5 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfnaberler İngiliz tayyareleri Al yaya beyannameler attı Alman milletinin aldatıldığından, hakikatin gizlendiğinden bahsediliyor Amsterdâm 4 (A.A) — İngiliz tay- yareleri Alman - Hollanda hududuna birkaç bin beyanname atmışlardır. «İngilterenin Almanyaya ihtarı» baş- lığını taşıyan bu beyannamelerde şöy- Je denilmektedir: gukkanlılıkla ve bile bile harbe sü- Tüklemiştir. Almanya, dünyayı 1914 den daha büyük bir felâkete sürükli- yecektir. Hitler, sulh emelleri besledi- ğine dalr dünyaya teminat vermiştir. Fakat bü teminat sahtedir. Hitler, geçen eylülde de, «Avrupada hiç bir arazi talebinde bulunmıyacağız.» de- mişti. Hiç bir hükümet tebaasını bu ka- dar vahi behanelerle ölüme sevket- memiştir. Bu harb, tamamile lüzum- suzdur. Çünkü Alınanyanın ne ara- sisi, ne de hakları tehdid edilmiştir. Hiç bir hükümet, Rhin mıntakasının tekrar işgaline, Anşlus'a ve Südetler let, Almanyaya Alman olmıyan mil- tetlerin istiklâlini #hlâl etmediği müd- detçe mümanaat etmemiştir. Alman- yanın bütün talebleri, haklı oldukları müddetçe isaf edilebilecekti. Roose- velt, sizi şerefli bir sulha davet etti. Hükümetiniz, bu daveti kabul edece- | ği yerde sizi ktale ve kazanacağını- Hakikat, uzun seneler sizden sak- Yandı ve Alman düşüncesi bir tahaş- şüd kampına hapsedilmiş gibi sus- mağa icbar edildi. Alman milletine karşı hiçbir hüsumetimiz yoktur. Nazi sansürü uzun bir harbe da- yanacak vasıtalardan mahrum bu- Tunduğunuzu sizden sakladı. İflâsın arifesinde bulunuyorsunuz. Bizim ve müttefiklerimizin tükenmez insan, silâh ve yiyecek ihtiyatlarımız vardır. Sonuna kadar gitmeğe azmettik. Dar- belerden sarsılmıyacak kadar kuvvet- Miyiz. Nefesimiz tükenmeden &izi ta- mamile (mahvedecek vaziyetteyiz. Şimdi ve her saatte sulh istemek hak- kına maliksiniz. Biz de sulhü ümid ediyoruz ve sulh taraftarı olması şar- tile herhangi bir Alman hükümetile sülhü imza etmeğe hazırız.» Alman matbuatı ne diyor Berlin 4 (A.A.) — İngiliz tayyare- lerinin Hollanda üzerinden “uçarak Almanyaya gelmesi ve beyanname- ler atması hâdisesini mevzuubahs eden Alman matbuatı, bu harpte ta- mamlle garanti edilmiş bir devletin bitaraflığını ilk önce İngilterenin ih- Al etmiş olduğunu kaydeylemekte- dir. Vapurlar Akdenize çıkıyorlar Bugün limanımizdan İzmire iki vapur gidiyor. izmirden de buraya gelen vapurlar var Birkaç gündenberi Jimanımızda demirli bulunan Fransız bandıralı Heofil Götye vapuru bugün bağlı bulunduğu limana hareket etmek Üzere Fransız hükümetinden emir almıştır. Teofil Gotye yolcu almadan Edecektir. Bundan başka yarın sabah dokuz- dn Romanya bandıralı Daçya vapu- ru yolcusile Akdenize çıkacaktır. Daçya Yunanistanın Pire, ve Kıbrı- sın Lârmaka limanlarına uğrayacak- le memleketimize gelen İngiliz tabi tyetindeki Kıbrıslılardır. Önümüzde. Ki cumartesi günü 16,30 da, yine Ro- manya bandıralı Besarabya vapuru Bımanımıza gelecektir. Buda, Al manya - Polonya harbi patladıktan ponra Akdenizden llmanımıza gelen Bk ecnebi vapurdur. Harb uzarsa Amerika harbe girmek mecburiyetinde kalacak $anta Barbara -Kalifornia- 4 (A.) — Eski âyan Azasından ve eski Ma- Mye Nazırı B. Willlam Macadoo, Av- tupa ihtilâfının uzaması takdirinde Amerikanın barbe sürükleneceğini beyan etmiştir. Mumaileyh, ilâveten Bemiştir ki: «Nizamı ve esaslı haklarımızı mu- bafaza etmek için kuvvet istimal et- nek mi, yoksa harb dolayısile deniz. İerdeki cihan ticaretimizin felce uğ- pamasına göz yummak mi lâzım ge. leceğini tayin etmek mecburiyetinde kalacağız. Fikrimce, Amerika, ne de. pizlerden çekilebilir, ne de dünyada münferit ve milnzevi bir vaziyette kalabilir.» * Polonyada Çek elçiliği * Varşova 4 — Polonyaya iltica et- plan Çek generali Prchala, bir elçiliği ihdasına teşebbüs etmiş- İzmir limanında faaliyet arttı İzmir 4 (Telefonla) — İngiltere ve Fransadan bugün İzmirdeki ihracat- çılara muhtelif ihracat mahsulleri- miz üzerine mühim siparişler gek- miştir. Piyasanın süratle normal şek- Mini alacağı tahmin ediliyor. Bu si- parişler gelince ve Akdenizde tam bir emniyet bulunduğu Ticaret Vekâ- ietinden İzmir mıntakası Ilhnan Tels- Miğine bildirilince limanımızda faali- yet artmıştır. Bu tebligat üzerine limanımızda bulunan Tırhan ve Anafarta vapuru yolcu ve yük âlarak birer saat fasıla ile İstanbula hareket etmişlerdir. İzmirdeki banka müdürleri ticaret müdürlüğünde toplanarak bilhassa İngiltereden gelen mahsul siparişle- rini karşılamak için ihracatçılara kredi temini meselesini görüşmüş ve lüzümlu kararlar almışlardır, Hollânda üzerinde meçhul tayyareler Tayyarenin kime ait olduğu yarelerin hangi devlete aid oldukları- nın meydana çıkanlması için tahki- kat yapılmasını her iki taraftan da is- tiyecektir. Hükümet, cevab aldıktan sonra bu hadiselerin bir daha teker. Tür etmemesi için lâzım gelen tedbir- Jer alınmasını taleb edecektir. "den man- Avrupa tren seferleri muntazam yapılamıyor Dün Semplon ekspresi 9 saat rötarla Sirkeciye geldi Almanya - Polonya harbi çıktığın danberi Avrupa trenleri Sirkeci ga- rna vaktinde gelmemekiedir. Dün de Konvansiyonel treni 1045te, Semplon ise 16 da şehrimize gelmiş- tir. Son vaziyet dolayısile İstanbul. dan Avrupaya kalkan trenler ancak Budapeşteye kadar İşliyebilmekte- dirler, Almanyada ve diğer uzak memle- ketlerde bulunan tebaamız, muhtelif yollarla Macaristana, oradan da Bel- grad, Sofya, tarikile buraya gelmek- tedirler, Hükübetimiz, alâkadarlara verdiği emirde ancak Peşteye kadar olan yolculara bilet verilmesini bildirmiş. tir. Dünkü Konvansiyonelle 100 kişilik bir talebe kafilesi daha gelmiştir. Al manya, Polonyaya harp ilân etmeden önce Belçika ve Fransada bulunan talebelerimiz de memleketimize dön- mek üzere Almanyaya gitmiş, böyle- cak 400 talebe şehrimize gelebilmiş- |, tir. Diğerlerinin de bu bir iki gün zarfında şehrimize dönebileceklerine mubakkak nazarile bakılmaktadır; Dünkü Konvansiyonelle Avrupada bulunan Misir ve Iraklılardan bir kısmı daha şehrimize gelmiş, transit olarak Toros ekspresi ile memleketle- rine hareket etmişlerdir. Normal günlerde 7,20 de gelmesi mutad olan Semplon katarı ise dün dokuz saat rötar ile ancak 16 da gelebilmiştir. Trenlerin gecikmesine sebep, hu- dutlarda sıkı kontrol ve gümrük mu- ayenesidir. Dün, bazı memleketlerde bekliyen fazla yolcudan dolayı Kon- varisiyonele yeni vagonlar ilâve edil miş, bu da ayrica rötara sebep Ol- muştur, İtalyada harp hali mevcut olmadı- ğı için buradan Kalkan trenler mu- tad formalitelere tabi tutularak İs- tanbula doğru yollarına devam et- mektedir. Italyan vapurları işlemeğe başlıyor İlk vapur cuma günü gelecek İlalya ile Türkiye arasmda yeni- vapur 'seferleri başlıyacaklır. Rodi vapuru çarşamba günü Brendi- ziden hareketle cuma günü İstanbu- la gelecektir. Karadenizde bulunan İtalyan şilepleri de bugünlerde İs- tanbula geleceklerdir. Türk yolcuların İtalyadan geçer- ken iyi muamele gördükleri bildiril- mektedir. Bu sabahki trenler Ekspres mutad saatte geldi Almanya - Polonya harbi patladı- gındanberi Avrupa trenleri, ilk defa bu sâbah vaktinde gelmişlerdir. Bemplon ekspresi normal günlerde olduğu gibi bu sabah 7,20 de Sirkeci garına gelmiştir . Tren, Milânodan hareket etmiş, Fransadan yolcu ak mamış, diğer memleketler istasyon- larına uğrıyarak mutad süratle mem- leketimize muvasalat etmiştir. Sem- plon ekspresinden bir kaç yolcu çık- mıştır. Konvansiyonel de bu sabah dokuzu beş geçe Sirkeci garına girmiştir. Bemplona nazaran daha kalabalık bir yolcu kafilesi getiren konvansiyonel- de bir kısım Türk talebesi de vardı. Amerikadan Avrupaya #e- yahat tahdid edildi Nevyork 5 — Amerikadan Avrupa- ya seyahat tahdid edilmiştir. Yalmz iş Almanlar zehirli gaz kullanmağa başladılar İçlerinde çocuklar da bulunan birçok kimseler yaralandı ve yandı 4 (AA) — (Pat) ajansı bildiriyor: Alman tayyareleri birçok #ehirlerin ve bilhassa Nys Lenice, Wolbrom ve Ropezyez” şehirlerinin sivil ahalisini zehirli gaz kullanarak kimseler yaralanmış ve yanmıştır. Bunların arasında çocuklar da bu- Yunmakta ise de adetlerini tesbit et- mek İmkânı hasıl olamamıştır. Tayyareer, bu şehirlerin üzerine iperitle doldurulmuş balonlar atmış. Tardır. Bu balonların Sochaczew nur- takasımda kâin Dzieng - Lewo kasa- basına düştüğü görülmüştür. Alman sefiri Paristen ayrıldı Almanyada İngiliz ve Fran- sız tebaasını Amerika himaye edecek Paris 4 (A.A.) — Paristeki Alman sefareti ve konsoloshanesinin memur- ları, dün gece saat 23,03 de Paristen ayrılmışlardır. Bunlar, 130 kişilik bir kafile teşkil etmişlerdir. Berlin 4 (A.A.) — Amerika hükü- meti, Almanyadaki İngiliz menaflini muhafaza etmek vazifesini üzerine almağı kabul etmiştir. Londradaki İs- viçre sefareti, İngilteredeki Alman menafiini muhafaza etmeği deruhte etmiştir. Paris 4 (A.A.) — Fransanın Al manyadaki menfaatleri, Amerika se- faretine tevdi edilmiştir. Danimarkanın bir şehrine bomba atıldı Londra 5 — Meçhul bir tayyare Da- nimarkanın Esbjers şehrine bir bom- ba atmıştır. Bir bina harap olmuş, 2 kişi ölmüş, $ kişi yaralanmıştır. Tay- yare cenup İstikametinde uzaklaşmış- tır. Papanın kâtibi nereye gidiyor? Romu 5 — Papanın kâtibi kardinal Maglione yakında Romadan hareket ederek birkaç günlük bir seyahate çı- kacaktır, Kardinalin nereye gideceği maldm değildir. Bu hususta birçok tahminler yapılıyor, Dük de Windsor Londraya dönüyor Cahnes 4 (A.A) — Dük de Wind- sor İle zevcesi, Büyük Britanyaya hiz- met etmek üzere İngiltereye dönmek arzusunu izhar etmişlerdir. Londra- dan cevap bekliyorlar. Almanyadan 43 talebemiz daha döndü Selinik 4 (A.A.) — (Hususi muha- birimizden): Tahsilde bulunan tale- belerimizden #3 Kişilik bir grup, dün gece geç vakıt buraya gelmiştir. Günlerdenberi sıkmtıda bulunan talebelerimiz gerek konsoloshanemiz ve gerek Yunan hükümeti ve Yunan şimendifer idaresi tarafından büyük yardımlar yapılmışlır, İngilterede sinema ve tiyat- rolar kapandı Londra # (AA) — Radyo,dün bütün sinema ve tiyatroların kapalı kalacağını ilân etmiştir. Kiliseler açıktır. İngiliz parasmı korumak için! Londra 4(AA,)—D.N.B. ajan- sına göre, İngiliz hükümeti İngiliz parasını korumak için İngilterede mukim olan her şahsi #ltm ve döyiz Bombardıman edilen şehirler Varşova 4 (A.A) — (Pat) ajansı bildiriliyor: 3 eylülde Alman hava kuvvetleri tarafından bombardıman edilen mevkiler şunlardır! Sklermiewicz civarında kâin Be- kaczewe 11 bomba düşmüştür, Bir çok kimseler ölmüş ve yaralanmış- tar. Kaczka'ya 3 bomba düşmüştür. 2 ağır, 2 hafif yaralı vardır. Varşovaya 20 kilometrelik mesafe- de bulunan Blotaya 12 bomba düş- müştür, Garka 6 bomba düşmüştür. Varşoraya 2 kilometrelik mesafede bulunan Kepa'ya 2 bomba düşmüş- tür. Türk - Alman ticaret anlaşması Müddeti hitam bulan anlaş- manın temdid ve tecdid edildiği yalandır Berlin 4 (A.A.) — Almanya Maliye Nezareti, Türkiye ile tediye servisi ah- kâmınm 30 eylül 1939 tarihine kadar temdid edilmiş olduğunu bir tamim ile bildirmiştir. . * Anadolu ajansının yaptığı tahki- kat neticesinde, bu haberin doğru ol- madığı ve Almanyaile aramızda mevcut olan ve 31 ağustos tarihinde bitam bulmuş olan ticaret muahede- sinin temdit ve tecdit edilmediği an- laşılmıştır. Cebelüttarıkta memnuniyet Cebelüttarık 4 (AA) — Harbin ilânı, Cebelüttarıkta sabırsızlıkla bek» lenilmekte idi, Radyo, bu haberi ver- diği zaman, balk ve askerler, heye- canı tezahüratta bulunmuşlardır. Halk, sokaklara dökülerek, 1914 ten 1918 e kadar çok rüğbet gören şarkıs Yarı söylemiştir, Mısır, Almanya ile siyasi münasebeti kesti Londra 4 — Mısır hükümeti Al manya ile siyasi münasebeti kesmiş- tir. Alman sefirine pasaportları veril. miştir. Fuar kupasını Ankara mubhteliti kazandı İzmir 4 (Telefonla) — Bugün Fu- ar kupası için İstanbul ve İzmir mubtelitleri ardsmda yapılan son müsabakada İzmir takımı üçe karşı altı gölle galip gelmiştir. Ankara mubteliti bu maçların birinciliğini kazandığından kupayı almıştır. Irakın Ankara büyük elçisi Reisicümhura itimadnamesini takdim etti Ankara 4 (A.A) — Irakın Ankara elçisi Seyit Kâmll Geylani bügün saat 14 de Çankaya köşkünde Reisi- cümhur tarafından kabul eğilerek #timadnamesini takdim etmiştir. Kabul esnasında Hariciye Vekâleti umumi kâtibi Numan Menemenci- oğlu da hazır bulunmuştur. Polis müdürü İspartaya vali oluyor Yakıt refikimizin haber aidığına göre İstanbul emniyet müdürü B. Badreddin Aka İsparta valiliğine, vali muavini B. Muzaffer de İstanbul am- niyet müdürlüğüne tayin edilmek Üze-