12 Ağustos 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

12 Ağustos 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

(umarlesi 12 AĞUSTOS 1939 Çankırı Caddesi, TELEFON Müessese Müdürü Yazı İşleri Müdür azı İşleri | oskurus | Ti Ulus Basımevi Ankara Telgraf: Ulus - Ankara 1144 y 1061 1062 1064 ADIMIZ NODIMIZDIR Bo T y Y YA TEY AU Bugün | 7 ve 8 inci sayfalarda | ÇOCUK İLÂVEMİZ Milli Şef’ imiz Kıral Karol'la görüştü DOLMABAHÇE'DE İNÖNÜ KAROL Mülâkatı ğ Saat kadar devam etti * * İstanbul, 11 (Telefonla) — Bir müddettenberi Akdenizde ve Adalar denizinde hususi mahiyette bir ahat yap- makta olan dost ve müttefik Romanya Kıralı Sa Majeste Kıral Karol ve veliaht Altes Prens Mikael bugün saat 14.50 rul yatiyle Timanı- mıza geldi. Yat Dolmabahçe önlerinde demirledi. Hariciye Vekilimiz B. Şükrü Saraçoğlu, Cümhurrcisliği Umumi Kâtibi 1 Gedeleç ve başyaver lan mürekkep bir he- Dolmabahçe — sarayından yata gide- rek dost memleket hükümda- rını selâmladılar. Veliaht Al- ter.Prons, asat 1547 te birRe otomobille bir gezinti yaptı ve akşam üzeri tekrar yata dön- dü. Sa Majeste Kıral Karol sa- at 17,15 te Tâcivert bir caket ve beyaz pantalon giyinmiş ol- duğu halde hususi bir motörle Manevralar hakkında dün Cümhı ürreisimize izahat veren Örgene- ral Fahrettin Altay, Örgeneral Astm Gündüz ve General Zeki ile görüşürken (ümhurreisimiz manevralarda hazır bulunacak İnönü İstanbul'da candan ve büyük tezahürlerle karşılandı aSTamour, v Ç rererorilay — Cumnurrelsimiz ismer imonu, yantarım- da refikaları ve Hariciye Vekilimiz B. Şükrü Saraçoğlu olduğu halde bu sabah saat 10.08 de İstanbul'a şeref verdiler. L Haydarpaşa garı sabahın erken saatlerinden itibaren Milli Ş k bir ü'nün |: karşılamak için biriken bi mıya gelenler arasında İnö nel Kurmay İkinci Reisi Örgeneral halk kütlesiyle dolmuştu. Karşıla - stanbul'da bulunan iki oğlu ile Ge- | Asım Gündüz, Birinci Ordu Müfet- İktisadi inkişafımız için yeni tedbirler Sümerbank ve Etibank'a yeni bir şekil verilecek Bu iki bankanın bankacılık fonksiyonları ile fabrika ve modern tesis ve işletme işleri ayrılacak Bir endüstri ve maden finansman ve kredi bankası kurulacaktır İktisat Vekilimiz B. Hüsnü Çakır'ın gazetemize beyanatı — fRcesaeMekilirmiz Bo Hüsnü Çakır Ziraat Vek Bolu'ya gitti Dolmabahçe sarayına gittiler. Cümhurreisimiz İsmet İnönü kendilerini saray rıhtımında karşıladılar. İki dost ve müt- tefik memleket devlet reisler Hariciye Vekâleti Umumi Kâtibi tişi Örgeneral Fahrettin Altay, Genera) Osman Tufan, Nafıa Vekili - | miz Gencral Ali Fuat Cebesoy, Adliye Vekilimiz B. Fethi Okyar, Maa- rif Vekilimiz B. Hasan - Âli Yücel, Dahiliye Vekilimiz B. Faik Öztrak, Vâli ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdar ve mezunen burada bulynan B. Nevzat Tandoğan, Sabık Başvekil B. Celâl Bayar, İstanbulda bulunan nin buluşması çok samimi ol- muş ve Milli Şefimiz, Majeste Kıral Karol'e seyahatlerinin nasıl geçtiğini sormuştur. Ma- jeste teşekkür ederek seyal lerinin çok iyi geçtiğini söyle- dıkıın sonra beraberce saraya erdir. Cümhurreisimizle Majeste Kıral Karol Dolma- bahçe sarayında bir saat kadar şmüşlerdir. Akşam Üstü Majeste Kıral Karol gene rıh- tımdan bir motörle Luçyafarul yatına geçmiş ve Milli Şefimiz İsmet İnönü tarafından uğur- Tanmıştır. Dost memleket hükümdarı- ni ve veliaht Prensi getiren Luçyafarul yatı akşam geç va- kit, Romanya'ya gitmek üzere İstanbul limanından ayrılmış- tır. B. Numan Menemencioğlu, İstanbul bir çok mebuslar, ve Romanya Büyük Elçisi B. Stoyka bulunuyordu. Adliyede tâlik derdine devâ! Cümhurreisimiz İsmet İnönü'nü — getiren tren Haydarpaşa garında durduğu zaman Milli Şefimiz ve re- | fikaları vagonun penceresinden 'ba- karak kendilerini karşılamıya ge- lenleri selâmladılar. Cümhurreisi - miz kendilerini karşılamıya gelen - lerin ellerini sıktıktan sonra yürü - miye başladılar. Halk coşkun teza- | rürlerde bulunuyor ve Milli Şefi | alkıslıyordu. Milli Şefimiz' Haydarpaşadan de niz yolları idaresinin Ülev vapuriyle doğruca Dolmabahçe sarayına gi ler, Vapurun güvertesine çıkan Mil - It Şef henüz rıhtımda bulunan Orge - neral Fahzettin Altay'ı görünce ken- disine : — Manevraya ne zaman — gidiyorsu- Fransız - İngiliz askeri heyetleri Moskova'da (Sonu 6 ıncı sayfada) Ziraat Vekilimiz Muhlis Erkmen yanında Orman Umum Müdürü oldu- ğu halde dün saat 17.20 de kalkan | Zonguldak treniyle Bolu'ya gitmek üzere Karabük'e hareket etmiştir. Zi- raat Vekilinin bu seyahati bir hafta Dün bir arkadaşımız, İktisat Vekili B. Hüsnü Çakır'ı makamımda ziyaret etmiş ve kendisiyle, son zamanlarda ortaya atılan Sümerbank'la Etibank'ın lâğvı şayialart mevzuu üzerinde görüşmüştür. Bu iki milli bankanm lâğvedilerek devlet işlet - melerinin İktisat Vekâletine bağlanacağı hakkmm- daki haberler, memleketi içinde ve dışında mü him âkisler bırakmıştı. Vekil, bu şayiaların hakiki Salzburg görüşmeleri dün başladı kadar sürecektir. Dâvâların süratle görülüp bir karara bağlanması için tedbirler alınıyor Adliye Vekilimizin beyanatı ' İstanbul, 11 (Telefonla) — Adliye Vekilimiz B. Fethi Okyar bugün öğleden sonra İstanbul adliyesine giderek tetkiklerde bu- ensuplariyle görüşen Ve-| n yapılacak yeni teşkilât hanmuştur. Bu sırada muhtelif kil dâvaların daha süratle yürümesi ve diğer hususlara dair gazetecilere şu beyanatta bulunmuştur: — Geçen sefer geldiğim zaman gö- rüştüğümüz gibi size mahkemelerde- ki işlerin daha çabuk yürümesi cihe- tinin bilhassa tetkik edildiğini söy- lemiştim. Bu tetkiklerin neticesi a- humıştir. Mahkemelerin daha çabuk işler bir hale gelmesi için türk mille- tinin türk Aadliyesindeh beklediği hizmetleri yani adaletin çabuk ve kati surette tevzil işini temin için bazı k almak üzereyiz. Bu kararları şimdi — size tafsilâtiyle bildirmekte beni mazur görünüz. Tekarrür eden esasları teferrümtiyle zamanı geldiği vakit size anlatacağım. Fakat şimdi- den şunu - söyliyebilirim ki değerli, zeki, vakur ve kanatine merbut müsta- kil türk hâkimlerinin alınmakta olan Moskova'dan bir görünüş: Kremlin sarayı 1 İngiliz - Fransız askeri heyetleri dün Leningrad'dan Mosi akova'ya gelmişler ve ilk geması Mareşal Voroşilol'la yapmışlardır. Görüşmeler bugün saat 11 de başlıyacaktır, İ (Haberlerimiz $ üncü sayladadır.) bü yeni tedbirler sayesinde — bilhassa İstanbul gibi adliye işlerinin pek te- raküm ettiği bir yerde cümhuriyet a- dına daha çabuk adalet tevzi edecek- lerine eminim. — Mahkemelerimizde (Sonu 6 ıncı sayfada) dliyı Kont Ciano ve fon Ribbentrop Salzburg, 11 le üzeri buraya gelmiş ve istasyonda B. fon Ribbentrop tarafından karşı - — Kont Ciamno, öğ- lanmıştır. İki hariciye nazırı, halkın Jalkışları arasında evelâ otele oradan da Fusch) şatosuna gitmişlerdir. Gö- rüşmelere şatoda başlanmıştır. Millt Müdafaa Vekili İstanbul'a gitti Milli müdafaa vekili general Naci Tınaz dün akşam 17 trenine bağlananı hususi vagonla İstanbul'a hareket et- mişlerdir. İstasyonda Millt Müdafaa ve genel kurmay ileri gelenleri tara - Adliye Vekilimiz B. Fethi Okyar 'fından uğurlanmıştır. İtün ışıkların sö: mâhiyetini şu cümlelerle izah etmiştir : “— Filhakika son günlerde matbu- itta Sümerbank ve Etibankın vaziye - tiyle devlet sanayi ve maden işletme- lerine verilecek şekiller hakkında ha- kikata uymıyan haberler intişar et. mektedir. Binaenaleyh hem fena te - sirleri de davet eden bu haberleri tas- hih, hem de memleketimizde sanayi (Sonu 6 ıncı sayfada) Dün gece Londra zifiri karanlık içinde kaldı Işık söndürme tâlimi müvaflakiyetle yapıldı Londra, 11 aa. — Gece bütün Lon- dra'da ışıkları tamamiyle söndürme tâlimleri yapılmıştır. Tayyarelere karşı müdafaa teşkilâ- tını yapmağa memur nazır Sir Jokn Anderson, gece bütün Londra'da tef- tişlerde bulunduktan Ssonra, şafağa gazetecilere demiştir ki u gece yapılan ekzersizler, bü rülmesi gibi çok güç bir meselenin halli bahsinde ga yet faydalı bir tecrübe teşkil etmiş. Bu geceki müşahedeler, büyük kıymeti haiz bulunmaktadır... Nazır, hava şartları bakkında da, bundan daha kötü olamazdı demiştir. İki tayyare düştü Londra, 11 aa. — Bütün ışıkların söndürülmesi ekzersizleri esnasında iki tayyare Susse'de Tatsfield'de yere düşmüş ve bu iki tayyarenin pile'ları bulunan iki subay ölmüştür. Tam bir muvaffakiyet Londra, 11 aa. — Dün günd yapılan hava manevraları ve ge yin de şehrin katrartılması ta"” “eri hakkında gazetelerin müşahec teri hilâfına olarak hava nezareti neşret- tiği bir tebliğde mezkür manevrala » tın tam bir muvaffakiyetle neticelen diğini bildirmektedir. Evening Standard gazetesinin ha- va muhabiri geceleyin bombardıman tayyareleriyle uçtuğunu, şehirde bir- çok görüldüğünü ve beraberle- rinde uçtuğu pilotların sözlerine at- fen bu ziyaların tecrübeli bir pilota şehri tesbit etmeğe kâfi gelebileceği. ni ısrarla yazmaktadır.