5 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İngiliz tayyareleri dün Almanyaya beyannea- meler attı om “Ingiliz, Fransız Sene 21 — No. 7498 — Flati her yerde 5 kuruş SALI 5 Eylül 1939 ŞAM Harb uzarsa Amerika harbe girmek mec- buriyetinde kalacak Telefon; Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri; 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 deniz ve hava kuvvetleri harekâta geçtiler Yeni tip 12 İngiliz tayyaresi Alman limanlarını bombardıman etti. Bir Ingiliz kruvazörü de bir Alman şilebini batırdı, mürettebatını esir aldı Alman muhripleri Leningraddan i Polonya süvarileri Şarki Anverse gitmekte olan bir Yunan vapurunu batırdı Dün Varşova üzerinde şiddetli hava muharebeleri cereyan etti, Alman tayyareleri attıkları yangın bombalarile bir Leh köyünü yaktılar Sulh harbi Tahammül kudretinden çok fazla gerilen yay nihayet koptu, ok âdeta kendiliğinden fırladı. Avrupa, çok- tandır bu tehlikeli uçurumun kena- rında oynuyordu. Almanya, son dâki» kaya kadar, muhâkkak bir harb önün- de İngiltere ile Fransanın'geri çeki- »klerini umdu. Eskiden muvaffak olan silâhlı tehdit yerine, bu sefer, miş olmak usulünü tecrü- , Ordularını harekete getirdi, 5 öründü, diğer ta- Fakat hesa- raftan tavassut bi bında y dı. Karşı ddetli azmi ka nda Hitler i saydığı bir ölümü, teslim olr cih etti. Bu suretle Almanya, hem kendisini, hem Avrupayı, belki de hiç ummadığı bir felâkete sürüklemiş bulunuyor. Harbin asıl sebebi, her istediğini kolayca almaya alışmış, kuvvetin ve zorbalığın her türlü hakka galebe çaldığını tecrübe ile görmüş bir tagal- lüb sisteminin bugünkü medeniyet âleminde revacına müsaade edilmiş olmasıdır. Avrupa, iki senedir seyir- cisi kalmaya razı olduğu büyük suç- ların bugün kefaretini ödüyor. Va- ziyet öyle oldu ki İngiltere ile Fransa, bundan sonra ya bir adamın her em- rine itaat etmek, yahut, ermellerine hudut tanımıyan bir ceberutu “kır. mak zaruretinde “kaldılar, den, Fransadan gelen sesler taham- mülün ve sabrın ne derece taştığını, iki büyük milletin bu işi artık bitir. meye geri dönmez bir azimle karar | verdiklerini - gösteriyor. Yeni başlıyan: harbin, sonradan alabileceği vüsat ve inkişaf şekilleri hakkında bir şey söylenemez..Ne za- man ve ne suretle İşe karışacağı he nüz belli olmıyan istifham nokatları, teraziyi o tarafa veya bu tarafa eğe- bilecek meçhul ağırlık unsurları var. Her hâlde bu harb, Hitler rejimi için yaşamak, yahut ölmek meselesidir, Ortada, artık, halledilecek basit bir erazi dâvası değil, birbirlerini izale. ye ahdetm iki rejim kavgası, iki türlü sulh mi mücadelesi görü. lüyor. Onun için harb çok çetin ola- caktır, Harbin sonu, yeni hudutlar tesbit etmiyecek, Avrupada yeni bir nizam kuracaktır. Necmeddin Sadak İngiltere- | Paris 4 (A.A.) — 4 eylül sabahı ve- rilen 1 numaralı tebliğ; Kara, deniz ve hava kuvvetlerinin heyeti umumiyesi harekete geçmiştir. tebliğinde deniliyor ki: Donanma bütün denizler üzerinde faaliyettedir. Fakat şimdiye kadar mühim bir hareket, olmamıştır, Paris 4 (A.A). — 4 eylâi akşam | (o Douvreş limanı, ticarete kapatık hârp raporu: mıştır. Cephede tedricen temaslâra giril- | Montevideo 4 (A A.) — Ajax İngi- mektedir. | liz kruvâzörü Alman Olinda şilebini Fransız deniz kuvvetleri kendileri- ne gösterilen yerlere gitmiştir. Hava küyvetleri icab eden keşifler- | de bulunmaktadır, Londra 4 (A.A) — Amirallığın bir | Sovyet Rusya bitaraf kalacak Amerika, Romanya, Bulgaristan, Ispanya, Şimal memleketleri de bitaraf kalıyorlar Yugoslavya bitaraflığını ilân etti Londra 4 (A.A.) — Londranın dip- lomatik omahfillerinde söylendiğine göre, Polonyanın Moskova sefiri, Al manyanın Leh topraklarını istilâ et- tiğini ve Almanya ile Lehistan ara- sında harb hali mevcud olduğunu Sovyet hilkümetine bildirmiştir. Sovyet hükümetinin bitaraflığını muhafaza edeceği aynı mahfillerde söylenmektedir, Binaenaleyh, Sovyet- ler Birliği, her iki tarafa da yiyecek ve malzeme satacaktır. İtalyanın vaziyeti İ Londra 4 — İtalyanın vaziyeti he nüz tevazzüh etmemiştir. Ancak Fransa İle olan hudud açılmış ve Fransaya gitmek istiyenlere müsaa” | de edilmeğe başlanmıştır. Nis ile İlal- | | | Riogrande âçıklarında batırmış, g&- minin tayfasını esir etmiştir. Bu tây- fa Saintgerale İngiliz vapuru ile Montevideo'ya sevkolunmuştur. (Devamı 10 uncu sahifede) veli, Amerikanın bitaraflığını ilân edecektir. Relsicümhur, 24 saate kadar bita- raflık kanununu meriyete koyacak- tır. Romanya ve Bulgarsitan da bitaraf kalıyor Londra 4 (A.A.) — (Reuter):; Rew- terin Bükreş muhabiri, Romanyanın bitaraf kalacağını bildirmekte ve Sofyadan gelen bir habere göre Bul- garistanın da tam bir bitaraflık mu- hafaza edeceğini ilâve eylemektedir. » Sofya radyosunun bir tebliği Sofya 5 — Sofya radyosu dün gece neşrettiği bir tebliğde Bulgaristanın vakayli dikkatle ve bitaraflık ve sulh zihniyetile takip ettiği bildirilmekte ve Bulgarlar birliğe ve krala itimada davet edilmektedir. Yugoslavya bitaraf Belgrad 5 — Yugoslavya hükümeti bitaraflığını ilân etmiştir. yanın San-Remo şehri arasında ölo- büs seferleri tekrar başlamıştır. İspanya bitaraf Burgos 5 — General Franko tara- fından imza edilen bir karamame mucibince İspariya bitaraf kalacaktır. Londra 4 — İsveç, Norveç, Dani. marka; Finlândiya hükümetleri bitas ını ilân etmişlerdir. İrlanda, Brezilya ve Arjantin de bitaraf kala- caklarını bildirmişlerdir. Amerika bitaraf Vaşitiğlon 4 (A.A.) — Resmen bil. dirildiğine göre, Reisicümhur Roose- Almanyanın ablukasi Berlin 5 — Hollanda bandıralı Gron- le vapuru Almanyaya giderken bir İn- giliz harp gemisi durdurmuş ve YApu- , Tu aramıştır. Bu hâdise İngilizler ta- rafından Alman sahillerine abluka konmasının ilk tezahürüdür, Prusyaya girdiler Süvariler süratle içerilere doğru hareket ediyorlar Polonya ordusu toplandı, bir çok noktalarda mukabil taarruza geçti Varşova 5 — Son dakikada haber alındığına göre bir Po- lonya süvari livası Kovalen civarında Şarki Prusyaya gir- miştir. Polonya süvarileri süratle içerilere doğru hareket ediyorlar. Paris 5 — Varşovada neşredilen tebliğe göre Polonya cephesinde vaziyet te mühim bir değişiklik vardır. Polonya ordusu toplanmış va Alman ordusu- nun ileri hareketini durdurmuştur. Şarki Prusyadan yapılan taarruz tama» men durdurulmuştur. Chestohova'da açılan gedik kapatılmış, birçok nokta- larda mukabil taarruza geçilmiştir. Bir kısım Polonya kuvvetleri Alman topraklarında harp ediyor. kuvvetleri Koridorda Orlovo ve Dapriyi geri almışlardır. Bir Alman kruvazörüne bomba isabet ett ta da bombalar atılmış ve bombalar he- deflerine isabet etmiştir. Pariste tehlike işareti Paris 5 — Bu gece saat ikide Pariş- Polonya Londra 5 — Hava nezaretinin teb- liğine göre İngiliz tayyareleri Kiel ka- nalı medhalindeki Wilhelmshaven ve Cuxhaven limanlarını ve Alman filo. sunu iki defa bombardıman etmiştir. | Bir Alman kruvazörüne isabet vaki ol. | te tehlike işareti verilmiştir. Derhal muş ve kruvazör mühim hasara uğra- | avcı tayyareleri havalanmışlardır. Fa. mıştır, Bu limanlardaki askeri tesisa- | kat bir hâdise olmamıştır. RR PRE RRRRRP PRP RR EE PP PPPPEPRPPEPAMPMEPPRRPPPPPMePPPPe — Bunlar da mesaj mu ?.. i — Hayır, masaj 1. il * 4 i