5 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

5 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

| i ii © — Sahife 10 Insiliz, (Baş tarafı 1 inci sahijede) ” oWilhelmshaven 4 (AA.) — Yeni © tipte İngiliz tayyareleri bügün saat 18 e doğru Wilhelmshaveri ve Cux- © havene taarruz etmiştir. Tayyarele- rin attıkları bombalar, müdafan ba- taryalarının şiddetli ateşi karşısında © müessir olamamıştır. On İki İngiliz tayyaresinden beşi düşürülmüştür. Diğerleri Hollanda istikametinde çe- Kilmişlerdir. Londra 4 (A.A.) — İstihbarat Ne- zareti, Süveyş kanalında seyrisefai- nin düşmanın harekâtı yüzünden > sekteye uğramaması için icap eden © tedbirlerin ittihaz edilmiş olduğunu bilditmektedir. ğ İngiliz ordusu Başkuman- danlığı Londra 4 (A.A.) — Kral, general © Vikont Gortu seferi kuvvetler başku- mandanlığına, general Eâmond İron- side'i imparatorluk büyük 'erkânı- harbiye reisliğine ve general Walter Kirke'i anavatan kuvvetleri İbaşku- * mandanlığına tayin etmiştir. Tehlikeli bir boğaz Londra 4 (A.A.) — Amiralhk dali- .resi, Firth of Forth boğazindan geçe- cek olan bütün gemilerin Bass Bock- dan geçmeleri icap edeceğini: bildi > miştir. Cenuptan geçecek olan ge- “ milerin uğrayacakları zarar ve ziyan kendilerine âit olacaktır. Stokholm 4 (A.A.) — Almanya hü- kümeti, İsveç hükümetine Aresund'un * cenubi mahreçlerile büyük Balt ve Deutsche Bucht önünde mayn baraj- Tarı vücude getirilmiş olduğunu bildir miştir. Bir Yunan vapuru batırıldı i Stokholm 4 (A.A.) — Öresund'un © cenubuna dökülen Alman maynları- * mn ilk kurbanı Yunan bandıralı Kosti vapuru olmuştur, 29-kişi olan tayfa vapur batarken denize atlamışlar ve bir İsveçli klavuz gemisi tarafından © kâmilen kurtarılmışlardır. Tayfa bir Finlândiya vapuruna ak- “tarma edilmiştir. Batan Kosti vapuru Leningraddan Anverse gidiyordu. ki Londra 4 — Yunan bandıralı Kosti © vapuru Leningraddan kereste yükliye- rek Anverse gitmekte iken İsveçin Malmoye limanı açıklarında iken Al man torpido muhribile karşılaşmıştır. * Alman muhribi kumandanı, Yunan © vapuru kaptan ve mürettebatına tah- lisiye sandallarına binip vapuru ter- * ketmelerini emretmiştir. Kaptan ve » mürettebat bu emir üzerine tahlisiye satdallarile vapurdan uzaklaştıktan © sonra Alman muhribi torpil atarak “ vapuru batırmıştır. Vapur 7000 ton- P İuktu. 1905 senesinde inşa edilmişti. * Armatör Hamdriye aid idi. Zarar ve ziyan 50 bin İngiliz lirasıdır. İlk kadın harb esiri New-York 4 (A.A.) — İlk harb esiri i kadın, dün akşam New-York limanın. da bulunmakta olan Georgie adındaki © İngiliz gemisinde hapsedilmiştir. ğ Bu kadın, 5 senedenberi Cunard Li- © ne İnçiliz vapur kumpanyası vapurla. © rında cda hizmetçisi olarak çalışmak. ta olan genç bir Alman kadınıdır, Kopenhag 4 (A A.) — Danimarka > ajansı neşrettiği bir tebliğde, bugün saat 16 ya doğru milliyeti belirsiz bir tayyare Danimarkanın Esbjers şeh- Tine bir bomba atmıştır. © Üç katlı bir bina harap olmuş ve iki kişi ölmüştür, Üç kişi de yaralan. ğ Hitler cephede © Berlin 4 (AA) — Umumi Karar “gâhın bir tebliğine göre, Hitler bu sa- “bah eski koridor hududunu geçerek — öğleyin Kulm'a gelmiş ve ilk hatlar. © da Alman askerlerinin Vistul nehri ni geçişlerinde bulunmuştur. © Varşova 4 (A.A) — Bu akşam saat © 17 de Alman hava filoları Varşova © üzerine taarruzlarının en şiddetlişi- “ni yapmıştır. Bir taraftan hava dafi bataryaları düşman tayyarelerine şiddetle muka- “bele ederken diğer taraftan da Po Jonya avcı tayyare filoları şehir civa- © rında düşmanla harbe tutuşmuşlar. dir. “ Varşova 4 (A.A.) — Alman tayya. : , Tamow civarında Chomiçluch Fransız deniz 'nsili ve hava kuvvetleri tamamile harap olmuş ve birçok kişi ölmüştür. Varşovayı da Alman tayyareleri bombardıman etmiş ve Zakzon ma- halline 18 bomba düşmüştür. Hükü- met merkezinin etrafında bir çok yer- lerde yangınlar çıkmış bulunuyor. Varşova 4 Ç(A.A.) — Varşovadaki İngüla büyük elçiliği matbuata şu beyanatta bulunmuştur: «Yaşadığımız an tarihi ve drama tiktir. Memleketinizin ve memleke- timle birleşen Fransanın kuvvetleri mütamıza karşı koyuyorlar. Harbin safahatı ne olursa olsun, gayretleri- miz muzaffer bir sulhla taçlanacaktır. Adalet ve normal münasebetler tek- rar cari olacaktır. İstikbale itimadla bakmak icab eder. Davamığın iyi ol- duğunu bilerek zulme, taarruza ve itisaflara karşı mücadele ediyoruz.» Berlin 4 (AA) —(D.N.B): Dün Varşova üzerinde bir hava muhare- besi olmuştur. Yedi L&h tayyare ve balonu düşürmüştür. Almanlar 2a- yiat vermemişlerdir. Alman tebliği Berlin 4 (A.A.) — Tebliğ: Alman kıtaları, oOGraudenz'in cenubunda Neuburg'u ele geçirmişlerdir. Şid- detli bir muharebeden sonra, Alman kıtaları, şarki Prusya hududunun ce- nubunda Ulawa'yı almışlardır. Alman- lar, diğer taraflan, Krakovi'nin ce- nubu garbisine otuz beş kilometre mesafede Wadowice'yi zaptetmişler. dir. Berlin 4 (A.A.) — Alman ordusu Başkumandanlığının tebliği: Silezyadan ve daha cenuptan gelen kuvvetli kıtalar, yukarı tarafların şi- malinde ve endüstri mıntakalarında, Krakoviye doğru ricat etmekte olan düşmanı takip eylemektedir. Vistül, Pless'in şimalinden geçilme- ge teşebbüs edilmiştir. Endüstri mın- takasının şimalinde de, kuvvetlerimiz, | Könlepol - Kamiensk'in şimali şarki- sinde Vartha'nın ilerisinde, ricat ets mekte olan düşmanı kovalamaktadır. Bu kuvvetler, 20 kilometre ileride bu- lunan Sieraez'e süratle yaklaşmakta- dır. Pomeranya'dan gelen kuvvetli kı- talarımız, Culm civarında Vistül kıyı- larına varmıştır. Koridorun şimal kis. | mundaki Polonya kıtaları, bu suretle | tamamile makisur kalmıştır. Graudenz müstahkem mevkiine karşı yapılan | Alman hücumları neticesinde müstah- kem hatta girilmiştir. Şarki Prusyadan ilerliyen Alman kı- | taları, Pzasnyaz'i almıştır. 3 eylül ta. hinde mühim münakale ve askeri nak- liyat noktalarına karşı müteaddit hü- İcumlar yapılmıştır. Muharebe tayyare- lerinin hareketi, Silezyadan ileriiyen kuvvetlerin seri muvaffakiyetinde bü- yük rol oynamıştır. Kutno - Varşova, Krakori - Lemberg, Kielee - Varşova ve Thorn - Deutseheylau demiryollari tahrip edilmiştir. Hoheusalza istasyo- nü da tahrip olunmuştur. Varşova ci- varında Okecio tayyare fabrikası mü- him suretle hasâra uğratılmıştır. Po- lonyahların ihtiyat tayyareleri tahrip edilmiştir. Varşova üzerinde yapılan hava muharebesinde yedi Polonya tay- yaresi ile bir Polonya balonu düşürül- müştür. Almanlardan hiç bir tayyare zayiatı yoktur. Bahriye kuvvetleri de muaffakıyet- le neticelenen faaliyette bulunmuştur. Torpido muhripleri, Hola limanında bulunan düşman gemilerini ateş ni- tında tutmuştur, Danzig körfezi açık- larında bir Polonya denizaltı gemisi batırılmıştır. Garpte şimdiye kadar her hangi bir hareket vukua gelmemiştir. Berlin 4 (A.A.) — Alman kıtaatı Vistül nehrini Plessin doğusundan geç» miş ve Nikolun cenubundaki istih- kâmları zaptetmişlerdir. Alman gazeteleri İngiltere İngiltereye Berlin 4 (A.A.) — Alman gazete leri, Fransanın Mussolini tarafından yapılan tavassut teklifini kabul et- miş olduğunu ve eğer İngiltere Al manyaya ultimalom vermekte İsti. cal göstermese idi harbin önüne ge- ge olacağını müşahede etmekte- AKŞAh z Kabinesi B. Eden Dominyonlar Nazırı oldu Londra 4 (A.A) — Yeni harp Ka- binesinde Anthony Eden, dominyon- lar nezaretine, Lord Stanhope Başve- kâlet Lordluğuna, Thomas İnskip Lord Chancelierliğe, Jvhrn Anderson Dahiliye ve Emniyet Nazırlığına ta- yin edilmişlerdir. Eden, Harp Kabinesi ile domin- yonlar arasındaki teması muhafaza etmek için Kabinenin bazı toplantı. larına iştirak edecektir. Anderson, pasif müdafaa servisle. rinin başında bırakılmıştır. Liberal reisi Kabineye girmedi Londra 4 (AA) — Liberal reisi B. Arohibald Sinclair, fırkası ile is- tişarede bulunduktan sonra Harp Kabinesine girmekten imtina etmiş ve dostlarının bu suretle memlekete daha İyi hizmet edebilecekleri mü- talâasında olduklarını söylemiştir. Roma 4 (A.A) — Gazeteler, ob- jektif bir surette, gerek Berlinden gerek Londra ve Paristen harp va- ziyeti ile alâkadar gelen bütün h&w berleri nesretmektedi. Gâzeteler, yap- tıkları tefsirlerde, hakkını müdafaa eden Almanyanın âzimkârlığını te. barüz ettirmekte, zecri tedbirci Ede- nin İngiliz Kabinesine iştirakinden | teneffür göstermekte ve umumiyet- İ le şu tarzda mütalâalarla makalele- rini bitirmektedir: İtalya, ikinci bir Versailles'den doğacak yeni bir vazi. | yetin Avrupada vücut bulmaması için Avrupanın kurtuluşuna yardım edecektir, Ingiliz dominyonları Yeni Zelând bütün memba- larını İngilterenin emrine âmade tutuyor Londra 4 (A.A) — Yeni Zelanda hükümeti, harp Kabinesine bir telgraf çekerek Yeni Zelandanın elinden gel- diği kadar İngiltereye yardım edece- ğini ve bütün menbalarını onun em» rine âmade bulunduracağını bildir. miştir, Avustralya, İngiltere ile beraber Londra 4 (AA) — Selâhiyettar bir menbadan bildirildiğine göre, Avus- tralya Başvekili beyanatta bulunarak Avustralyanın harp halinde bulun- duğunu ve İngilterenin mukavemet ettiği her noktada imparatorluk ve Britanya âlemi ahalisinin İngiltere. nin yanında bulunacağını söylemiş- tir, Gandhi'nin Polonyaya mesajı Varşova 4 (AA) Mahatma Gandhi, Polonyaya göndermiş olduğu bir mesajda şöyle demektedir; <Polonyada beşeriyet için daha iyi bir istikbalin esası olarak aşka ve hürriyete iman edenlerin ve hayat larını feda edecek derecede ileri gide- rek bu ideâle hizmette bulunanların kâffesine en samimi temennilerimi bildirir ve kendilerini takdis ederim» Bir İsviçre gazetesinin mütalâası Bâle 4 (A.A) — National Zeitung yazıyor: Alman hattı hareketi, cihan efkârı umumiyesinde öyle bir ittifak tevlid etmiştir ki, bunun neticesi, garp devletlerinin ve onların mütte- fiki olacak diğer memleketlerin geniş mikyasta askeri faikiyet elde etmeleri olacaktır. İngiltere İle Pransa, çök büyük fe- dakârlıklarda bulunmuşlardır. Avus- turya ile Çekoslovakya, boş yere feda- edilmiştir. Alman hükümeti, Polon- yaya karşı yapacağı tecavüzü çok ev- velden hazırlanmiştı. Oueen Mary Nevyorka vasıl oldu New-York 4 (A.A.) — Gucen Mary 8 Eyidi 1939 Habersiz batırılan vapur Amerikada büyük heye- can var,kongreniniçtimaa çağırılması muhtemel Balırılan vapurda hoğulanların evvelce tahmin edildiğinden 47 Londra 5 — İstihbarat Nezareti, içinde 1400 yolcu ve mürettebat bu- lunan Athenia adındaki İngiliz yol- cu vapurunun bu sabah saat dörtte Hebrita adalarının 200 mil garbında bir Alman tahtelbahiri tarafından torpillendiğini bildirmektedir. Tah- telbahir ihtarda bulunmadan ve ha- ber vermeden vaputu batırmıştır. Derhal hâdise mahalline yetişen İ Southern Cross adındaki İsveç-yatı 200, Knut Nelson Norveç vapuru takriben 800 kişiyi kurtarmıştır. Bahriye Nezareti de birçok vapur göndermiştir. Neşredilen bir tebliğde bildirildiği. ne göre infilâk esnasında ölen yol- cular ve gemiciler müstesna olmak üzere diğer bütün yolcular ve müret- tebat yetisen gemiler tarafından kurtarılmıştır. Athenia 1923 senesinde yapılmış | 13,581 tonluk bir vapurdu. Glaskov limanında kayıtlı idi. Glaskovdan hareketle Belfasta uğrayarak Ameri- kaya gidiyordu. İçinde 1000 tonluk tüccar eşyası vardı. Londra A(A.A.) — iİndilâktan ölenler müstesna olmak üzere tor. pillenen Athenia-vapuru . yolcuları- nın kâmilen kurtulmuş olduğu teey- yüd etmektedir. Kaç Amerikalı vardı ? Vaşingiön 4 — Amerikanın Lon. dra sefiri, batan Athenia vapurunda iki yüz küsur Amerikalı bulunduğu- nu bildirmiştir. Hariciye Nezaretine gelen son haberlere göre vapurda 311 Amerikalı vardı. Bunların çoğu tatil zamanını Avrupada geçirdikten son- ra dönüyordu. Yolcular arasında Texas hükümeti dahilinde Housten- li altı genç kız, Fredericksburg aha- Msinden Robert Harris, Sarataga Springs Belediye reisinin karısı ve oğlu bulunmaktadır. Amerikada heyecan Vaşington 4 — Athenia vapuru. nun torpillenmesi, Amerikada büyük olduğu anlaşıldı Athenia vyapurunun uğradığı Hmanları ve batırdığı Hebrit adaları civarını gösterir harita bir heyecan uyandırmıştır, Bu mü- nasebetle Lusitanla hâdisesi hatırla- tılmaktadır. Malümdur ki Lusitania umumi bârpte Amerikadan İngiltereye gi. derken bir Alman tahtelbahiri tara- fından batırılmış ve bu hâdise Ame- rikanın harbe girmesine sebep ol- muştu. Almanya o zaman Lusitania da harp malzemesi bulunduğunu id. dia etmişti Bugün böyle bir iddiada bulunulamaz. Çünkü vapur yalnız yolcu alarak İngiltereden Amerikaya geliyordu, Reisicümhur B. Rooseveltin kâtibi B, Stephen Carly Reisicümhura bu torpillenme hakkında malümat gel- diğini söylemiş ve demiştir ki: «Va. purda yolcu ve mülteci vardı. İçinde harp malzemesi bulunması mevzuu- bahs olamazdı. Bu noktada ısrar et- mek isterim» 'Torpillenmenin çok mühim ve acele neticeler vermesi muhtemeldir, B. Rooseveltin yarın yahut öbürgün kongreyi fevkalâde toplantıya çağır- ması ihtimali vardır, İzmirde ihtikâra teşebbüs eden kahve tüccarları İzmir 4 (Telefonla) — Son gün- lerde piyasada fazla kahve stoku bu- lunduğu halde bazı tüccar ve esna- fm yüksek flatle kahve sattıkları ve bunda kendilerini haklı göstermek için stok kalmadığından bahsettikleri görülmüştür. Şikâyet üzerine zabita- ca bazı ticarethanelerde araştırma yapılmış stok kahveler tesbit edil- miştir. İhtikâra teşebbüs edenler hakkında kanuni takibata başlan. mıştır, Londra borsası kapalı Londra 4 (A.A) — Londra börse” sı, şimdilik kapalı kalmak kararını vermiştir. Beynelmilel antropoloji kongresi tehir edildi İstanbul 4 (A.A.) — 18 eylül 1939 da İstanbulda toplanacak olan 18 in- ci beynelmilel antropoloji ve preistorik arkeoloji kongresi görülen lüzum üze- rine tehir edildiği kongre genel sek- reterliğinden bildirilmektedir. Paris sefirimiz Fransız Hariciye ve Dahiliye Nazır- larile görüştü Paris 4 (AA) — Hariciye Nazırı B. Bönnet ile Dahiliye Nazırı B. Al bert Sarraut, bu sabah Türkiye sefi- rini kabul etmişlerdir. Kiralık apartıman Nişantaşında Vali konağı kar- şisında Eytam caddesinde 5 nu- maralı apartımanın ikinci dairesi kiralıktır. Apartıman 6 odalıdır. Kaloriler, sicak su ve sâir her türlü konforu, denize fevkalâde nezareti vardır, Kapıcıya müra- caat edilmesi. İstanbul beşinci icra memurluğundan: