29 Aralık 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

29 Aralık 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Telgraf: Ulus « TELEFO! Mücesese Müdürü Başmuharrirli! HERKES YARDIMA KOŞUYOR. Millî Şef Diyarbakır'da İnönü dün Elazığ'da tetkiklerde bulundu Elâzığ, 28 a.a. — Reisicümhur | | İsmet İnönü'nü hamil bulunan hususi tren dün saat 19 buçukta şehrimize muvasalat etmiştir. önünde hususi trende | ü Sefimiz sabahleyin dozuzda | İstasyondan dördüncü a « pliler, halk Milli Sefimize karşı yük tezahürlerde bulundular. İnönü kar ta Tunceli ve Elâzığ vilâyetleri erkânını (Sonu 3 üncü sayfada) Vazifemiz facıa ile bir nisbettedir Falih Rıfkı ATAY Pek az facialar, bu memlekette, 26/27 zelzelesinin ıstırabı kadar u- mumi bir elem hissi uyandırmıştır. Maattecssüf felâket hakkında alı- fan yeni tafsilât, türk vatandaşının derdini hafifletecek mahiyette de- iildir: “Yıkılmadık bina tır. Sokaklar enkaz yığını ile dol- muştur. Erzincan dümdüz bir hara- be hâline gel , Cihan harbi tahribatından henüz kalkınan, ve demiryolunun, refah ve inkişaf müj- desi ile eski sıkıntılarını avutmağa çalışan bu asil türk şehrinin enkazı altında, yirmi dört saattenberi, yüz- lerce vatandaşın cezedi donuyor! Diğer kasaba ve köylerimizden de kısmen veya tamamen harap olmuş olanlar hesap edilecek olursa, duy: duğumuz eleme, milli mâtem adı Ankara N _..,_.!..._,'..— Zelzelenin yıktığı evlerinin barebesi önün de, yardım bekliyen anne ile kızı Dahiliye ve Sıhat Vekilleri felâket sahasına gittiler Başvekilimiz Süratli yardım-için Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak ve Sıhiye Vekili Doktor Hulüsi Alataş, dün sabah saat 9,40 treniyle felâket mıntakasına gitmek üzere Ankara'dan ayrılmışlardır. İki vekili, istasyonda Başvekil doktor Refik Saydam'la İcra Vekilleri heyetinin diğer âzası uğur lamıştır. Başvekilimizin yardım için tâlimatı Başvekil doktor Refik Saydam, Üçüncü ve Dördüncü Umum wermek hiç de mübalega olmaz. Fakat edebiyatın ne faydası var? | Yaşamakta olanların ' barınma, gi- | yinme, ve gıda ihtiyaçlarını günler- | le sayılabilecek kısa bir müddet | içinde karşılamak mecburiyetinde bulunuyoruz. Milli komite teşekkül etmiştir: ilk adımda mebuslarımız | komite emrine 40 bin lira verdiler. | Bu yardımın nasıl - tamamlanacağı | iki grupun bugünkü — toplantısında | kararlaştırılacaktır. Aralarında he- men 1000 lira toplryarak milli ko - miteye getiren, ve kendilerinden şahsen ne hizmet isteniyorsa derhal ürmetle hatırlıyalım. vatandaşımız 5.000, bir diğeri 1.000 lira vererek hali vakti yerinde türk- lere örnek olmuşlardır. Büyük bir sürat, ve fedakârlık derecesinde bir iştirâk: yardımın wasıfları bunlar olmalıdır. Zelzele, soğuğun şiddetle hüküm sürdüğü günlerde, ve Anadolunun en fazla kış tesirleri altında bulunan yer- lerini vurmuştur. Birçok merkez- lerde ne un yapacak buğday, ne ekmek pişirecek fırım kalmıştır. Belki binlerce çocuk, kadım ve ihtiyar kar altında soğuktan tit. reşmektedir. Bunları — barındır - mak, mırtmak ve doyurmak lâzımdır. Bahardan sonrası kolaylaşırı fakat hepsi kışın henüz uzun olan ayları. n doğrudan doğruya devletin ve tin himayesi altında geçirmeğe mecburdurlar. İstırabrmız anında, bize ihtiya, ları ve ciddi vaziyeti muhakeme e! tiren soğuk kanlılığımızı kaybetmi- | yerek, milli komitenin ve çubeleri- nin istediklerini büyük ölçüde yeri- ne getirelim. Bir mukaddes vazife hassasiyeti, felâket kurbanlarının emniyete alındığı haberini alımcıya kadar, vicdamımızdan bir an eksik olmuıyarak, çalışalım. 'ten derece derece müteessir olmuştur. müfettişliklerle Ankara, Erzurum, Erzincan, Sivas, Kayseri ve Malatya vilâyetlerine bugün verdiği bir tâlimatta, hiç vakit kay- betmeksizin masraflara karşılık olmak üzere mahalli Ziraat Ban- kalarının valilerin emrine tediyatta bulunacaklarını, vilâyetler kendi asgari ihtiyaçları için elzem olan gida maddelerinden faz- la olanlarını derhal ve bilâfasıla Erzincan'a sevketmelerini ve vi- lâyetler biribirlerine nazaran ihtiyacı göz önünde tutarak kendi- lerinde olmıyan malzeme ve maddeleri diğer en yakın vilâyetler. den temin etmek suretiyle sevkiyatı inkrtaa uğratmaksızın idame eylemelerini tebliğ etmiştir. Bu tâlimatta, her sevkedilen kafile ile ne gönderildiğinin de günü gününe ve doğrudan doğruya Başvekâlete bildirilmesi ve mahallinde yapılan müşahedat neticesinde yapılması faydalı gö- rülen başkaca işler varsa bunlar için de Umumi Müfettişlerin ve valilerin Başvekâlete teklifte bulunmaları lüzumunu bildirmiştir. Bu tâlimat ayrıca Erzincan'dan sonra en ziyade felâket ve ha- sara duçar olan Tokat, Amasya, Ordu vilâyetlerine mücavir bütün vilâyetlere de tâmim edilmiştir. AERUMUCACUUAURARERERRAUU Millt yardım komitesi bir beyanname neşretti Komitenin faaliyeti hakkında Reis B. Abdülhalik Renda bütün vilâyetlere bir tüâmim gönderdi Büyük Millet Meclisi Reisi B. Abdülhalik Renda'nın başkanlı- ğgındaki Milli Yardım Komitesi dün bütün yurddaşlara hitaben | aşağıdaki beyannameyi neşretmiştir: “Misli bu memlekette hatırlarımı -| En fecii bu âfetin birçok vatandaş hai yan bir zelzele, bir kısım vilâyetleri-| yatına mal olmasıdır. Can kaybının v mizde korkunç tahribat yapmıştır / yaralı sayısının hakikt mikdarınt he- Erzincanda yıkılmadık bina kalma:|nüz bilmiyoruz. Bu dakikada cümle mığtır. Şehir dümdüz bir harabe hali- nizi felâket kurbanlarının hatıralarını ni almıştır. Diğer bazı vilâyet ve kaza anmağa, dul, öksüz ve yuvasız kalmış merkezlerimizle kövlerimiz dahi âfet- olanların büyük 1stırabını düşünmeğe (Sonu $ inci sayfada) ANDIM Felâket tahminden çok alâkadarlara tâlimat verdi YENİ ÇIKTI İ b Sel Büyük aşk romanı Akba Kitapeyi buyuktur HERLELEOOAOAMAAUAA BAL AUA AAA AAA ** Milli komite faaliyete geçti Bülün vilâyet ve kazalarda yardım komiteleri kuruluyor Millki komite birinci taksit olarak Kızılaya Meclis namına 20 bin lira verdi B. M. Meclisi Reisinin riyasetinde olarak dün akşam teşekkülünü haber verdiğimiz millt yardım komitesi fa- aliyetine başlamıştır. Birinci taksit o- larak Meclis namına 20 bin lira Kızıl- ay'a yatırılmıştır. Komitenin her tarafa gönderdiği ilk tebliği aynen neşrediyoruz : Yurdumuzda son yor sarsıntı - larından mütcessir olan felâket - zede vatandaşlarımıza yardım maksadiyle Büyük Millet Mecli- dünkü celsconde .meeli isinin başkanlığında teşekkülü kararlaştırılmış olan milli yardım açtinde C. H. Partisi Genel Sek- reteri daktor Fikri Tuzer ile Mec. Kis Parti Müstakil Grupu Reis Ve. kili Râna Tarhan'dan ve Meclis Parti Grupu Reis Vekili Hilmi U- ran'dan mürekkep olarak teşek- kül etmiştir. Komite bu maksatla yıpılı:ıl nakdi ve ayni yardımların doğru- ca Milli Yardım Komitesi hesabı- na Kızılay'a yatırılarak oradan makbuz alımmasını esas olarak kabul etmiş ve B. M. Meclisi âza- sının ilk taksiti olarak Kızılay'a 20 bin lira yatırmıştır. Komite, tekmil vilâyetlere tâli komiteler teşkiliyle her yerde hayırsever vatandaşların teberrüatını topla- mak için mülhakata - tebligatta bulunmayı da kararlaştırmıştır. Millt yardım komitesinin teşekkü- l Ankara'da, İstanbul'da ve yurdun en uzak köşelerine varıncıya kadar ber tarafta büyük memnuniyetle kar- şılanmıştır. Para, yiyecek, giyecek ve yatak takımı yardımı yutdun her ta- rafında Kızılay şubelerine gelmeğe başlamıştır. Millt Komite'nin vilâyetlerde de şubeleri olacaktır. Vilâyetlerdeki şu- beler 7, kazalardakiler de beş kişiden müteşekkil bulunacaktır. Parti ve Kızılay merkezi bulunan yerlerde komitelere bunların başkan- İarı riyaset edecek, olmuyan yerletde valiler bir reis tayin edeceklerdir. Zelzelenin tahribatından en ziyade müteessir olan mıntakayı gösterir barta (Errin « can, Refahiye, Tokat, Zara ve Hafik'te sarsıntılar büyük basarlar yapmışdır.) / FECİ BİLÂNÇO Kara haberler facianın ne kadar büyük olduğunu gösteriyor Bir çok yerlerde faş üstünde faş kalmadı Erzurum ile Erzincan arasında bir köprü yıkıldı münakale durdu Orta Anadolumuzda vukubulan büyük zelzele felâketi etra - — fında alâkalı makamlara dün mütemmim malümat gelmiştir. Büyük bir teessürle dün de haber vardiğimiz gibi zel - zele Erzincan, Sıvas, Tokat, Amasya, Ordu, Trabzon, Erzu- rum ve Elâzıg çevresi içinde mühim tahribat yapmıştır. Dün yeni hiçbir zelzele kaydedilmemiştir. Muhtelif kaynaklardan alâkalr dairelere gelen malümat bugün için kati bir mâna ifade etmemek- tedir. Buna rağmen bilhassa Erzincan, Suşehri, Zara ve Tokat'ta hasar ve zayiat bir hayli yeküna baliğ olduğu ınlışılmaktıdrr. Dün geç vakta kadar şehrimize gıl-[_— Maarif Velıillmlı Yardım için (C.H.P. ve Müstakil re ileride tahkik - ve teyit edı*:rek yeniden okurlarımıza arzolunacaktır. miş bulunan malümatı sırasiyle yazı-| Adanadan geçli yoruz. Yukarıda da bııdmıııumz zi— Adana, 28 aa. — İzmire geçmekte olan Maarif Vekili Hasan Âlt Yücel dün sabah Hataydan buraya gelmiş ve istasyonda Adanalılar tarafından karşılanmış ve uğurlanmıştır. B. Menemencioğlu sereline Paris'le ziyalet Parit. 28 aa. — Abloka nazırt B. Pes. mot bugün, Türkiye Hariceve Vekileti U. mumt Kâtibi Numan Menemencloğlu şere. fine bir öğle ziyafeti vermiştir. Grup umumi heyetleri bugün foplanıyor C. H. Partisi ve Müstakil Gruap Umumt Heyetleri zelzele felâketzedelerine — yapılacak ardım hakkında müzakerede hunmak üzere bugün Meclis mamdan evel saat (14) te Erzincan'da: Erzincan şehri ile merkez kazası köylerinde zelzelenin yapmış olduğu hasar ve zaylatın pek mühim olduğu, bildirilmektedir. Valilik askeri idare- nin de yardımı İle enkaz altında kal- mış olan vatandaşlarımızın kurtarıl - masına, ölenlerin tesbitine, kal: rın iaşe ve ibatelerine, bastalara ilk ve âcik yardımların yapılmasına çalış - | |maktadır. Erzincan - Etzurum bat - KA S |tında da mübim tahribat olduğundan _' A ŞEKDTEUNPEETRARPA | Çören e ae az ha