15 Ağustos 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

15 Ağustos 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

FÇ | 15 AĞUSTOS 1939 5 KURUŞ Çankırı Caddesi, TLLLFON Ulus Basımevi Telgrafi Ulus - Ankara Ankara ADIMIZ meydanında bıçakla İtfaiye Mustafa isminde birisini öldüren simitçi İsmail dün Ankara Evelki gün ağır ceza mahkemesinde 12 sene ağır hapse mahküm olmuştur. Muhakemenin bütün tafsilâtı 5 inci sayfamızdadır. MANEVRA BUGÜN BAŞLIYOR (ÇAKAUAANAAUAAA DU KA AA OU KUNO AUA KA AD KUUK UNK K AY ARRA UUU KUN UKU VURURU KUKUK UUKU RARU AAA KA KA AUK KK AA KU UK Istanbul harp sahası dahilindedir aa Milli Şef'imiz ve Vekillerimiz — bugün manevraya gidiyorlar | İ Düşman hava kuvetlerine karsı İstanbul'da müdafaa fedbirleri alındı Düşman fayyarelerinin 45 - 50 dakika zarfında hududdan İsfanbul'a gelecekleri hesap edilmişlir tanbul, 14 (TeHıınbı) — Trakya manevralarında bulunacak olan ai F Kurmay Başkanı M: h yüksek ku - evzi Çakmak bu sak a kla lvıııl..r vlea manevrn sahasına git- BeEamkendiri eee gatiee haplarna Dangeretlan Ka neral Halis Bıyıktay, Korgeneral Salih Onun ak refakat etmektedirler. Bugün, manevralar başlamış bul unmakla beraber program mucibin- ce harekât yapılmıyacak, kıtalar yerlerinde mevzi alrrıç olarak verile » cek emre intizar edeceklerdir. __..________-_.__,.._:l Milli Şef'imiz İstanbul, 14 a.a. — Reisi - cümhur İsmet İnönü, İstan bul'u hususi surette ziyaret e- den yünan hariciye müsteşarı B. Mavrudisi Florya'da kabul buyurmuşlardır. Mütareke değil, sülh! Falih Rıfkı ATAY Bazan hükümetlere müstesna salâhiyetler vermek, hattâ, hüri- yet ve murakabe haklarından kısmen veya tamamen vaz geçe- rek bir şefin diktatörlüğünü ter- cih etmek lâzun gelebilir. Bu lü- zumu ancak harici veya dahili buhranlar cebreder ve buhran hâli geçince, normal şartlara av- det edilmek icap eder. Cihan harbında Klemanso, parlâmen - ter bir rejimin tabii başvekili de- ğildi. Fakat bu hususi vaziyet, zaferle nihayet bulmuştur. İtal - yan fabrikalarına kızıl bayrak asıldığı, yahut, Almanya'da, hu- kuk müsavatı kazanılmak, top - rak bütünlüğü ve milli vahdet tamamlamak bahis mevzuu oldu- ğu zaman, italyanlar ve alman - lar milli kudretlerini bir elde teksif etmekle şüphesiz isabet etmişlerdir. İki idare de muvaf- fak olmuştur: biri memleketine yeni bir hayat nizamı, diğeri, Versay esaretlerine nihayet ver- dikten başka, bütün Avrupa al- manlığının birliğini temin etti. Bu zor rejimlerini ebedileştir- mek için, onlara yeni iycab'lar aramak zaruri idi. Bunda da öl- |mak yüksek kumanda heyetini Mareşal Edınız 'de Edirne, 4 (Hususi muhabirimiz - den) — Manevralara ait bütün hazır- lıklar sona ermiş, bu sabah İstanbul - dan hareket eden mareşal Fevzi Çak- teşkil eden zeyattan bazılariyle beraber bu |Jakşam saat 19 da Edirne'ye gelmiş » tir. Havzada general Kâzım Dirik ve vali Ferit tarafından karşılanan mare şal bütün yol güzergâhında ve Edir- ne'de halk tarafından hararetle selim- Cümhurreisimiz plâjlar hakkında Başyaverleri Celâl'den izahat alıyorlar Floryada Dr. Saydam'ı kabul İstanbul, 14 (Telefonla) — |gelmiş, Haydarpaşa garında şı de bulunan bütün vekiler, Ha tisi genel sekreteri, Parti müfettişi B. Tevfik Fikret S sürat katariyle Ankara'dan İstai Başvekilimiz İstanbul'da Milli Şef'imiz dün Refik etti Başve. ehr lk Par İstanbul ılay, bir hfm mebuslar, hariciye vekâleti umu- lanmıştır. Yarın da Milli Şefimizin ve Vekiller heyetinin buraya gelmele- ri beklenmektedir. Milli Şefimizin Trakya ve Edirme'yi şereflendireceği haberi bütün Trakya'da büyük bir we« vinçle karşılanmıştır. Her tarafta tak- lar kurulmakta, Edirne ve Trakya bu| münâsebetle müstesna günler yaşa - maktadır, Bugün mareşaldan maada ayrıca bu akşamki trenle ernekli generallerden bazı mebuslar da şehrimize gelmişler- dir. İstanbul harp sahası dahilindedir İstanbul, 14 (Telefonla) — Şehri - mizin bugünden itibaren harp ha -| linde bulunduğu farzedilecek, manev ra mefruz bir harp hali olduğuna gö- re İstanbul da bugünden itibaren ma yle alâkadar olacaktır. Trakya'da yapılacak manevranın mev zularından biri de harp halinde müt- tefik ordulara karşı hücüm edecek ©- lan düşmâan ordusuna mensup hava (Sonu 6 ıncı sayfada) çüsüz bir üştünlük iddiasına isti- (Sonu 3 üncü sayfada) B. Ali Çetinkayanın İstanbulda tetkikleri İstanbul, 14 (Telefonla) — Müna- kalât Vekilimiz B. Ali Çetinkaya bu Bün saat 16 da deniz yollarına gide- rek bir müddet tetkiklerde bulunmuş- tur. Ziraat Vekilimizin Boluda tetkikleri Bolu, 14 aa. — Ziraat vekili Muh -| lis Erkmen refakatinde orman umum) müdürü olduğu halde dün akşam bu - raya gelmiştir. Zirat vekili bugün vilâyet maka - mında mıntakamızı alâkadar eden muh telif zirat işlerle orman işletmesi et - rafında tetkikatta bulunmuştur. Cümhurreisimiz Florya istasyonunda halkı selâmlıyorlar İmi kâtibi, İstanbul ve Ankara valileri" İve daha bir çok zevat tarafında karşı- lanmıştır. Başvekilimiz! kendisini kâr şılamıya gelen zevatın ayrı ayrı elle - (Sonu 6 ıncı sayfada) Berhtesgaden ve Salzburg görüşmelerinin neticeleri Sadece samimiyet ve uhuvvet! Paris'e nazaran Be ğıdaki İtalyan - alman konuşmaları vazife zihniyeti için- de ve iki memleket arasında mevcut kat! anlaşmalara ve dostluğa dayanan karşılıklı istişare hakkı muci - bince vukubulmuştur. İki nazır, bugün bahis mevzuu olan bütün siyasi meseleleri tetkik etmiş ve İtalyan - alman siyasetinin tamamiyle beraber olduğunu müşahede eylemiş ve bu meselelerin halledilmesi lâzımgeldiğine ve halledile- bileceğine katiyen kani bulunmuştur. Bittabi tetkik olunan meseleler arasında bugün en hâd bir mahiyet arzeden Danzig meselesi mühim ol oynamıştır. Demokrasilerin birleşme paktları Polonya'nın hat- tı hareketinde artan bir dürüştlük intaç etmektedir. Bundan da yalnız Almaryanın şerefi en ağır bir tarz- da ihlâl edilmiş olmuyor, aynı zamanda Polonya'da- ki alman tebaasına da fena muamele doğuyor. Hiç bir mesele muallakta bırakılmadı Bu konuşma bütün meselelerde yüzde yüz bir mu- tabakat bulunduğunu göstermiştir. Hiç bir mesele muallakta bırakılmamıştır. Kont Ciano'nun bu ziyaretini diğer mülâkatların takip edeceğine dair ecnebi mahfillerde dolaşan şayi- alara gelince, iyi malümat alan mahafilde beyan edi- liyor ki, Salzburg konuşmaları hâd bir mahiyet arze- (Sonu 6 ıncı sayfada) 14 aa. — DIN.B. ajansı Salzburg'dan aşa- İtalya Danzig yüzünden harbe girmek istemedi Fon Ribbentrop ve Kont Ciano