6 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

6 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 10 30 Polonya tayyaresi Berline hücum etti (Baş tarafı 1 inci sahifede) “| eylül 1939 saat 17 den itibaren Alman- ya ile harp halinde bulunduğunu 5 eylülde Milletler Cemiyetine resmen bildirmiş ve keyfiyetin âza,devletlere 4blâğını istemiştir. İki Alman, bir İngiliz vapuru batırıldı Londra 5 (A.A.) — Haber alındığı- na göre, Almun Alinda ve Fritzen va- | ipurları batırılmış ve mürettebatı kur- | tarılmıştar. Diğer taraftan İngiliz Bosniu vapu- Tü Almanlar tarafından bafırılmıştır. | Mürettebat, biri müstesna olmak Üze- Te, Norveçli Eidanger petrol gemisi ta» rafından kurtarılmıştır. Milliyeti meçhul'bir vapur battı İ Mülmoe 5 (A-A.) — <Arbete» gaze | tesinin yazdığına göre milliyeti meç- | bul bir vapor daha Öresund'un cenu- buda bir Alman maynına çarparak ;batımıştır. Fakat vapurun enkazı bu- lunamadığından infilâkın diğer bir “sebebden ileri gelmiş olması da muh- temeldir. Ancak bügün Malmoe civarında Limhauna gelmesi beklenei Leton- yalı «Umantas vapurundan şimdiye kadar hiçbir haber alınamamıştır. Londra $ (A.A) — Wiühelmshavenin İngiliz tayyareleri tarafından bom- bardımanında iki Alman Zırhlısına müteaddid bomba İsabetleri olmuştur. Tayyarelerin bir kısmı üslerine dönmemiştir. Londra 5 (AA.) — İstihbarat Ne- zaretince (bildirildiğine göre, 4/5 eylül gecesi İngiliz tayyareleri Ruhr üzerinde uçarak Alman milletine hi- taben 3 milyondan fazla beyanname atmıştır. Düşman tayyarelerile karşı- Jaşmamışlardır. Tayyarelerin hepsi üslerine dönmüştür. Alman istikşaf tayyarelerinin Fransa üzerinde uçuşu Paris 5 (A.A.) — Düşmanın istik. şaf tayyarelerinin yapmış oldukları | bir cevelân üzetine tehlike işareti ve- rilmiştir. Düşman tayyarelerinin Fran | 8n hatlarını her geçişinde tehlike işa- reti verilecektir. Rouen 5 (A4) Rouen'de saat 8.15 ten 7.15 e kadar hava tehlike işareti verilmiştir. 100 Fransız mebusu asker oldu Paris 5 (A.A) — Kırk yaşından fazla olan parlâmenlo azasının mö- busluktan istifa olabilecekleri hakkındaki emirname- nin bu sabah Recmi Gazetede inli- şarı üzerine 100 mebus askere git- miştir. Diğer taraftan Başvekil Daladler- nin münasip bir zamanda Kabinede bazı tadilât yaparak bir harp hükü- meli teşkil edeceği haber alınmıştır. Kabineye girecek yeni aza arasında bilhassa Blum, Flandin, Marin, ve Boüisson'un isimleri geçmektedir . Bir İsveç gazetesine göre harp uzun sürmiyecek Stokholm 5 (A.A.) — Gotebourgs Handelstidning, geçen harpten daha ye bir k ğını tahmin et- uya muharebeye | geçen harbin ilk eneşinden sonra mevcut olan kıtlığa benziyen kıtlık içinde ve çok fena bir mali vaziyet dahilinde başlamıştır. Demoktasilerin Alman milletine değil, Hitlerizme kârşi harbetmekte olduğunu yazan bu gazete, Alman milletinin bu davaya sehabet etmek- ten vaz geçeceği dakikâda sulhün temin edileceğini beyân etmektedir. İngilterede mecburi askerlik Londra 5 (A.A.) — 18 den 45 kadar mecburi askerlik kanununu, Avam ka- marasından sonra Lordlar kamarası da kabul etmiştir. l Kanunun meriyete girmesi için kra- lin imzası kalmıştır. Nepal hükümeti 8000 asker gönderiyor Londra 5 (A A.) — İstihbarat Ne- | zâreti bildiriyor: Nepal hükümeti Hindistandaki İn- giliz kıtalarını takviye etmek üzere etmeksizin asker | i 8,000 askeri İngiltere hükümetinin “emrine vermeği toklif günle m Miş, gis Dover limanı kapatıldı Roma $ — İngilterenin Dover Wi- manı tiçaret gemilerine kapanmış- tar, Almanyada vergiler arttırıldı Belgrad 5 — Gelen haberlere gö- re, Almanya yeniden bazı iklisadi tedbirler almıştır. Halktan alınan vergilerin artırılması da bunlar ara sındadır. İktısaden zayıf olanlara bu tedbirlerin şâmil olmaması için gayret sarfedilmektedir. Fransa - Polonya arasında imzalanan protokol Paris 5 (A.A) — Dün akşam Fran- sız Hariciye Nazırı Bonnet ile Polon- ya büyük elçisi Lukasletricz 1921 ve 1915 Fransız - Polonya anlaşmaları- na atfen bir protokol imzalamışlar- dır. Bu pfotokolün mukaddemesi şudur: Pransiz ve Polonya hükümetleri, Fransa - Polonya ittifakını tamami. le müessir kılmak istediklerinden, Milletler Cemiyetinin bugünkü va- ziyetini nazarı itibare alarak, başka bir devlet tarafından taarruz vukü- unda karşılıkı yardım taahhütleri- nin mevcut ittifak .anlaşmalarına istinad ettiğini teyid hususunda mu- tabık kalmışlardır. Ayni zamanda, mezkür anlaşma- ları aşağıdaki taahhütleri tazammun eder suretinde telâkki ettiklerini de beyan ederler, (Protokolun dört maddesi) Protokolün bu metni İngiltere İle Polönya arasında imzalanan 25 ağus- tos 939 tarihli anlaşma metni ile mukayesesi Fransa İle İngilterenin Polonyaya karşı ayni vaziyette bu- lunduklarını göstermektedir. Danzigdeki Polonya devletine ait servet müsadere edildi Danzig 5 (A.A.) — Polonya devle- tine, Polonya resmi omüesseselerine vesalreye alt servet, 4 eylül tarihli bir emirname İle müsadere edilmiş ve bir devlet komiserinin kontrolüne tevdi edilmiştir. Bu devlet komiseri ayni zamanda müsaade edildiği tâkdirde; Polonya tebaasına ait ser- vetleri de elinde tutmaktadır. Bir baba ve oğlu havagazile yandılar Halil oğlu Muhsin adında biri iki gün evvel Fındıkıda Tan apartıma- nina taşınmıştır, Yeni kiracı dün ak- şam mutfağa girdiği vakıt havagazı kökusu duymuştur. Muhsin, oğlu Sa- limi çağırarak borularda güz kaçan yeri bulmak istemiştir, Bu sırada kibrit yaktıkları için mutfağı doldurmuş bulunan gaz birdenbire parlamış ve ber ikisi de yüz ve ellerinden ehem- miyetli surette yanmışlardır. Yaralı- lâr Beyoğlu hastanesine kaldırılmış. / lardır. İ yerleri konferanstan İ nin 81 inci AKŞAM Dikkate değer bir italyan tebliği (Baş tarafı 1 inet sahifede) Şimdi vaziyet tamamen (anlaşılı. yor: Mussolini, 31 ağustosta İngilte- re ile Fransaya bu uzlaşma yolunu teklif ettiği vakit, hiç şüphe yok ki Hitler bundan haberdar idi, Hitle- rin malümatı, hattâ muvafakatı ol- madan, Mussolininin Fransa ve İngil- tereye böyle bir konferans teklif et- mesine imkân tasavtur olunamaz. (İtalyan tebliği işin bu cihetini ne- zaketen mesküt geçiyor). Şu halde bir taraftan, 3i ağustosta Mussolini tarafından böyle bir uzlaşma teklifi yapılmasına rıza gösteren Hitler, ay- ni günün gecesi Polonyaya taarruza başlıyor! Bundan maksadı hem uz- laşmayı temin etmek, hem de ayni zamanda Polonyada askeri bir emri vâki ile vaziyetini takviye etmekti, | Netekim, İngiltere ve Fransa konfe- rans fikrini sulhü kurtarmak için son bir çare diye. kabul ettikleri hal- de, Hitler bu teklifin kabulü için 24 saat daha mühlet istiyor, Bundan da maksadı Polonyadan atmak istediği veya muhte mel bir mütarekeden evvel biltül iş- silâhının mükteseb kuvvet hakkını ilâve etmekti, İngiltere ile Fransa bu oyuna gelmedikleri için teşebbüs boşa gitti. İtalyan tebliği şu cümle ile biti- yor: «Almanya hükümetinin fikri lâhik olmadıkça, bundan sonra İtal- ya hükümetinin başkaca bir gayret sarfetmiyeceği kendisine bildirilmiş- tir» Bu da gösteriyor ki evvelki uzlaş- ma teşebbüsünde de pek tabii olarak Almanyanın rızası alınmıştı. İtalyanın (neşrettiği bu tebliğ, Hitlerin son dakikada, sulh teşebbü- sünü İngiltere ve Fransanın ceva- bını bekleneden, hemen taarruza geçmek suretile nasıl iflâsa uğrattı- i ğını isbat ediyor, Bunda zaten kimsenin şüphesi yoktu. Asıl dikkate değer nokta, bü- tün harb mesuliyetini üzerine yük- leterek Hitleri Açık surette İtham eden bu tarihi vesikanın, İtalyada, resmi tebliğ şeklinde neşreditmesidir. Necmeddin Sadak Athenia ı vapuru Amerika p protesto için hazırlanıyor Vaşington 5 (A.A) — Amerikanın Londra büyük (elçisi Kennedy'den Vaşingtona gelen bir raporda, batan Athenia vapurundan kurtulanların Glascow'a geldiği bildirilmektedir. Ölen Amerikalıların sayısı henüz ta- mamile belli değildir. İ Amerika büyük elçisi, kurtulanlar- dan birinin Athenla'yı torpilleyen denizaltı gemisini görmüş olduğu hakkındaki ifadesini tesbit eylemiş- tir. Amerika deniz ataşesi bu babla tahkikat yapmaktadır. Amerika hü- kümeti, alâkadarlar nezdinde pro- testoda pi imeze evvel icap eden &y neşredilen Yeni Ti rk mecmuası» sayısı f recafla intişar eti r. Bu sayısında 30 Ağustos (Yeni Türk), dünya dil lerinin tasnifi (Hüseyin Namık Or- kun), Kızılbaş şairleri (Vahit Lütfi Salcı), Kibar dilenci (Hikâye - Naki Tezel), Türkiyede istatistik teşkilâtı tarihçesi (Mehmed Halid Bayrı), Os- man Gazinin nesep ve hüviyeti hak- kındaki tenkide cevap (İsmall Hami Danışmend), Memleketi tanımak (Tarık Zafer Tunaya), L'ar Turc (Osman Şevki Uludağ), Halk âdetleri ve inan maları (Hüseyin Namık Orkun), Ah- med Refik (Bedriye Adsız), Türkiye. de neşriyat hareketleri (Yusuf Ziya Binatlı) gibi çok mühim makaleler iki şiir ve mecmuaların tenkidleri vardır. Bu kıymetli kültür ve sanat meo- muasını okuyucularımıza (tavsiye ederiz, İstanbul Cümhuriyet Müddeiumumiliğinden: Kars âzalığına tayin kılınan ve İstanbulda bulunan Beyazıt hâkimi Burhan Bolgönin âcltn memuriyeti miz? müracaatı ilân olunur, gal ederek, masa başındaki sözlerine | 8 Eid 1939 İngiltere Kralı orduya mesajında diyor ki: İngiliz ordusu hiç bir zaman bugünkü kadar haklı bir davayı müdafaa için harp meydanına çağırılmış değildir ,, Londra 5 (A A.) — İngiltere kralı, dün akşam B. Hoare Beliseha'ya aşağıdaki telgrafı göndermiştir: «İngiliz ordusu, uzun ve şerefli ta- rihinde, hiç bir zaman bugünkü da- vamız kadar haklı bir davayı müda- faa için harp meydanına çâğırılmış | değildir. Hiç bir zaman İngiliz ordu- İ su, gayeleri bu kadar mühim ve memleketimizin ve hakikatta bütün medeniyentin istikbali için hayati ehemmiyeti haiz olan bir cidale atıi- mış değildir. Vukua gelecek müsade- me ve muharebelerde ordunun her neferinin vazifesini tehalükle yapa- cağını takdir etmekte olduğumuzu bilirim, Cenabı Haktan sizi muhafa- za ve silâhlannıza muvaffakıyet ih- san etmesini niyaz ederim.» B. Hoare Beliseha, ordu nâmına krala teşekkür etmiştir. Kralın hava kuvvetlerine mesajı Londra 5 (A.A.) — Hava kuvvetle- rine gönderdiği bir mesajda, kral şöyle demektedir: «Royal Air Forces'un daha eski ger- vislerden geri kalmıyân bir ananesi vardır. Girmeğe mecbur kaldığımız mücadelede bundan evvelki harpten daha büyük mesuliyetler altına gir- | miş bulunuyorsunuz, Bunlardan en mühimmi İngiliz adalarının muha- fazası işidir. Bilginize ve cesaretinize itimad ettiğimden emin olabilirsiniz. İcab eden işleri başaracağınızı biliyo- rum.» Hava kuvvetleri namma Kingsley Wood, şu cevabı vermiştir: — Kraliyet hava kuvvetleri, kral tarafından gösterilen şahsi alâkadan dolayı bahtiyardırlar. Bu kuvvetler, ellerinden geleni yapmağa karar ver- mişlerdir. İngiltere kralı ile Fransa ve Polonya cümhurreisleri arasında telgraflar Londra 5 — İngiltere ve Fransanın harbe girmesi münasebetile İngiltere kralı ile Fransa ve Polonya reisicüm- hurları ve Fransa Resicümhurile Po- lonya Cümhurreisi arasında hara retli telgraflar teati edilmiştir. İngiliz Başvekilinin Fransız Başvekiline telgrafı Paris 5 (AA) Chamberlain, Başvekil Daladier'ye bir telgraf gön- dermiştir. Bunda Başvekil sulhün idamesi uğrunda İngiltere ve Fransa tarafından sarfedilen gayretlere işa- ret ettikten sonra milletlerin hiçbir zaman şimâiki kadar haklı bir dava için harbe girmemiş olduklarını iki millet tarafından ihtiyar edilen feda- kârlığın boşa gitmiyeceğini ve hakkın galebe çalacağını kaydetmektedir. Daladier, bu telgrafa verdiği ce- vabta, bilhassa Polonya'nın maruz kaldığı bu hoyratça ve haksız teca- vüzden sonra İngiltere ile Fransanın zafer istihsal edilinciye kadar kar- deşçe gayretlerini birleştirmeğe karar verdiklerini tebarüz ettirmiştir. “İzmir Telefon Müdürlüğünden 1 — İdare İhtiyacı için satın alınacak 4000 metre 50 devreli denizaltı te- lefon kablosu kapalı zarf usulile eksiltmeye çıkarılmıştır. 2 — Muhammen bedeli (16,000) on altı bin lira, muvakkat teminatı 1,200 lira olup eksiltmesi 9/10/939 tarihli pazartesi günü mat 11 de İzmir telefon müdürlü ü binasında müteşekkil satınalma komsiyonunda yapılacaktır. 3 — İstekliler, muvakkat teminat makbuzu veya banka mektubu ile diğer kanuni vesaiki muhtevi kapalı zarflarını o gün saat 10 â kadar mezkür komis- yon reisliğine vereceklerdir. 4 — Şartnameler her gün İzmir ve İstanbul telefon müdürlüklerinde pa- rasız verilecektir. (6436) Izmir Telefon Müdürlüğünden 1 — İdare İhtiyacı için satın alınacak «Manesman» tipinde çelik borulu 76 adet direk açık eksiltmeye çıkarılmıştır. 2 — Muhammen bedeli (3812) üç bin sekiz yüz on iki lira, muvakkat te- minatı 285 lira 90 kuruş olup eksiltmesi 9/10/939 tarihli pazartesi günü saat 15 de İzmir telefon müdürlüğü binasında müteşekkil satınalma komisyonun- da yapılacaktır. 3 .— İstekliler, muvakkat teminat makbuzu veya banka mektubu ve diğer kanumi vesafkle mezkür gün ve saatle komisyona müracaat edeceklerdir. 4 — Şartnameler her gün İzmir ve İstanbul telefon müdürlüklerinde pa- rasiz verilecektir. Kayıtlara başlanmış * (6437) Kadıköy Kız Enstitüsü Direktörlüğünden: 15 Eylüle kadar her gün 9—12 ve 2 — 4de ka- dar ilk ve orta mektep mezunları müracaat edebilirler. (6924) izmir için bayi aranıyor YENİGÜN mecmuasını İ Ankara caddesi Ad Haftada iki gün ikişer saat çalışmak üzere Fransızca orta tahsilli bir bayan DAKTiILO aranıyor isteyenler pazartesi ve perşembe günleri saat on birde bilir Galatada Bi Bahtiyar hanmda 49 numaraya ; müracaat etmeleri' Kaput bezi ve iplik Malatya bez ve iplik Fabrikaları T. A. Şirketinden: Yeni tesisatin fasliyete geçen Ada- BA fabrikamızın Silindirli 75 ve 90 santim B. (Tip 2 çifçi) kaput bezi, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18 numara vater iplikleri imalâtı pi- yasaya arzedilmiştir. Sipariş için Adana fabrikamıza ve- ya Ankara Atatürk bulvarı And apar- tıman No. 4 daireye müracant edil- mesi, Telgraf edresi: Çeşit - Ankara Çeşit - Adana e tevzi ede Han 10 numa | runa müracaatları ilân olunur. M 3243 ek mutemed bir bayi aranıyor. ya müracaat olunması Üsküdar asliye hukuk kükiml 020/432 Beykozda Yalı kö 108 numaralı h dan kocası ayn aleyhine açılan boşanma davasından do- layı müddeaâaleyhe gönderilen dava ar- zuhali sureti mumaileyhin bir semti meç- bule gittiğinden dolayı bilâ tebliğ inde edilmiş olmağia İlânen tebliğat ierasma karar verilerek dava istidası suretiyle 1610/999 pazartesi günü saat (10) da dar veti mülazammın davetiye varakası mah- keme duvarına talik edilmiş olduğundan (20) gün zarfında dava Istidasına cevap vermek ve yevmi mezkürda mumaileyh Ahmed mahkemeye gelmek üzere keyfi- yet ilân olunur. M. 216 ginden ünde Zayi — 926 senesinde İstanbul Nafia fen mektebi âlisinden almış olduğum 45- badetnamemi zayi ettim, yenisini çıkar- tacağımdan eskisinin hükmü olmadığı ilân olunur. 89 No. hı Adnan Özkan İstanbul beşinci lera memurluğundan: 20/1019 Bir borcun temini için mahcuz bulunan Lorens Super marka âltı Jâmbalı 100 lira muhammen kıymetli radyo 3/9/539 cuma 15 te İstinye çarşısında açık arttırma İle satılacaktır. Birinci arttırına- da teklif edilen bedel takdir edilen kıy- metin yüzde yetmiş beşini bulmazsa ikin- ci arttırması 11/5/839 günü ayni saatte yapılacağı almak istiyenlerin yevmü saati metkürda mahallinde bulunacak memu-