13 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| » Gine başlayacaktır. Dün Geceki ve Bu Sakhahki Elaberler Son dakika İngiltere, Yunanistanla Romanyaya kredi açtı Faiz senede yüzde beş olacak ve krediler 20 senede itfa edilecek Londra 13 — Dün sabah İngiliz Ti. caret Nezaretind İngiliz « Rumen ma- M anlaşması imzalanmıştır. Bu anlaş- ma mucibince İngiltere Rumen hükü- metine 5,5 milyon İngiliz liralık bir kredi açmaktadır. Anlaşma hükümlerine göre bu kres dinin faizi yüzde beş olacak, Roman- ya hükümeti obligasyonlar çıkaracak ve İngiliz Board office'i bu obligasyon- Yarı garanti edecektir. Bu kredi, yirmi senede itfa edilecektir. Romanya, ken- disine açılan bu kredi ile İngiltereden mübâyaatta bulunacaktır. İngiliz - Yunan maji anlaşması dün İngiliz Ticaret Nazırı B. Hudson ile Yu. nan deniz ticareti müsteşarı arasında imzalanmıştır. İngiltere Yunanistana 2,040,900 İngiliz liralık bir kredi 8Ç- mıştır. Bu anlaşmanın hükümleri de İngiliz - Rumen mali anlaşmasının hükümlerinin aynidir. Yani senelik faiz yüzde beş ve itfa müddeti de yir. mi sene olacaktır. İngiliz - Polonya mali müza- keresi de bitmek üzere Londra 12 (A.A.) — Times gazete- sinin yazdığına göre, bir mali anlaş- ma için İngiltere ile Polonya arasın- da, Fransanın da iştirakile, yapılmak- ta ölan müzakereler, İlerlemekirdir. Diğer taraftan İngiltere ile Polonya arasındaki karşılıklı teminatın, pek yakında kati bir muahede şeklinde tesbit edilebileceği de kuvvetle tah- min edilmektedir. Moskova müzakereleri Ingiliz ve Fransız mümessillerine mütemmim talimat verildi Londra 12 (A.A.) — Nazırlar mec- Bisi, bugün haftalık toplantısını yap- © mış ve Moskova müzakereleri hakkın- | da B. Seeds'den gelen vedün küçük komite görüşmelerine esas teşkil eyle. miş olan rapora ittilâ kesbetmiştir. Paris 12 (A.A.) — Cumartesi ve pa- zar günleri Moskovada İngiliz ve Fransız mümessillerile B. Molotof arasında yapılan görüşmeler üzerine İngiliz ve Fransız hükümetleri âra- Danzine 1200 muharip ve tayyareci geldi Lonüra 12 (A.A.) — «News Chro- picles in Danzig muhabirinin gaze- tesine bildirdiğine göre, İspanyada general Franko kuvvetleri safların- da harp eden kondor lejyoruna men- sup 1200 muharip ve tayyareci, bu sabah Danzige gelmiştir. B. Hasan Reşid Tankut salı günü Adanaya gidecek Adana 12 (Telefonla) Adana merkezi Cümburiyet Halk Partisi mü- fettişliğine tayin edilen profesör me- bus B. Hasan Reşid Tankut, syn on sekizinde Adanaya gelecek ve vazife- ğı. Hatay Valiliği B. Şükrünün tayini yüksek tasdike iktiran etti Ankâra 12 (Telefonla) — Emniyet işleri umum müdürü B. Şükrünün Hatay valiliğine, Seyhan valisi B, AM Riza Çevik'in emniyet işleri umum müdürlüğüne tayini yüksek tasdike #ktiran etmiştir, B. Şükrü bir iki güne kadar vazife- sine başlamak üzere Hataya gidecek- tir, Hatay vali muavinliğine de Dahili- ye Vekâleti nüfüs umum müdürlüğü şube müdürlerinden B, Akifin tayini | muhtemeldir. Çukurovadan Hataya 500 - atlı gidecek Adana 12 (Telefonla) — 23 tem- muzda kutlanacak büyük Hatay bay-| ramı İçin Adanada geniş mikyasta ha- | zırlıklar yapılmaktadır, İ Adanada toplanarak Hataya gide- cek C. H. P. mümessillerinden başka © Çukuruvadan Hataya 500 kadar gth lannda tamamen mutabık olarak müzakerelere devam edilmek üzere mümesillerine mütemmim talimat vermişlerdir. Londra 12 (A.A.) — Chamberlain, İngiliz - Dz Sovyet müzakere- leri hakkında mebuslar tarafın- dan sorulan suallere verdiği cevapta iki gün evvel yaptığı beyanata, hâlen bir şey ilâve edecek vaziyette olmadı. ğını bildirmiştir. 200 İngiliz harp tayyaresi Gelecek hafta Fransa üze- rinde yeni manevralar yapacaklar Londra 13 — Gelecek hafta başın- da 200 bombardıman ve avcı tayyare- sinden mürekkep bir İngiliz hava filo- Su, Fransa üzerinde uçuşlar ve manev- ralar yâpacaklır, Bu yeni manevralara 300 ü pilot ol- mak üzere 1000 İngiliz askeri tayya- recisi iştirak edeceklerdir. Fransa hükümeti de Fransız tayya- re hava filolarını İngiltereye gönder- meğe hazırlanıyor. Fransız tayyarele. Tİ İngilterenin üzerinde uçuşlar ve talimler yapacaklardır, 14 temmuz bayramı Paris belediye dairesine 300 metre murabbalık muazzam bir bayrak çekilmesi ile * merasime başlandı Paris 13 — Fransada 14 temmuz şenlik- lerine dün öğleden sanra Paris Belediye dairesinin direğine 300 metre murabbal hacminde muazzam bir Fransız bayrağı çekilmesi ile başlanmıştır. Bu merasimde, Relsicümhur, & Nasırlar, Belediye âzaları, askerler, binlerce talebe, Fransız müstemlekelerinden gelen yerli teisler: hazır bulunmuşlardır. Dünyanın tevkif edildi Ankara 12 (Telefonla) — Bir hafta evvel çıkan bir yangın neticesinde dükkânı tamamen yanan hırdavatçı Hanri Zara bugün tevkif edilmiştir. Hanri Zaranın dükânmndan daha evvel de birkaç defa yangın çıkmış ve söndürülmüştü. Dükkânın 40,000 Ji- reya sigortalı olduğu tesbit edilmiş. Reisicümhur İsmet İnönü Gelecek hafta İstanbulu şereflendirmeleri muhtemeldir Ankara 12 — Relsicümhur İsmet İnönünün gelecek hafta ortasında İs- tanbulu şereflendirmeleri kuvvetle muhtemeldir. Mili Şef eylülün orta- Yarına doğru Ankaraya dönecekler ve memleket dahilinde bir seyahate çıka- caklardır. Relsicümhur İsmet İnönü evvelki akşam beraberlerinde Müna- kalât Vekili bulunduğu halde Devlet Hava yolları yeni umum müdürlüğü binasını gezmişler ve umumi müdür. den izahat almışlardır. Başvekil, Hariciye ve Maliye Vekilleri geliyor B. Refik Saydamla B. Şükrü Saraçoğlunun Pendikten Yalovaya geçmeleri muhtemeldir Ankara 12 (Telefonla) — Başvekil Dr, Refik Saydam ile Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu bu âkşam saat 20,20 de kalkan trene bağlı hususi vagonla İstanbula müteveccihen ha- reket etmişlerdir, Vekiller istasyonda diğer Vekiller mebuslar tarafından uğurlanmışlar- dir. Öğrendiğime göre iki Vekil Pen- dik istasyonunda inecekler ve oradan Yalovâyâ geçeceklerdir. (Akşam: 'Tahkikatımıza göre, Başvekil ie Hariciye Vekilinin bindiği tren saat 1140 da Pendiğe gelecektir. Tren Pendik- te duracak ve Başvekli ile Hariciye Vekili orada vagondan merek Suvat vaparile Yalovaya gideceklerdir.) Maliye Vekili geldi Maliye Vekili B. Fuad Ağralı, bu sabahki ekspresle Ankaradan gelmiş, istasyonda vali tarafından karşılan- mıştır, Maliye Vekili, tedavi için Pa- rise gidecektir. Mareşal Fevzi Çakmak Dün Marmaristeki kıtaatı teftişten sonra Muğlaya döndü Muğla 12 (A.A) — Muğlayı şeref- lendiren Mareşal Fevzi Çakmak bu- gün Marmarise inmişler, kıtaatı tef. tşten sonra Muğlaya avdet buyur- muşlardır. Dün gece Belediye tarafından veri- len ziyafet fevkalâde güzel geçmiştir. Erkek ve kiz çocuklarımızla zeybekler tarafından milli oyunlar oynanmış, yerli sazlarla yerli türküler söylen. miştir. Bu akşam alay tarafından bir ziya- fet verilecektir. Nafia Vekili Zonguldağa gitti İktisad Vekili de bugün hareket edecek Ankara 12 (Telefonla) — Nafıa Vekili General Ali Fuad Cebesoy, re- fakatinde Nafıa müsteşarı B. Hüsnü Türk ve İngiliz teknisyenleri olduğu halde bugün Zonguldağa hareket et- ti. İktisad Vekili B. Hüsnü Çakır da yarın (bugün) hareket edecektir. Vekillerimizin Zonguldağa yapacak- ları bu seyahatte limanın Ereğlide mi yoksa kömür havzasında mi yapıl masını daha muvafık olacağı karar- laştırılacaktır. Maarif Vekâleti Hukuk müşavirliği Ankara 12 (Telefonla) — Ziraat bankası müfettişlerinden B. Hasan Refik Maarif Vekâleti hukuk mü- şavirliğine tayin edilmiştir. Boya kazanma attı Busabah Mercanda Agop Kasapoğlunun. boya fabrikasında çalışan ameleden Meh- med ile Osman şakalaşırlarken işi kavga- ya bindirmişlerdir. Osman, Mehmedi ku- cakladığı gibi boya kazanına atmıştır. Osman muhtelif yerlerinden yanmış ve Uzak ehemmiyet Şark vakayii kesbediyor Japonya ve Almanya Ingiltere aleyhinde şiddetli bir faaliyete başladılar Diğer taraftan da, yakında başlıyacak İngiliz - Japon kon-* feransında Japonyanın alacağı hattı hareket bahsinde mutabık kalındığı bildiriliyor Tokyo 12 (A.A.) — Hariciye Neza- reti ile Japon ordusu mümessilleri, yakında başlayacak olan İngiliz - Japon konferansında o Japonyanın alacağı hattı hareket bahsinde mu- tabık kalmışlardır. İyi haber alan menbalardan öğre- | nildiğine göre, Japon delegeleri, gö- rüşmeler başlamadan evvel, İngiliz heyetinden, konferansın devamı ve 'Piençin mahalli hâdisesinin müza- keresi için elzem şart olarak İngilte- renin Çin meselesinde bitaraf kalaca- ğı hakkında vâd istiyecektir. Meseleyi daha esaslı olarak tetkik etmek ve konferansın toplantı tari- hini tesbit eylemek üzere fevkalâde bir konsey, 14 temmuzda içtimaa çağrılmıştır. Uzak Şark vekayiinin Avrupada tesiri Londra 12 (A.A.) — «News Chro- nicles gazetesinin diplomatik mu- harriri Uzak Şark hâdiselerinin Av- rTupa vaziyetinin inkişafı üzerinde pek geniş bir mikyasta müessir ola- bileceğini yazmaktadır. Bu gazeleye italyan Tirolundaki eenebilerin çıkarılması İtalya, bu mesele hakkında resmi bir tebliğ neşretti Roma 12 (A.A.) — Yukarı Adic'de yabancı yurttaşlar hakkında alınan tedbirlere dair aşağıdaki resmi teb- 1iğ neşredilmiştir: Siyasi ve askeri sebeblerle ve Bal- | zano vilâyetinde ikamet eden batı milletlerine mensup bazı unsurların İaaliyeti hakkında siyasi polis tara- fından verilen raporlar üzerine, De- hiliye Nezareti aşağıdaki tedbirleri almıştır: Balzano vilâyetinde muvakkaten | ikamet etmekte olan bütün yabancı | ların derhal hudut dışına veyahut İtdiyanın diğer 93 vilâyetine gönde- rilmesi, Yukarı Adic'de yerleşmiş olan diğer bütün ecnebilerin, kendilerine işlerini tasfiye imkânı verilmek için, bir müddet sonra çıkarılması. Fransa, İsviçre ve İngiltere gibi bazı memleketlerin mümessilleri vazi- yet hakkında haberler almak için Hariciye Nezaretini ziyaret etmişler ve Hariciye müsteşarı kendilerini lü- zumu veçhile tenvir etmiştir. İtalyanın Londra sefiri Adliye Nazırı oldu Roma 12 (A.A.) — Arrigo Solmi'nin istifası üzerine Londra sefiri Dino Grandi, Adliye Nazırlığına tayin edil. miştir. göre Japonlar, Tokyo müzakeretini dört Çinli mahpusun akibetini tayin. den ibaret olan mahalli mese'eya inhisar ettirmek istemiyeceklerdir. Bu meselenin genişletimesi ise A- merikayı, Fransayı ve Çinde menfa- atleri olan diğer memleketleri alâka- dar edeceği için bu memleketlerin yardımı temin edilmiyen hiçbir ha- rekete geçilemiyecektir. Bu müddet zarfında ( İngilwre aleyhindeki tabrikât pek tek'ikeli bir şekle girmiştir. Bu tahrikâtm Ja- ponya tarafından olduğu kadar Al manya tarafından da yapıldığı hak. kındaki şüpheler artık kati bir nı hiyet almıştır. Japon kumandanları Berline gidiyorlar Tokyo 12 (A-A.) — «Domei> aj'n- sının bildirdiğine göre, general Kont Hisuşi 'Terauşi ve amiral Baror, ME neo Asumi, B, Hitlerin davetine iva- betle Nuremberg nasyonal - sosya- Mist kongresinde hazır bulunmak üzere Almanyaya gideceklerdir. Italyava mukabele Fransadan bir İtalyan gaze- teci çıkarılıyor Paris 12 (AA) — Hükümet, Po polo di Roma gazetesinin muhabiri Goncetlo Petimatto ismindeki İtal. yan gazetecisini hudut haricine çi karmağa karar vermiştir. Fransız gazetecilerinden Guyet'nun İtalyadan çıkarılmasına bir muka- bele teşkil etmek ve Petimatto'nun Fransada şüpheli faaliyetine niha- yet vermek üzere bu tedbir ittihaz edilmiştir. Bir aylık tahsilât 30,235,972 lira Ankara 12 — 1939 mali yılının birin. ci ayı olan haziran ayındaki tahsilât 30,235,972 lirayı bulmuştur. Resmi vazifeye gireceklerin ilk tahsil ikmal imtihanları Ankara 12 (Telefona) —- Resmi va» zifede bulunanlardan veya resmi vâ- zMeye girmek üzere müracaat etmiş olanlardan ilk tahsil ikmal imtihan- lanna girmek istiyenlerin “imtihan- larının ne zaman yapılacağı hakkın- da Maarif Vekâletince alâkadarlara bir tamim gönderilmiştir. Bu tamime göre, bu gibiler Maarif Müdürlüklerince teşkil edilecek üç ki şilik komisyonlar her sene Şubat, Ma- yıs ve Ağustos aylarının sonlarında imtihana tabi tutulacaklardır. imtihanlar ilkmekteplerin dördün- cü ve beşinci sınıf müfredat prog- ramlarına göre yapılacaktır. Dikilide zelzele Çocuk düşürme Çürük duvarlar yılkıldı, bazı binalar çatladı İzmir 12 (A.A) — Saat 1625 de Dikilinin her tarafından bariz bir şe- kilde hissedilen ve iki saniye devam eden yer sarsıntısı olmuştur. Bazı çürük duvarlar yıkılmış ve bir kısım binalarda çatlaklıklar husule gelmiş- tir. İnsan ve hayvanca zayiat yok- tur. İzmirde sıcaktan bir amele öldü İzmir 12 (Telefonla) Gümrük önün- de, bir ağaç altında duran amele Hü- seyin Güra, sıcaktan üzerine fenalık gelerek bayılmış, Memleket hastanesi. nik een Ankarada bir kadın ve ko- cası tevkif edildiler Ankara 12 (Telefonla) — Burada Altındağ mahallesinde oturan bir ka dın kocasının muvafakatini alarak biz kaç gün evvel çocuğunu düşürmüştü. Kadının kocası suçu gizlemek mak- sadile çocuğu bir çanta içine koymuş ve İrene binerek Kayseriye gitmiş ise de orada çocuğunu bir yere saklarken kendisini takib eden Ankara zâbıtasi | tarafından cürmü meşhud halinde yakalanmış ve Ankaraya getirilmiştir. Kadın ve kocası bugün tevkif edil mişlerdir. İZ Yeni Emniyet Umum müdürü Emniyet umum müdürlüğüne tayin edi- len Seyhan valisi B. Ali Riza Çevik yeni vüzifesine başlamıştır. Kıymetli bir idare “recülü olan B, Ali Rıza Çeviği tebrik ede-