15 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

15 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Blemleketin en çok sevilen SA Arkadaşlariyle bir konser anatköri VE 0 da köprüden 1 de dönecektir Gümrük ve İnhisarlar Vekili Raif Karadeniz dün İnhisarlarda tetkikat yaparken Iktisat, Nafıa Vekilleri Kömür H Tetkikai Yapıyorlar Dün Sabah İstanbula Gelen İnhisarlar Veki Gazetemize Mühim Faşistlere Göre Harp Mefhumu Yazan: M. Zekeriya SERTEL aşistler ve NiZil.re göre 1 akarlar ZORA Taran; Onün'için kuvvetine dayana- rak ne alabilirsen, ne kopara- bilirsen kârındır. aşizm emperyalisttir. Emper- yalizm milletlerin milletler tarafından İstismarı nazariyesine de. yanır. Faşist ve Naziler dünya hege- monyasını kurmak için yeryüzünden biltün küçük milletleri kaldırmak lâ zım geldiğine kan! olmuşlardır. On. larca artık beynelmilel hak mefhu- mu kâlmamıştır. Zayıf ve küçük ola- Bin hakki yoktur. Bu nazariyeye da- yanarak Habeşistanı işgal er, Bu nazariyeye dayanarak Yugoslavya ve Avusturyayı işgal ettiler. Fakat bu istilâlar medeniyet öle. minde umumi bir aksülâmel uyan. dırınca nazariyelerini değiştirdiler. Ortaya bir hayati saha nazariyesi tılar. Açtırlar, toprakları kendi) dargeliyor. Genişlemek “ihtiyacında, dırlar. Onlara yeni sahalar lâzımdır, Bu sahaları işgal de onların hakkı. dır. Çekoslovakya işgalini bununla İzah etmek istediler. Balkanları isti. İâ emelini bu nazariye ile izaha ça. liştılar, Akdeniz sahillerini elde et- mek için bu nazariyeyi ileri sürdü. ler, gere bu nazariyede bütün milletleri totaliter devletlere karşı birleştirince iddialarını daha makul sebeplere istinat ettirmiye kalktılar. Danzigi istiyoruz, çünkü Almandır, dediler, Italyanler İdalta | ve Korsika üzerinde! iddialarını burasının italyan olmasına istinat et. tirmek istediler. Fakat ne o, ne bu, Naziler ve fa- şistler sadece emperyalisttirler. Dün- Ya üzerinde hegemonya kurmak sev. dasma düşmüşlerdir. Kuvvetlerine güvendikleri, mukavemet görmiye- ceklerine kani bulundukları müddet- çe yürüyeceklerdir, ilerliyecekler. | (Sonu, Sa: 10; Sü: 9) Adliyede Terfi ve Tayin Listesi Adliye Vekületinin müddelumumil, bğı yeni terfi hâkim yap- ve ait avzasında Beyanatta Bulundu Zonguldak, 14 (Tan Muha den) — Tktısat Vekili tetkli mink üzere şehrimize geldi. Vali, hav. 24 müdürü, Etibank Kömür ve Tür- kiş müdürleri ile diğer zevat tarafın- dan Çatalağzında karşılandı. Enstitü müdürü ile Maden müdürü Halil, Vekâlet ileri gelenleri ve maden ynü- it yap- 24318, 24319 1019 dan 1987 yılına kadar DÜNYA CUMARTESİ 15 Temmuz 1939 ——lstanbul Ankara cad. 102 BEŞİNCİ YIL. — No. 1420 TELGRAF: TAN, İSTANBUL TELEFON: 24310, Ingiltere Deniz ve Hava meg are mame TARİHİ ond Rönze » Emile Folinais si ve içtimai kuvvetlerini seferber ediyor 14 Temmuz | M. Lebrun | Mühim Bir Nutuk Verdi Paris, 14 (Hususi) — 14 'Temmuz| merasimi fevkalâde muhteşem ol-| muştur. 350 Fransız ve İngiliz h #ayyaresi merasime iştirak etmiştir. | iz askerleri milyonlari âşan bir| halk kütlesi tarafından şiddetle al-| kışlanmıştır. Geçit resmine iştirak e-| den Fransız kuvvetleri ' 30 binden fazla idi. Tayyare; tank ve ağır top) kıtaları © fevkalâde" alkışlanmıştır.! Cümhurreisi, Daladier nutuklar söy- lemiş ve bu nutuklar halkın heyeca. mını erttirmiştir.. Halk bu gece sa-| baha kadar eğlenecektir. Reisicümhurun nutku Reisicümhur Lebrun milli bayram münasebetiyle radyo ile verilen bir mesajında bütü Fransızlara hitap ederek ihtilâli hatırlatmış ve ezcüm le demiştir ki: İhendisleri Vekile refakat etmekte. dirler. Vekil Zonguldak istasyonunda da merasimle ve tezahüratla karşılandı. Vekil vilâyet, Parti ve Belediyeye resmi ziyaretlerini yaptıktan sonra, İladı: İ Vekilin tetkikete doğrudün döğru- ya Havzadaki şirketlerin birleşmesi. ni, istihsalin fazlalaşmasmı ve maden lerin rasyonel bir şekilde * idaresini istihdaf etmektedir. Şehrimizde bulunan Nafia Vekili de bugün Zonguldaktan © Ereğliye İtmiştir. Orada Ereğlide yapılacak liman hakkında tetkikat yapacaktır. Vekil Zonguldağa döndükten sonra, Ereğlide yeni bir liman yapılması mı oksa Zonguldak limanın ıslah edil. mesi mi muvafık olacağı hakkında bir karar verilecektir. Iktisat ve Nafın Vekillerinin bura- da bulunuşu, kisinin de kömür hav- Zasinın muhtelif cephelerden inkişa- (Sonu: Sa. 10, sü, 2) | (Sonu: Sa 10, sü, 1) Amerika da Vaziyeti Tekiikali Göriver Vaşington, 14 (Hususi) — Mis) ter Roosevelt buğün kongre; gönderdiği bir mesaj ile bitaraflıl kanununun mutlaka bu içtim devresinde hallini İstemiş ve bu. nun sulh için ve Amerika bitaraf- lığı için zaruri olduğunu anlatmış. Hal | tır. Hariciye Nazım Kordel de bu yolda, Reisicümhurun tasvi. biyle beyanatta bulunmuş ve Si. lâh o ambargosunun © Amerikayı| harpten koruyamıyacağını anlat-| tıktan sonra şimdiki vaziyetin teh. Tikel olduğunu, onun için hitaraf-) lık meselesinin şimdiki toplantıd: herhalde halli lâzım geldiğini izah| etmiştir. | | | Seferber edilecek İngiliz deniz ve hava kuvvetlerinden iki parça müşterek manevrada Zustos ayından itibaren hava hakiki hali harp vaziyetine sokmayı kararlaştırmıştır. Bu su- retle, tehlikeli olacağı sanılan reyi galil avlıyamıyacaktır. Echo de Paris,, gazetesi, Lon- kuvvetlerini ve deniz filosunu Ağustos ve Eylül ayları, İngilte- Belgrad, (Taymisin husu- si muhabiri bildiriyor) Mihverciler, her taraftaki as- keri hazırlıklarına germi ver- dikleri bu sıralarda Balkanlar- daki sivasi ( faaliyetlerini de arttırmıslardır. Berlinin hedefi, garanti hususunda Baltık devletlerinin yaptığı hareketi Yugoslavya ile Bulgaristana da yap. tırarak sulh cephesine karşı Balkan. larda mukabil bir vaziyet temin et. mektir, Yugoslav, Bulgar yakınlaşmasının mihver tarafından teşvik edilenesinin hodeli: “Bulgaristanı da, Yugoslav- Yayı da sulh cephesinin - tesirinden kurtarmak ve mümkünse Yugoslav. ya ile Romanya arasındaki münaso. betleri soğutarak Balkan antantımı dağıtmaktır., Yani maksat, Bulgaris. tanla' Yugoslavyayı anlaştırarak Ro. |manya ile Yunanistanı tehdit ötmek- tir. Londra, 14 (Hususi) — Alman ef. (Sonu: Sx. 10, sü. 1) iliyorlar Almanlara HAZIROL! Emr! verildi Prens Pol, Belgrat Büyük Elçimizle beraber | MİHVERCİLERİN BALKAN HEDEFİ | Tirol Almanları da| Danzisdekxi Tehcir Ed İngiliz anavatan filosunun daha A- ğustosun ilk günlerinde ta ber edilmiş bir hale geleceği keyfi. yeti, yeni bir Münih yapılacağını | söyliyenlere veyahut | İngilterenin | Avrupada yeni bir küvvet darbesi menevralarına mukavemet azminde bulunduğundan şüphe edenlere, ve- rilecek en İyi cevaptır, Sulhü boz-| mıya çalışanlara en enerjik nut lardan çok daha kuvvetli surette ve- rilmiş olan bu ihtar bugün tahak- kuk etmiştir. Londra, 14 (Hususi) — Gazete- ler ihtiyat filonun teçhizine eh miyet vermekte ve bunun tesi tebarüz ettirmektedir. Diğer raftan Amerikanın en nüfuzlu ga- zelelerinin Berlin muhabirleri İn- giliz harp tayyarelerinin son ucuş- İsirimin Almanlar üstünde biraktı- ğı tesirlere dair mühim ta- yazılar yazmaktadırlar, Nevyork Taymisin o muhabiri, Almanların herşeyden fazla bu uçuşların dilinden anladıklarını ve | demokrasilerin yeni bir tecavüz vukuunda silâbla mukabelede bu- Junacaklarıma inandıklarını yazı. yor, 730 milyon İngiliz liralık müdafaa bütçesi Dün kabul olunan maliye kanı. nu ile 1,400.000,.000 İngiliz lirasına varan İngiliz bütçesinin 730 milyo- nu müdafaaya ait bulunmaktadır. Maliye Nazırı Sir Jon Simon bu | | Bu Karar, Ağustosta Patlayabilecek Harbe Karşı Verildi Paris, 14 (A.A.) — “Jour - dra muhabirinden aldığı aşağıdaki mühim haberi neşrediyor: Bugün Londrada alınan malümata göre, İngiliz kabinesi A- MÜHİM Haberler Alman Mümessili Moskovada Moskova, 14 (A.A.) — Havas; zakerelerin seyri hakkında bir mat alınamamıştır. Bu arada Skoda fabrikaların bir mümessili Moskovâya muvasalat etmiştir. Bu- nun Berlinin muvafakutila olduğu besizdir. Bu mümessil prensip i. tbarile bazı mevcut işlerin nalli için gelmiştir. Alman Casusları Londra, 14 (Hususi) — Bugün Do- nald Adams namında bir adam mü. keme olunm ia makamı © nun sonteşrindenberi Almanyaya Gc- ret mukabilinde casusluk ettiğini an- latmıştır. Casusun bütün muhaberâtı hükümetin elindedir. Par'ste'de Iki gazete iş ve ld Almanya le. hinde casusluk yapma ile tevkif edilmişlerdir. Isviçrede beş nazist 8 - 18 ay hapis cezasına uğramışlardır. Sudarı Al munya hesabına casusluktur. Daladier, Yugoslavya Maliye Nazırıyle görüştü Paris, 14 (A.A) — Daladiez bu- gün Phipps'i ve müteakıben Yugos. lavyanım Paris orta elçisi hazır oldu- Şu halde Yugoslavya Maliye nazir- nı kabul etmiştir. Bükreş Elçimiz, Rumen Başvekiliyle görüştü Bükreş, 14 (A.A) — Bükreş Bü- yük Elçimiz Suphi Tannöyer dün münasebetle şu sözleri söylemiştir: (Sonu Sa. 10 Sü, 2) akşam Başvekil Kalinesko tarafın- dan kabul edilmiş ve kendisile ozun müddet görüşmüştür.