13 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

13 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

PENCEREMDEN Hâlâ O Mektup Yazan: M. Turhan TAN H âlâ 4 mektup tâbiri yerinde saymak sözü ile aşağı yukarı bir mânadadır. Fakat o tâbirin med. Tâlünü hakkile kavramak için şu fıkrayı hatırlamak daha doğrudur. Vaktile Ahmet ve Mehmet adlı iki arkadaş varmş. Yalnız içtikleri su ayrı gider ve bütün günleri beraber geçermiş. Fakat zaman geçtikçe bu iki ahbap çavuşun talihlerinde ayrı- lık yüzgöstermeğe başlar. Bir ma- halle çocuğu oldukları, ayni terbiye- yi gördükleri, ayni seviyede bulun- dukları halde Mehmet ağa, bir tesa. düfün yardımile vezir olur, elli yıl- lik arkadaşından - maişet ve zahiri hayat itibarile rıhir. Bununla be- raber Ahmet ağayı arkadaşlıktan çi- karmaz, hattâ ona karşı kücük bir değişiklik dahi göstermez. Evvelce nasıl davranıyorsa yine öyle dav. ranmakta, can-ciğer gibi görünmekte devam eder. Lâkin eski devirlerde © kıymetle, o ehemmiyetlermütena- © sip merasimi, teşrifatı vardı. Padi şahlardan sonra bütün memlekette vezirlerin borusu öterdi. Onlar ki. çük mikyasta birer hükümylar sayı. labilirlerdi ve kuvvetleri de o sıfata “uygundu. Dilediklerini sürerlerdi, tomruğu korlardı ve asarlardı. Bun. dan ötürü bir vezirin huzuruna sala. t getirilerek girilebilirdi. Şu hal.| de Mehmet ağalıktan Mehmet paşa- lığa geçen dostuna karşı Ahmet ağa. mın eskisinden farklı muamelede bu, | 1 Enkaz nanın plânı hazırlanacaktır. Tapu ve; Tunması icap ediyordu. Halbuki Ahmet ağa oralarda de. kaydırak oynadığı, delikanlılık ça. ğında yine birlikte hovardalık yap | tığı, yanyana avlandığı, atbaşr bera-| ber gezintilerde bulunduğu, elli altmış yıldanberi bir arada yaşadığı vezir olduğunu yordu, kisi gibi © ediyordu. Mehmet paşa, candan sevdiği ar. kâdâğinın bu gaflelinden — vezirlik gururile - müteessir olageldiğinden onu hakikate sürüklemek ve el ya- nında olsun etikete riayet ettirmek kaygusuna düşer. İkide bir şu teker- Iemeleri savurmıya başlar; — Adam kıtlığında biz de vezir olduk. — Bahtında olanın, nimet kaşı. © ğinda çıkar: Bizim de paşa olmamız mukadder imiş. © — Dün ağa idik, bugün paşa ol. duk. Kısmet bu! Ahmet ağa kös dinlemiş vaziyet- tedir. Dostunun bu teketlemelerle ne demek istediğini anlamıyor, söz sırası geldikçe yine “Mehmet ağa bana bak!” deyip söze girişiyor. Mehmet paşa, uzun bir sabır dev- resi geçirdikten sonra bir gün & hammülünü tüketiyor, Ahmet ağ: (Mehmet ağa) diye söze başladığı sı. rada divan efendisini çağırtıyor, “Oku benim vezaret menşurum! ğa dinlesin,, emrini veriyor ve men- şurun “Vezirim Mehmet paşa” iba- resine gelinince kâtibi susturup Ah- met ağaya dönüyor: — İşittin mi, diyor, şevketlü hün. kâr bana “Vezirim Mehmet paşa,, di. yor. Ben vezirim, paşayım artık, Ahmet ağa da şen şen cevap ve- hulâsa gece gündüz! Mehmet ağanm| duymamışa benzi- herkesin Yâniitida ona es- ülehmet ağa diye hitap Moskovada cereyan etmekte olan müzakereler de (hâlâ o memfup) tâbi rini hatırlatmakta ve “öyle mi Meh- met ağa,, diye açık hakikatlere ve zaruretlere karşı inat edildiğini his. settirmekte ise de bahsin yerinde © saymasındaki hakiki sebep pek te anlaşılamamaktadı O sebep yine meçhul kalsa da netice müsbet çık- sa ve sulhsever dünya, endişeden kurtulsa ——— Bir Köylüyü Uyurken Öldürdüler İzmir — Urlanın Balıklıova köyün- de bir cinayet olmuştur. Hüseyin oğ- le Mehmet Şener isimli köylü, b: © nm içindeki evde karısile beraber ya- dap uyurken, meçhul bir şahsın attığı kurşunla, kafatası parçalanarak öl “ aliştür. Katil veya katiller meçhul. | dür. vezirliğin | Büyük bir kıymeti, ebemssiyeti vej Kalacak Sokullu Mehmet Paşa camii- | Yeni Yollar Azapkapının Yeni Alacağı Şekil Tesbit Edildi, Yol Şartnamesi Kabul Olundu, Yenidön 100 Bin Parke Taşı Alınıyor Belediye imar müdürlüğü, yeni i- mar'plânında Azapkapı ve civerinin alacağı şekle göre bir maket hazır- lamıştır. Bu makette görüldüğüne gö- rs Gazi köprüsünden itibaren başlı yacak olan büyük ana cudde, Deniz- yollarına ait havuzlarla Beyoğlu 11 inci ilk mektep arasından geçecek, i- lerde Kasımpaşa - Şişhane yolu üze- rinden bir viyadüklü Tozkoparan cad desine mülâki olacaktır. Caddenin başlangıç noktası, civarındaki zemi- nin seviyesinden yüksek olacaktır. Azapkapıda caddenin sol tarafında re, bir merdivenler inilecektir. Ca “ Yeni Adliye Sarayı Istanbul Nafia müdürlüğü yerine, Adliye sarayı yapılacak olan eski ha. pishane binasının yıkılma işini “bir müteahhide ihale edecektir. Ihale ©- dilir edilmez hemen işe başlanacak- Enkaz kaldırılmcıya kadar da bi- Kadastro da adliyeye devredileceği için yeni plân daha geniş olarak ha. zılanacaktır. Odaların sayısı 200 ü aşacaktır. Avukatlar için ayri ayrı yerler bu- lunacaktır. Binada gazetecilerin, hâ- kimlerin, avukatların ve dinleyicile- rin binaya girecekleri kapılar da ayrı lacaktır. Salonlardu avukatlarla iş sahipleri Beraber geğemiyecekleri “ İ- cabında avukat kendi kısmından dir-| leyiciler tarafına açılan kapıdan ge- çerek müekkillerile görüşebilecektir. Plân Avrupanıtı eti inöder âğliye'bi- nası nazarı itibara alınarak hazırlan. maktadır. heal agi kl Tramvayla Otobüs Çarpıştı © Vatman Mehmedin idaresindeki 163 numaralı tramvay ile şoför Meb. met tarafından kullanılan 1096 nu - maralı otobüs arasında Şişlide Halâs. kâr Gazi caddesinde bir çarpışma ol- muştur. Her ikisi de hasara uğramış nüfusca zayiat olmamıştır. Bir Araba Denize Düştü Mehmedin yük ârabası Yemiş sa. hillerinde manevra yaparken hay - vanların ürkmesi neticesinde denize düşmüşse de etraftan yetişenler ta - rafından kurtarılmıştır. Emniyet Umum Müdürlüğü Hatay valiliğine tayin edilen Em. niyet Umum Müdürü Şükrü Sök - mensüerin yerine Emniyet (OUmum Müdürlüğüne tayin edilen Adana va- lisi Ali Rıza Çevik Ankarada yeni vazifesine başlamıştır. “Et Narhı Kaldırıldı Belediye, dünden itibaren et ner- hını kaldırmıştır. Bütün et cinsleri, bugünden itibaren serbest olarak sa- tlacaktır. S — Ali Sedat kimdir? € — Mantık ve riyaziyeye alt o- serlerile tanınmış bir müciliftir. Meşhur tarihçi Ahmet Cevdet Ps- 43 yaşında ölmüş. tür, Fatih türbesi civarında med- şanin oğludur. fundur. . S — Yedek Subay Okuluna gir- me şartları nelerdir? Bu mektebi bitirdikten sonra orduda kalmak mümkün müdür? C. — Yedek subay Bse mezünlarile, : li okulun *İağır surette yaralamı: ye muadi miin sağ ve sol tarafından bir cadde şerek sahili takiben Karaköye ine - cektir, Ikinci bir cadde de Meyit yo- kuşunun alt tarafında bulunan So” kullu çeşmesinin üst tarafından baş- hıyacaktır.. Bu cadde de Tünelin ö- hünden geçerek Karaköy tramvay yoluna kadar devam edeçektir. Ge- rek cami, gerekse çeşmenin ettafin- rilecektii Asfalt caddeler Babiâli caddeşile Ankara cadd nin asfalt kısmı dünden itibaren ik- mal edilmiş ve mozayık parke kis mını inşaatına başlanmıştır. Tozko- paran caddesile Ayâspaşa caddesinin asfalt inşaatı da bir aya kadar ikmal edilecektir. Yol şartnamesi kabul edildi Beleğiye daimi encümeni 1 milyon yüz bin liralık yol inşaatına ait şart- nameyi tetkik ederek kabul etmiştir. Bu şartname İle inşa edilecek yolla rn kısmı azamı asfalt, kısmen de mozayık parke olacakfır. Belediye daimi encümeni yeniden 17 bin liralık yol inşaatını müteahhi. de ihale etmiştir. Bu inşaata ait bü- tün malzeme belediye tarafından te- min edilecektir. Bu maksatla beledi- ye 100 bin de parke taşı sipariş et- miştir. Bu inşaat programına göre, ilk evvelâ Divanyolunda Çiftes, ler sokağı, Azapkapıda Meyit yok: şu, Beyoğlunda Beyoğlu hastanesin arka sokağı ve Nişantaşında Hacı EJ min efendi.sokağı yaptirdacaktır,” ee alam am mİ Hacıbektaşta Bir Aile Faciası Izmir — Salihlinin Hacı Bektaş köyünde bir sile #aciasi olmuştur. Mehmet Karaca ismindeki köylü, ge- ce saat 23 te evine giliniş ve karısı ile bir kaç kelimelik d#iühayerede bu- lunmuştur. Bundan evvel ve bu es nada neler cereyan ettiğini bilen yok- tur. Mehmet Karaca, bu kist gürüşme- yı müteskıp geyet iyi geçindiği ka- rısın& tabanca ile ateş ötmiş ve onu Sonra, k#- yın valdesini öldürmüştür. Hâdise yerine koşanlar, Mehmet Kuracanın da yaralanıp öldüğünü görmüşlerdir. Onun kaçmak İsterken İbir kaza neticesinde ri, yoksa Pil. kabil bir ateşle mi öldüğüde henüz meçhuldür. —— o Nüfus Sayımı Hazırlıkları 940 sönesi nüfus sayımı için ha- zırlıklara başlanması hususunda şeb- rimizdeki alâkadarlara emir verilmiş- #r, İşe numerolaj işi ıslah edilerek başlanacaktır. Tlk olarak 935 sayı - dil edilerek yeni bir talimatname ya- pılacaktır. Belediyeler eski talimat- nameye ne gibi hükümlerin ilâvesi Jâzım geldiğini, noktai nazar olarak, atistik umum müdürlüğüne bildi- receklerdir. açılacak ve bu iki cadde ilerde birle- | da ağaçlık birer sila moydana geti- | manda tetbik edilen talimatname ta- | Tayyare Atış Talimleri Anbarlı köyü burnu ile Ba- kırköy hizası arasında tayyare atış talimlerine O başlanmıştır. Bir öy dövâii edecek olan bu a. tışlar dolayısıyle mıntaka liman reisliği tarafindan (o merakibin sahilden beş mil uzaktan geç - inesi! Tüzumu 'alâkadarlara ta - yalm edilmiştir. Ekmek Tröstü -0— Belediye Neşriyatımız Üzerine Harekete Geçti Belediye fırincıların yapmak İs - tedikleri' tröştle meşgul olmağa ka- rar vermiğtir. Belediye zabıta tali - matnamesine göre muayyen nüfus kesafetini ihtiva eden her semtte bir fırın veyahut ta bir ekmek bayii bu- lunması icâbetmektedir. Belediye bir taraftan bu noktayı gözönünde bu - lundururken diğer taraftan da tama. miyle halkın aleyhine olan bu irös » esaslı faaliyete başlayacaktır. Şeh rin muhtelif semtlerinde — kiralanıp kapalı tutulduğu iddia edilen fırın - ların da'açılması icabediyorsa bun » ların açılması demin, ki ni EE Be) AMNIZI geçmiş yettir, Fır la Belediyeyi emrivâki — karşısında bırakmak istediklerine şüphe yok » tur. aa e Bir Liman Heveti İskenderuna Gitti, .... İskenderun limanını ve fenerleri tes sellüm etmek için heyeti teftişiye re. isi Reşat Yılmazın riyasetinde en ki- şiden mürekkep bir heyet terenle kenderuna hareket etmiştir. Maarif Müdürü Ankaraya Gitti Maarif müdürü Tevfix Kut, fstan- bul maarif işleri hakkmda Vekâlete izahat vermek üzere bugün “Anka- raya gidecektir. Tevfik Kut Apkara- dan dönüneiye kadar kendisine Cüm- huriyet kız lisesi müdürü Cafer ve- vinlerinin kismen hasta, kısmen de mezun bulunmalarıdır. Jandarma Kumandanlığı vilâyet Jandarma kumandanlığı. na tayin edilmiş olan yarbay Ziya Timur şöhrimize gelmiş ve yeni va- #ifesine başlamıştır. Üsküdar jan - ğgirma kumandanı yüzbaşı Abdullah Sumer vilâyet jandarma kumandan. bğı mülhaklığına tayin edilmiş, işe başlamıştır. Gul ea Bornovada Sele Karşı Tedbir İzmir: 12 (A, A.) — Her sene bor. novada yağmurlardan taşarak selle. re ve zararlara sebep olan küçük ça. yın tahkimi için Bornova belediyesin ce karar verilmiş ve derhal faaliyete başlanmıştır. tü ortadan kaldırmak için yakında! nazarı dikkate alarak derhal hare -İ;.j isin k başlanır kâlet edecektir. Buna soben te mua- | Eski Eserler | Yeni Bir Komisyon İstanbulda Mevcut Antika | Binaları Tesbit Edecek, Keşfüzzünun Yeniden ii ve Kütüpanelerin Fihristi Yapılacak iye ve gel rdeki bütün mimari binoların sicil lerini ve Sotoğralimsığı yaptırmıya karat vermiştir. Bunlar hazırlandık. ton sonra şehrin bir de atik; heritası yapılacaktır. Maarif Vekâ tini ba kararı almıya sevkeden * Ibrahim Pasa kervansatayı yü #umden beş senedenberi Istanbul #d- ye binasından mahruri“kalmış ol. masıdır. Bu heyete hariçte çalışan urupça, ve lâtince len ve tarih işlerinde ibtisesi bulunan ülimler de alınacaktır. Maarif Ve- kületi şimdiye kadar asör! atika öe- etil adıyla çalışan 'altı kişilik he yeti de lâğvetmiye esas itibarile ka. rar Vermiş Yeni heyetin vereceği karörlar ka- ti olacaktır. Imar programı tatbik e dilirken, ne gibi eseğlere dokunulma- ması lâzım geleceği bu heyetin ba. zırladığı haritaya bakılarak tesbit e ilecektir. Yeni kurulacak keyetin bir iki aya kadar faaliyete göçöceği tahmin edilmektedir. Çinili Köşk Şimdiye kadar âsarı atikâ müzösi- ne bağlı olan Çinili köşk müzesi Töp- kapı sarayı müzesine > bağlanmıştır. Bir haftadanberi müze tatil edilerök Şindeki eserler "Topkapı sarayı direk | alınınıya | rlüğ Bizans ve Osmanlı eserlerine tah- | İsis edilen Ayasofya mabedine âsarı | tiki müzesinde bulünan Bizens « sörlerinin taşınmasına devam edil- Maarif Vekâleti Ayasofya mabedi- ni 6ski Bizans vw «Türk eserlerine tehsis etmişti. Vekâlet bu İş içi sisat ayırmıştır. Müzeler mite Remzi Oğuzun riyasetindeki 'bir he: yet muhtelif müzelerden bura İmacak eserlerin bir listesini yapmış ve Vekâlete göndermiştir. let, tasvip ettiği takdirde derhal nal şine başlanacaktır. Tamir edilecek türbe ve saray Müzeler umum müdürlüğü Sadra- | zam Siyavüş paşanın Eyüpteki tür. besile Bakırköyündeki sarayuun ta- mirine karar vermişiti Türbe eski çinileri da mimarisi itibarile kıymet taşımaktadırlar. Tamir plân. ları ve keşifler hazırlanmıştır. Ya - kında işe başlanacaktır. Yenicami Kasrı müze oluyor Yenicami meydanı uçudıktan son- ra Yenleami kasrı bütün ihtişamile ortaya çıkmıştır. Evkaf smum mü- dürlüğü Müzeler umum müdürlüğü ile müştereken bü kasrı bir müze haline koymıya karar vermişlerdi Yenicami kasrmın içi çok “kıymetli le ve kubbesi altın tezhiplerle ür, Kasırdan Yenican; nü feline de geçilerek ve ziyaretçiler mubedin ikinci tabakasını da gezmiş olseak'ardır. Burada Yenicaminin altın kapaklı vakfiyesi ve diğer eserler de teşhir edilecektir. — a > > SORUNUZ, CEVAP VERELİM a okullar ve yüksek mektep me. zunlarından — askerlik mükellefi. yeti gelmiş olanlar askerlik şube- leri tarafından sevkadilirler. Mek- tep iyi derece İle ve iyi rotlarla bitirildiği takdirde istida ile mürs- cast etmek şartile orduda kalmak mümkün olabilir. . — Deniz Ticaret Mektebine girme şartları" nedir? € — Türkiye vatandaşı olmak, 15 le 19 yaş arasında bulunmak, biç bir suretle mahküm olmamak, 8 1 smumi sıhhat raporu ibraz edeyil- mek, veli göstermek, notrelikçe tasdikli bir taahhütname vermek lâzımdır. İmtihanda muvalfak o. lanlardan ingilizce bilenler ter- ih edilirler, * S — Şimdiki Galata köprüsü kaç tarihinde yapılmıştır? © — Bugün mevcut olan Galata köprüsühün inşasına 1911 senesin- de başlanmıştır. 1912 senesindş de köprü yerine kohulmuş ve müruru ubura açılmıştır. S5 — Tahsilim orta derecededir. İstanbul Belediyesine bağlı mües- seselerin birinde 85 lira maaşlı €s- ki bir memurun, yeni bareme gö- re vaziyetimde değişiklik olacak mı? C — Eski bir meur olduğunuzc göre vaziyetinizde hiç bir değişik- “ğin olmaması, yeni bârem kanu- punun icaplarına ve hükümlerine göre de müktesep haxlarınızdan hiç bir şey kaybetmeden vazifeni. ze devam etmeniz tabiidir di. | İdürlüğüne tayin edilmiştir. aşlarla bezenmiş hünkâr mah» | çin Neyyork ki eserlerim sergisine gör- bir haftaya gelecektir. Bu eser- leri Istanbul müzeler umüm müdürü Aziz Okan getirmektedir. Eserler Is- anbula geldikten sonra Ankara ve İstanbul müzelerino dağ cak ve eski yerlerinde teşhir edile- cektir Kütüphanelerin fihristi yapılacak Msarif Vekâleti yurttaki bütün kö- tüphanelerin bir fikristini hazırlate maya başlamıştı. Bunuti için bir pro- gram hazrlanmaktadır. Tatil zama istifade edilmesi düşünülmüş ise de bunun büsbütün başka ve bir ihtisas İşi olduğu nazarı itibara alınarak bun dan sarfınszar edilmiştir. Kütüpha- pelerin fihristinin hazırlanması O kadar kolay olmadığı anlaşılmıştır. Istanbul kütüphanelerindeki yalnız tarih kitaplarını tetkik İçin altı sene evvel kurulan heyet henüz mesaisini bilirmemiştir. Şimdiye kadar 36 bin lira da para harcanilmış ve her ki- tap fişi maarife 6 liraya mal olmuş- tur. Maarif Vekâleti “bu İşi arapça, farsça bilen ve kltabiyatlan. anlar mütehassıs bir heyete yaptırmıya ka- rör vermiştir. Maarif Vekâleti neşriyat müdürü Faik Reşit, bu'iş için İstanbula gel- miştir. Keşfüzzünun yeniden basılıyor Maarif Vekâleti Kâtip Çelebinin, şimdiye kadar Avrupada, Türkiyede, Meda inene, la, bayıla Kafa let matbaasında bastırınıya karar vermişli * © * Kitabın tabıma arapça bilen müte- İ husıs bir heyet nezaret edecek ve | kütüphanelerimizdeki bütün yazma ve basma eserleri basılacak nüsha i- le karşılaştıracaktır. Nazilli Kaymakamı Değişti Nazilli, 12 (TAN) — Yedi seneden beri Nazilli kaymakamı bulunan Ih- san Kâhyı ğlu, Dahiliye vekâleti me murin sicil ve muamelât şubesi mü- . Ünye — Terme Yolunda Bir Çarpışma Unye, (TAN) — Kasabumizla Ter- me arasında işliyen ve şolör Hasan Sozörin idaresinde bulunan kaptıkaç- ti ile şoför Reşat Erginin idasesi al. undaki kamyon, Miiç kerakolu yar kınında çarpışmışlardır. Mer iki nakil vasıtaşındaki 22 yolcuya bir şey ol- mamıştır, Gömlikte Bir Otobüs Devrildi Gemlik (TAN) — Yalovadan Bur- İsaya gitmekte olan şoför Halimin # 'daresindeki otobüs, suni ipek fabri- kası önündeki dik yokuştan aşağıya yuvarlanmıştır, Otobüs hurdahaş ol- muştur. Yolculardan biri ağır, biri de hafif surette yaralanmıştır. TAKVİM ve HAVA 13 Temmuz 1939 PERŞEMBE Hızar; 69 Tum: 1955 #aziran: 30 7 inci ay Gün: 3k Arabi: 1358 Cem. evrek 26 Güneş! 4,00 — Öğle İkindi: 16,19 — Akşam: Yatsı: 2140 — İmsük: Hava Vaziyeti Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alı - nan malümata göre, yurtta kava o Trakya bölgesi ile İgenin şimal kısımlarında bulut- Yu, diğer bölgelerde umumiyetle açık geç — imali isti. kametlen orta kuvvette esmiştir. İ | Dün İstanbulda hava bulutlu germiş, rzgür imali garkiden saniyede 3 « 5 met- Saul 14 te hava vaziyet n yüksek 2, »tigrat olarak kaydedil emistir,