14 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

14 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TEMMUZ 19:39 TELGRAF: TAN. İSFANBUL TELEFON: 24310. 24318, 24319 BEŞİNCİ YIL — No. 1419 5 KURUŞ ” Başveklimiz ile Hariciye Vekili dün sabah Pendikte kendilerini karşılıyanlar arasında Başvekilimiz, Hariciye ve Maliye Vekilleri Dün Şehrimize Geldiler Yalovaya Giden Doktor Refik Saydam, Orada Bir Müddet İstirahat Edecekler Başvekil Doktor Refik Saydam, refakatinde Hariciye Ve- kili Şükrü Saracoğlu olduğu halde muhtelit katarına bağlanan hüsusi vagonla dün sabah Ankaradan şehrimize gelmiştir. Baş- vekil trenden Pendikte inmiş ve Suvat vapuru gitmiştir. Başvekilimiz Pendikte, şehrimizde ile Yalovaya bulunan Parti — Umumi Kâtibi Fikri “Tüzer, İs. . tanbul Parti (o Müfettişi (o Tevfik Akdenizde Fikret Sılay ile Vali ve Bele. İtalyan Tiazıriığmın. Mânası Yazan: M. Zekeriya SERTEL hn sahillerimiz karşısmda bulunan On iki adada harp hazırlığını ha- tırlatan askeri (faaliyetlere başlaması, herkesin dikkatini tekrar Akdenize çekti? İtalya. | nın bu hazırlıktan maksadı nedir? Türk sahillerine hücu- ma mı hazırlanıyorlar? Hâdiseleri ve totaliter dey. letlerin harp hazırlıkları ya- kından takip edenler için bu suallere cevap vermek güç değildir, A vrupada yeni bir harp vuku.|. unda Italyaya düşen vazife demokrasileri Akdenizde meşgul et- mektir. Ve yahut coğrafi vaziyeti iti- barile Akdenizde her taraftan teca- vüze marüz bir vaziyette bulunduğu için, bu denizlerde düşmanlarının ha- reket ve faaliyetini imkânsız kılâcak tedbirler almaktır. Italya, Akdenizin ortasını > bir vaziyettedir. Bir çizme gibi denizin ortasına uzanan İtalyanın Si- ellyadan Afrika sahillerine olan me- safesi o kadar kısadır Xi, İti dar sahayı kolaylıkla kapatabi navutluğu işgal ettikten sonra Adri- yatiğe de sahip olduğu için Italyanın Orta Akdenizdeki vaziyeti kuvvet- lenmiştir. Bu sebeple İngilterenin Akdenizin ortasında bulunan Malta- sından 'artık istifade edemiyeceğini söyliyenler vardır. ngiltere ve Fransa ice Garbi Akdenizde kuvvetlidirler. Ces belitarık ve Süveyş Ingilizlerin elin- dedir. Fransa, Tunus ve Cezayirde donanması için melce olacak oir çok limanlara sahiptir. Ispanyanın vazi-| yeti malâm olmamakla beraber, İn-| giliz. ve Fransız. donanmaları ba| memleketi çabuk yola getirebilirler. Çünkü İspanyanın donanması ve *0- bil müdafaa tertibatı yöktur. Her ta- darı ve Şe dan hararetle karşılanmıştır. gelen Hariciye Vekili coğlu, Refik Saydamı teşy kara Büyük el, bah saat 9'da Bükreş yolu ile gelmiş bir tayyare ile İstanbula dönmüştür. diye Reisi Lütfi Kırdar, Vali Muavi. ni Hüdai Karstaban, mandanı, o mat Tari, anüler erik tileT ve” etöpu umum müdü İstanbul Kur | General Halis Biyiktay, Daylet el Antalya leriyle İstanbul defter. Meclisi âzaları tarafn- Başvekilimiz Pendik iskelesinden saat 11,20 de Yalovaya hareket eden Suüvat vapuriyle ayrilmiştir, * Bir müddet Yalovada kalarak istirahat edecek olan Doktor Re- fik Saydam dün Pendikte gazete- cilere şehrimize dinlenmek geldiğini, bir kaç gün Yalovada kalacağını Hariciye Vekili Başvekilin refakatinde şehrimize Şükrü Sara. (Sonu: 5 Fransız Sefiri Dün Geldi Pariste bulunan Fransanın An . sigli dün sa Büyük elçi Yeşilköy istasyonun - da Fransız sefareti erkânı ve dostla. ri tarafından karşılanmıştır. Dün tayyare ile Paristen (Sonu: Sa 10, sü. 1) eselen, Fransız Sefiri Massigli | Berlin GÜNLÜK SİYASİ ” Italyanın 1 Gülünç Hareketi Hatay itilâfını tanımıyacağını Fransaya bir nota ile bildirdi HALK GAZETESİ Alman Orduları İtalyan Kıtalarile Tirolde Birlesiyor Roma, 13 (Hususi) — On Temmuz günü İtalyan hariciyesi Fransaya bir nota vermiş ve hu notada, Hatayın Türkiyeye il- hakı anlaşması hakkında matbuattan İ-malümattar olduğunu, 920 de yapılan Sen Remo toplantısında verilen karar ile Fran- soya tevcih edilen Suriye mandasıhın * hükümlerine muhalif olan bu hattı hareket hakkında ihtirazi kayıtlar dermeyan et- tiğini bildirmiştir. Bu notada, Hatayın Türkiyeye verilmesinin manda ahkâmına muhalif olduğu gibi alâkadar halkın da arzu- suna muhalif olduğu kaydedil.—— mekte ve Fransız ricalinin bu bahse dair beyanatinın da İtal- ya tarafından ihtirazi kayıtla karşılandığı anlatılmaktadır, İtalyan gazetelerinin şiddetli neşriyatı Jurnala Ditalya, bugünkü yazısın- da nola münasöbetile mütalealar yü- jrütüyor ve notayı protesto mahiye- tinde telâkki ediyor. Italyan gezete- sine göre. Suriye, Fransiz mandası| Munaaaır, Takar »ransa Dakımiycu altinda değildir. Bu itibâla Fransa, encak burasını idare ile miikelleftir, bir başkasına arazi vermekse onun solâhiyeti haricindedir. Mandalardan maksat, yerli halkr kedini idare ede- cek kabiliyete getirmektir. Daha son- ra mandanın vazifesi nibayet bulur. Askeri hazırlıklar dolayısile hudutlar her millete kapanıyor Londra, 13 (Hususi) — Almanya ile İtalya arasındaki hudut' vilâyet! clan Bolsamo'daki yalnız Avrupalılar değil, Amerikalılar da çıkartılacak» lardır. Burada bulunan Amerikalıla- rın da dört gün içinde çıkıp gitmele- ri ihtar olunmuştur. Alman kıtaları mütemadi. | İtalyaya akıyorlar Pariste çıkan Humanite gazetesi diyor ki: “Almanya bizzat Brenner'in iş - galini temin etmek istiyor. Alman kıtaları ve malzemesi daha şimdiden gönderilmeğe başlanmıştır. Roma ve zimamdarlarının . hiddetine rağmen bu hakikatleri ecnebiler mey dana çıkarmışlardır. Komünist gazetesi geçen hazi - Tanda iki Alman fırkasının İtalyan topraklarına gönderildiğini tasrih et- mektedir. İ Taymis gazetesi de hazırlıkları haber veriyor Bütün Londra gazeteleri de ayni mesele ile meşgul olmaktadır. Tay » mis diyor ki: (Sonu Sa, 10 Su. 2) Türk - Fransız Mukavelenâmesinin Musaddak Nüshaları Paris, 13 (Hususi) — Havas Ajansı bildiriyor: İskenderun Sancağı hâkki daki Türk — Fransız mukave- lenamesinin musaddak nüsha- lari bugün“ Pariste : Türkiye Büyük Elçisi B. Suat Dayaz ile Fransız OHaticiye “Nazırı B Bonnet arasında taati edil miştir, İ Londra, 13 (Hususi) — Ingiltere bükümeti ihtiyat filosuna ait elli zırhlıyı teçhize karar vermiştir. Bu zırhlıların teçhizi eylüle kadar nihs- yet bulacak ve bunun için, tekaüde sevkolunanlardan istifade edilecektir. Mister Chamberlain bugün donanma- İnn ve hava kuvvetlerinin toplu ola- rak talimler yapması için buna lü- zum görüldüğünü söylemiştir. İhtiyat filo, anavatan filosu ile birlikte eylülde kral tarafından tef. tiş edilecektir. İhtiyat filo bir safhı. harp gemisinden, bir tayyare zır - hlısından, dört kruvazör kolun '- dan, dört muhrip kolundan ve dört tahtelbahir kolundan teşekkül ede - cektir, Büyük manevraya 130 parça zırhlı giriyor İhtiyat filo, büyük © harpteriberi ilk defa olarak bu şekilde duvet o - lunmuştur. Yalnız geçen eylülde de bu tedbire lüzum görülmüştü. Bu su- retle gelecek eylülde yapılacak ma- nevralara 130 parça zırhlı iştirak e- decektir. tane bulundurunuz. NA LERE Türkiye - Fransa arasında İtalyan hükümetinin, Hataym niyoruz. sulhünü ihlâl için giriştiği son miye kalkışmıştır. İngiliz ana filosunun Rodney dretnotunun 48 lik bataryaları İngiliz Anavatan Filosu Seferber Hale Getiriliyor 260 milyon İngiliz liralık yeni tahsisat müsi neşredilmiştir. Bu tâhminlere mazaran mühimmat nezaretine 144 milyon, hava kuvvetlörine 40 milyon sterling ayrılmüktadır. Mühimmat ; nezaretine ayrılan 144 milyondan otuzu bir İstikraz ak. di süretiyle elde edilecektir. Hava kuvvetlerine ayrılan kırk İmilyondan otuz dokuzu gene bir is. tikraz ile temin edilecektir. Bu yeni tahsisat ile bu sene hava kuvvetleri için ayrılan par künu 260 milyon sterlinge bali maktadır. Tayyareci kadrosu 150 bine çıkarılıyor Yeni havacılık munzam tahsisa. tı hakkında salâhiyettar makamlar - dan verilen göre, kirk mil. yon İngiliz liralık bu yeni kredinin İstenmesine sebep, bir taraftan harp malzemesi nezareti kurulması. diğer taraftan da tayyare tahminlerden pek çabuk y inşaat ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Muallimlerin Ve mekt dımciğı, çocuğun eb zengin kütüphanesidir. Çocuğunu se- ven ber babanın yavrusuna verebileceği en güzel hediye. dir. Müemesemiz larafından neşredilmiştir. Evinizde bir sının musaddak nüshalarının Pariste teati edildiği günde, dığma dair Fransız hariciyesine bir nota verdiğini öğre- İki sene içinde iki milletin kanma giren İtalya, Avrupa rak, bir Türk vilâyetinin Türk vatanına kavuşması hakkın. da, ihtirazi kayıtlar ileri sürerek, kendini söz sahibi addet- İtalyan notasının, kendi öz davalarmda yabancı müda- halesine asla yer vermiyen Türkiyede olduğu kadar Fran- sada Ja lükaydi ile karşılanacağına oinisiz. Bü sabah İki munzam bütçe tah. tep tslebesinin en kuvvetli yar. akdolunan Sancak anlaşma- anın "me anavatana iltihakmı tanıma- askeri teşebbüslere bakmıya- bulunmasıdır. Meselâ, bir bombardı. man tayyaresi fabri kendisine verilen programı, yirmi hafta önce bitirmiştir. Hindistan kuvvetleri hariç o (Sona, İtalyan Notası Pariste Lâkayt Karşılandı Paris, 13 (A.A.) — Havas A- jansı tebliğ ediyor; Türk — Fransız anlaşmaları mefadı hakkında ihtirazi ka- yıtlar ileri süren İtalyan nota- sı Pariste lâkayt bir surette karşılanmıştır. Buna binaen Fransız hükümeti. kuvvetle muhtemel olarak bu nota hak- kında hiç hir muamele yapmı yacak, belki sadece mutat veç- hile notanın alındığını bildire- cektir.