6 Eylül 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

6 Eylül 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Çarşamba 6 EYLÜL 1939 | 5Vıîîıîuş Mücssese Müdürü Yazı İşleri İdare Ulus Basrmevi Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON | L DIMIZ ANDIMIZDIR Avrupa harbinde bitaraf kalan devletlere ait gelen haberleri- miz üçüncü sayfadadır. Bu me- yanda Birleşik Amerika devlet- leri de bitaraflığını ilân etmiştir. | Fransız askerleri Ren hududunda Almanlarla temasa başladı ! 30 Leh tayyaresi Berlin'e hücum etti İngiliz fayyareleri dün Ekslaşapelde iki sanayi merkezini bombardıman ettiler İngiliz tayyareleri tarafından bombardıman edilen Klel kanalını civarını, Cuxhaven ve Vilkelmshafeo limanlarınr gösterir harta ALLULULULULUUULURLL DU UKUKLLLLLLCLLU Vekiller heyetinde İcra Vekilleri heyeti dün saat 16 da Başvekâlette toplanmış ve ruznamesine dahil meseleleri tet- kik eylemiştir. (a.a.) TTTT Avrupa nereye gidiyor? Falih Rıfkı ATAY Polonyalılar acaba nerede bir mukavemet — cephesi kurabilecek- ler? Fransız ve ingiliz kuvetleri al- man ordusuna nereden — taarruz e- decekler? Acaba bu harp Almanya ile üç müttefik arasında mı kala- caktır, yoksa hareket tirâk sa- hasını genişleten bir mihver harbi şeklini mi alacaktır? Acaba birkaç | hafta veya birkaç ay sürecek bir yıldırım harbi mi, yoksa belki sene- lerce devam edecek bir yıpratma ve mukavemet harbi mi karşısında- yız? Eğer alman orduları Lehistan'ı ezecek olurlarsa, abluka tehlikele- rine karşı - koymak için, deniz ve petrole doğru harekete devam ede cekler midir, yoksa garp cephesin- de İngiltere ve Fransa'ya karşı ka- ti taarruz teşebbüslerinde mi bulu- nacaklardır? Sovyetler - Almanya ademitecavüz paktının, tecavüz sa- ha ve istikameti hakkında tespit et. tiği bir had var mıdır, yok mudur? Almanya 50 milyon beygir kuve: tinde hesap olunan motörlerini bes. Kyecek benzini ne kadar zaman ve merode bulabilecektir? Bir yıldırım harbi karşısında en mühim mesele, Fransa topraklarına nakledilecek bütün ingiliz kıtaları gelmeden harekete geçmek idi. Bu kıtalar akın akın müttefiklerinin cephesine katılmaktadırlar. İkinci mühim mesele Afrika idi: halbuki | gerek metropolden, gerek sömür- gelerden Mısır'a ve diğer icap eden yerlere asker naklolunup durmak - tadırç Bir Avrupa harbinin kazanıl- masında ve Almanya tarafından bir zafer sulhunun dikte edilmesinde şart, fransız mukavemetini süratle ortadan kaldırmak olduğunu eski- denberi işitir dururuz. 1914 te kay- ser orduları olanca hızlariyle Fran- sa üstüne yüklenmişlerdi. Eğer histan harbi, ingiliz seferberliğini tamamlanmasına, âzami ingiliz kı- talarının fransız topraklarında yer- leşmesine ve fransız hazırlığının ta- mamlanmasına hizmet edersa, Al- manya'nın muvaffakiyet - tal caba yüzde kaça düşer. İngiliz - (Sonu 5. inci sayfada) Macar Başvekili Elçimizi kabul etti Peşte, $ aa. — Başvekil Teleki bu- gün Türkiye elçisini kabul etmiştir. Başvekil, hariciye nazırı Kont Çeki ile de uzun uzadıya görüşmüştür. — Mesir askeri heyeti VAA Gi Eskişehir'de Etkişehir, 5 a. a. — Mısır askerf he yeti saat 13 te Ankara'dan Miş ve kor komutanı, vali, s: tarafından karşılanmıştır. Askerf bir kıta misafirlerimizi — selâmlamıştır. Misafirler kor komutanliğını ziyaret etmişlerdir. Draç ve Avlunya limanları kapatıldı Roma, 5 aa. — Drac ve Avlunyı manlarının hususi müsaadeyi haiz o- lanlar müstesna olmak üzere bütün vapurlara kapatıldığı, resmi bir teb - liğde bildirilmektedir. Tunus - İtalya nakliyatı normal Tunus, $ aa. — Tunus ile İtalya a- rasındaki deniz ve hava münakalâtı normal şekilde devam etmektedir. B. Ali Haydar Aklay Moskova'da Moskova Büyük Elçiliğine tayin olunan eski Belgrad elçisi B. Ali Ha, dar Aktay'ın Moskova'ya muvasalat ettiğini telgraf haberi olarak bildirmi tik. Yukardaki resim, Moskova Büyük Elçimizin Sovyet Haticiye Komi- İngilizler iki Alman zırhlısına isabetli bombalar attılar ! Yeniden bir Alman gemisi batırıldı Londra radyosunun bildirdiğine göre, ingiliz hava kuvetleri Alman- yanın muhtelif mıntakalarında harekâta devam etmektedirler. 4 - 5 eylül gecesi Rue üzerine uçan ingiliz tayyareleri, bu civara alman tine hitap eden 3 milyondan fazla beyanname atmışlardır. -İngiliz yyareleri bu uçuş esnasında alman tayyarelerine rastlamamışlar, dö- işte takip olunmamışlar ve salimen üslerine dönmüşlerd Aynı radyo istasyonunun bildirdiğine göre ingiliz tayyareleri Kiel kanalı mansa'si ile Vilkelmshafen'e de taarruz etmişler ve Vilhelmha- fen'e yaprlan taarruz esnasında iki alman zırblısına bombalar - isabet etmiş ve bu zırklılar mühim surette hasara uğramıştır. Londra radyo- su bu tayyarelerden bir kısmının üslerine dönmediklerini haber ver - mektedir. Roma radyosu, bu hücum 18 ingiliz tayyaresi tarafından genprkdiğenız ve bunlardan beşinin ve betki de daha fazlasının düşürüldü- ğünü bildirmektedir. Londra radyosu, bu uçuşun çok gayri mümit hava şartları altında yapıklığını, ingiliz tayyarelerinin baraj abeşi ile karşılaştıklarmı da bildirmektedir. Bir alman tebliği, düşen tayyarele- rin miktarının beş olduğunu tasrih etmiştir. Fransa'nın resmi tebliği Fransız genel kurmayı dün aşağıda- | ki 4 numaralı resmi tebliği neşret - tarafında düşman- (Sonu 4. üncü saüfada) Dış politika sütunumuz Ahmet Şükrü Esmer, Parlâ- mentolar Birliği Konferansına iş- k etmek üzere Oslo'ya gitti- ginden bir müddettenberi dış po- litika sütunundaki makalesini ya- zamıyordu. Arkadaşımız dün av- det ettiğinden bugünden itibaren | mutat sütununda yazısını yazmı- ya başlamıştır. tir, serliği protokol şefi B. V. Bazkoy'la birlikte göstermektedir. İngilla barp tayyareleri uçuş balinde Londra boşaltılıyor Dört gün içinde 600.000 kişi tahliye edildi 5.000 hasla da başka yere nakledildi Londra, 5 aa. — Londra belediyesi tahliye komitesi reisi Her-| — Varşova, 5 aa. — Pat ajansından: bert Morrison, sona kalmış olan çocuklarla anneler ve âmaların cenul d dün akşam saat 20 de Londra'dan çıkarılmış olduğunu beyan et- | €tmektedir. Alman hududunda miştir. Cumadanberi 600.000 kişiden fazla insan tahliye edilmiş- İSvımızın süratli hareketi müdafaa ha- * ŞÜ < Bree Alman krtalarımın Polonyada işgal ettikleri mrntakaları gösterir harta Alman tayyareleri Kızılhaç trenlerine bomba çocuklara zehirli şeker atıyor Birçok Alman askeri esir edildi Varçova, $ aa. — Pat ajansı hildi - tiyor : Bu sabah alman b yareleri Szydlowicc istası kızılhaç trenine taarruz Tren, kismen tahrip edi rdıman tay « T bütün vagonlarında kızılhaç eti vardı. Dünkü — bombardıman es İbombalardan biri Praga mahallesinin laki istasyonda duran kızılhaç İişaretli üç trenin ında bir izci yar- dim barakasına Bomba İdan bir kaç tanesi çocuk üzere yirmi otuz kişi kadar yaralanmıştır. nda, Bir çok ölen ve yaralananlar var Varşova, 5 aa. — Dün bir çok Po » 1 bombardıman edilmiş kişiler ölmüş ve yaralan - aştır. | “Lodz civarında Zdunskowola kili - sesinin üstüne bir bomba düşmüştür. Bir papasla dua etmekte bulunan bazı kimseler yaralanmıştır. Baby » Szamosin mı yolcu treni bömbardıman 15 kadar ölü vardır. | Piotrkowda 30 kişi ölmüştür. Kut - İnoda 100 kişi ölmüş, 100 kişiden faze |a yaralanmıştır. kasında bir edilmiştir. Yangın bomlarının tahribatı Varşova, $ aa. — Pat ajansı bildi « riyor : Alman tayyareleri tarafından atılan yangın bombaları bir fabrika ile 4 ev- de yangın çıkarmış ve tramvay depo- sunu kısmen tahrip etmiştir. Varşava üzerine yapılan bir akın es- nasında bir kaç tayyare düşürülmüş- tür. Polonyalılara ait bir yanında dumdum kurşu! mermiler bulunduğuna dair Berliner Zeltung am - Mittag gazetesi | fından verilen haberi Pat ajansı yalan Yolarak tavsif etmektedir. Polonyalılar mühim miktarda esir aldılar 1 Polonya'da mücadele kıta - linde bulunan alman kuvetlerini baz- İmuştur: Kıtalarımız bir çok esir ale |Sonu 5. inci sayfada) (Sonu 5, inci sayfada)