16 Ağustos 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

16 Ağustos 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara Bira ucuzladı Biranm — şişesi bugünden - itibaren AGUSTO ı TELEFON her yerde 16 kuruşa satılacaktır. 1939 | Bazaardeik 7 ( Oi Biranın ucuzlamasına dair bir rö- | SKURUŞ | Yazizleri Vt 1o | DIMIZ ANDIMIZDIR (t İeertk 7 sağfümüzdü bulacaktmız İ ildare 1064 Milli Şef'imiz Bu sabah ma sahasına gidiyorlar burreisimiz Milli Şef İsmet İnö- nü bugün öğleden sonra Başve- kilimiz Dr. Refik Saydam'ı ka - bul buyurarak, akşam geç vakte kadar yanlarında alıkoymuşlar ve muhtelif işler üzerinde ken- dileriyle görüşmüşlerdir. Milli Şefimizin bu gece sabaha karşı retakat ve maiyetindeki zevatla birlikte manevra sahasına müte- veccihen İstanbul'dan ayrılacak- darı anlaşılmaktadır. * Trakya manevralarında F.R. ATAY Dün ordumuz iranyaua wvu| seneki manevralarına başlamış- tır. Başta Cümhurreisimiz olmak üzere, Vekillerimiz, Mareşal ve kumandanlarımız — manevraları takip edeceklerdir. Her sene tek- rarladığımız. bu manevralarda türk ordusunun maddi mânevi tekâmül seyrine büyük bir şevk ile şahit olmaktayız. Hür ve müs- takil Türkiye bu orduya emanet- tir. Fakat onun kudreti yalnız Tür. kiye'nin emniyeti için değil, Bal- kanlar, Ege ve şarki Akdeniz, ve bütün Yakım - Şark sulhu için bir teminattır. Beynelmilel bugünkü nâzik buhran şartları içinde, bu teminatın yüksek ehemiyeti söz götürmez. Askeri manevraları komşu bhu- dutlarında taarruz ve tehdit nü- mayişlerine vesile — edinenler, Trakya manevralarını aynı ma- hiyette göstermek ve zihin bu- landırmak istemişlerdir. Bu tür- lü isnatlar, hiç bir akis bırakma- mağa mahkümdurlar. Türk ba- rışçılığı, artık hiç bir yeni delile ihtiyaç hissettirmiyecek kadar malüm, açık ve ispatlıdır. Fakat türk milletinde hüriyet ve toprak müdafaası azminin, bütün karar ve prensiplere hâ- kim olduğunda kimsenin en kü- çük bir tereddüt beslemesine de müsaade edemeyiz. Her tecavüz dalgası, türk hudutlarında aman- sız bir mücadele ile karşılaşmağı göze almak lâzımdır. Kendi müdafaamıza âid vazi- felerimiz, bir müddettenberi sulh müdafaasına âid bazı teahhütle- rimizle tamamlanmıştır. Beynel: milel bu teahhütlerimize de, mil. H vazifelerimiz kadar sadık ve bağlıyız. Türk ordusunu milli vazifelerimizle beynelmilel teah. hütlerimize vefâ edecek ve za- manımızın buhran ve tehlike şartlariyle mütenasip bir kudrete eriştirmek mecburiyetindeyiz. Bu ordu ne kadar mücehhez, türk seddi ne kadar sağlam olursa, Balkanlar mukadderatını o ka- dar yakından alâkalandıran Av- rupa hudutlarımızda, Akdeniz ve Karadeniz emniyetini müstes- na tesiri altında bulunduran iç ve dış denizlerimizde, Suriye, (Sonu 8 inci sayfada) Milli Şefimiz İ: ı di Bu resimde Mil li Sefimizi Bat- neyvra $ v İ 8 riciy : ile beraber törüyorsunuz. “HAREKÂT BUGÜN BASLIYOR Mareşal teftışlerını yaptı İstanbul hava hücrumuna karsı korunmağa hazır Dahiliye Vekilimiz seferberlik Müdüriyle ve diğer dün umumi vaziyeti felkik ve feftiş eli Başvekilimiz doktor Refik Saydam Cümhurreisimizin Başyaverleri Celâl'le konuşuyor Trakya'nın mühim Nafia i’!î_.". Istanbul - Edirne asfaitı 941 de bitmiş olacak Nafia Vekilimizin gazelemize beyanalı Edirne, 15 (Hususi muhabirimizden telefonla) — Manevralar de geçiren maresal Fevzi Çakmak bu j İreşal manevra vaz: alâkadarlarla birlikte İstanbul, 15 (Hususi muhabirimiz - den telefonla) — Dün geceyi Edirae sabah maiyeti erkâni ve manevraya iştirak edecek olan kumandanlarla bir likte mânevra sahasına gitmiştir. Ma- ini alan kıtaları İtiş etmiş ve lanacaktır. İstanbul'da pes'f mü fafaa tedbirleri İstanbul, 15 (Telefonla) — İstan- bul yakında yapılacak olan pasif ko- runma tecrübelerine — hazırlanmakta- dır. Pasif korunma komisyonu her (Somu 8 ınci sayfada Hamızıkarbona karşı maske kullanan bir sıhiye memuru Bir aile Kızılay'ın mağazasından maske tedarik ediyor ——— —- İngillere'de yapılan bir manevranın neficesi Hull “serbest,, sehrinin ilhakı münasebetiyle Edirne'ye bugün de Ankara ve İstanbul'dan bazı mebuslar ve akşama doğru da Nafıa Vekilimiz general Ali Fuat Cebesoy gelmiş bulunuyorlar. Başmüşavir Sabri Öner, Vali Ferit tarafından karşılanan Nafıa Vekilimiz şehir methalinden itiba- ren geçtiği yerlerde halk tarafından selâmlanmış ve doğruca U- mumi Müfettişliğe giderek Başmüşaviri makamında ziyaret et- İstanbul sokaklarında umumi sığınakları gösterir levhalar KTT ln Ka mümkün değil Londra, 15 aa. — İngiltere'de yapıl makta olan askeri ekzersizlerin en enteresanlarından birisini, dün mef « İruz Norhumbria askeri devletine men Dahiliye Vekilimizin İstanbul'da teikikler İstanbul, 15 (Telefonla) — Dahili- ye Vekilimiz B. Faik Öztrak bugün vilâyete giderek muhtelif işlerle meş- gul olmuş ve izahat almıştır. Bu ziyaret esnasında başmüşavir ve umumi müfettişlik nafıa müşavirin - den bazı işler hakkında izahat alan vekil bir müddet sonra vaki olan ri- cam üzerine beni kabul ederek Trak- ya'da Nafıa Vekâletini alâkadar eden mühim işler üzerinde aşağıdaki beya- natta bulunmuştu. Natfıa Vekilimizin beyanatı *— Turistik bakımdan fevkalâde (Sonu 8 inci sayfada AVRUPA VAZİYETİ KARŞISINDA JAPONYA Sovyetler Birliği garp devletleriyle birleşirse Japonya Moskova'ya harp ilân edecek Sovyetler bitaraf kalırsa Japonya harbe girmeğe hiç bir sebep görmiyor 'Tokyo, 15 aa. — Domei ajansına göre, başvekil Hiranuma ve harbiye nazırı İtagaki, hariciye nazırı Arita tarafından yeni Avrupa vaziyeti hak- kında hazırlanan plân Üzerinde bir formül bulmıya muvaffak olmuşlar - dır. Bu formü! beşler komitesinin fevkalâde toplantısına arzedilecektir. Mezkür kararların tatbikine müte - dair diplomatik tedbirler kabinenin 18 ağustosta yapacağı içtimada tas - dik edilecektir. Tokyo, 15 aa. — İyi malümat alan mahfillerden öğrenildiğine göre, an- tikomintern paktının tarsini hak- (Sonu 8 inci sayfada) Sıhat Vekilimiz fetkik seyahaline çıkfı Sıhat ve İçtimaf Muavenet Vekili Dr. Hüulusi Alataş, Karadeniz — sahili vilâyetlerinde tetkiklerde bulunmak üzere dün trenle Sivasa hareket etmiş Sihat vekili bu seyahatinde muh- mahallerde yapılmakta olan has- teli taneler inşaatını ve bu ilâvelerin sıhi | vaziyetlerini gözden geçirecek ve ay nihayetine doğru deniz tariki ile İs - tanbul'a gidecektir. faa.) Macaristan'ın İtalyan - Alman askeri paktına girmesi muhtemel Almanya'da bulunan kont Çaki Fon Rıbbentrop 'la tekrar görüşecek Berlin, 15 aâ. — Halihazırda tama miyle hususi olarak dahiliye nazırı, B. Frisk'in Bavyeradaki malikânesin- de misafir bulunmakta olan B. Çaki, 17 ağustosta Salzburgda B. Prik'in verdiği bir suvarede hazır bulunacak- tır. B. Çakinin Salzbürg, civarında ta - til müddetini geçirmekte olan B, Fon Ribbentrop İle yeniden görüşüp gö - rüşmiyeceği malüm değildir. Macar nazırının yakında bir kür yapmak üzere Bad Gastein kaplıcası- na gideceği söylenmektedir. Salâhiyettar mahafil, âmiral Hor - sinin mutasavver olmadığını beyan et mektedirler. Kont Çaki'nin fon Ribtentrop'la görüşmesi muhtemel Berlin, 15 aa, — Hâlen Bavyera'- da Dr. Frik'in misaf olarak bulu- man Kont Çaki şerefine, yacın akşam, Salzburg'da Leopoldkreon şatosunda bir ziyafet verilecektir. Alman ve macar siyasi mahfilleri Kont Çaki"- nin B. Von Ribbentrop'la yeni bir görüşme fırsatını daha bulacağı ka - bul edilmektedir. (Sonu 8 inci sayfada “Kont Ciano ve Fon Rıbbenmıp sup bin beş yüz kişilik bir kuvetin 200 den fazla otomobille Hull serbest İsehrine hücumu teşkil etmiştir. Bu hareketin temi şu idi Nourhumbria askeri büyük devleti, şehir dahilinde çıkan bir isyan üzeri. İne Hull serbest şehrini ilhaka karar vermiştir. İngiltere kuvetli tayyare - filoları ve diğer vesait ile Northumbria kıta- larının serbest şehre doğru ileri hare- ketine mani olmıya çalışacaktır. Bu manevra neticesinde alınan ne « |tice $udur: Northumbrla kıtaları serbest şebre girememişlerdir. Fakat, geceleyin ya- pılan çok seri bir yürüyüş ile şehrin | yakınlarında ormanlık bir arazide mev zi almıya ' muvaffak olmuşlardır. Ziraat Vekili Muhlis Erkmen Akçakoca'da Akçakoca, 15 a.a, — Ziraat Vekili tinin resmen Almanyayı ziyaret etme- | Muhlis Erkmen refakatinde Bolu va- lisi Naci müdürü Fahri olduğu saat 10 da Akçakoca'ya gelmiş ve halk tarafından istikbal edilmiştir. Ziraat Vekili hükümet konağında bir müddet istirahatten sonra köylerden gelen halk mümessillerini kabul ede- rek Akçakoca'nın meyvacılığı ve bil- hasta fındık mahsulü hakkında köy- lünün dileklerini dinlemiştir. Saat 13 te belediye tarafından ve- rilen öğle yemeğinde bulunan Müh- Kıcıman ve orman umum halde, bugün İlis Erkmen şehir bahçelerinde mey - valar üzerinde bir tetkik gezisi yap- mış Ve saat on beşte Düzçe'ye müte - veccihen bareket etmiştir.