6 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

6 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Amerikan vapurlarını himaye için Amerika, harp gemilerini Atlantik yolları üzerinde sıralamağı düşünüyor Vaşington 5 (A A.) — Kabine içti- manı müteakip, hariciye müsteşarı Edison matbuata beyanatta bulu- Romanya, Yugoslavya ve Bulgaristanın vaziyeti Tamamen bitaraf kalarak hâdiseleri barış arzusile ve soğukkanlılıkla takib edecekler etinektedir ve Rumen hudutlarını müdafaası için icap eden tedbirleri Belgrad 5 (A.A) — Avala ajansı, şimdiki beynelmilel vaziyette Yugo- alavyanın hattı hareketine dair aşa- | almıştır. narak Amerikalı mültecileri Ayrupe- Bıdaki resmi tebliği neşretmiştir: Bazı sınıflar silâh altına (| dan getiren vapurları muhafaza et- Halen dünyada cereyan eden va- meğe matuf tedbirleri tetkik ettiğini him hadiseler Yugoslav hükümetine Bükreş 5 (A.A) — Havas: Bundan | söyemiştir. Söylendiğine göre, Bahriye Neza- reti, Amerika vapurlarının himayesi için harp gemilerini Atlântik yolları üzerinde sıralamağı düşünmektedir. Bu sâyede Amörikalı mültecileri ta- şıyan ecnebi vapurlar da himaye edi- miş olacaktır. da son beş yıl zarfında azimle takib ettiği politikaya sadık kalmak vazife- dini tahmil etmektedir. Bu siyaset bü- ii tün büyük devletlerle ve bütün kom- e ri şularile mevcut iyi münasebetlerin inkişaf ettirilmesine ve kendi İstiklâl Mumaileyh, yarın bu hususta bir karar ittihaz edieceğini ilâve etmiştir. New - York 5 (A.A) — Bahriye Ne- zareti, Amerikan vapurlarına zikzak yollar takip etınemelerini, yanlarına ve güvertelerine Amerikan bayrağı resmelmelerini ve bunları gece pro- jektörlerle aydınlatmalarını tavsiye etmiştir. : i Fransada fena tesir yapacak haber neşredenler 10 sene nın Avrupada kanlı hâdiseleri ihtj- rassız ve kinsiz fakat sarsılmaz bir kararile takip etmekte olduğunu bil- dirmiştir. Radyo, toprak mahsullerini topla- mak hususunda Bulgar çifçisine dü- şen vazifeyi hatırlattıktan sonra, bü- tün Bulgarları kralın etrafında iti- mad dolu bir ruh hür tek bir irade ehemmiyetli bir şekilde hâdim olaca” ğına kuvvetle kani bulunmaktadır. Hükümet bu vahim anlarda bu po- Utikanın tatbikinde bütün milletin kayıtsız ve şartsız müzaheretine gü- | halinde tam bir birlik içinde birleş- hapsedilecekler venmektedir. meğe davet etmektedir. Millet hü- Paris 5 (A.A) — Resmi Ceride, Jik kümetin elzem her türlü ihtiyat ted- | herhangi bir ecnebi devletin Fransa Yugoslavya seferber birleri ile memleketin mukadderatına rem girişeceği teşebbüsleri teshil e yorulmaz bir surette nezaret etmekte | edecek veyahud ordu ve halkın efkâ, Belgrad 5 — Yugoslavyada kısmen seferberlik yapıldığına dair ecnebi menbalardan verilen haberler tama- olduğuna kuvvetle kanidir. Radyo, bu neşriyatı bitirirken mil. leti kiyasetli bir barış ve bitaraflık siyaseti içinde birleşmiş olan Bulgu- ristanın maddi ve kültürel refahı ese- rı üzerinde meşum bir tesir icra eyli- yecek haberlerine meşrini meneden kararname neşretmiştir. Bu kararname hilâfına hareket edecek olan bir ilâ 10 sene hapis ve 1.000 ilâ 10.000 frank para ceza- davet eylemektedir. sına mahküm edileceklerdir. Romanya, ademi tecavüz paktlarını yenilemeğe hazır | Yiyecek maddeleri ihtikârına e Bükreş 5 (AA) — Rador ajansı karşı tedbirler Suriyenin Fransaya bildiriyor; Sofya 5 (A.A) — Bulgar ajansı merbutiyeti Dün B, Kalineskonun başkanlığın. | bildiriyor Şam 5 (AA) — Suriye Meydan meclisi reisi, yüksk komisere sulh ta- olan Polonyaya Almariyanın yane taarruzu karşısında Surife efkârı umumiyesinin hissettiği infial ve Suriye halkının adalet ve hürriyet dâvasının müdafi olan Fransanın asi. lâne hareketine karşı beslediği takdir hislerini ifade etmiştir. Suriye hükümeti, Fransanın yanın- da yer almakla müftehir olduğunu ve Fransanın asiline hareketini bilâka- yıd tasvip ettiğini bildirmiştir. İngilterede iaşe tedbirleri Londra 5 (A.A.) — Ticaret Nezare- ti neşrettiği bir emirname ile memle- kette yiyecek kontrolünü temin etmek üzere komiteler teşkil edilmesine mü- saade etmektedir. Her komitenin 15 Azası olacaktır. Mahalli perakendeci tüccarlar komitede beş mümessil bu- lunduracaklardır. da toplanan Nazırlar meclisi B. Ka- linesko ve Gafenkonun o izahatını dinledikten sonra aşağıdaki hususla» n müşahede ve tesbit eylemiştir. Memlekette tam bir sükün, itimat ve milli birlik hüküm sürmektedir. Irk ekalliyetleri devlet hayatı içi- ne girmişlerdir. Nasyonalite cedveline girmiyen şa hıslarla dini cemaat mektepleri me- selelerinin halli, ekalliyetler hakkın- daki hükümet politikasının doğru olduğunu göstermiştir. Dış siyasete gelince, bütün kom. şularla iyi anlaşma takibine matuf muslihane hattı harekete devam et- mek kararındayız. Bu itibarla hükö- met bir ademi tecavüz paktı akdine dair olan teklifini yenllemeğe hazır- dır. Ayni zamanda hükümet milli çekme- ğe teşebbüs suretile istifade ettikleri yiyecek maddelerinin bolluğundan dolayı, Nazırlar meclisi halkın İaşe- sini tanzim etmek ve spekülâtörlerin sulistimallerine mani olmak maksa- dile tedbirler almıştır. Bu tedbirlere muhalif hareket edenler şiddetle ce. zalandırılacaklardır. Sofya 5 — Bulgar gazeteleri, yarın- dan itibaren, sabahleyin 6, akşem Üze- ri 4 sahife olarak intişar edeceklerdir. Yunanistanın umumi sefer- berlik yaptığı tekzip ediliyor Belgrad $ — Yunanistanın Belgrad büyük elçisi, Yunanistanın fevkalâ- de askeri tedbirler alarak umumi 86- ferberlik yaptığı hakkında çıkarılan haberleri resmen tekzip etmiştir. Alı- nan tedbirler, her hangi bir taarruz hareketine müteveccih olmayıp mem- menfaatlerin emniyetine ihtimam | leketin emniyetine mütealliktir. Muhtelif komitelerin salâhiyetleri .|". . . . . dan Ingiliz kabinesi | Times'in makalesi | srcmm ee Yeni Kabine, dün akşam | Ba harp Alman milletini zu. | 1:2iya Üc Tunm arasında tayin edilen nazırlarla lümdan kurtaracak, İngilte- deniz ve hava münakalâtı tamamlandı reile Almanya arasında normal şekilde Tunus 5 (A.A) — Tunus ile İtal ya arasındaki deniz ve hava müna- kalâtı normal şekilde devam etmek- tedir. itimad tesis edecek Londra 5 (AA) — Yeni İngiliz Kabinesi, dün akşam tayin edilen Nazırlarla tamamlanmıştır. Mac Donald müstemlekeler nazır- lığını muhafaza etmektedir. Morri- son, Lancaster kontluğu şansöliyesi kalmakla beraber ayni zamanda İs- ş8 nazırlığını da deruhte eylemekte- &ir, Aliver Stanley ticaret nazırlı ında, de Ia Wear maarif nazırlığın- da, Walter Ellot sıhhiye nazırlığın- da, Brown iş nazırlığı İle mili servis nazırlığında, Leslie Borgin münaka- Wât nazırlığında, Norman Smith zira- a$ nazırlığında ibka edilmişlerdir. Lord Maç Millan, yeni ihdas ediler haber verme nezaretine, Ronald Cross da harp ekonomisi nezaretine Londra 5 (A.A.) — Times gazetesi yazıyor: B. Hitler'in bu defa verilmiş söze İhanette göstermiş olduğu sürat, bütün eski rekorları geçmiştir. Hitler'in kendisine hiç bir fenalık yapmamış, hattâ bir güna tahrikte bulunmamış olan bir memlekete or- dularını ve tayyarelerini saldırması onu sulhsever Avrupanın uzlaşma bil- mez bir düşmanı haline sokmuştur. İngiliz milleti, katiyyen riyakârlık et. meksizin bu haberin neticelerinden birinin Alman milletinin zulümden kurtarılması olacağını ümid etmekte | bulunduğunu söyliyebilir. Bu harbin diğer bir neticesinin de iki millet ara- sında Hitler'in gayri mümkün kılmış İspanyada tevkifler Valansiya 5 (A.A.) — Zabıta, «Bey- nelmilel hissi kın imdad. teşkilâtı. nın başlıca erkânını, bilhassa ski Cüm: huriyetçi Ziraat Nazırının kız kardeşi Me. Uribe'i tevkif etmiştir. Zabıta- nin Valansiya mıntakasında komünist fırkasının teşkilâtını yeniden vücude getirmeğe çalışmış olan mezkür fırka» nın diğer erkânının peşine düşmüş ol- duğu haber verilmektedir, Türkiye birinciliği güreş mü- sabakalarının tehir edildiği doğru değildir getirilmiştir. olduğu itimadın tesisi olacağı ümid Ankara 5 (A.A.) — Beden terbiyesi olunur. direktörlü ş 16 yaşında bir kız evin balko- gi Om 939 mi gü- İki arkadaş kavga ettiler Beyoğlunda Tozkoparan, Bedred- din sokakta oturan Süleyman ile İk- tisad Vekâleti İstanbul mıntakasında odacılık yapan arkadaşı AH kavga etmişler, AM, Süleymanı başından do nundan düştü, ağır yaralandı Unkapanında Hacıkadın mahalle. #inde Orta sokakta 6 mumaralı hane- 48 oturan Arif kızı 16 yaşında Saliha dü nakşam evin balkonundan kazaen “sokağa düşmüştür. Saliha zetesinde İstanbulda yapılacak Türiki- ye birineiliği güreş müsabakalarının tehir edildiği hakkında bir haber gö- rülmüştür. Haber yanlıştır. Bu müsabakaların tehir edildiğine dalr ne genel direktör- , Mikten va ne do federasyonlar daire. retto yaralanmış 6 Eylül 1939 Dün Lehler Almanlardan, Almanlar da Lehlerden birçok esir aldılar (Baş tarafı 1 inci sahifede) Düşman, şarki yukarı Silezya”sa- kış hareketi yapmış ve düşmandan top, ağır mitralyöz ve esir almıştır, * nayi mıntakasını süratle tahliye et Lehler de Almanlardan Slerada'da kıtaatımız, Varta meh | yarome5 rik z ajansı Tini geçmeğe muvaffak olmuşlardır. bildiriyor: ie yi Cenubi Polonyada ve Polonyada mücadele devam etmektedir. Alman hududunda kıtalarımızın süratli ha- « Düşmanın vâ- | reketi, müdafaa halindeki Alman kı- e m talarını bozmuştur. Takip esnasında a diri kıtalarımız, birçok Alman esir al- mıştır. Sieradza doğru Polonyaya girmiş olan Alman motörlü kıtalarına kar- şı müessir bir mukabil taarruz ya- pıldığı kaydedilmektedir. Düşman, çok mühim miktarda tank ve zırhlı otomobli terketmiş ve bu tank ve otomobillerdeki Alman askerleri esir alınmıştır. Esirlerin umumi yekünu kıtaatı, sonra Mlava şehrini ve istihkâmları- nı zaptetmişlerdir. Mağlüp edilmiş olan düşman, yavaş yavaş cenuba doğru çekilmektedir. biz me 5 Donanma, sahilin emniyeti için | Polonya üniformalı Alman icap eden tedbirleri, usulü dairesinde askerleri ittihaz etmektedir. Hava kuvvetleri- Varşova 5 (A.A) — (Pat): Polon- ya arazisinde hareketi kolaylaştır. mak üzere Almanlar, yeni yeni pa- raşütlerle inme teşebbüslerinde bu- Tunmaktadır. Fakat Polonya ma- kamlarının ve halkin bunları kolay- ca yakalamaya muvaffak olmaları üzerine, Almanlar şimdi yeni bir usul takip etmektedir, # eylülde birçok Alman askeri, Polonya askeri ünifor- masını hamil olarak paraşütle in- miştir. Esasen bu, harp kaidelerinin Almanlar tarafından ilk ihlâli de- gildir . Bombardıman edilen yerler Varşova 5 (A.A) — Dün birçok Polonya kasabaları (o bombardıman edilmiş ve birçok kişiler ölmüş ve Lodz civarında Zdunskawola kili sesinin üstüne bir bomba düşmüş tür. Bir papasla dua etmekte bulu- nan bazı kimseler yaralanmışlardır. Baby - Szamosin mıntakasında bir yolcu treni bombardıman edilmiştir. 15 kadar ölü vardır. Piotrokw'da 30 kişi ölmüştür. Kutno'da 100 kişi ölmüş, 100 kişiden fazla ar, Varşova 5 (A.A.) — Pat ajansı bil. miz, Polonya semasına hâkimdir. Po- lonyalıların 40 tayyaresi düşürül müştür. Bunlardan on beşi, havada yapılan muharebelerde düşmüştür. Düşmanın muntazam ricatı, hava taarruzlarımızla izaç edilmektedir . Şimal denizi sahilinde İngilizlerin modern harp tayyareleri Wilhelms- hafene, Cuxhaven ve nehir mansap- larinda bulunan gemilere taarruz etmişlerdir. Avcı tayyareleri ile tay- yare dafli topları süratle ve müessir surette mukabil! taarruzlarda bulun- muşlardır, Neticede Cuxhavene kar- $ı yapılan taarruzun önüne geçilmiş ve Wilhelmshafen üzerine atılan bombaların hasar ika etmelerine meydan verilmemiştir. Düşman tay- yarelerinin yarısı düşürülmüştür. Almanlar 15 bin esir almışlar Berlin 5 (A.A) —D.N. B. bildiriyor: Silezyadan gelerek o cenubt Polon- yada süratle ilerlemekte olan Alman kıtaları, şimdiye kadar on beş bin esir almışlardır. Polonyalılar, Krakoviden ve bu şehrin şimalindeki mıntakadan geri çekilmektedir. Alman kıtaları ise, bunları çok yakından takib etmekte- dir, a diriyor: Alman tayyareleri tarafın- Ayarlar kaş 2 dan atılan yangın bombaları bir fab- kullamıy EUNIŞ © rika ile 4 evde yang! tkarmış Berlin $5 (A.A) — Polonyanın ai. e tramvay deposunu da kismen tahrip etmiştir. Varşova tizerine yapılan bir akın es nasında bir kaç tayyare düşürülmüş. tür, Polonyalılara aid bir mitralyözün yanında dumdum kurşunları ve gazlı mermiler bulunduğuna dair Berliner Londradaki büyük elçisi, Alman tay- yarecilerinin Polonyada zehirli gaz kullandıkları hakkındaki haberin resmen teeyyüd eylediğini bildirmiş- tir. D. N. B. ajansı bu haberi bir kere daha tekzibe mezundur. Polonya hükümetinin halka beyannamesi e - Mittag İyiye tarafın- Varşova 5 (A.A.) — Pat ajan bildi-| arak a AMG 2PE Paris 5 (A.A) — Havas ajansının Hükümet bugün öğle üzeri aşağı | Varşova muhabirinin bildirdiğine göre, daki beyannameyi neşretmiştir; bu sabah çok uzaklardan top sesleri Polonya oCümhuriyet hükümeti, vaziyetin mâni tedbirler almasını (cap ettirdiği bu dakikada, bu beyan- name ile, bütün vatandaşları sükünü muhafazaya davet eder. Hükümet, bütün halka şurasını temin eyler ki, Başkumandanın emri altında, en bü- yük gayretle ve Polonyanın ve müttö fiklerinin zaferine sarsılmaz bir iman ia, devletin müdafaası davasına 30- işitiliyordu. e Amerikanın bitaraflığı Muharip devletlere silâh ve mühimmat gönderilmesi yasak edilecek Vaşington 5 (A.A.) — Reisicümhur Roosevelt tarafından Amerikanın bi- nuna kadar devam edecektir. : il taraflığı hakkındaki Leh tayyareleri Berline imazasından sonra Riyaseticümhur hücum etti sarayında yeni bir toplantı yapılmış Varşova 5 (A.A.) — 30 Polonya tay- | ve bitaraflık kanunu mucibince meş yaresi bugün Berline bir hücumda bü- | ri icabeden ikinci beyanname tedkik lunmuş ve hepsi üssülharekelerine | edilmiştir. dönmüştür. Bu ikinci beyanname neşredilir edik Varşova 5 (A.A.) — Umumi karar. | mez muherip devletlere silâh, mü- gâhın beş numaralı tebliği: himmat ve harp levazımı gönderil. Düşman hava kuvvetleri, bütün memlekette taarruzlarına devâm et- mekte ve şehirleri ve asker kollarını bombardıman eylemektedir. Polonya hava kuvvetleri Cezchamow ve Radomska mıntakalarında düşme- nin zırhlı müfrezelerini müessir bir tarzda bomardıman etmiştir. Düşme. nın 14 tayyaresini düşürdük. Bizim Altı tayyaremiz üslerine dönmemiştir. ÇCenubu garbi cephesinde düşma- nın tazyikı Warta - Szezercow - Ka mlensk hattında durdurulmuştur, Poznanya'da sükünet. Gdyı mesi yasak edilecektir. Ambargo işini tatbik edecek olan daire derhal işe başlıyabilecek bir vaziyettedir. Mezkür daire şefi, Green, Hâyas muhabirine yaptığı beyanatta muhâr riplere silâh, mühimmat ve harp Je yazımının verilmesini durdurmak için bir telefonunun kâfi olduğunu söyle- miştir. 3 Şili bitaraf ; Santia (Şi) 5 (A.A.) — Reisicüm- hur Arguirre Cereğa, Şili'nin bitaraf- hık muhafaza edeceğini resmen bildir. - Mi bir çe, | miştir. S '