13 Ağustos 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

13 Ağustos 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

PAZAR | . , Ulus Bazmevi Çankırı Caddesi, Ankara Piyango çekildi 13 Telgraf: Ulus - Ankara K 4 | — 50 Bin liralık büyük ikrâmiye AĞUSTOS TELEFON | — 31038 numanalı bilete ” isabet et- 1939 Mücesese MA miştir. Kazanan numaraları üçün- Başmuhar: 1371 N D KDA Yazı İşleri Müdürü — 1061 — | | cü sayfamızda bulacaksınız. zt İşleri 06 | SkuRUş | Yiş,ine b | ee ü ; aa KN Milli Şefimiz İsmet İnönü Haydarpaşa garından çıkıyorlar Milli Şef'imiz dün Florya ve civarında tetkikler yaptı | | Halk her yerde İ tâzim tezahürleriyle ka İnönü'yü büyük| rşıladı Istanbul, 12 (Telefonla) — Cümhurreisimiz İsmet İnönü bu- gün öğleye leden sonrı kadar Dolmabahçe sarayında meşgul olmuşlar ve öğ- at 13 te refikalariyle birlikte şehirde bir otomobil gezintisi yaptıktan sonra Florya'yı şereflendirmişlerdir. Milli Şef Florya'da doğruca deniz köşküne gitmişler ve üç mışlardır. Sanavi bizim büyük eserimizdir F. R. ATAY Osmanlı saltanatının sukut ve inkıraz tarihi, aynı zamanda ma- Ni ve iktısadi iflâs tarihi demek- tir. Bugünkü garp âlemi, bizim lâkayt kaldığımız fikir hareket- leri kadar, gene bizim iştirâk et- mediğimiz 19 uncu sanayi asrı- nın eseri olduğunu söyler, duru- ruz. Bu asırda iktısatça tekâmül edemiyen ve sanayilerini inkişaf ettiremiyen milletler, zahiri istil lâllerini muhafaza etseler dal mahküm ve tâbi, fakir ve harap olmaktan kurtulamadılar. Buğ- day yetiştiren ve ekmek yiyen osmanlı devleti için amerikan unu ile hamurunu yuğurmak ne kadar hazinse, pamuk ve pancar yetiştirip gömlek giyen ve şeker yiyen aynı millet için Tokyo ve Prag fabrikalarına haraçgüzar olmak o kadar ayıptı, fakat mu- kadderdi. Biz Lozan'da siyasi is- tiklâlimiz kadar, iktısadi istiklâ. limizi tam ve pürüzsüz almak çin mücadele ettik. Çünkü milli kurtuluşun bir iktısadi kalkınmı- ya bağlı olduğunu biliyorduk. Bunlar malüm şeylerdir. Kema- Hizm'in “amentü” südür. Milli bankalar, iktısadi mües- seseler ve hiç olmazsa ham mad- desinin istihsali ve mâmul mad.- desinin istihlâki memleketimiz - de mümkün olan sanayi ile işe başlamak lâzımdı. Nefsimize ve kabiliyetlerimize itimat, devamlı bir ceht, ve bu itimadı haksız çı- karmıyan, bu cehdi israf ettirmi- yen bir ihtiyat ve basiretle hare- kete koyulduk. İktısadi faaliyet- lerin hiç, ama hiç bir şubesi için yalnız tecrübeden değil, beynel- milel her türlü yardımdan, iş ve insan malezmesinden mahrum- duk. Bu, yüzde yüz bir başlan. gıçtı, Esaslı sanayi plânlarını ele almak için on sene hazırlandık çünkü muvaffak olmalı idik. K tiyetle iddia olunabilir ki bi milli sanayi hareketimiz dahi, inkılâbın herhangi bir hareketi kadar muvaffak olmuştur. Nite- (Sonu 8 inci sayfada saat kadar kal. #rmanönden ü dielndelekiladününün İkarak yanlarında yaverleri ve emni - yet müdürü ölduğu halde deniz köş kü müştemilâtından itibaren bütün TEkvarim Şefimiz plâjları tetkik ederken plâj müdüründen fiyatlar ve diğer husus- lar hakkında izahat almışlar ve hal- kın rağbet gösterip göstermediğini |sormuşlardır. Buradan küçük Çekmece istasyo - nuna çıkan Cümhürreisimiz bu sırada oradan hareket etmekte olan banliyö İtreninin kalabalık yolcuları tarafın - dan sürekli şekilde alkışlanmış ve şapkalarını çıkarmak suretiyle muka- belede bulunmuşlardır. Cümhurreisi- miz istasyonun Üst tarafındaki ağaç- lık sırtları işaret ederek ne olduğunu sormuşlar ve “bir bağdır,, cevabını 'nca “orasını görelim.,, demişler ve sırata çıkmıya başlamışlardır. Yolun yarısına gelindiği zaman Küçükçek - mece istasyonuna manevraya giden askerlerimiz ve ağırlıklarını getiren bir katar girmiştir. Uzaktan başbuğ - larını gören Mehmetçikler içten ge- len tezahürler göstermişlerdir. Bu- nun Üzerine Millt Şef bir yamacın kenarına gelerek askerlerimize selâm- la mukabele etmişlerdir. Bundan sonra yoluna devam eden Mitlt Şefimiz bir bağ evine tesadüif etmişler ve evi görmek arzusunu 17- har buyurmuşlardır. Ev sahibinin kü- çük oğlu Milli Şef'i karşılıyarak: *— Yuvamıza hoş geldiniz ,, demiş- tir, Küçüğün elini sıkan Milli Şefi - miz ev sahibine afiyetle, güle güle oturmaları temennisinde bulunmuş - tur. Bundan sonra refakatindeki zevat- la birlikte bağa doğru gitmişler ve burada İstanbul valisi ve belediye re- isi B. Lutfi Kırdar tarafından karşı- lanmışlardır. Millf Şefimiz buradaki köşkün tarasasından Florya'yı seyre- derek validen plâjlar ve halkın deni- ze ne derece yakınlık gösterdiğini bun dan ne şekilde İstifade etti muştur. Vali verdiği cevapta: yandaki kısımlar halkın parasız gir - mesine mahsustur. Harem'de de bu şekilde parasız bir plâj yaptık. Büyük bir sükse yaptı. Millt Şefimiz buradan sonra Flor- ya'da yeni yapılmakta olan gazinoyu gezerek izahat alnlışlar ve halk tara- fından alkışlanmışlardır. Eski Millet Meclisi reisi ve sabık Milli müdafaa vekili general Kâzım Özalp bu Floryaya gelerek Cümhurreisine tâ- zimlerini sunmuştur. Milli Şef Kâzım Özalp'a iltifatta bulunarak beraberle- rine almışlar ve beraberce köşke git- î mişlerdir. | Cümhurreisimiz bu geceyi Florya İköşkünde geçireceklerdir. Milli Şefimiz İnönü Kıral Karol'le beraber Dolmabahçe'de Milli Sefimiz İnönü muhterem mi: Dolmabahçe'yı safirleri Kıral Karol'la beraber 'e girivorlar Milli Şefimiz Nahta Vekili Ali Fuat Cebesoy'dan son tetkik seyahati hakkında izahat alıyorlar — Diğer resimlerimiz 7 inci sayfadadır — | Mareşal Çakmak | Genel Kurmay Başkanımız Mareçal Fevzi Çakmak, büyük Trakya manev- ralarında bulunmak üzere dün akşam saat 19.25 ekspresine bağlanan hususi vagonla İstanbul'a hareket etmiştir, Muhterem Mareşalı istasyonda şeh zimizdeki vekillerden bazıları ile ge- neraller, vekâletler ileri gelenleri, ve emniyet direktörü uğurlamışlardır. Kalabalık bir halk Genel Kurmay Başkanımızı hararetle şikışlamıştır. Moskova'da Askeri- heyetler dün toplandılar Moskova, 12 aa. — Fransız, İngi- *|liz ve Sovyet askeri heyetlerinin ilk toplantısı bugün harbiye komiserli- ğinde saat 11 de yapılmıştır. Toplan- tı saat 18 € kadar devam etmiştir. Bundan böyle heyetlerin her gün iki içtima akdetmeleri tekarrür ey- lemiştir. Sovyetler Birliğine kredi Stokholm, 12 aa. — Dagens Nyhe- ter gazetesinin yazdığına göre, İngil- tere ve Fransa, Sovyetler Birliğine esasen son zamanlarda mühim surette kuvetlenmiş olan donanmasını artır - mak için yardım edecektir. Sovyetler Birliğine modeller ve mühendisler verilecek ve harp leva- zımı satın alması için de kredi açıla- caktır. Türk - Bulgar münasebetleri Bulgar gazetelerinin yazdıkları Münasebetler dostluk içinde inkişaf ediyor Sofya, 12 aa. — Bulgar ajansı bil - diriyor: Yarı resmi “Dnes,, gazetc başmakalesini, bulgar - türk münase- betleri hakkında Ulus gazetesinin makalesine tahsis ederek-büyük mem- nüniyetini bildirmektedir. "“Dne&” diyor ki: v Bulgar - türk münasebetleri” hiç (Sonu 3 üncü saytada) İstanbul, 12 (Telefonla) — Dahili- ye vekili B. Faik Öztrak bugün vali ile birlikte elektrik idaresine giderek pasif korunma kaidesine göre yapıla- cak manevrada elektrik fabrikası ve tramyayların hava tehlikesinden ko- runması işi etrafında tetkiklerde bu- Tunmuştur. Milli Müdafaa Vekili İstanbul'da İstanbul, 12 (Telefonla) — Mit Müdafaa vekili General Naci Tınas bu sabah Ankara'dan İstanbul'a gel- miştir. Vekil Haydarpaşa'da general- ler ve askeri erkân tarafından karşı- lanmıştır. General Naci Tınas manev- ralarda bulunmak üzere salı günü İ bentrop öğle üzeri, Almanya Berchtesgaden, 12 aa. — Von Rib- şimdi Hitler'in bulunduğu Berchtesgaden'e gelmiş - tir. Kont Ciano, Bavyera dağlarında HEDEF : edilmek Berlin, 12 aa. — Havas muhabiri tiyor: Angriff gazetesi, arazi va- ziyeti ile alâkadar sulh muahedeleri- ni tadili meselesini, Salzburg'da gö- rüşülen noktaların birisi olarak gös - termekte ve devamlı bir sulhun ancak Trianon ve Saint - Germain muahe- delerinin tadili ile kabil olabileceğini söylemektedir. Diğer taraftan, Berlin'de, Kont Csaky'nin son zamanlarda B. von Rib bettrop'a yaptığı ziyaret bahsinde Berlinde büyük ketumiyet muhafaza olunmuştur. B. Hitlerin Budapeşteyi ziyaret edeceği de kati surette yalan- lanmaktadır. mihver memleketlerinin Balkanlardı VU Bir de başka Londra, 12 aa. — Financial Times Trakya'ya gidecektir. diyor ki: Hitler Ciano görüşmesinden sonra Efkârı Danzig üzerine çekip Fakat Angriffin bu' mülâhazaları, | hareket arifesinde midir ? Her yerde askeri nakliye vasıtaları görülüyor benzin satışı vesika usulüne tâbi tutuldu ALMAN GAZETELERİ YUKARI SİLEZYA'YI DA İSTİYORLAR bir gezinti yapmak üzere bu sabah o« tomobille Salzburg'dan hareket et - miştir. İtalya Hariciye Nazırı sonra Berch (Sonu 7. inci sayfada) başka — bir yere — hücum ! Salzburg görüşmelerinden sonra Macaristan tazyik isteniyor Mihver dostu Macaristan şimdilik Danzig'ten çok daha az mukavim telâkki edilmektedir teşebbüslerde bulunmalarının müste « bad olmadiğını gösterir dir. Hi - maye altındaki Slovakya ile mihver devletlerinin dostu olan Macaristan arasındaki Mmünasebetler dalma çok gergin bulunmuştur. Bu güçlükler, her dakikâ bir müdahaleyi mucip ola- bilir. Almanya'nın Macaristan üzerindeki tesirleri Paris, 12 a.a. — Ciano - Ribbentrop mülâkatından bahseden Jur diyor ki; Son haftalar zarfında Almanyanın | Macaristan üzerindeki — tesirlerinin rttığı müşahede edilmekten hâli kal- (Sonu 7 inci sayfada) rivayet var: Musolini İngiltere - Fransa ve Almanya arasında tavassut yapacak konferans toplıyacak Danzig mühim zorluklar göster- gazetesi, Ciano - Von Ribbentrop mü- | mekte devam ediyor. Fakat gümrük- lâkatının neticeleri hakkında tefsir- |ler meslesi pek âlâ halledilebilir. Mu- lerde bulunmaktan içtinap ediyor ve | solini'nin Hitler'i alelacele bir hate- (Sonu ? ınci saytada)