14 Ağustos 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

14 Ağustos 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Pazartesi 14 Çankırı Caddesi, Ulus Basımevi Ankara Telgraf: Ulus - Ankara AĞUSTOS TELEFON Mü Müdürü 1144 1939 — | Sişeeanirik darı Yazı ş,:ıri Müdürü :22; | skuruş | Pzliz o n Fransız basınına göre Almanya mühim bir harekete geçecek Övr gazetesine göre: Tokyo hükümeti prensip itibariyle mihvere iltihakı kararlaştırdı FRANSIZ - İNGİLİZ - SOVYET ANLAŞMASI İLÂN OLUNUNCA ALMANYA VE İTALYA DA JYAPONYANIN BU KARARINI İLÂN EDECEKLER | Paris, 13 a.a. — Bu sabahki Iransız gazeteleri, Hitler, Ciano ve Fon Ribbentrop arasında yapılan görüşmelerin yakında mühim bir hareke- te geçeceklerine delil addeylemekte fakat bu hareketin hangi iştika - | mette yapılacağını tayin edememektedirler. Romanya ve sulh bloku F.R. ATAY mühterem kıralı Karol, Akdeniz seyahatinden dönüşte, Dolma- bahçe sarayında Cümhurreisi- |* mizle bir saat kadar görüştü. Balkanlar, Karadeniz ve boğaz- larda sulh cephesinin başlıca iki kuvet unsurunu teşkil eden Ro- manya ve Türkiye devletlerinin büyük şefleri arasındaki bu mü- | lâkat, iki milleti birleştiren kar- deşçe dostluğun ve maksat birli- ğinin yeni bir tezahürünü teşkil etmiştir. Kıral Karol idaresi memleket- te vahdet, nizam ve kudret âmi- K olmuştur. İstiklâlini müdafaa edecek olan Romanya, milli is . tiklâllerin müdafaası istinat eden sulh cephesi hatlarındadır. Çekoslovakya ©- nun hudutları üzerinde parça- Tanmıştır. Rumen halkı, istilâ faciasının ne demek — ölduğunu bildiği kadar, hiç bir fedakârlı- ğen bu tehlike kadar pahalı ol- madığını takdir eder. Fakat eve- Iâ, içerde her türlü zâf ve nifak sebeplerini tasfiye etmek, mille- tin kendi hüriyetini müdafaa hu- susundaki karar ve iradesinden hiç kimsede şüphe bırakmamak lâzımdı. Eski bir usul, şimdiye kadar, yeni tecavüz cephesinin de muvaffakiyetlerine yardım etti: kaleyi içinden fethetmek! İmdi sulh cephesinde milli mü- dafaaların ilk vazifesi, milli bir- liği korumaktır. Romanya'da | Karol idaresinin hedefi bu ol- | muştur. Yeni bir cihan harbi olacak mıdır? Bilmiyoruz. Fakat totali- ter cephenin, harpte veya süulhta, vaziyet üstünl! elde etmek i- çin Ege, Karadeniz ve boğazlar üzerinde nüfuz ve hâkimiyet te- sis etmek istediklerinde tereddüt edilemez. Ege yolu Yunanistan, Karadeniz yolu Romanya, Bo- Berhtesgaden'de şimdi sulhun mukadderatı bahis mevzuu oluyor gazlar yolu Türkiye'den geçiyor. Badaylaar, Bimen vüya temlü, men, istiklâllerinden vaz geçe- rek tecavüze âlet olmak, yahut, hem kendi hüriyetlerini hem sul- hu müdafaa etmek için tecavüze karşı kati karar almak zaruretin- de idiler. Romanya, her nevi ce- bir ve zora karşı, kuvetlerini so- nune kadar kullanmak kararın - da olduğunu her fırsatta bildir- zalştir. Üm karez; sull bloka oep- (Sonu 3 üncü sayfada) ve İtalya yakında Bir almah hava müdafaa topu, ateşe hazır vaziyette. Övr gazetesinde Bayan Tabuis di. yor ki: “Gece Berlin'den alınan son haber- lere göre diplematik mahfillerde Ber- ehtesgaden görüşmeleri bakkında ol- dukça büyük bir asabiyet gösterilmek tedir. Berlindeki diplomatların zan - mettiklerine göre dün öğleden sonra Ja- ponyanın premsip itibariyle mihvere Hitler ve Kont Ciano Berhtesgaden'de Hitler'le ikinci bir görüşme yaptıktan sonra hak ettiğine dair 1 dün öğleye doğru Hitler'in eline geçmiştir. Danzig için yeni bir hal şekli Kont Ciano tayyare ile Romaya hareket etti Salzburg, 13 a.a. — Kont Ciano, beraberinde İtalya'nın Berlin sefiri bulunduğu halde saat 10.45 te otomobille Berchtesgaden'e hareket etmiştir. B. fon Ribbentrop ise doğrudan doğruya Fucher şatosundan Führer'in nezdine gitmiştir. Alman mahafili, iki hariciye nazı- rının Hitler ile yapacakları mülâka- tın kısa süreceğini ve Kont Ciano ile Fon Ribbentrop'un öğle yemeğine Salzburg'a davetli olduklarını, beyan etmektedirler. Salâhiyettar mahfiller, Salz- burg'da bulunduğu haber veril- (Sonu 3 üncü sayfada) Söylendiğine göre Hitler, Kont Ci- ano ve fon Ribbentrop ile birlikte bu itilâfı, Fransa - İngiltere ve Sovyet- ler Birliği üç taraflı itilâf ilân ettik- leri zaman neşretmeğe karar vermiş- tir. Berlin'deki diplomatların zannet- tiğine göre Hitler, Musolini veya mih ver kırk sekiz saat zarfında Danzig meselesi hakkında yeni bir hal şekli- (Sonu 3 üncü sayfada) Trakya askeri manevraları yarın başlıyor | — ingiltere ile Polonya arasında kati İttifaka doğru Londra, 13 a.a. — Hükümet mahfillerinde söylendiğine göre İngiltere hükümeti Varşova ile 6 nisan tarihli muvakkat karşılıklı yardım beyannamesinin yerine kaim olacak kati bir ittifak mua- hedesi projesi tevdi etmiş ve bu hususta Polonya hükümeti tara - fından serdedilen mülâhazaları tetkik etme, aşlamıştır. Öğrenildiğine göre derpiş e- dilen ittifak muahedesi beş seı için muteber olacak fakat tecdit edilebilecektir. Ziraat Vekili Karabük'te tetkikler yaptı Safranbolu, 13 aa. — Ziraat Vekili Muhlit Erkmen berabetinde orman umum müdürü Fahri, işletme şefi Rıd HT T SS €) SPOR 7 inci sayfamızda Başvekilimiz | Dr. Refik Saydam ' İstanbul'a gitti Başvekilimiz Dr, Refik Saydam dün akşamki eksprese bağlanan hu- susi bir vagonla İstanbul'a hareket etmiştir. Başvekilimiz — istasyonda |şehrimizde bulunan vekiller, vekâ- letler erkânt ve daha bir çok zevat tarafından uğurlanmıştır. Ankara garını doldurmuş olan kalabalık bir balk kitlesi, Başvekilimizi hararet- le alkışlamıştır. ; © İngiliz -Fransız-Rus heyetleri arasında Askeri görüşmelere dün de devam dildi Moskova, 13 aa n sız ve İn « giliz askeri heyet- leri âzaları, bugün saat 11 de yeniden Mareşal Voroşilof ve diğer - sovyet yüksek — subayla - riyle — buluşarak dün başlıyan gö - rüşmelere — devam eylemişlerdir. Öğ- leden' sonra ikinci bir toplantı - daha yapılacaktır. Fransız ve ingi- Hiz heyeti âzaları toplantılara, üni - formalarını — giy - iş olarak gitmiş- lerdir. İngiliz heyeti reisi amiral Plunket (solda) ve, fransız heyeti reisi general Doumenec Sovyet harp endüstrisinin Düğer toplantılâr teşi üi Moskova, 13 a.ş, — İngilir ve İ kilâtlanması franz' askert 'heyetleri zaları, sov- / Riga, 13 a.. — Moskovadan bildi - | yet heyeti'âzası ile bugün saat 11 den rildiğine göre fransız - ingiliz askeri | 18,15€ kadar süren bir görüşmede bu heyetleriyle sovyet komisyonu ara « | lunmuşlardır. sında yapılan ilk görüşmeler cana: İngiliz ve fransız heyetleri; saat da fransız - ingiliz murahbasları hü - | 15 te, aralarında müzakere için ingi- kümetlerinin sovyetlerin harp endüs- |liz büyük elçiliğinde toplanmışlar, trisini teşkilâtlandırmak usunda « | bilâhare, saat 17,30 da yöniden sovyet ki tekliflerini bildirmişlerdir. âzalariyle buluşmuşlardır. Şanghay'ın garbındaki varoşlara Çin kıtaları bir taarruz yaptılar İki saat süren bir muharebe oldu Tiençin meselesi hakkında İngiliz hükümeti Tokyo'ya tâlimat yolladı Japon tayyarelerinin bombardımanından sonra enkaz arasında ceset arıyanlar Honghong. 13 aa. — Bir çin kolu, Kahraman Moebmetçikler bir geçit resminde Evelce de haber verdiğimiz veçhile, Trakyada yapılacak büyük askeri manevralar yarım başlıyack ve 21 gustosa kadar devam edecektir. Cümhurreisimiz Milli Şef İnönü manevralarda hazır bulunmak arrusunu izhar buyurmuşlardır. Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çkmak ve Milli Müdafaa Vekili General Naci Tımaz da manevralarda bulunmak üzere şehrimizden ayrılmışlardır ve yarın Trakyaya hareket edeceklerdir. van olduğu hâlde Karabük orman iş- | Hongja tayyare meydanına ve Şang - letmesini ve ormanlari tetkik etmiş hayın garp varoşlarına taarruz etmiş- ve işletme işleri hakkında direktifler tİf -Aralarındaki muharebe iki saat vermiştir. devam etmiştir Diğer bir çin müfre- Ziraat vekili bağlarla mıntakanın | *€si, şanghayın şimali garbisinde kâ- meyvacılık işleriyle de alâkadar ol - |İn lotien ve tazang'a taarruz etmiş, ü- muş ve buraya bir mütehassis gönde- |süncü bir müfrezede nanziang üze - receklerini bildirmişlerdir. (Sonu 7 inci sayfada) Naib Horli Peşle'ye döndü Budapeşte, 13 aa — Kıral nalbi a- miral Horty, yukarı Macaristanda ve Karpatlaraltı Ukranyasında dört gün süren bir teftiş seyahatinden — sonra bu sabah Göğöllö'de sayfiyesine dön- müştür.