta müessir olabileceğini göre Japonlar, Tokyo müzakerelerini dört Çinli mah. pusun âkıbetini tayinden ibaret olan mahalli meseleye inhisar ettirmek istemiyeceklerdir. Tahrikâtın Japon- ya ve Almanya tarafından yapildığı tahakkuk etmiştir. yazmaktadır. Bu gazeteye Nevyork, 12 (A.A) — Evvelce Çin « halkı üzerinde büyük bir nüfuzu 6. lan Wang - Şing - Wel'in idaresinde Çin'de merkezi bir hükümet tesisini istihdaf eden Japon ve mihver siyâ- seti Now - York Times gazetesini endişeye sevketmektedir. Bu gâzete diyor ki: “Wang - Şung - Wel'nin o yakında merkezi Çin hükümeti şefi ilân edi. leceği öğrenilmektedir. Bu hükümet, şimdi Pekin ve Nan. kinde bulunun idarelerle birleşecek- tir. Bunü müteakıp Japonya Wang » Şing - Wei tarafından kurulsa hükü- tanıyacaktır. Bu hal, Çinde hayati menfaâtleri olan Amerikanın, Ingilterenin ve di. ğer devletlerin hukuki ve siyasi müş. küllerini arttıracaktır. Yeni hükümetin Almanya, Italya ve tabil Mançuko tarafından derhal tamnacağı şüphesizdir. (Sonu Sa: 10, Sü;6 da) satvetinin her göze çarp- Yapılan uçuşların neticeleri Dün sabah saat 9 da yapılan uçuş- ta İngiliz hafif bombardıman tayya. releri filosu, Fransız toprakları üze- rinde 1300 kilometre katettiten son- ra saat 4 te hareket üssüne avdet et- miştir. Ayni gün sast 8 de hareket etmiş olan İngiliz ağır bombardıman tay. yereleri filosu, Fransanın üzerinde 2000 kilömetrelik bir uçuş yaparak AI saat sonra hareket üslerine dön- müştür. Bu uçuşlar, halka, İngi'te va kuvvetleri hakkını raekte ve İngiliz tay; kabiliyetlerinin ne ka, duğunu dünyaya isbat oyl renin ha- bir fikir vers emektedir. Yakında Polonyaya da gidecekler Nevs Chronicle gazetesinin diple- matik muhürriri, yakında bir Ingiliz ihtimal Baltık devletleri arazisi üze- rinde uçacağını haber vermektedir. © İngiliz Erkâm Harbiye Reisi Pariste Paris, 12 (Hususi) — İngiltere er. İkâni harbiye relsi Lord Gort maiye. tirdeki erkân harbiye zab'tleri ile birlikte bugün Parise gelmiş ve Fran “Sonu Sa: 10, Sü: 6'da) Bin tekn kmiliiimdensinen , 4 # R