6 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Eyldi 1939 Vekiller heyeti | Italyanın sulh teşebbüsü İzmirde büyük bir yangın nasıl yarıda kaldı? Alman kuvvetlerinin Leh topraklarını işgale başlaması konferans fikrini çürüttü Roma 5 (A.A.) — Stefani ajansı bildiriyor: Sulhun vahim surette tehlikeye düştüğü sırada kurtarılması maksa- dile yapılan son teşebbüse alt resmi malümst aşağıdadır: 31 ağustosta Duçe İngiliz ve Fran- ız hükümetlerine müracaat ederek, Asrupa hayatındaki bugünkü karı- şıklığın sebebi olan Versay muahe- desi hükümlerinin tadili maksadile 5 eylülde beynelmilel bir konferansı içtimaa davet edebileceğini, ancak bunun Duçenin Fransiz - İngiliz muvafakatinden ve Polonyanıri işti. rTakinden emin olması İle meşrüt ol. duğunu bildirmiştir. İtalyan hükümetinin müracaalla- rına rağmen, Londra ve Paris cevap- Jarını Romaya 1 eylülden evvel gön- derememişlerdir. Bu arada, 31 ağus- tos. 1 eylül gecesi Polonya - Almanya hududunda hâdiseler vuku bulmuş ve bu hâdiseler Führeri Polonyaya karşı askeri harekâtı başlatmağa sevkeylemiştir. Gerek Fransa ve gerek İngiltere- den İtalyan hükümetine gelen ce- vaplar esas itibarile müsait olduğu ve teşebbüsün inkişafı oimkânma Fransa tarafından hususi bir alâka | gösterildiği cihetle, İtalyan hüküme- | ti, Almanya İle Polonya arasında ilk #ilâhlı ihtilâfin vukuuna rağmen, 2 eylül saat 10 da şansölye Hitlere bir mütarekeyi müteakip Alman -Leh #htilâfını muslihane bir surette hal Jedecek bir konferansın içtimaa dr- Italya yeni tedbirler alıyor Yarından itibaren eğlence yerleri saat 24 te kapanacak — Roma 5 — İtalyada yeni tedbirler alınmaktadır. Önümüzdeki perşembe gününden itibaren umumi mahaller ve eğlence yerleri gece saat 24de kapanacak, umumi nakil vasılaları | gece yarısmdan yarım #aat sonra se. ferlerine nihayet vereceklerdir. Cuma gününden itibaren yevmi gazeteler dört sahife olarak çıkacak- tur. İtalyada muhtelif emtianın ih racı menedilmiştir. Mısır askeri heyeti Eskişehirde Eskişehir 5 (A.A.) — Misir askeri heyeti saat 13 te Ankaradan buraya gelmiş ve kor komutanı, vali, subay- Yar tarafından karşılanmıştır. Askeri bir kıta misafirlerimizi selâmlamıştır. Misafirler kor komutanlığını ziyare “etmişlerdir. Draç ve Avlonya İtalya bu iki limanı kapattı Roma 5 (A.A.) — Draç ve Avlonya Uimanlarınm hususi müsaadeyi haiz olanlar müstesna olmak üzere bütün vapurlara kapatıldığı, resmi bir teb- iğde bildirilmektedir. vet edilmesinin, halen mümkün ol- duğunu bildirmiştir. B. Hitler Berlindeki italya büyük elçisi vasıtasile Duçeye verdiği ce- vapta bir konferans imkânını €sas itibarile reddetmediğini, fakat evvel emirde Fransız ve İngiliz hükümet- Yerinin Berline verdikleri notanın bir ültimatom mahiyetini haiz olup ol- madığını bilmek istediğini, zira bu takdirde her türlü müzakerenin faydasız olacağını bildirmiş ve bu bususta bir karar verebilmek için kendisine 24 saatlik bir mühlet veri- Bp verilmiyeceğini sormuştur. İtalyan hükümeti 2 eylül saat 14 | de tekrar Londra ve Paris hükümet- | derile temasa geçerek kendilerine Fübrerin isteğini bildirmiştir. Lon- dra ve Paris akşam üzeri geç vakit yukarıdaki iki mesele hakkında müs- bet cevap vermişler, fakat 31 ağus- tosla 2 eylül arasında Alman kuvvet- lerinin Leh topraklarını işgale baş- laması üzerine hâdis olan yeni vazi- yet dolayısile İngiltere ile Fransanın beyneimlie) bir konferansa İştirak için işgal edilen toprakların tahliye- si gibi esaslı bir şart ileri sürdükle. | rini bildirmişlerdir Bu vaziyet dahilinde, İtalya hükü- meti bu şartları Führere bildirmekle iktifa etmiş ve Alman hükümetinin aksine bir işarı vaki olmadığı takdir- de teşebbüse devam edemiyeceği ka- tlnde bulunduğunu Belçika müdafaa vasıtalarını arttırıyor Başvekil parlâmentoda dün hükümetin beyannamesini okudu Brüksel 5 (A.A.) — Büğün fevkalâ- de içtimaa davet olunan Belçika par- lâmentosunda hükümetin bir beyan- nümesini okuyan Başvekil Picrlot, Bel çikanın bitaraflığını muhafaza edece- Bini söylemiş, muhariplerin verdikleri garantiyi memnuniyetle kaydeylemiş ve Belçikanın kendi müdafan vasıta- Jarını arttıracağını ve icabında istiklâ- Dini her vasıta ile müdafaa eyliyeceği- ni bildirmiştir. Brüksel 5 (A.A.) — Milli Müdafaa Nezaretince neşrolunan bir tebliğe gö- re, Belçika üzerinden ecnebi tayyare- leri uçtuğu takdirde Belçika radyosu gecenin ve gündüzün her saatinde neş- riyat yaparak hava müdafaa topların- dan atılacak mermilerin parçalarına karşı korunmak için halka haber ve- recektir. Sovyet Rusyada Dört sınıf silâh altına davet olundu Moskova 5 (A.A.) — Gazeteler, ma- reşal Voroşilofun 1919 sınıfının ikinci yarısının normal tarzda silâh altına İran da bitaraf Tahran 5 (AA) — Pars ajansı bildiriyor; İran hükümeti aşağıdaki tebliği neşreylemiştir: Avrupada maalesef harbin patla. dığı şu sırada, İran hükümeti şim- diki ihtilâfta bitaraf kalmak ve bu bitaraflığını idame etmek hususun- daki kararını tebliğ eder. Moskovadaki Çekoslovak > sefareti kapatılmıyor w Moskova 6 — Bazı gazetelerin neş- riyatına rağmen iyi havadis alan ma- hafil, Sovyet Rusyanın Moskovadaki Çekoelor: yea resmi çağırıldığını bildiren tebliğini neşret- *mektedir. Çağırma, 15 eylül ile 15 teş- rinievvel arasında vukua gelecektir. Bundan başka, emirde tutulan daha yaşlı sınıflar âzası ile bu sene yüksek mektebi bitiren 1920 ve 1921 sınıfları da silâh altına davet olunmaktadır, İki senelik hizmet için 1937 ve üç sene hizmet için 1936 da silâh altına alınmış olan efrad, 1 İlâ 30 kânunuey- velde terhis edilecektir. Bu terhisten, garp hududu boyun- daki askeri mıntakalarda, yani Le- ningrad, Beyaz Rusya, Kiev, Moskova, Harkov ve Kalenin mıntakalarındaki faal gsker müstesnadır, Bu mıntaka- Dünkü toplantıda müzake- re geç vakte kadar: devam etti Ankara 5 (Telefonla) — Vekiller Heyeti bugün Başvekil Refik Sayda- mın Tiyasetinde, Başvekâlet binasın- da toplanmıştır. Müzakere geç vakta kadar devam etmiştir. Ithalât Ticaret Vekâleti, bazı itha- lât tacirleri hakkında tahkikata başladı Ankara 5 (Telefonla) — Bazı itha- Iât tacirlerinin ihtikâr yaptıkları hakkında Ticaret Vekâletine mubte- lif şikâyetler vaki oluştur. Bu arada bilhassa kimyevi madde ticaretile iş- tigal eden tüccarların şu bir kaç gün içinde fiatleri bir kaç misli artırdıkla- rından bahsediliyor. Ticaret Vekâleti bu şikâyetleri ehemmiyetle nazarı dikkate almış ve tahkikata başlamış- tır. Burada Asmaaltında kimyevi mad- deler ticaretile iştigal eden bir tüc- car hakkında tahkikata başlanması da bu cümledendir. Hava taarruzlarına karşı korunma Ankara 5 (Telefonla) — Hava ta- arruzlarına karşı korunma kanunu- nun tatbik şeklini gösteren talimat- name Vekiller Heyetinin tasdikine ik- tiran etmiştir. Talimatname yarın- dan (bugün) itibaren meriyet mev- kiine girecektir, İstanbul müzeleri ziyaretçi- lere kapatıldı Avrupada harbin patlaması üzerine yüksek tarihi kiymeti olan eserlerin muhafazası için tertibat alınmıştır. Bunlardan bir kısmı iç Anadoluda mü- nasip yerlere gönderilmek üzere san- dıklara konmuştur. Na yanlar da m I nakledilmi. Müzeler dünden itibaren ziya kapanmıştır. Ekspres boş geldi Semplon ekspresi bu sabah muay- yen olan saat 7,20 de Sirkeci istasyo. nunâ gelmiştir. Tren Milânodan boş olarak gelmiştir. - Zehirlenme Bakırköy bez fabrikasında 30 - 40 amele birden zehir- lendi, hastaneye kaldırıldılar Dün gece Bakırköy bez fabrikasın- da bir zehirlenme hadisesi oldu. Ka- dın erkek olmak üzere 30 - 40 âmöle- de zehirlenme alâimi görülmüş ve derhal celbedilen doktorlar tarafın. dan muayenelerine başlanmıştır. Amelenin ya fabrikada yedikleri yemekten, yahut da içtikleri sudan zehirlendikleri tahmin edilmektedir. Hastalar imdadı sıhhi otomobillerle Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmış- lardır. Bakırköy kaymakamı gece fabri- kaya giderek tahkikatla meşgul ol. muştur, Polis tahkikata devam edi. yor. ———— m — EDiklizmtile m: Yalan olsa bile hoşumuza gidiyor Amerikaya çoluk çocuk yolcuları taşıyan Athenia vapuru - sabaha karşı, suyun uyuyup, düşmanın uyumadığı bir santte « sinsi bir torpille batırılınca, bütün dünya efkârı ümümiyesi kıyam etti; ve Amerika, birine Cihan harbine girmesine sebeb olan, Lüzitanya hâdisesini hatırladı. Almanlar tekzip ediyorlar. — Haşa! Bu işi biz yapmadık.. Serseri torpile çarmış olacak. Tekzipleri Amerikanın yeni bir feverâ- manı önlemek için de yalan da olsa hoşa gidiyor. Zira sivil 1 pervasızca Ateşe yakmaktan ve suya, gaza boğmak- tansa bunu çekinerek, arada sırada kaşa- mak yapmaları bile ehveni şerdir. Demek, açıkça tekerrür edemiyecek| Kabahat de mahfi olmalı; hiç değilse Kurunu ulânın katliâm usullerini resmen kortlatamamalıdır... Bunun zâmini faciaya öimdilik seyirci kalan dünya efkârı umumiyesidir. Total ter rejimlerin o kadar istihkar ettikleri, biçe saydıkları efkârı nanumiyel çıktı, 13 mağaza yandı. 6 kereste, 1 tütün, 1 kâğıd, 4 demir deposile 1 mobilya imalâthanesi yanan mağazalar İzmir 5 (Telefonla) — Keresteciler çarşısında Yusuf Kadrinin üzüm ku- tusu imalâthanesinde yangın çıktı. Rüzgârın tesirile pek çabuk genişliven yangın, etraftaki mağazaları tehdide başladı. İtfaiye bütün gayretile çalış- makta ise de ateşin önüne geçmek | mümkün olamamaktadır. Kereste ti carı Muammer ve Cemalin depoları dâ sıçrıyan kıvılcımlardan tutuştu. Yan- gın İzmirin uzak mahallerinden bile | İarkedilmektedir. Gök yüzü kıpkızı)- dır. Yangın sahası mahşeri kalabalıktır. Kıvlcımlar yarım saat ileride bülu- nan Bahribaba parkma kadar düş- mektedir. Bir taraftan ının sön- dürülmesile uğraşılırken, diğer taraf- tan uçan kıvılcımların düştüğü yerde yangın çıkmasına mani olunmakta» dır.Vali ve müddetumumi yangın ye- rindedirler. Yangın bütün şiddetile devam ediyor. Neticeyi bildireceğim. İzmir 5 (Telefonla) — Saat 22: Et- raftaki birkaç kereste deposu daha tu- tuştuğu için yangın, önüne geçilemi- yecek kadar büyüdü. Müstahkem mev- ki kumandanlığı, bir istihleâm bölüğü göndermek suretile, vi takviye etti. İstihkâm bölüğü yanan depolara zaları yıkmak sure- gın yerini bir ada halinde bı- Şimdi itfaiye, yalmz bu ateş noktasına su sıkmaktadır. Altı kereste Esir Alman tayyarecileri Varşova civarındaki karar- güâhta 24 tayyareci var Varşova 5 (A.A.) — Havas ajansı- nin muhabiri dün Varşova civarında- ki Alman üsera karargâhını ziyaret etmiştir. Muhabir burada evvelki ge- ceki taarruz esnâsında yere inmek mecburiyetinde kalan ve esir edilen 24 Alman pilotu görmüştür. Pilotlar yaralıdır. Muhtelif uzuvları sarılıdır, Esirlerin kendi kulübeleri Ga- hilinde gezinmelerine müsaade edil- miştir. Leh askerleri bunlara İyi mua- mele etmektedir. İngiltere, Milletler Cemiye- tinin toplantısının tehirini istedi Cenevre 5 (A.A.) — Milletler Cemi- yeti umumi kâtipliği, İngiltere hükü- metinden gelecek pazartesi günü baş- laması mukarrer bulunan heyeti umu- miye içtimalarının tehirini teklif eden bir telgraf almıştır. Atrikadaki Almanlar Tanganikada bulunanların hepsi tevkif edildiler Londra 5 (A.A.) — İstihbarat neza- reti bildifiyor: Tanganyka'daki bütün Almanlar bllâ hâdise tevkif edilmiş- tir. Alman propagandası bu Almanlar Üzerinde pek müessir olmaktadır. 31 ağustos gece yarısından itibaren general Dickenson, Kenya, Ouganda, Tanganyka, Niyarsalaand, şimali Rho- la ve Zengibardaki bütün kuvvet- lerin kumandanlığına tayin edilmiş- tir, Fransanın Tokyo sefiri Japon Hariciye Nazır muavinile t görüştü Tokyo 5 (A.A) — Fransız sefiri, &ün akşam Hariciye Nazır muavini De görüşmüş ve mumaileyhe Avrupa» daki vaziyetin son inkişafları hakkın- da malümat vermiştir. Londra Kıymetler borsasi Londra 5 (A.A.) — Londra Kiymet. ler borsası 7 eylülde açılacaktır, Güzin # arasındadır deposu #levler içindedir. İzmir 5 (Telefonla) — Saat 23: Yar gın söndürüldü. Zarar ve ziyan 1 mil- yon lirayı mütecavizdir. Yanan ma- gaza ve eşyaların sigortası ise bu mik- tarın iki misli kadardır. Yangın çıkan Yusuf Kadğrinin ke- reste deposundan maada Cemal, Mu- ammer, Mehmed, Şaban ve Recebe ald depolar da kâmilen yanımıştır. Kadıoğlu Ahmede âid 80.000 | sigortalı tütün deposu da yanm Yanan mağazalar arasında Mustafanın kâğıd ve muhtelif eşha- sa aid dört demir deposu da vardır. Bir inşaat levazım mağazası ile zis raat âletleri deposu da zarar gören mağazalar arasında bulunmaktadır. Mobilyacı Haraççı kardeşlere aid imalâthane de kısmen yanmış, kismen yıkılmıştır. Müstahkem mevki kumandanlığı, istihkâm bölüğü ile itfaiyeyi takviye etmemiş olsaydı yangın çok genişli- yecek, keresteciler o çarşısı kâmilen yandıktan başka İzmir ticarethanele- rinin toplu bulunduğu Halimağa çati» İsi da baştan başa kül olacaktı, Vakit geğ olduğundan yangını önlemek üzere yıkılan mağazaların sâyısı ve kimler$ aid olduğunu tesbit etmeğe imkân hasıl olamamıştır. Tahkikata devam ediliyor. Cenubi Afrika Almanya ile münasebetleri kesmeğe karar verdi Le Cap 5 (A.A) — Federal Teşrit Meclis, B, Smuts tarafından tadi şolan ve cenubi Afrika ile Almanya arasındaki münasebetlerin kesilmesine müteallik bulunan tak- riri, 67 veye karşı 80 rey ile kabul et- Başvekil istifa etti Kap 5 (A.A.) — Cenubi Afrika Baş- vekili general Hertzog istifa etmiştir. Parlâmento çarşamba günü toplana- rak ittihazı eizem fevkalâde teşrii ted» birleri müzükere edecektir, Metresinin başını taşla yardi Yeşildirekte oturan Hüseyin eski- denberi metresi olan Fatma ile bun- dan bir müddet evvel kavga ederek ayrılmıştı, Hüseyin dün akşam üzeri Yeşildirekten geçmekte olan Fatme- nın önünü keserek tekrar beraber ya- şamalarını istemişse de Fatma kabul etmediğinden kavgaya başlamışlar, Hüseyin taşla Fatmayı başından ağır surette yaraladığından Haseki hasta- nesine kaldırılmıştır. İspanya, biteraflığını Fransaya bildirdi Paris 5 (A.A.) — Hariciye Nazım Bonnet bu akşam saat 16 da İspan- yanın Paris büyük elçisini kabul et- miştir, i Büyük elçi, İspanyanın kati bita- raflığı hakkmda hükümetince veri. len kararı bildirmiştir. İzmirdeki 139 Musevi Filis- tine hareket emrini bekliyor İzmir 5 (Telefohin) — 139 museviyi hamil bulunan İngülz bandıralı va- pura bugün su ve erzak verilmiştir, Vapur Filistine hareket emrini bekle» mektedir, Vapurlar İzmirden İstanbula hareket ettiler İzmir 5 (A:A.) — Limanımızda bu- Tanmakla olan Denizyolları vapurları yolcu ve yük alarak İstanbula hare“ ket etmişlerdir. Amerikan Export « Line'nin limanımızda bulunmakta olan bir vapuru da Amerikaya göl mek üzere tütün yüklemektedir.