6 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Eyi 1039 AKŞAMDAN AKŞAMA Garp cephesinde sükünet var! «Garp cephesinde sükünet var!» Bütün dünyanın gözleri oraya çev- rili, «Ne olacak, ne kıyamet kopacak?» diye bekliyoruz. Fakat Leh tarafında harekât mübalâğalı bir şekilde ilân edildiği halde - yani Polonyalılar ken- di zaferlerini, Almanlar kendilerinin- kini övüne övüne bildirdikleri halde - üç numaralı Fransız tebliği de, birinci ve ikinci gibi kısa: «Kuvvetlerimiz normal bir şekilde harekâta devam et- mektedirler!» deyip kesiyor. harp ediyor»; yoksa biz de ille düş- manlarımızın zıddına bir şey yapmış olmak için silânı harp edip harp et- memek» yolunu mu tutacağız?! Hem bu tereddüdü gidertmek, hem de Lehlilerin heyecanına soğuk su serpmek için olacak, İngiliz spikeri üç numaralı tebliği okuduktan sonra: — Bu, 1914 harbine benzemez. O zaman hudud boyları açıktı, harekât hemen başlıyabilirdi; şimdi ise karşı- mızda baştan başa istihkâmlar var, Ona göre davranmak, tecemmüler yapmak lâzım! - dedi, Böylelikle «başlar mısın, başlıyalım mı?» sabırsızlığı dindirildi. Tiyatrolar- da perde arasından görünüp te tema- şagerleri yatıştırma gibi bir şey! (Arada, gunu da, söylemeden geçemi- yorum: Dünkü Son Posta refikimiz «Zigfrid hattı Fransız tayyarelerile istihkâmlarının ateş yağmuru altında!, diyo beş sütunluk bir serlâvha köymuştu amma, Pransız 15- tihkâmlarından henüz bir atış yoktu. Onlar yerine refikimiz dayanamayıp at mış!) Herkesin bir an evvel öğrenmek için çırpındığı şudur: — Almanlar ancak Leh cephesinde faal olup garpte, Zigtrid hattı arka- sında bekliyecekler gibi görünüyor, Öyleyse ilk hamleyi İngilizlerle Fran- sızların yapması icab edeceğine göre nereden vuracaklar?... 1914 te Alman- lar bitarafları çiğneyip geçtiydi. Bu sefer de, Uzak Garpliler, bitaraflardan birini mi kendi taraflarına çelip onun erazisinden geçecekler ve Almanyaya istihkâmsız bir tarafından hücum ede- cekler?... Şüphesiz ki bu meraklı dramın he- yecan uyandıran bir safhası da, «bita- raflar. kısmı!... Filhakika liste halinde, bir sürü devletler, obitaraf. oldukla. | rmı ilân etti ve Almanya derin reve- ranslarla kendilerine teşekkürde bu- Tundu. Başlıyan harpte düşman erazi- sinin teshiri kadâr bitaraf gönülleri- nin teshiri de mühimdir, Kimin teh- Tikesi az, buna mukabil parası ve şu harbi kazanmak ihtimali daha çoksa, cazibesi de ona göre çok olacaktır şüphesiz... Binaenaleyh önümüzde açılacak hürp harekâtı safhaları ka- dar diplomatik faaliyet safhaları da enteresandır. «Hangi kaleler sukut etti?. ile barber «Hangi bitaraflar çe | Jindi?. de ayni süretle merak uyan. | dırıcıdır. | | | sem «Garp cephesinde sükünet var!» Asrımızın mecrasını tayin edecek va kayi, gene bu sözün perdesi ardında hazırlanıyor. Belki bu yazımın mürek- kebi kurumadan perde açılacak ve in- sanlık, onun arkasında misline rasla- nılmamış kanlı bir dramla ve heye. | canâmiz politika entrikalarile karşı- İ laşacak... Bazı fnclalar ibret dersi ile | biter. Bari bu melodram da öyle olsa... (vâ - Nü) — Böyle olmamalıydı bay Amca. Dünyada tatlıya bağlanmayacak ne vardır? ŞEHİR HABERLERİ “ Bakırköyün e) su ihtiyacı 98 metre derinlikte bol su bulundu Bakırköyüne su verilmek üzere Çır- pıcı çayırında srteziyen kuyuları açıl. mak üzere sondaj yapıldığını yazmış- tık, 98 metre derinliğinde açılan ku- yuda bol su bulunmuştur. Bu kuyudan kâfi derecede su teda- Tik edilmek üzere Avrupaya bir ma- kine sipariş edilmişti. Bu makine son hâdiseler dolayısile burada yapılacak, hususi tertibat ile kuyunun ağızları genişletilecektir. Belediye, Bakırköyüne bir an evvel su vermek üzere bu işe ehemmiyet ve- riyor, Kuyudan alınacak su ile hem 'Bakırköyünün ihtiyacı karşılanacak, hem de Terkos su tesisatı için bir yar- dım olmak üzere İstanbulun bazı semtlerine su vermek mümkün ola- caktır. Bu maksadla da büyük bir su deposu yapılacaktır. Eminönü meydanı Kısa bir zaman içinde tanzimi temin edilecek İstanbulda yeniden inşa edilecek bir milyon elli bin liralık asfalt yol ve meydan mühakasasında talip çık- madığından bu münakasa yirmi gün müddetle uzatılmıştı. Bu yollar ara- sında Eminönü meydanın da Prost plânına göre tevsi ve tanzimi vardır. Vali doktor Lütfi Kırdar, Eminönü meydanının tanzim ve ıslâhı İşini bu yollardan ayırmağı muvafık gör- müştür. Yapılan hesaba göre, Eminönü meydanının 98 bin liraya İnşa edil- mesi mümkün görülüyor. Bu suretle Eminönü meydanı bu asfalt yollar- dan ayrılarak ayrıca münakasaya konulacak ve aylardanberi perişan bir vaziyette kalan meydanın müm- kün mertebe kısa bir zamanda tan- zimi işine başlanacaktır, Belediyenin arozöz ve kam- yon ihtiyacı Sokakların sulanıp yıkanması için T arozöz ile 7 kamyonun Avrupaya si- pariş edileceği, ayni zamanda şehirde işletilmek üzere otobüs mübayaasına teşebbüs edildiği malümdur. Avrupadaki harp vaziyeti dolayısile bunların siparişine şimdilik imkân gö- rülememektedir. Ancak şehrin temiz- ! Mik vesaiti itibarile çöp kamyonlarile arozözlere şiddetli ihtiyaç olduğun. dan, bu arozözlerin şehrimizde yapıl- ması kabil olup olmadığı tedkik edil- mektedir. Şayet şasi tedariki mümkün olursa, arozözler burada yapılacaktır. Taş taşırken araba kırıldı, yaralandı Üsküdarda Çamlıcada arabacı Meh-| med Karacaahmedden taş taşırken | yolda arabası kınılmış, dökülen taşlar Ahmedin gına çarparak parmak- larını parçalamıştır. Ahmed, Haydarpaşa Nümune has- tanesine kaldırılmıştır. Japon elçisi geldi Japon elçisi, dün sabahki ekspresle Ankaradan şehrimize gelmiştir. Mİ kğ Bak, ben bile geçen gün evde harp haline gelmişken barışıverdim... Karilerimizin mektupları Cam Ihtikârı mı var? Birkaç gündenberi İstanbul pis yasasında 'cüm tüccarları cam piyasasını ellerine fırsat düşmüş gibi © 30 4) nisbetinde fırla- tıyorlar. Mevcut mallar uzun 2aman Türkiyeyi idare edecek kadar bol olduğu halde ve elimizde malımız yok gibi davranarak müşterileri şarara sokmaktadır. lar. Ellerinde bulunan arnuvo ca- mun (metresini 30 ağustosta 300 kuruşa sülarlarken dün 400 kuruşa çıkarmışlar ve bugün piyasadan. kaldırmışlardır. Giz ledikleri anlaşılmaktadır. Alâka- dar makamını dikkatini celbede- rim. Mısır çarşıs; Erzak ambarı 2 N. lu Camcı Hasan Cuner Maş Piyasa vaziyeti Yumurta talepleri çoğaldı, fakat ihracat yapılmıyor Yunanistan ve İtalyadan yumurta talepleri gelmekte ise de ihracatçıları« mız buna şimdilik imkân görmemek- tedirler. İhracatın durması, yeni yu- mürta sezonunun bâşlaması yüzün- den buzhanelerdeki yumurta miktarı gittikçe çoğalmaktadır. Yumurta fi- atlerinin düşmemesi, küçük esnafın beynelmilel vaziyetten istifade etmek istemesinden ileri geliyor, Belediye ik- tisad müdürlüğü, bu hususta tedbir aldığı takdirde, İstanbulda yumurta fiatlerinin çok düşeceği söylenmekte- dir. En son yumurta partisi 1 eylülde İtalyaya gönderilen bir yagonluk ha- muledir, Ayni günde Yunanistana da yumurta sevki mukürrer iken hareket edecek vapur, yumurta yükünü öl maktan imtina etmiştir. Malüm oldu. ğu üzere 1 eylül, Almanya - Polonya harbinin patlak verdiği gündür. Buğday fiatleri Ayni günden itibaren buğday fiat- lerinde de gevgeklik devam etmekte- dir. İlk başlıyan 10, 15 paralık tenez- | zül 30, 35 paraya kadar inmiştir. İhra- cat yapılamadığı cihetle, buğdayın daha da düşeceği tahmin edilmekte- dir. Maamafih, dün buğday f#intlerin- de düşüklük kaydedilmemiştir. Dün 320 ton buğday gelmistir. Buğday, hububat piyasasında dün yeniden düşüklük olmamıştır. İhracat maddelerimizden biri olan kuşyemi flatlerinde de düşüklük var- dır, Satıcılar, fob Tekirdağ 4 kuruşa mal teklif ediyorlarsa dâ müşteri çık. mamaktadır. Dün, İlalyadan ihracat piyasamıza çav talepleri gelmiştir. İtalyanlar, çavdarlara kilo başına 8 kuruş 17,5 para teklif etmişlerdir. Bir kamyon bir direğe çarptı Dün bir kamyon Tophanede tram- vay direğine çarpmış ve direği devir- miştir, Kamyon hasara uğramıştır. ... Bir şapka ile mesele halledildi. Tatlı dil, güler yüzl. Gümrükteki Alman malları Parası verilmiş olanların çıkarılması isteniyor 31 ağustosta müddeti biten Türk - Alman ticaret anlaşmasına dayana- rak İstanbul gümrüklerine gönderil- miş olan malların ithaline hükümet müsâade etmemiştir. Bu eşyanın mü- him bir kısınının bedelleri, anlaşma müddetinin hitamından evvel Merkez bankasına yatırılmış olduğundan, Ve- kâletin bu kararı tacirler arasında en- dişeyi mucip olmuştur. Bir kısım tüccar, dün Merkez ban- kasına müracaat ederek vaziyeti izah etmişlerdir. Tacirler, bedelleri evvelce yatırılmış bulunan malların memleke- te ithaline müsaade edilmesi için Mer- kez bankasının tavassutunu istemiş- lerdir. Markez bankası, tacirlerin ar- zusunu Vekâlete bildirecektir, Belediye kooperatifi Teftiş bitti, on güne kadar rapor verilecek Beledişe müfettişleri, bir müddet- tenberi Belediye kooperatifi muame- lelerini teftiş ve murakabe ediyorlar- dı. Kooperatifin hesabı çok uzun ve karışık olduğundan tahkikat uza- miştı. Müfettişler ötü güne kadar tahkikat neticesini bir raporla bildi- receklerdir, Şimdiye kadar yapılan teftişlerde yolsuzluklara ait bazı iddialar tahak- kuk etmiştir. Bilhassa kooperatiften ikraz edilen paralara mukabil maaş- lardan yapılan kesilmelerde bazı isâ- betsizlikler (olduğu (görülmüştür. Bunların mesulleri tesbit edilmiştir. Müfettişler oraporlarını o verdikten sonra mesuller hakkında kanuni ta- kibat yapılacaktır. Benzin bol Şehrimizde faaliyette bulunan oto- büsçülerden bir kısmı Belediyeye mü- racaatla şehrimizde benzin satan bir şirketin, otobüslerin muhtaç oldukla- rı benzini vermediklerinden şikâyet et- mişlerdi, Belediye, bu müessese nezdinde yap-. tığı tedkikat neticesinde, şirketin her talebi isaf edecek derecede benzini olduğunu tesbit etmiştir. Bu itibarla her türlü nakliye vasıtaları ve ben- zine muhtaç olan müesseseler, şeh- rimizde faaliyette bulunan benzin ve petrol satan bütün müesseselerden is- tedikleri kadar ihtiyaçlarını karşılıya- bileceklerdir. Benzin tutuştu, birçok yerleri yandı Fatihte Hasan kalfa mahallesinde oturan Azize adında 16 yaşında bir kız dün evde mangal yakmak için kömürün üzerine benzin dökmüş, kibriti yakmeca benzinler birdenbire parlamıştır. Ateş, Azizenin yüzünü ve muhtelif yerlerini yakmıştır, Ağır surette yaralanan hastaneye Alacak yüzünden kavga Sirkecide çaycı Hüseyinle amele Mustafa mlacak yüzünden kavga et- mişlerdir. Kavgada Hüseyin gazoz şişesile Mustafayı, Mustafa da sopa ile Hüseyini başından yaralamıştır. Yaralı kavgacılar tedavi altına alınarak tahkikata başlanmıştır. ze ... Almanya da Koridor mu İstiyor, buyursun efendim, ns olur? ka ALİ İLA Almanyadan ne kadar alacaklıyız ? 31 ağustostan itibaren Türkiye - AV manya ticaret anlaşmasının müddeti bitmiştir. Anlaşma tecdid edilmemiş- tir, Esasen son günlerde Almanya ile aramızda fiilen ticari münasebetler kalmamıştı. Türkiye - Almanya ticaret münase- bellerinin kesilmesi üzerine hangi ta- raf alacaklıdır? Malümdur ki, bu mero- leketle klering esası üzerine İş yaptı» Eımız için, zaman zaman Almanya, bi- ze karşı borçlu olur, Henüz Cümhuri- yet Merkez bankası son haftanın kle- ring hesabını çıkarmamıştır. Fakat bundan evvelki hesaplarda Almanya bize borçluydu. Tezgühta bulunan ve yahud inşaatı bitmiyen vapurları, dev- let siparişlerini de hesap edecek olur- sak, Almanyada 20-30 milyon liramız kalmıştır diyebiliriz. Günün birinde Almanyanın bize borçlu kalacağı tahmin edilmekteydi, Almanya fiat farkına bakmadan, pi- yasadan ne bulursa alıyordu. Alman firmaları aylardanberi piyasamızdan buğday yulaf kuru meyva, yağlı to- humlar almaktaydı, hattâ kuru erik pestil gibi maddeleri bile satın alıyor- du. Vaktile Alman firmaları bir malı alırken, fiat meselesine çok dikkat eder» ler, Pazarlık yaparlardı. Son zaman larda Alman firmaları, bu gibi husu- siyetlere ehemmiyet vermeden, pazar- lik etmeden, piyasada ne bulursa sa- tan almaktaydı. Bütün bunların stok yapmak için tedarik edildiği malüm- du. Alman firmaları bir taraftan ko- layca mal alırken, diğer taraftan da, mal satmak hususunda müşkülât çi- karıyordu. «Malımızı bir sene sonra - teslim edebiliriz» diye cevap vermek» * teydiler, halbuki aradan bir sene geç* meden iktidasi münasebetler de inkıtan uğradı ve bize borçlu kaldı. Hüseyin Avni o. m Havuzlar idaresinde açığa çıkarılan işçiler Kasımpaşadaki havuzlarda son bir ay zarfında 150 kadar işçi açığa çıka- rılmıştır. Havuzlar idaresi buna S€- bep olarak işlerin azalmakta olduğu- nu İleri sürmektedir, Açığa çıkarılan işçiler içinde hayatını tamamen de- niz nakliyat vasıtalarının tamiri İş- lerinde çalışmakla kazanan tecrübeli ameleler vardır. Bu gibi işçilerin açıkta o birakılmaları, (o kendilerini başka iş tulmağa sevk edece ginden, havuzlar idaresinin ihtiyaç karşısında mütehassıs tamirci buh- ranı karşısında kalacağı söylenmek» tedir. Dün, bu gibi işçilerden bir kısmı diğer deniz müesseselerine müraca- at ederek iş istemişlerdir. Şimdiki halde bu işçilerin arzuları yerine ge- tirilememektedir. Öğrenildiğine göre işçiler, araların- dan bir heyet seçerek İktısad Vekâ- leti nezdinde teşebbüste bulunmağa karar vermişlerdir. İskenderun liman tesisatı Limanlar umum müdür muavini B. Hâmid Saracoğlu İskenderun WU. manına ait teşkilât ve tesisatı kon- trol elimek üzere bugün Hataya gi- decektir. B. Hâmid Baracoğluna Wi- manlar umum müdürlüğü fen işleri servisinden B, Ferid, işletme servi- sinden B. Ahmed Çangal, muhasebe. den B. Fethi Tur refakat edecekler. dir. B. A. — Öyle amma hazret kor dordan geçip sofaya çıkmak niyetin- l.. i