13 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

13 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

TAN TEFRİKA No. 4 Fecaatin Son Haddi Günler, Ağır Hâdiselerle Mahmül Olarak Geçiyor, Babıâli, Hürriyet ve İtilâfın Karargâhı Oluyordu Bu suali, gözlerim yaşara yaşa. Ta her gün tekrar ediyordum. Ne yazık ki, hâdiselerin lisanından duyduğum cevap yürek fern cak mahiyette değildi, Onun için reslitelerden nefret ederek, hayal âlemine kapanıyordum, Türk yı duna selâmet ışığı dökecek güneşi 9 âlemde arıyordum. Bu sırada, Süleyman Nazifin meşhur Arslan hikâyesi intişar etti. Hâdisat ga - zetesin!, Şark vilâyetlerinin huku- kunu müdafan cemiyetine organ yapmış olan bu pek heyecanli e dip, © kara günlerin hakikatini bu hikâyede şu suretle imal ve temsil ediyordu: Mısırın — A'rabi Paşa vakası dan sonra ve Abdülhamidin mis- kin politikası yüzünden — İngiliz ler tarafından işgali sırasında Kâ- hire kalesinde ihtiyar bir arslan varmış. Kendi kadar yaşlı ve pas. lı bir zincirle, çürük bir halkaya bağlı olarak sessiz sessiz son gün- lerini yaşıyormuş. İşgal ordüsu kumandanı bir gün kaleye çıkar; tüyleri düşük, gözleri sönük, boy- nu bükük arslanı görür ve bir çöl şahinşahının bu âciz vaziyetinden nefelenerek yanında taşıdığı iri boy köpeğe hemen emir verir: — Hep, hop!.. Köpek to arslanı gözüne kestir- miş olacak ki, efendisinin emrini duyar duymaz atılır, ihtiyar hey. vancağızın bir yanını ısırır ve gö. ri çekilir. Arslan bu zebunküşlü- ğe karşı sadece homürdanır. “ki. mıldamaz. Köpek te şevke gelip ikinçi bir hücum-daba yapar, h vanın bir yanını daha ısırır. Ars. lan yine homurdanmakla iktifa e. der, FaFkat köpeğin üçüncü gal darışında, süzülüp gitmiş ve yalnız ruhunda kalmış olan kuvvetini toplıyarak, yerinden. fırlar, yine © kuvvetin yardımiyle zincirini bir hamlede koparıp — hayretinden paçalarını | Şırıl şırıl ıslatmıya girişen — kö- Idırır, bir pençe sayurarak sonra, ksle du- sıçrar, çöl istiksmetine doğru uzun uzun haykırır ve ken. dini kale hendeklerine bırakır! Hikâye yerinde ve zamanında ya. zılmıştı. İhtiyar değil, fakat y gun bir arslana benzetilen Türk yiğit, o bahadırlardan bahadır, o kahramanlardan kahraman mille. tin - dört yanının düşmanlarla çev. silmiş olmasına rağmen.- niha. yet cibilli kudretini göstereceği- ne Şüphe yoktu. Lâkin ne vakit ve ne suretle?.. İşte bu istifhama âçık ve nurlu bir cevap bulmak ko değildi. Günler ise, ağır hâdiselerle mah. mul olarak geçiyordu. Fecaat bir aralık son haddi buldu. Babiâli, hürriyet ve itilâf fırkasının karar- gâhı haline geçti, damat Ferit o fırkaya istinat eder görünerek, ilk kabinesini kurdu, mevki hırsiyle bütün vatanı bir pula satmakta tereddüt etmiyecek kimseleri et- rafına topladı. Ölüye sille atanlardan değilim Affı imkânsız hatalarından, şahsi ihtirası yurt şerefine tercih et. mekte tereddüt etmediğinden do- layı, ebedi milerim olarak tarihe intikal etmiş olan hürriyet ve iti, Tâf fırkası aleyhinde de söz söyle. — —— — mek yiyememiş. Rivayetler muh. telif; Bir kısım iddia ediyor ki; tam 184 çeşit yemekle dolan Whâlen'in midesi gece yarısı is- yan bayrağını çekmiş. Hani hiç te şaşılacak bir şey değil, Bazıları da diyor ki: Reis bu 184 çeşit arasın. da öyle lezzetlilerine rastgeldi ki şimdi kendi haşlama yemeklerin. den hiç hoşlanmıyor. Bu da olmi- yacak şey değil, teninin her yanından | mek istemem. Yalnız “Osmanlı camiasına dahil muhtelif milletler arasında hak ve vazife bakımın - dan bir itilâf zemini hazırlamak,, maksadiyle teşekkül eden bu fir. Kanın, © milletlerden çoğu o mev- hüm camladan ayrıldıktan, yani Osmanlı İmparatorluğu inhilâl e. dip te, ortada yalnız Türklerle meskün topraklar kaldıktan son. ra, nasıl bir maksat ve program- la varlığını muhafaza ettiğini su. ale lâyık bulurum. Sadık Beyler, * Hoca Sabriler, Şeyh Zeynelâbidinler rum, erme- i, arnavut ve arap yoldaşlariyle eşirken bütün bu milletlere mutlak bir hürriyet ve Osmanlı namı altında da siyssi imtiyazlar vaadediyorlardı. — Fırksnın adını teşkil eden iki kelimeden biri, i. tilâf kelimösi ancak bu mnayı i. İfade edebilirdi. İttihat ve Terakki, kendisine rakip olarak ortaya çı- kan bu fırkanın memleketi irhi, lâle uğratmasından — haklı ola- rak — endişe ettiği için, ona kar. şı dalma sert, dalma haşin dav - randı. Fakat Umumi Harbin do- Burduğu vaziyet, hürriyet ve itilâf fırkasınin hakiki maksadına aşı yukarı uygundu,. çünkü Suriye, Hicaz, İrik ve Yemen Osmanlı | lıktan ayrılmış bulunuyordu. Ar- navutluk ise, daha evvel iftirak etmişti. O halde hürriyet ve İtil. fin iktidar mevkiine gelmesine ve- ya getirilmesine nasil bir siyasi | zaruret âmil oluyordu?.. Yoksa, bu fırka, şu acı vaziyette de pro. gramına sadık kalarak öz Türk toprakları üzerinde Puntos, Ka- padokya ve Kilikya gibi teşekkül. lerin vücüt bulmasına mı çalışa. caktı?.. Meşrutiyet devrindeki (fırkacı- liğin içyüzünü bilenler, damat Fe. rit kabinesinin kurduğu hürriyet ve itilâf kabinesinden başka türlü | bir iş beklemiyordu, yahut O si- rada bu fırkaya — programların- daki sarahat bakımından. — baş. | ka bir hizmet yakıştıramıyordu. İzmirin işgali ve işgal ordusunun içeriye doğru hülül hazırlıklarına girişmesi de — bu hâdiseden hür. riyet ve itilâfçıların mesul olma- dığı malim bulunmasına Tağ- men — fırka hakkında beslenen menfi kanaatlerin tekemmül et. mesine sebep olmuştu. (Devamı Var, Yeşilköy Tohum Islah İstasyonu Satınalma ve Satma Komsiyonundan : Nevi Miktarı Tahmin bedeli Lirü K de saman 150-170ton o977 50 73 31 Yeşilköy tohum ıslah İstasyonuna aid Mecidiye çiftliğinde bulunan yeni sene mahsülünden tahminen 150 ilâ 170 ton kadar döküm halin- deki saman açık eksiltme ile satılacaktır. Eksiltme 28 Ağustos 939 tarihine tesadüf eden pazartesi günü saat (18) de Beyoğlu İstiklâl caddesi 349 sayıl binada liseler muhasebeci- inde toplanacak komisyon tarafından yapılacaktır. Şartnamesi Yeşi köyde tohum islah istasyonunda her gün görülebilir. Taliplerin muay- Muvakkat teminatı Lira K, Di halil ları, (6177) E İnhisarlar İstanbul Başmüdürlüğünden : 15 Ağustos 999 gününden itibaren 16 ve 20 kuruşa satılacağı ilân e İ dilmiş olan 50 ve 62 santilitrelik şişelerdeki biraların tenzili fiatla sa- tışına 16 ağustos 939 günü sabahından itibaren başlanacaktır. 15 ağustos 939 günü akşamı ellerinde eski fiatlı bira bulunan bayile- rin mevcutlarını gösterir beyannamelerini en yakın satış depolarına vermeleri ilân olunur, “6217,, Manisa Valiliğinden : Cinsi Miktarı (o Bütün teferruatile (o Tutar Muhammen kıymeti Tira 21 Muvakkat "temifiatı Lira Lira Kr. Soba $ kilo kömür 31 Adet 651 alan Bbru Soba, dirsek, kü- rek, maşa, kova Tabla, çengel bile- 31 Takım zik (takım halinde) Boru dirsek (D. Boynu) 1 — Manisa okulları için 15 ve Alaşehir kazası okulları için 16 ki ce- nan 31 soba 24-8.039 perşembe günü saat 11 e kadar müddetle açık ekâilt- meye konulmuştur. 2 — İhale yukarda yazılı saat Manisa vilâyet yapılacaktır. 3 — Eksiltmeye girerken verilecek muvakkat teminatın miktarı yukar- da yazılıdır. 4 — Sobalar Manisa ve Alaşehire teslim şartiledir. 48 83 310 31 40 Adet daimi encümeninde (6130) Zile Belediye Reisliğinden : Belediyece (47748) lira g0 kuruş bedeli keşifli yaptırılacak elektrik tesisatı ve santral binası kapalı zarf usulile münakasaya vazedilmiştir. Şöyle ki: Talipler bu tesisata ait her hangi bir kısmı münferiden veya toptan yapabilecektir. Eksiltme 5 - Eylül . 939 tarihine müsadif salı günü saat 14 de encümen huzürile yapılacaktır. Muvakkat teminat (3582) liradır. Bu işe girmek İsteyenler 2400 sayıl kanunun bahşettiği bilumum evsafı kanuniyeyi haiz olduklarma dair versikalarının teklif. nameye raptedeceklerdir. Proje ve plânları 10 lira bedel mukabilinde belediyemizden ve An. karada Belediyeler imar heyetinden ve İstanbulda Taksim Ay Yıldız Palas 3 numarada mühendis Hasan Halit Işık Pınardan elebilir ve göre. bilirler. (6000) | 10 — Kışın yağar - Bir he yen gün ve saatte muvakkat temina tlarile birlikte komisyona müracaat. | BULMACA Dünkü bulmacamızın 7-9 sata .. Bx'a' sığ un Mz BUGÜNKÜ BULMACA 1193 4896 1 69 10 U Ga ye. SOLDAN SAĞA: 1 — İskambilde geçer. 2 — Erzeri değil, 3 — Asmaklan emir - Boşluk « Bir sart edatı, 4 — Bir mitlet - Nihayetine bir harf Mâ. ve edilirse çabuk gıdnasına gelir - Kim olur. 5 — Bir memleket - Bir uzvumuz, 6 — Başvekil - Bir Musevi ismi, T — Örlmekten emir - Bir nota - hüyetine bir harf gelirse İspirto olur, $ — Bir nota » Di 10 — Tüteğin euna takılır YUKARDAN AŞAĞI: 1 — Bir kaza, 2 — Bir erkek imi, 3 — İskambilde birli « Bir ay - Bir şart edatı. 4 — Yukarı çıkarma, in kullanılır - Şekil, uri 8 — İçki arasında yenir - Gelirat. — Aramaktan emir - Siz » EEE NE. 8 — Ters okunursa içmökten erdir olur - İçine para konulur. 9 — Yemekle beraber yenir. dn, Bir Genç Bir Aileyi Mahvederek Kaçtı İzmir 12 (TAN Muhabirinden) — Turgutlunun Davutlar mintakasın. daki bağlar arasında bir cinayet ol. cl Nurjnin karısını öldürmüş yi ağır surette yâralıyarak, göz. lerini kör etmiş, 16 yaşındaki kızla. rı Muazzezi de kirleterek kaçmıştır Cinayet, gece yarısından sonra İş- lenmiş, bütün gün bir ağaç üzerin- de biğ kulesine çekilmiş olan aile- nin harekâtın takip eden katil, gece ağaçtan inerek, eline geçirdiği de. mir bir kazikla evvelâ Nuriyi başın. dan yaralamış, gözlerini kör etmi sonra da Nurinin karısı Lütliyeyi öldürmüştür. Gözlerini kan bürümüş olan cana. var, cinayeti müteakıp, Muazzezin yattiğı dama gitmiş, kızı kaldırmış, bu esnada uyanan 10 yaşındaki bir çocukla, altı yaşındaki diğer bir kız-| cağızı bıçakla tehdit etmiş; bir müd det Muazzezle yalnız kalarak, ken- disini kirletmiştir. Katil, ken Muazzezi de tehdit etmiş ve: —-Ben annen ile babanı öldür. düm. Şimdi, sen de benim karım ol dun. Artık bütün mallar bize kala- cak, sakın beni ele verme, Yoksa seni de öldürürüm, demiştir. Cemal kaçtıktan sonra, çöcukla- rın fetyatlarına kır bekçisi yetişmiş, jandarmalar, müddelumum! gelmiş, hâdiseyi tesbit etmişlerdir. Fira, katil aranmaktadır. oem. Halil Erpaç Köyünde Bir Cinayet Mersin — Halil Erpaç köyü c rında bir cinayet işlenilmiş, Ahmet oğlu Hasan isminde 17 yaşında bir genç çifte kurşunlariyle ve bıçakla öldürülmüştür. Hasanın Iki senedenberi sevmekte olduğu anlaşılan Elvanlı köyünden Eminenin kocası Durmuş Ali ile ar. kadaşı Hasan Hüseyin, katil olmak zanniyle tevkif edilmişlerdir. r eder.| 13-8-929 Türk yurduna göz diken KARA GÖMLEKLİLERE Türk. matbüatinde İlmdiye kadar görülmemiş bir rağbet canla karşılanan bu eseri: | 1o0.000 Türk Okudu. | ve bugün ve heye- 1.000.000 Türk Okuyacak. Çünkü bugün; İkinci Basılış Çıkmıştır. Her Türk münevveri ve genci bu kitaptan birer tane edinmelidir. —— u Arslana Dokunmayın,. kitabı, bütün Türk halkının iman ve heyecanını haykırıyor. kaldırma - Bir| Kara Gömlekli şairler şöyle diyor: Prendremo il Pireo, Anche tutte mar Egeo. “amiciğiz Pireyi, Alacağız Ezeyi Teno te Asia “Asya ergeç FAKAT DİYORU Bilir misiniz kimdir, Türk denilen bu ulus Bilir misiniz kimin, göz £ diktiniz yurduna? i Siz bizi dedenizin dedesine sorunuz, Söz atmayın Asyanın yır tıcı Bozkurduna' im olacak sın!” "Bu Arslana Dokunmayın. Türkün milli kitap ve milli destanı oldu. Tevzi yeri İstanbul, Ankara caddesi, Numara 96 ÜLKÜ Kitap Yurdu Taşra Bayilerine : Yeniden talep edilen kitaplar, kugünkü posta ile gönderilmiştir. İstanbul Belediyesi İlânları Bahçeler müdürlüğü için alınacak 60500 adet saksı açık eksiltmeye konulmuştur. İhale 14 - 8 - 939 Pazartesi günü saat 14 de Daimi Encü- mende yapılacaktır. Mühammen bedeli 2875 lira ve İlk teminatı 200 lira 63 kuruştur. Şartname Zabıt ve Münmelât müdürlüğü kaleminde görülebilir. Taliplerin ilk teminat makbuz veya mektupları (le ihale gü- nü muayyen saatte Da: Adapazarı Belediye Reisliğinden : 60231 adat bla 600 305 22 sin Kolye kuturları ve mikdarı yukarıda ve evsaf sairesi şartnamesinde yazılı olduğu üzere Adapazarı Belediyesi su tesisatı için 1636 takım Buşakla, Tij vesair teferruatile birlikte komple olarak kolye, priz ve ayrıca İki âdet maa teferruat Boru delme âleti kapalı zarf usulile mü- nakasaya konulmuştur. İhale tarihi 18 eylül 939 Pazartesi günü saat on beştedir. Muhammen bedeli 9986 lira ve teminatı muvakkate akçesi 748 Jira- dır. Fazla fafsilât almak isteyenler Belediyeden şartnamesini talep ede- bilirler. Talip olanların arttırma ve eksiltme: kanunu hükümleri dairesinde muayyen vaktinden bir saat evvel teklif mektuplarını Adapa: diye Encümenine göndermeleri ilân olunur.