5 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

5 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 İngiliz ve Fransız gazeteleri Hitlere şiddetle hücum ediyorlar Gazeteler ““ Hitleri ve rejimini ortadan kaldırmak için harbe girdik ,, diyorlar Londra 4 (AA) Gazetelerin başmakaleleri, Hitlerizmin tahribi Yüzumunda israr etmektedirler. Ti- mes gazetesi diyor ki: «Almanyanın hududsuz salâhiyet- lere sahip diktatörü, İngiliz ve Fran- ız milletlerine kendisine mukave. met etmekten ve kendisini yere ser- mekten başka takip edebilecekleri bir yol bırakmamıştır. Hitlerizm, İngiltere ve Fransayı serfuru etmek ve Avrupada hürriyet ışığının sönmesine cevaz vermek Z&- rTureti karşısında bırakmıştı. Bugün biz, Almanyanın zimamdarları ile mücadele ediyoruz, Biz, onların Al- man ismini lekeliyen siyanttlerine karsı harp ediyoruz. Ingiliz diplomasisinin vehberi, sulhtür. İngiliz silâhlarına ve müt- tefiklerin zaferine de sulh rehber ola- caktır. Bu harbin gayesi, Avrupada nizamı, terakkiyi ve vahdeti tesla elmek asına ve muallâk mesailin ve intikam hissinin tesiri altında hal ledilmesi olmamasına binaen Hitle- rTizmin derhal ve müebbeden Avrupa münasebatı haricine atılması el- semdir.> Daiiy Mall diyor ki: «Biz, harbe Hit deri ve rejimini ortadan kaldırmağa karar vermiş olarak giriyoruz. İngi- 2 milletinin Alman milletine karşı kini yoktur. Fakat büyük bir mille tin fena hizbin kurbanı Olduğunu görmekten mütevellid ıztırabı vardır.» Datiy Telegraph gazetesinden: «Biz harbe nazi rejimi ile yer yüzünde zaif milletlerin mevcudiyetinin ayni 7a- manda muhafaza edilmesinin kaki- yen mümkün olmadığı ve beşerin hürriyetini muhafaza etmek matlup ise bu rejimi ortadan kaldırmak icap edeceği kanaatile giriyoruz» Daily Herald diyor ki: «Biz, Avru- payı ve dünyayı altüst etmek isteyen zulme karşı mücadele ediyoruz. Biz, için, hüsnüniyet ve müsa- insanlar. arasında aklin si için mücadeleye giriş- miş bulunuyoruz. Merhametsiz ve prensipleri asla kale almayan bir ada mın emrile küçük milleti hürriyet lerin imha- sına gidildiği bir sırada lâkayd bir se- yirci gibi bir kenarda kalmak, harp. ten daha müthiş bir feragat olur.» Polonyada Çekoslovak lejyonları kuruluyor Çeklerle Slovaklara hitaben hararetli bir beyanname neşredildi Varşova 4 — Polonyada Çek ve Biovak lejyonları ihdâsna dair bir karamame çıkmıştır. Bu lejyonlara Polonya vatandaşları ile Çek ve Slo- vak olanlar gönüllü yazılabilecekler- dir. Polonya ordusu bşkumandanı Çek- lerle Slovaklara hitaben bir beyan- nâme neşretmiştir. Bunda deniliyor ki: «Slâv milletinin asırlardanberi düş- manı, haklarımıza, hürriyetimize ve istiklâlimize karşı barbarcasına taar- ruza geçmiştir. Bütün itllâflar ve muslihane tenhhüdler #hlâl edilmiş, Ayak altına alınmıştır. Düşman, milletlerinin irade ve ar- mularma muhalif olarak bir takım tezvirat ile Çekistarı ve Slovakyayı işgal etmiş ve elinde silâhı bizim ve | sizin hürriyetiniz için son nefsine kadar harbetmiş olan Polonya mille- tine kârşı gaddarane bir harbe giriş- miştir. Cümhuriyet parlâmentosunun ka- ramamesi, Çek ve Slovak İejyonla- rini teşkil ediyor. Bu kararname, is tiklâl harbindeki müşterek askerte | mandası altına ve Polonya toprakla. Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 4 (A.A) — Pet Parislen yazıyor: Bütün dünya, kararını ver- miştir. Daha şimdiden milyonlarca insan, Hitlerin adını telâfftuz eder- Ken dehşet içinde kalmaktadırlar. Eğer, o, bu şerefi istemiş idiyse, ona nail olmuştur ve olacaktır.» Le Journal, «4l milyon Fransız, Chancelier Hitlere hitap ediyor» ün- vanmı taşıyan yazısında şöyle diyor: «Harp tariklle sulha gideceğiz, çünkü bize ancak bu yolu bıraktınız. Bir kere daha dünya yüzündeki mil. letlerin kâffesi bizi takip edecektir. B. Chancelier, bunu böyle biliniz. Bu sefer, mevzuu bahsolan mesele, Dan- zig değildir. Silâhlarınızı ebediyen kırmaktır, Sulhü fethetmek istediği- mizden ve bunu ancak silâhlarımız yapabileceğinden, Kuvvetimij na. mağlüptur.» Exelsior, büyük bir manşet halin- de Daladier'nin şu cümlesini yazmak tadır. «Hitler, her türlü adalet fik- rine, her türlü insaniyet hissine ku- laklarını tıkayarak ve yalnız delice- | sine gururuna, sersemcesine ihtira. sına tâbi olarak, bütün teklifleri red- İ detmiş, bütün ricaları istihkar eyle- | miştir. Şimdiye'kadar dökülmüş alan | ve şimdiden sonra da dökülecek olan kanlar, Hitlerin başına dökülecektir. İkinci Vilhelm de ayni cinai deli- Miği irtikâp etmişti. Bu, hareketin kendsini nasıl bir akibete sevketmiş olduğunu bilir.» Matin gazetesi, diyor ki: «Bu sefer, harbi çıkaran adamı, cezadan kurta- Tacak devrin ve milletin yeniden baş- lamasına müsaade edecek Versailles bulunmiyacaktır.» Ordre diyor ki: «1919 senesinden- beri hükümetlerimizin muvafakat et- miş oldukları bir sürü fedakârliklar, o hükümetlerin müftehir bulunduk. lari medeniyetin fütuhatımı tahrib edecek olan yeni kitallerin önüne geçmek hususundaki! azimlerine de. Yâlet etmektedir. Hitlerin harbcuyane İnadı, sulhcu- yane israrlara galebe çalacak dere- cede kuvvetli imiş, Rhin nehrinin öbür tarafında Almanyanın uğrıya- cağı hezimeti bir rejimden kurtula- cak olan milyonlarca erkek ve kadı. nın inşirah ile karşılayacağı muhak- kaktır.» | | caktır. Bu vesika, istikbalde yekdiğe- rinin kardeşi olan milletlerimiz ara- sındaki ihyakârane teşriki mesainin esasını teşkil edecektir. Çek askeri, Slovak askeri, bir daki- ka bile tereddüd etmene mahal yok- tur. Ben, ya Cerımanizmin esiri ola- ark kalacaksın, yahud, hattâ haya- tın bahasma da olsa halihazırdaki milletinin boynuna ftâkılmış olan menfur boyundurağa tahammül ede- çeksin. Çek ve Slovak Jejyonları, muhare- be meydanlarında tecrübe görmüş bir asker olân general Prachaların ku- rında teşkilâtını vücuda getirmiştir. Askeri bazı mülâhazalara binaen bu lejyonlar, şimdiki hâlde tek bir teşekkül halinde kalacaklar ve hürri- yetimizin zaferi için Polonya kıtaatı ile nihai zafere kadar harbedecekler- dir» B. Benesin bir telgrafı Londra 4 — Eski Çekoslovak Cüm- hurrelsi B. Benes İngiliz Başvekiline bir telgarf çekerek Çek ve Slovakla- nın İngilizlerle beraber olduğunu bil | konser salonu bulunacaktır, AKŞAM Hem davacı hem maznun Kavga eden beş kişi mahkemeye verildi Biribirlerinden hem davacı, hem mazmun beş kişi dün Sultanahmed Üçüncü sulh ceza mahkemesine tes Um edilmişlerdir. Yapılan iddiaya nazaran Dimitri adında bir delikanlı evvelki gün akşam üzeri sarhoş ola- rak Süleymaniye civarında yangın yerinde Hüsnü, Celâl, Cemal ve Fazıl adlarnda 4 kişi ile kavgaya tutuşmuş” tur, Kavgada 4 Kişi bir olup Dimitri yi dövmüşler, Dimitri de onlara ta- banca ile ateş etmiştir. Dün yapılan muhakemede mazmun. ların dördü de Dimitriyi dövmedikle- rini söyliyerek: — Dimitri fazla sarhoştu. Sebebsiz yere bizimle kavga etti. Biz kendisine bir şey yapmadan tabancasını çekip Üzerimize ateş etti, demişlerdir. Di- mitri ise: — Yalan söylüyorlar. Ben rakı iç- miş, biraz sarhoş olmuştum. Yangın yerinden geçerken bu adamların dör- dü birden beni dövdüler, Ben tabanca çekmedim de atmadım da... demiştir. Dinlenen şahitlerin ikisi, 4 maznu- | nun bir olup Dimitriyi döverek yere yuvarladığını fakat Dimitrinin taban- ca atmadığını, diğer bir kaç şahit te Dimitrinin tabanca attığım fakat öte | kilerin Dimitriyi dövmediklerini söy- lemişlerdir. Gelmiyen şahitlerin çâ- gırılması için mahkeme başka güne bırakılmıştır. Eminönü ve civarındaki iştimlâkler Eminönü ve: civarında istimlâk İş lerine devam edilmek üzere teşkil edilen takdiri kıymet heyetleri bu | |. tehlikede görülmektedir. gün toplanacaklardır. İstimlâk edi- lecek binaların kiymetlerine esas teşkil etmek üzere bu binaların kıy- İ metleri vergi tahakkuk şubelerinden sorulmuştur. Eminönünden başka (Aksaray - Koska arasında plân mucibince açı- lacak istimlâkine başlanacaktır. Yeni sergi binası avan projesi hazırlanıyor cek sergi binasının avan projesi Be- lediye imar mü. iğünce hazırlan- maktadır, Bu sergi binasında bir de Avan proje hazırlandıktan sonra şehircilik mütehassısı B, Prostun tasvibine arz edilecek ve beğenildiği takdirde mi- marlar arasında bir müsabaka açı- larak kati plânım yapılması bir mi. mars hâvale edilecektir. Mecidiye köyünde yapılacak hastane Mecidiye köyünün arkasında Bele- diyeye ait arsada yapılacak yeni hasta- ne binası için geçen cumartesi yapı- lan tetkikat sırasında Nafia Vekâle- tini temsil eden Vekâlet yapı yollar müdürü B, Muammer dün Ankaraya gitmiştir. Hastanenin bu sahada ya- pılmasını B. Muammer de tasvip et- tiğinden Vekâlete bu hususta malü- mat verilmiştir. Biribirlerini yaraladılar Kınltoprakta Kirkor ile Hayrabet, arabacı Ahmed isminde birini, Kum- kapıda Şaban, arkadaşı Saidi, Keğork, Artin, Boduri isminde üç arkadaş Bahçekapıda Yusufu, Şişlide Ardaş, © civarda madmazel Klimeyi dövüp yaraladıklarından polisçe yakalana- râk mahkemeye verilmişlerdir. 6 AYLIK 9 AYLIK 1 AYLIK Posta #ttihadına dahil olmıyan ecnebi | memleketler: Beneliği 3600, altı aylığı |. 1900, üç aylığı 1000 | Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Recep 21 — Hızır pe B. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatı B. 909 10 535 913 1200 IM Va SAT G281215 151 1831 S0a1 Ydarehane: Bab tivan Acımusluk | falar Ali tarafından kaçırılmıştı, Son | İ lardır. de üstündeki binaların da | Iki analı çocuk Nihayet hakiki anası Fatma İlbanın yanına döndü Senelerce devam eden iki analı ço- çuk davasının sonunda mahkemenin kararı mucibince dava mevzuu olan Nermin isimli çocuk mahallebici Al den alınarak icra marifetile asıl an- mesi Fatma İlhâana teslim edilmiş, fakat sonradan çocuk müteaddid de- defa zabıta ve icra vasıtasile tekrar | annesine teslim edilen Nermin ge genlerde yine ortadan kaybolmuştu. | Adliye bu işin tahkiketile meşgul- ken Nermin evvelki gün kendi kendine annesi Fatma İlhanın yanına gelmiş- tir. İddiaya nazaran çocuk eve ge- Mince: — Beni sokakta Ali kaçırmıştı. Eve hapsettiler, Alinin karısı Fatma Nezahet beni dövüyordu. Bu yüzden Ali de karısı fle kavga etti. Ben hem dayak yıyor, hem de aç kalıyordum. Artık buna tahammül edemiyerek bir fırsat bulup kaçtım, eve geldim, de- miştir, Bu suretle uzun zaman mahkeme. leri ve icra dairesini işgal eden çocuk İşi de kapanmıştır. Sokakta baygın yatan biri bulundu Dün gece sabaha karşı Meyva hali civarından geçmekte olan polis me- murları, orada bir el arabası içinde bir adamın baygın bir hâlde yatmak. ta olduğunu görmüşler ve derhal Cerrahpaşa hastanesine o kaldırmış- İbrahim oğlu Hüsnü adında biri olduğu anlaşılan bu adamın hayatı Ankara Borsası 4/9/1919 Esham ve Tabvilât # 5 1988 ikramiyeli Ergani Bivas - Ersurum I » » » » V NOT — 2 Eylti 1030 tarihli bültenimiz. eki o günkü Ankara borsası flatlerin, esham ve tahvilât meyanında $ ikramiyeli istikraz tehvilme ald fi Mira açılmış ve gösterilmiştir. Tashih olunur PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Bterlin 555 Kew-York 100 Dolar 100 Prank 100 Liret 100 İsviçre Pr. Amsterdam (o 100 Florin Berlin Brüksel Atina Bofyu Prag Madrid Varşova Tesçil edilmemiştir. Yokohama Btokholm Moskova 5 Eyldi 1939 Aleni teşekkür Senelerdenberi ailemin çektiği izlırapları bir tertip ilâçla tedavi- ye muvaffak olan doçent ARİF ISMET bu kere de düçar oldu- ğüm hastalıktan beni kurtararak minnettarlığımızı bir kat daha arttırmıştır. Kendisine alenen $6- şekkür etmeği insanlık borcu bi- Birim Ankaradan Sabri Çelikkol Nişanlanma Sabık Şehremaneti Meclis Reisi Mehmed Reşad paşanın kızı Nermin Bigin ile merhum doktor Asaf Derviş paşanın oğlu Ankara stadyom ve Hipodrom müdürü Kerim Bükey ni- şanlanmışlardır. NIKÂH Orman koruma genel komutanı tümgeneral İbrahim Bekenin kın Melâhat Bekenle ölü emniyet umum müdürü Hüsameddin oğlu kıymetli mütehassslarımızdan Yüksek mü- hendis Necati Suarın 2/9/939 günü Kadıköy Belediyesinde nikâhları iera edilmişti Tarafeyne candan saadetler dileriz. ELİM BİR ZİYA Diştababeti Mektebi Protez profesörü Rüştü Onol'un babası Neşe Onol pazarte- si günü vefat etmiştir. Cenazesi 5 Eyi 039 salı günü saat 11 de Kımltoprak Bağ- dad cad. Elektrik santra kürşısında 134 numaralı evinden kaldırılacaktır. Daima Heyecan! Daima Korkunç! Daima Maceralar ve Sergüzeşt filimleri göstermekte büyük mu vaffakiyet kazanan ALKAZAR YARIN Matineerden itibaren yeni sine- ma mevsimine en güzel filimlerie başlıyor GAiP KIZLAR LİMANI HARRY GAREY - JÜDİTH ALLEN Şimdiye kadar görülmer canlı deniz baskınları Sineması Baş rollerde: Fatih askerlik şubesinden: Yedek topçu teğmen Mehmed Ce- Mleddin oğ. Muhsinin âcele Fatih şu- besine müarcaatı ilân olunur. TİYATROLAR: Kaşid Rıza, Ertuğrul Sadi Tek Tiyatrosu Bu gece Buadiye ŞENYOLDA REŞTE GELEN Vodvil 3 perde Yarn gece Bakırköy Miliiyadi Tiyatrosunda SAÇLARINDAN UTAN 7 Eylül bu Perşembe Akşamı saat 21 de SARAY Sineması Bugün bütün dünyayı ihtirasa sevkeden halihazır bir hadiseyi bütün heyecan ve ateşin sahnelerile tasvir eden büyük bir FRANSIZ FİLMİ ile YENİ SİNEMA MEVSİMİNE BAŞLIYOR. CASUS AVCILAR ss men MİRELLLE BALIN - JEAN MURAT Yeni mevsimin açılışına lâyık emsalsiz bir şaheser. Cağuloğlu Çifte Saraylar Bahçesinde MUNİR NUREDDİN ve arkadaşlarını dinleyiniz, Ayrıca numaralar, Fransız Yıldıslarının en ateşlisi VİVİAN ROMANCE'nin en son filmi Fransız edebiyatının en güzel eseri “ARKA SOKAK,, Önümüzdeki Perşembeden itibaren LÂLE sinemasının