6 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bene 21 — No. 7499 — Fiati her yerde 5 Mosel Amerika, muharib; # devletlere harbi levazımı vermiyecek ÇARŞAMBA 6 Eylül 1939 e ile Rhin arasında Sovyet Rusya dört sınıfı silâh altına çağırdı Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 —- Müdür: 20497 Almanlarla temas başladı Dün 30 Polonya tayyaresi Berline hücum etti Fransada bir harp hükümeti kuruluyor! ... 100 mebus askere gitti Almanların harbe kıtlık içinde başladıklarını yazan bir İsveç gazetesi, “ Harp kısa sürecektir,, diyor Dikkate değer bir italyan tebliği Harb başladıktan sonra mesuliyet aramakta fayda yoktur. Hele böyle, harbe takaddüm eden siyasi hâdisö- ler, herkesin gözü önünde, apaçık ce- reyan etmiş olursa... Tarih, İngiltere ve Fransa devlet adamları tarafın- dan, sulhü korumak için en son da- Kikaya kadar sarfedilen asil ve sabırlı Ba İ, bu felâket devrinde, ine si yüzünü ağartan en şerefli hareket olarak kaydedeçeklir. Fakat Almanyayı, ciham bu kanlı harbe sürüklemekle itham eden sarih ve kat'i vesikalar arasmda bir tanesi var ki bilhassa dikkate değer, Alman orduları eylülün birinci gü- nü sabahı, erkenden Polonyaya taar- ruza başladılar. Fransa ile İngiltere 3 eylülde, biri öğle üzeri, diğeri ak- şam üstü Almanya ile harb hâlinde olduklarını bildirdiler, Mevcut tanh- hüdlere rağmen, ve böyle bir vaziyet- İe zamanın kıymeti göz önünde tu. tulunca arada bu kadar vâkit ge- çirilmesinin. sebebi iylce anlaşılma» Buştı. Cum günü ve pazar sa- bahı Mussolininin tavassut teklifi hakkında haberler geldi. Bunun da mahiyeti o heyecanlı günlerde müp- hem kaldı. Dün Romada neşredilen tesmi bir tebliğ, harbden önceki günlerin siya- 8i faaliyetini hiç bir şüpheye meydan birakmıyacak şekilde aydınlatıyor, Bu tebliğe göre: 31 ağustos günü Mussolini İngil- tere ile Fransaya müracaat ede rek, harbin önüne geçmek için, Po. lonyanın de iştirakile 5 eylülde bir konfer#ns toplanmasını teklif etmiş. tir. Fransa ve İngiltere, ertesi gün, yani 1 eylülde, bu teklifi kabul ettik- lerini İtalyaya bildirmişlerdir. Hal buki, bu muvafakat cevabi Müssoli. niye gelinceye kadar, alman ordula- rı 1 eylül sabahı Polonyada taarruza geçmişlerdir. Buna rağmen, Musso- lini 2 eylâl subahı Hitlere müracaat ederek ihtilâfın sulh yolu ile halli için bir konferans toplanması müm- kün olduğunu bildirmiştir. Hitler, bu fikri derhal reddetmemiş, düşün- mek için 24 saat mühlet istemişi Mussolini 2 eylülde Hitlerin bu ce- vabını tekrar Londra ve Parise bil, dirmiş. İngiltere ve Fransa, Hitlerin İstediği mühleti kabul etmişler; fa- kat, Mussolininin ilk tekliflerinden sonra Almanya Polonyayı işgal ettiği İçin, konferanstan evvel alman ördu- İarının geri çekilmesini şart koymuş- lardır. Necmeddin Sadak ricat etmektedir. Ke : do a ok esir almış ve mühim | $ ve mühim |. - Çdem Pariş 5 (AA) — 5 öylül sabahı | verilen üçüncü tebliğ: Kara, deniz ve ; hava kuvvetleri normal şekilde hate- İ kâta devam etmektedirler, i Paris 5 (A.A.) — 5 eylül dört nu- maralı akşam harp raporu: Kıtaatımız Rhin ile Mosellis ara- sında hududun her tarafında düş- mânla temas halindedir, Şunu halırlatmak lâzımdır ki, Rhin üzerinde İki sahil boyunca im- tidatlı İstihkâmlar vardir, İngilizlerin bir izahı e hesinde henüz harp harekâtı başla- mamıştır. Burada istikşaflar yapıl makta ve hazırlıkta bulunulmakta- dır, Londra radyosu bugün bu mü- uusebetle şu tebliğde bulunmuştur. İlk harp raporları pek kısa ve kâ- ti muharebelere ait malümatı ihti- va etmiyorsa buna hayret etmemek Yüzumdar. öle 1914 ağustosunun İlk günlerinde de büyük muharebe olmamıştır. Bundan başka 1914 harb: ile bugün- kü muharebe arasında esaslı bir fark gözetmek icap eder. 1914 ağuslosundaki harp karşılık- lı seri taarruzlarla bir hareket har- bı olmuştur. Bügün . karşı karşıya bulunan kuvvetler . çok sağlam iki müdafaa sistemine dayanmaktadır; Maginot ve Siehfrid hatları, Binaenaleyh bu geçen iki günün vaziyet alma ve temasa gelme hare- eee ancak tebiiğlerdeki bir iki satır tahsis edilebilir, Fransa, Almanya ile harp halinde olduğunu Milletler Cemiyetine bildirdi Cenevre 5 (A.A.) — Fransız hükü- meti, Almanyanın Polonyaya karşı yaptığı tecavüz üzerine Fransanın 3 (Devamı 10 uncu sahifede) Fransızlar nereden taarruz edecekler? Lüksemburg hududundan taarruza geçecekleri tahmin ediliyor 6 — 4 numaralı Fransız harp raporu Rhin ile Moselle nehirleri ara- sında Fransiz kuvvetlerinin her taraf- ta düşmanla temas halinde olduğunu bildirmektedir, Bu tebliğ çok mühim- dir, Harbin üçüncü günü her tarafta düşmanla temasın temini Fransız se- ferberliğinin ikmal edildiğini gösler- mektedir, Henüz büyük harekât başla- mamakla beraber temas tesis edilmiş- tir. Bu, büyük harekâtın mukadde- mesidir, Unutmamalıdır ki, 914 de bü- yük harekât harbin on beşinci günü başlamıştı. Roma 6 — Messagero garetesinin Yükseburgta bulunan muhabiri bikli- riyor:; Burada tahmin edildiğine göre Fran. | sızlar aşağı Moselle'de, Lüksemburg, Almanya ve Fransa hududlarının bir. leştiği yerde taarruza geçeceklerdir. Burada mevcud Sigirid hattı yeni ve pek acele yapılmıştır. Bu sebeple pek muhkem olmadığı tahmin ediliyor, Lü geçmesi ihtimalinden de bahsediliyor. Bu cephede Fransız- ların Cezair ve Senegalli kıtaları var- dır, İngiliz hava kuvvetleri de mevcut- tur, Almanyayat;. tayyare akınları Birkaç sanayi merkezi bombardıman edildi ve Sigfrid hatlarmı gösterir harita İİ A İİ ld 3 Alman harp gemisi i tahrib edildi Üç Alman tüccar vapurunun da batırıldığı bildiriliyor Londra 6 — Bahriye Nezareti tarafından neşredilen tebliğ- de deniliyor ki: İngiliz donanması Alman tahtelbahirlerine hücum etmiştir. İngiliz tayyarelerinin Kiel'e yaptıkları hü- cumların çok muvaffakıyetli neticeler verdiği teeyyüd et- miştir. Üç Alman harp gemisi tahrip edilmiştir. Üç Alman vapuru batırılmıştır. (Röyter ajansının notu: Bu vapurların batırıldığı haber verilen Oliza ve Karsig adındaki Alman vapurlarından başka gemi olup olmadığı belli değildir.) Polonyalılar cenup mıntakasında Alman ordusunu bozmuşlar Londra 6 — Varşovadan alinan haberlere göre cenup min- takasnda Polonyalılar Alman ordusunu bozmuşlar, birçok esir almışlardır. Mühim miktarda tank ve otomobil ele geçi. rilmiştir, : Dün Lehler Almanlardan, Almanlar .. da Lehlerden birçok esir aldılar “Berlin"5 A.A.) — (4 eyldi tarihli mikdarda ganâim elde etmişlerdir, Cenupta Alman ordusu, düşmanı Krakovi istikametinde takibe devam etmiştir. Alman kıtaatı, Wdowlce'de kâln Skawa muntakasını geçmişler- dir. Şimalde Jaworzno işgal edilmiştir. Şarkiğki “Alman ordusu, düşmanın mukavemetini kırmış olup bütün cep- helerde ilerlemektedir. Düşman, pe rişan ve kısmen ciddi zaylata, uğra- | miş bir halde Brüksel 6 (A.A.) — «İndependance | Belge» gazetesinin Bupeh muhabiri Aix - Lachapelle mıntakasına bir ha- va akını yapıldığını ve bilhassa Esch- weller ve Stolberg sanayi merkezleri, nin bombardımandan müteessir olduk» larını yüzmaktadır. İnne anal annenle kel ei hi hi bi ERER PRE RP PEPEE PE PPP PPM Pariste tehlike işareti Paris 6 (A.A.) — Sabaha karşı sa- at 1,40 da canavar düdükleri düşman tayyartlerinin Paris ve ciyarı üzerin- den uçmaları ihtimali bulunduğunu haber vermişlerdir. Saat 4,10 da düdükler tehlikenin geçtiğini ilân etmişlerdir. - — giyinir ginir harbi bitli... 3. mi me