13 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No. 7475 — Fiati her yerde 5 kuruş PAZAR 13 Ağustos 1930 Almanyanın maksadı, Romanyaya el atmak için Macarları elde etmektir Almanya, koridordan maada yukarı Silezyayı, Olza mıntakasını da istiyor B. Hitler Italya Hariciye Nazırı Kont Ciano ile görüştü Salzburg mülâkatında, sulh muahedelerinin tadili ve Macaristanın arazi taleplerinin tatmini görüşülmüş Slovaklar, Macar tehlikesine karşı Alm Kral Karol - İsmet İnönü mülâkatı © Her hâdiseye, başka zamanlara nis- betle fazla ehemmiyet verdiren bu- günkü vaziyet içinde, Romanya Kralı Majeste Karol ile Türkiye Reisicüm. huru arasında vuku bulan mülâkat büyük alâka uyandırmıştır. İki müt- tefik memleketin Devlet Şeflerinin her hangi bir fırsattan istifade ederek konuşmaları kadar tabii bit şey yok- tur; fakat bütün kulaklar kiriştedir, Böyle bir devirde, dost olan veya ol- mayan memleketler matbuatının bu gibi hâdiseleri kendilerine göre tefsir ederek mânâ çıkarmalarını! beklemek Mizimder, Mülâkat hakkında resmi bir tebliğ heşredilmediğine göre; Majeste Karo- lun Relsicümhur İsmet İnönünü bu nazikâne Ziyareti iki memleket ara- sında zaten mevcud dostluk bağları" Tan yeni bir tezahürü addedilmek icab eder, Hiç şüphe yok ki bu ziyaret e$- Rasında iki Devlet Şefi, gerek umumi Vaziyet, gerek iki memleketi doğrudan doğruya alâkadar eden meseleler et- rafında fikir teatisine fırsat bulmuş» lardır. Türkiye ile Romanya, Balkan anlaş- ması çerçevesi içinde, aynı sülh ve em- Diyet siyasetini gaye bilen iki dost ve müttefik devlettir. Bu menfaat birli- ğinin hakiki olmasıdır ki, son hâdise. lerde Türkiye - Romanya ittifakını da- Ma kuvvetli ve fil bir şekle koymuş, aradaki bağların şümulünü genişlet- miştir, Türkiye ile Romanya, Balkan dev- | letlerinin Balkanlardaki hudutlarını emniyet altına alan Balkan andlaş. Masile biribirine bağlı bulunuyorlar, memleketin müşterek hudutları ol mamakla beraber, Balkan paktı teah- hüdlerinin harekete geçmesi için aynı hududda olmak zarureti yoklur. Fa. kat, Türkiye ile Romariyanın aynı za. Manda Karadeniz devleti de olmaları iki memleket münasebetlerine ayrıca İF ehemmiyet verdiriyor, ve yalnız lar birliği bakımından © değil, Avrupa sulhü noktasından bu dost luğun değerini arttırıyor. Vaziyet bu şekilde göz önüne alınınca, Türkiye. MİN İngiltere ve Fransa ile aktettiği ittifakların, yalnız kendimiz için de. Bil, diğer Balkan devletleri için de bü- Yük ehemmiyeti meydana çıkar. Ro- Manya ile Fransa arasinda bir 1926 Senesi imzalanmış garanti muahedesi gr. İngiltere ile Fransa, son hâ- hi sonra, Romanyanın istiklâl lardır. amliyetiği teminat altına almış- e Fakat hu iki devletin de Ro- hya ile ittisal yolları Türkiyeden er. rdan ecnebi harb gemi- bağlı Beçişini şartlara ve kayıdlara Gez Montreux muahedesinin on ncu maddesi, tecavüze uğra- m çu devletin yârdımına giden ce- e bn in Boğazlardan geçebil. U yardım teâhhüdüne an. cak Türkiyenin de girişmiş olmasını (Devamı 4 üncü sahifede) lerinin anyadan imdat istiyorlar İtalya ve Alman Hariciye Nazırlarının görüştükleri Salzburg şehrinin görünüşü Londra 12 — İtalya Hariciys Na- | zırı kont Ciano, bugün Berchtesga- den şatosunda B. Hitlerle konuşmuş- tur. Daha evrel Alman Hariciya Na- zan, von Ribbentrop şatoya gelerek B. Hitlere Selzburg konuşmaları hakkında izahat vermiş, kont Ciano da Mussolini ile telefonla görüştük- Milli Şef Floryada Yakında Trakyaya hareket etmeleri muhtemel Reisicümhur İsmet İnönü, dün saat 13 de, otomobille Floryayı şereflendirmişlerdir. Reisicümhur bir müddet Floryadaki Denir köşkünde istirahat edecek, bura- dan da Trakya manevralarını ş6- reflendirecektir. EDilkkikksntliez: Etiketleri niçin kaldırdılar Hilekâr zihniyet her fırsattan isti. jade ediyor. «Pazarlık kanunu değiştirilecek!» | diye gazetelerde havadisler o inlişar İ eder etmez, piyasadan etiket usulü de kalkıverdi, Halbuki kanunun ah- İ kâmu hâlâ caridir. Her dilkkâncı ma- Kina fiat yazmağa mecburdur. Belediye ve zabıla kuvvetleri" bu mecburiyeti behemehal tatbik; ettir. melidirler. Zira etiket satışa mani olamıyorsa bile. seksen | kuruşluk mala dört yüz seksen den- mesini önlemektedir. Ancak yüzde | on, yüzde yirmi, bir fazlalığa imkân | bırakıyor. Bütün malların, etiketli olmasın- ten sonra B. Hitlerin köşküne gel- miştir, © B. Hitler, kont Clanoyu ve sonra Ribbentropu öğle yemeğine davet et- miştir. Yemekten sonra müzaksrele. re devam edilmiştir. (Devamı 4 üncü sahifede) Trakya büyük - manevraları Milli Şef, askeri erkân ve di. | ğer zevat için yerler hazırlandı Edirne 12 (Akşam) — Manevralar dolayıslle Edirnemizi şereflendirme- leri beklenen Mili Sef burada iken Belediye dairesinde misafir edilecek- tir, Şimdiden hazırlıklar yapılmakta” dır. Mareşal Fevzi Çakmağa erkek muallim mektebinde, orgeneral Fah- reddin Altaya kız muallim meâktebin- İ de yer hazırlanmıştır. Vekilletle ko- | mutanlar için de mekteplerde yerler. ayrılmıştar. Büyük resmi geçidin yapılacağı sa- hada 25 bin kişi alabilecek bir tribün İnşası kararlaştırılmış ve müteahhide ihale edilmiştir. Bir askeri ve iktisadi tedkikin vardığı netice: Almanya ve Italya harbi kaybedecektir Yazan: Winston Woodisde Çeviren: H. Kip Bu seri halindeki makaleleri bu- günden itibaren beşinci sahifede neşre başladık. Takib edenler, iki tarafın kudret ve kabiliyeti hak- kında esüslı bir fikir edinmiş olâ- caklardır. Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20401 Bulgarca Dnes gazetesi diyor ki: Ebedi Şef Atatürkün: “Yurdda sulh, cihanda sulh,, prensipi Bulgar siyasetinin de düsturudur Slovo gazetesi de: “Şurasını tebarüz ettirelim ki Türk komşularımızdan dostluklarından başka birşey istemiyoruz,, diyor Solya 12 (A.A.) — Bulgar ajansı bildiriyor: Yarı resmi <Dnese gâzetesi başma- kalesini, Bulgar - Türk münasebet- leri hakkında Ulus gazetesinin ma- kalesine tahsis ederek büyük mem- nuniyetini bildirmektedir. «Dnes> diyor ki: «Bulgar « Türk münasebetleri hiç bir zaman gerginleşmemiş, yarı reğ- mi Türk gâzetesinin bu makâlesi, Avrupadaki endişe verici vaziyetten müteessir olmaması imkânsız bulu- nan Balkanlar umumi havasının râ- hatlanması bahsinde büyük bir ehem- miyet ârzetmektedir» Gazete, bundan sonra, B, Köseiva- nofun son zamanlarda Ankaraya yap- tığı ziyareti hatırlatmakta ve bu zi- yaretin Türk - Bulgar dostluğunun samimi bir tezahürünü teşkil eyledi- ğini tebariiz ettirdikten sonra söz lerine şöyle devam eylemektedir. (Devamı 4 üncü sahifede) Yerli mallar sergisinden sonra Mal teşhir edenlerle sergi komitesi arasında ihtilâf çıktı Firmalar, mütebaki iştirak bedelini sergi komitesine ödemek istemiyorlar 11 inci Yerli mallar sergisine işti- rak eden firmalar ile sergi komitesi arasında ihtilâf çıkmıştır. Sergiye İş- tirak eden firmalar, taamül muci- Başvekili ve Hariciye Nazırı B. Köseivanof bince, iştirak parası vermektedirler. Bu sene sergiye iştirak eden firmala. | rın, geçen senelere nazaran pek az (Devamı dördüncü sahifede) (Almanyada göbekliler vatan haini sayılacak) Berlin sınhaf müzesinde: — Gazetelerden — — Baba, kim bu vatanperver?