13 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

0 Son dakika » Macaristan yapılan tazyika | Biily wa mukavemet ediyor i Almanyada askeri faaliyet arttı Paris 13 — Almanyadan gelen ha- berlere göre bütün Almanyada bü- yük askeri faaliyet vardır. Yollar | askeri otomobillerle doludur. Çekos- Jovak buhranında bile bu kadar fas- Siyet görülmemişti. Alman siyasi mahafili İtalyanın Alman taleplerine müzaheret edece ği mütalâasındadır. Çünkü Alman- ya, Tiroldeki Almanları çekmeğe ra- si olmakla İtalyaya karşı müsaadede bulunmuştur. Şimdi İtalyanın buna mukabele etmesi lâzımdır. Angrift gazetesinde çıkan bir ya- sıdan anlaşıldığına göre Almanya ve İtalya Balkanlardaki hududlarda de fişiklik yapmak istiyorlar. Bunun için Macaristana teklifler yapılmış ve Macaristanın mihvere tamamen bağlanması istenmiştir. Budapeştede bu husustaki tazyike mukavemet ediliyor. Başvekil Kont Teleki, nazilere karşı şiddetli vaziyet almış, Macaristandaki nazi gazetele- rini kapatmıştır, Macar milliyetper- “ King Hall verleri (OAlmanyaya bağlanmanın aleyhindedir. Bunlar harp olursa Po- lonyaya yardım taraftarığırlar. Neler görüşüldü? Paris 13 — Siyasi mahafilde söy- lendiğine göre, Berhtesgadende bil- hassa Macar hududu meselesi görü- şülmüştür. Macar hududunun yeni. den tayini mevzuubabstir. İtalya, Macaristanın hfmisi rolünü oynadı. ğından B. Hitler, bir karar vermez den evvel müttefikinin muvafakatini almak istemiştir. Şurası dikkate şayandır ki dün Berhtesgadende toplananlar, geçen sene Çekoslovakya (parçalanırken Macar hududunu görüşmek Üzere Viyanada toplanan kimselerdir. Ciano - Ribbentrop mülâkatından evvel Macar Hariciye Nazırı B, Cakı, Alman Hariciye Nazırile görüşmüş- tür. Berlin 13 — Kont Clano - Ribben- trop ile Almanyanın Roma sefiri dün dördüncü ebtağağu gönderdi - Daily Mail” in birinci sahifesini © Kiralıyarak Göbelse cevap verdi Londra 13 — Şimdiye kadar Al © manyaya üç defa binlerce mektup gönderen King Hall dördüncü me- tubunu da göndermiştir. King Hall, Daiiy Mail güzetesinin birinci sahife- #ini kiralıyarak burada Alman Pro- © paganda Nazır Göbelsin kendisine © gönderdiği cevabı neşrettikten sonra Semplon ekperesi hattan çıktı Vagonlar parçalandı, altı ölü, bir çok yaralı var Londra 12 (Radyo) — Semplon ekspresi İtalya hududunda Demedes - civarında hattan çıkmış, bazı vagon- — Jar parçalanmıştır. Altı ölü ve bir çok © yaralı vardır. © Denver 12 (A.A) — İki yolcu tre- ni çarpışmıştır. Şimdiye kadar bir i ödü ve kırk ork yaralı t tesbit t edilmiştir. Mısır Kabinesi istifa etti Kral istifayı kabul etmedi © İskenderiye 12 (A.A.) — Mısır Ka- binesi istifa etmiştir. Kral istifayı kabul etmemiştir. © İskenderiye 12 (A.A.) — Mısır Baş vekili Revter ajansı muhabirine de- miştir ki: © “uKrala istifarm verdim. İstilam ka- “ bul edilmedi fakat kabul olunacaktır. Bir kaç gün istirahat etmek üzere Kahireden ayrılıyorum.» Bulgaristanda iki Türkidama i mahküm edildi © Sofya 12 (AA) — Filibe mâhke- mesi, komşu bir memlekete askeri ma- tümat veren iki Türkü idam ve üç Buk da hapis cezalarına mahküm et« pe A me mukabele etmektedir. King Hall di- yar ki: «Gestaponun, sansürün bütün ted- birlerine rağmen dördüncü mektu- bum şu sırada Almanyada ellerde do- Jaşıyor. Acaba B. Göbels, benim yap- tığım gibi bu mektubu neşredebilir mi?» Romanya Kralı Bükreşe vardı Kral derhal, Kabineyi içtimaa davet etti Bükreş 12 (A.A.) — Kral Karol ve Veliaht, Akdenizde yaptıkları gezin- tlden bugün Köstence tarikile Bük- reşe dönmüşlerdir. Bükreş 12 (AA) — Köstenceye varan Kral Karol ve veliaht derhal Bükreşe gelmiş ve Kabineyi içtimaa davet eylemiğfiz... | Papalık yeni ik veni teşebbüste bulunacak mı ? Oservatör Romano: «Vazi- yet çok gergin» diyor Paris 13 — Romadan bildirildiğine göre Pupalık Hariciye Nazır: dün Ar man sefirini kabul ederek bir saat kadar görüşmüştür, Papalığın gaze- tesi olan Oservatör Romano gazete- si, siyasi vaziyetin çok gerginleştiğini yazıyor. Papanın yeni bir teşebbüs- te bulunup bulunmuyacağı henüz belli değildir. Moskova müzakereleri Moskova 12 (A.A) — Fransız, İn giliz ve Sovyet askeri heyetlerinin ilk toplantısı bugün Harbiye komiseri!. | ğinde saat 11 de yapılmıştır. Toplantı | saat 18 e kadar devam etmiştir. Bundan böyle heyetlerin her gün iki içtima akdetmeleri (âkarrur eyle miştir. 4 akşam Berhtergadenden Salzburga döndüler. Bugün mülâkata devam edeceklerdir. Alman gazetelerinin Polon- yaya hücumları Berlin 13 — Muhtelif alâmetler Salzburg mülâkatının, harekete geç- mezden evvel fikir teatisi mahiyetin- de olduğunu gösteriyor. Alman ga- seteleri müttefikan ve görülmemiş bir şiddetle Polonyaya hücum etmek- tedirler. Angrifi gazetesi büyük harilerle bir tablo neşrederek Polonyallar ta- rafından Almanlara karşı 430 tanr- rüz yapıldığını söylüyor. Frankfurter Çaytung diyor ki: «Polonya hükümeti Beneşin yolunu tuttu. Malümdur ki Benesin politika. sı Çekoslovakyayı felâkete sürükle. miştir. Ost Doyçe Morgen, Polonya bu yolda devam ederse Çekoslovakyanın akibetine uğrayacağını söylemiştir. Mareşal Fevzi Çakmak geldi Bugün Reisicümhuru ziyaret, akşam manevra sahasına hareket edecek | Genel Kurmay Başkanı mareşal Fevzi Çakmak bu sabah saat dokuz- da gelen ekspresle şehrimize gelmiştir. Mareşal Fevzi Çakmak bugün Öğ- Jeden sonra Florya deniz köşküne gi- derek Reisicümhura mülâki olacak, #ğlebi ihtimal bu akşamki posta ile Trakya manevra sahasına hareket edecektir. Yunan Pb müsteşarı Dün İstanbula geldi, Harici- ye Vekilimizle görüştü Yunan Hariciye müsteşarı B. Mav- ridi dün Romanya vapurile Pireden İ şehrimize gelmiştir. Hariciye Vekili. İ miz öğleden sonra Yunan Hariciye müsteşarını Perapalas otelinde kabul etmiştir. Hariciye Vekilimiz mütea- kiben İngiliz sefirile görüşmüştür. Iki kardeşi yaraladı Carih kaçtı, yaralılar hasta- neye kaldırıldılar Süleymaniyede Dökmecilerd: otu- ran Ziya ve Zülfi isimlerinde iki kar- des, dün gece saat on ikiye kadar o Civarda bir kahvede oturmuşlar ve müteakiben kalkarak evlerine git. mek üzere yola koyulmuşlardır. Bu sırada, Fatihte Haydarda otu. ran Mehmed isminde biri önlerine çıkmış ve aralarındaki eski bir hesap meselesini tazeleyerek bıçağını çek- e ve iki kardeşin üzerine atılmış. iii ile Zülfi Mehmedin elinden kurtulmak istemişlerse de bu sırada Mehmed, bıçakla ikisini de hafif su- | rette yaralamıştır. Mehmed vakayı müteakip kaçmış, yaralılar polis tarafından Cerrahpa- şa hastanesine yatırılmıştır. , Yağmur ve zelzele İzmir 12 (Telefonla) — Bugün Ma- nisa, Alaşehir, Salihli ve Kemalpaşaya | yağmur yağdı. Zarar yoktur. Muğla 12 (A.A.) — Bugün sabahle. yin 8 de burada bir yer sarsıntısı ol. muştur, Hasar a . Polislerin tekaüdü Ankara 13 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti askeri ve mülki tekaüt ka- nunlarının 13, 18, 31, 46 ımcı mad- deleri hükümlerinin emniyet âmir ve memurlarına teşmili hakkında bir kanun projesi hazırlamıştır. Yeni projeye göre hükmen ve sicil- len tekaüde sevk edilecek emniyet Amir ve memurlarından hizmet müd- detleri 15 seneden az olanlara #on aldıkları maaşın beher senesi için bi- rer aylık hesabile emsalı hasılası de- fnten verilecektir. , Hükmen ve sicillen tekaüde sevk leti bir kanun projesi hazırladı vaziyetinde bulunmayan (o emniyeğ mensuplarından 15 sene bir derece ve sınıfta kalıp hizmet etmiş olanlar mafevk derece maaşille (tekaüt edileceklerdir. Bu suretle tekaüde sevkedilmezden evvel vefat edenle. rin eytamına yine bir derece mafevk maaşı verilecektir. Vazife esnasında malül ve sakağ olan veya bu yüzden hastanede ölen emniyet mensuplarına ve ailelerine birer derece mafeyk maaşı verile» | cektir. İzmirdeki Yahudiler kara” ya çıkmaktan vazgeçtiler Parita vapuru yarın behemehal hareket edecek. tir. Vapurun nereye gideceği belli değil İzmir 12 (Teletonla) — Çekyalı “Yahudileri hâmil bulunan Parita va- purunun bugün hareket etmesi bek- Jeniyordu. Vapur gene hareket etme- miştir. Fâkat bu hareket etmemede artık, Yahtdilerin karaya çıkmak gi- bi israrları aranamaz, Çünkü kendi- lerine karaya çıkamıyacakları anls- tılmış ve vapurun hareket etmesi de kaptana kati olarak tebliğ edilmiş- tir. Yahudiler de bu vaziyet karşısın- da yaygaradan vazgeçmişlerdir. Va- pur pazartesi günü behemehal limâ- nımızdan ayrılacaktır. Yahudilerin yardım cemiyetinden bir mümessil dün tayyare İle Varşo- vadan gelmişti. Bugün de İskende- riyeden gene tayyare ile iki mümes- sil gelmiştir. Bu mümessiller alâka- dar makamlarla temas etmişler ve vapurun pazartesi günü bhareket edeceğini bildirmişlerdir. Bugün gelen mümessillerden biri gazetecilere beyanatta bulunmuştur: — Parita vapurunun İzmir lima- nına fltica ettiğini Londradan tel- grafla haber aldım ve derhal geldim. İzmirde yapılan yardıma teşekkür ederim, Vapurda bazı noksanlar var- dı. Bu noksanların temini için vapur Rodosa gitmişse de İtalyanlar yalnız su vererek vapuru uzaklaştırmışlar- dır. Yahudilerin Rodosa çıkmaları esasen mevzuubahs değildi. Parila, noksanlarmı tamamlamak için İzmir Umanına gelmiştir. Burada da karü- ya çıkmaları mevzuubahs değilüir. | Vapurda 600 değil, 800 den fazla mül. teci vardır, Bunlar Çekyadan ve Al- manyadan kaçmak mecburiyetirriş kalan Yahudilerdir, Vapur geçen ayın 13 ünde Kösten- ceden hareket etmiştir. Bir aydanib&. ri denizde bulunmaktadır. 3 aydır denizde dolaşan kafileler de yardır.» sonra nereye gideceği belli değildir. Mümessiller bu hususta adem! ma. lhmat beyan etmektedirler. İ Mümessillerin getirdiği para azdır, Vapurdaki muhtaç Yahudir *e, gene vapurda hali vakti yerinde olanlar- dan toplanan ianelerle yardım yapıl mıştır, Bulgar casuslarının muhakemeleri bitti İzmir fuarını Ticaret Vekili açacak Bunlardan biri beş sene ed Başvekil Trakya manevrala- mahküm oldu, beraet etti İzmir 12 (Telefonla) — 18/9/937 tarihinde, casusluk maksadile Bulgar hududundan topraklarımıza giren ve askerlerimiz tarafından yakalanan 'Kostantin ile arkadaşı Kolinin şehri» miz ağır ceza mahkemesinde devam eden gizli muhakemeleri bugün bit- miş ve karar aleni celsede tefhim olunmuştur, Casusluk suçu sabit görülen Kos- tantin 5 sene hapse mahküm edil- miştir. Kolinin casuslukla alâkası görülmemiş ve beraetine karar veril. miştir. Beş sene hapse mahküm edilen Kostantine Bulgar komitecileri tara fından casusluk vazifesi verilmiştir. Kostantin Edirne vilâyetinin Melek baba mıntakasından hududu geçmiş ve Hamzabey köyüne girdiği sırada yakalanmıştır, Koli, Bulgar ordusunda askerlik yaparken gördüğü tazyik üzerine memleketimize İltica etmiş, fakat casus zannile tevkif edilmişti. Bulgaristana daha 5 milyon kiloluk kömür kontenjanı verildi Ankara 13 (Telefonla) — İcra Ve- killeri heyeti evvelce Bulgaristana | verilen 15 milyon kiloulk odun kö. | mürü kontenjanmna Üâveten 5 mil yon kiloluk knotenjan daha verik mişitir. rından sonra fuarı ziyaret edecek Ankara 12 (Telefonla) — İzmit Belediye reisi Dr. Behç-t Uz bugün Bâşvekil Dr. B. Refik Saydam taru- fından kabul edildi. İzmir Belediye reisi Başvekile fuar hazırlıkları etra- fında izahat verdi. Başvekil B. Refik Saydam, Trak- yada yapılacak manevrada buluna- cağından Fuar açılma merasimini yapamıyacağımı, Fuarı Ticaret Vekili B. Cezmi Erçin'in açacağını söyledi. İzmir Belediye reisi yarın (bugün)| İstanbula hareket edecek ve Trakya manevralarından sonra Fuar: ziya ret etmelerini, Reisicümhurdan rica Eyüp imar edilecek ; Ankara 12 (Akşam) — Hükümet, Eyübün tarihi ve bedii kıymetlerini korumak üzere burasını geniş mik- yasta imar elmeği kararlaştırmıştır. Bildiği gibi, buradaki mezarlıklar Belediyeye, tarihi türbeler Maarife ve camiler de Evkafa ald bulunmak- tadır, Müşterek bir imfâr programı olim Jamak üzere bu üç daire mümessille- rinden mürekkep bir komisyon teşkili, Başvekiletçe bu dairelere bildirilmiğe, tir, Komisyon bu günlerde beee ederek daaliyote geçecektir.