13 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

13 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

PAZAR | 13 AĞUSTOS ia 9 TELEFON: BEŞİNCİ Kont Ciano Almanyanın Kuvveti Bir Efsanedir! Yazan: M., Zekeriya SERTEL Iman propagandası kara- yı beyaz, yalanı hakikat gibi göstermekte mahirdir. Za- ten Alman propagandası yala- na dayanır, Alman propaganda teşkilâtının aya yaydığı ve bütün dünyayı i- nandırdığı bu muazzam yalanlardan biri de Almanyanın kuvveti hakkın- daki efsanedir. Her gün muhtelif kanallardan ortaya atılan, kulakları. miza kadar gelen propaganda şudur: Almanya kuvvetlidir. Alman ba. va kuvvetleri dünyanın en üstün harp kuvvetidir. Almanya bir cehen. nem gibi, ateşten bir şelâle gibi, bir Yıldırım gibi düşmanları üzerine ine- cek ve karşısına gelen bütün müka- vemetleri eritip geçecektir. Bu devamlı, bu muttarit, bu ma- hirane propaganda Almanyanın harp kuvveti etrafımda bir efsane yarat. mıştır. Ve maalesef bu efsaneye her-| kes ve bilhassa demokrat devletler inanmıştır. Diktatörlüklerde hakikati -meyda- na çıkarmak güçtür. Çünkü hakikati bütün çıplaklığile görmek mümkün değildir. Diktatörlük kendisince bi. linmesi lâzım geleni ve lüzumu ka. darını neşreder. Asıl hakikat gizli kalır. Onun için Alman kuvveti et. rafında yaratılân bu efsaneyi tekzip edecek vâkıaları bulup çıkarmak güç- tür. Bu güçlük bu efsanenin yaşa- masını kolaylaştırmıştır. akat yalancının mumu yatsı- E ya kadar yanar, ve güneş balçıkla sivanmaz. Ergeç hakikat meydana çıkar ve yalana dayanan efsaneler iskambilden kuleler gibi çabuk yıkılır. (Sonu; Sa:-10, Sü: 1) İ NEDİR ? Güzelliktir, Aşktır, Istıraptır, Hakikattir TELGRAF: TAN. İSTANBUL 5 KURUŞ İ bir mevki işgal ettiğini gösteriyor. 24310. 24318. 24319 YIL — No. 1449 GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ “MACAR - ALMAN MÜNASEBATI GERGİNLESTİ Almanya Askeri Jttifak vd Macar Başvekilinin | Hitler - -Ribbentrop |. Çekilmesi İçin de i Ve Ciano Mülâkatı Teşebbüs Yapıldı Çok Herhangi Bir Müdahale İhtimalinden Ciddi Endişe Hissediliyor Londra, 12 (Hususi) — Tatilini Almanyada | yapmakta olan Macar Hariciye Nazırı Kont Csaky'nin geçen Çarşamba günü Alman Hari- ciye Nazırı Von Ribbentrop ile mülâkatı hak- kında sıkı bir ketumiyet muhafaza edilmesi or- taya çok mühim şayialar çıkmasına sebep ol- | muştur. Bunların birincisi dün Rib. bentrop'un Macar Başvekili Kont Teleki'nin istifası için tazyiklerde bulunduğudur. Kont “Teleki, Maca- ristandaki Nazistler aleyhinde cep- he alan ve Nazistlerle mücadele e. den bir siyaset takip etmekte, bu da Almanyada fena akisler bırakmak. tadır. Tazyikler Yapılıyor kendi Alm narldfl Macaristâni, "samiver de &skeri ittifak yapmıya mecbur et- mek olduğu için bu yolda da Ma- caristan üzerinde tazyik yapıldığı söyleniyor. Askeri ittifak, Macar | Saltanşt Naibi Amiral Hortiye de yapılmış, ve Almanyanın Orta Av. rupa ve Cenubu Şarki Avrupa iş. Sİ lerini kendi isteği dahilinde yolu- © na koyduktan sonra Macaristanın da hoşnut edilmesi vaadedilmiş, fakat Amiral Hortinin bu teklif- ; leri iyi karşılamadığı tar. Askeri istifak teklifinin bu muka. Alman Hariciye Nazırı ile görüş- beleyi görmesi üzerine, Her Hitlerin © gökten sonra dönen Macar Amiral Horti tarafından Berline ya- pılan ziyareti iadeden vazgeçtiği bil, | Hariciye Nazırı K. Ceaky dirilmiş ve bununda Her Hitlerin p<. em ziyareti o esnasında (o Macaristan, R (10,000) e yakın Alman iz Si omanya murunun gönderilmesine İtiraz et. . Tahkimat Yapıyor anlaşılmış. İmes! yüzünden ileri geldiği tavazzuh | tir, Amiral Horti, Berline gittiği za- man ancak iki sivil memur götürdü. ğü için, Macar zabıtasının inzibat tedbirleri almıya kifayet edeceğini bildirmiş ve neticede ziyaretten vaz. geçilmiştir. Macaristanın Kararı Silâh Altındaki Ordu Mevcudu 1,200,06 i Buldu Londra, 12 (Daily Telerraph'ın diplomatik muhabiri yazıyor) — Haber aldığıma göre, halihazır. da silâh altında bulunan Ro- manya — ordusunun o kuvvöti (1.200.000) e varmıştır. Rumen- lerin garp hudutları üzerindeki tahkimat hattı, bu taraftan vu- ku bulacak motörlü kıtalar ve- Fa piyade hücumlarinı durdu. racak bir mükemmeliyete ge- tirilmiştir. İngiltere hükümeti, bütün bu inkişaflardan o haher- dar edilmektedir. Romanyanin İngiltereye &ipariş ettiği silâh- ların teslimine başlan, da ayrıca bildiriliyor. * * Bükreş, 12 (A.A) — Kösten- ceye varan Kral Karol ve veli. aht derhal Bükreşe gelmişler. dir. Kral, kabineyi içtimaa da- vet eylemiştir. Bu diseler üzerine ve Macar hükümetinin” Nazistlere karşı cephe alması' yüzünden vaziyet değişmiş, Alman Propagandası, Macaristanda. ki rejime karşı cephe almış ve son tazyiklere ait şayislar intişar etmiş- tir. Macar hükümeti, bu tazyikleri tekzip ediyor ve bunlardan bahseden yabancı muhabirleri Macaristandan ihraç ile tehdit ediyorsa da Macaris- lahın körükörüne bir Alman oyum cağı olmamak fikrinde olduğu göze çarpıyor. Kont Ciano - Fon Ribbentrop | Yikatının bu hâdiseleri takip etmesi, | iki taraf, arasındaki Macaristan me: İ konuşmalarda inin ehemmiyetli Müdahale İhtimalleri Alman gazeteleri bu vaziyetten bahsetmemiekle beraber Angrıf( pa- zi vaziyeti ile alâkadar sulh tâdili meselesihi, x “Sonu Sa. 10 Suk. 2) Varıldığından Bahsediliyor Londra, 12 (Hususi) — İtalya Hariciye Na- zırı Kont Ciano ile Almanya Hariciye Nazırı | Fon Ribbentrop, bugün Her Hitler tarafından Berchesgaden'de kabul edilmişler ve öğle ye- meğine alıkonulmuşlardır. Hariciye O Nazırını sa; Kont SX atlik Uzun Sürdü Roma Gazeteleri, Tam Mutabakate Yeni Müşteri Bulmak Sanatı Or. Gansan diyor ki: “Her tacir bu kitapta gösterdiğim usulleri tatbik etmek suretile bir iki sene gibi kısa bir zaman Içinde müşterilerin adedini bir mili arttırabilir. Ben bu kitabımda size bu sanati Bğretiyorum.. Fiyatı 60. kuruş. 500 Mi) Almanyanın Balkanlarda hareket serbestisi kazanmak ve burasını nü fuz mıntakası haline getirmek maksadiyle askeri ittifak akdi için tazyik başladığı Macaristanın komişuları ileolan hudut vaziyetini gösterir harita Daha önce Hitler, kabul ederek Ciano ile yaptığı 9 sa- mülâkat Ohakkındn Over. diği raporu dinlemiştir. Konuşma. larin mevzuu ve 'şümulü haklcında | melümat verilmemekle beraber Na zit gazeteler Danzig meselesinin ko- nuşulduğunu ve iki taraf arasında, gerek bu mesele, gerek diğer mese- leler hakkında tam anlaşma hasıl ol. duğunu yazmaktadırlar. Ancak, Her Hitler ile Kont arı daki mülâkat ağla uzamış ve bu yüzden Kont Ci Ano ile Von Ribbentrop bu akşam! Salzburga dönerek burada Şekspirin eserlerinden birinin temsilinde ha-| zir bülunamamışlardır. Mülâkatlar hakkında henüz bir resmi tebliğ neş rolunmamıştır. Danzig İçin Niyetler Clano beklendiğinden Jurnale d'İtalia © gazetesinin mu- harriri Sinyor Gayda, bugünkü yazı- | sında, iki taraf arasında Danzig ile diğer meseleler üzerinde tam fikir mutabakati bulunduğunu yazdıktan sonra Danzig meselesini halletmek için mihvercilerin hiç bir teşebbüste önayak © olmiyacaklarını, zamanın meseleyi mukadder olan tabii neti. veye götüreceğini yazmaktadır. Romada çıkan yarı resmi “Relazi- oni İnterazionali” mecmuası, AL manya ile Polonya arasında çıkacak bir ihtilâfa demokrasiler müdahale ettiği takdirde İtalyanın, Almanya- nin yanında yer alacağını kaydettik- ten sonra Varşovaya bir ihtarda bu- lunarak şimdiki hattı hareketinde ısrar ettiği takdirde “İntihar siyase- tinin Polonyanın £ parçalanmasına müncer olacağını” yazmaktadır. Polonyaya İhtar Bu mecmua, Danzigin bir Alman şehri olduğunu, Polonya için hiçbir hayati ehemmiyeti olmadığını, eğer Polonya müstakil bir devlet olarak inkişaf etmek istiyorsa Almanya ile İyi geçinmesi lâzım geldiğini söyle. dikten sonra şunları ilâve ediyor: “Polonya, Danzig meselesinin hal. M için bulunan bütün şekilleri red- dedecek olursa Almanya bir gün bu meseleyi en ağır ve en acı şekilde) halledecektir. Avrupada yalnız dört büyük dev-| let mevcut olduğunu ve kendisinin Avrupa muvazenesi için elzem olma- dığını Polonyanın bilmesi lâzımdır. Beck, eğer Benes'in siyasetini takip €decek olursa bir gün Timss kıyıla. rında Benes, Negüs ve Zogo arasın- da yapılan konuşmalara iştirak et- mek mecburiyetinde kalır. Polonyanın Danzigi hedef've Bal. tik-denizini muhtemel bir hedef it- tihaz etmesi. saçma bir hareket olur. Çünkü “Baltık denizi tamamile AL man donanmasının kontrolü altında. dır.” (Sonu Sa, a 7 3) Milli Şefimiz Bugün Mareşalle Görüşecekler Manevralara İştirak Edecek Kumandanlarımız Dün Gittiler Mili Müdafaa Vekili General Na- ci Tınaz, Trakya manevralarında bu- unmak le Ankaradan şehrimize — gelmiştir, Cümhurreisimiz İsmet İnönü, dün öğleye kadar Dolmabahçe ei mobille Floryadaki deniz köşküne gitmişlerdir. Mili Şefe, retikaları ve | Milli Müdafaa Vekilinden başka, Ha İ çocukları refakat etmişlerdir. Cüm.!riciye, Dahiliye, Münakalât, Nafıa, hurreisimiz, bütün gün köşkte isti-| Maarif ve Adliye Vekilleri de şehri- râhat etmişlerdir. mizde bulunmaktadırlar. Vekilleri. miz, bir ihtimale göre, yarın husust Mareşal Geliyor bir trenle ve hep birlikte manevra Genel Kurmay Başkanımız Mare- | sahasına hareket edeceklerdir. şal Fevzi Çakmak, bu sabah Anka.| O Kumandanlar Gittiler radan şehrimize gelecektir. mm mn senelik Genel Kurmay Başkanmın bugün | Büyük Trakya manevralarma sit AM Şef tarafından kabul edilmele. | hazırlıklar tamamen Ikmal edilmiş. i İ tir. Manevra kumandanı Orgeneral k Fehrettin Altay, Genel Kurmay İ. Öğrendiğimize göre, Cümhürrelsi-| kinci Reisi Orgeneral Asım Gündüz miz, pefakatlerinde Mareşal Fevzi| ve General Zeki Erokay dün sabahki Çakmak bulunduğu halde, kuvvetli | trenle Kırklareline hareket etmişler- bir ihtimalle yarın, belki de akşama ' dir. Diğer kumandanlarla hakem he- doğru büyük manevralar için Trak-| yeti azaları da ayni trenle Kırklare- yaya hareket ME ine gitmiş! ri mubhtı Ingiliz- Fransız - Sasyetli Askeri Müzakerelerine Moskovada Başlandı Londra, 12 (Hususi) — İngiliz - Fransız - Rus askeri heyet- leri arasında konuşmalar bu gün başlamış ve 3 saat devam et- miştir, Müzakereler çok iyi bir hava içinde yapılmış, fakat, ne- , tice hakkında hiç bir tebliğ neşredilmemiştir. Heyet erkânı, Voroşilof tarafından kabul edilmiştir ve kendi- lerine Rus heyeti tarafından bir ziyâfet verilmiştir. Heyetlerin her gün i detmeleri takarrur etmiştir. Bir gazetenin haberine göre Stokholm, 12 (AA) — Degens Nyheter gazetesinin ğina göre, İngiltere ve Fransa, Sovyetler bir. İiğine esasen mühim surette son 74. manlarda kuvvetlenmiş olan donan. masını arttırmak için yardım ede- cektir, Sovyetler birliğine modeller ve mühendisler verilecek ve harp les Vazımı satın alması için de kredi a- çılacaktır. Amerika, Fransaya yeniden tayyare veriyor Vaşington, 12 (A.A) — İ Birleşik devletleri hükümeti, Fran- saya ihraç edilecek kırk milyon do- larlık silâh ve mühimmat için lâzım (Sonu Sa: 10, Sü: 6 da) İngiliz askeri heyeti öiindid | Sir Charles Burnek dün sabahki ekspres. Amerika