28 Aralık 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

28 Aralık 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Perşembe 28 Çankırı Caddesi, L KANUN TELEFON 1939 Mücesese Müdürü 1144 —— | Yan'iseni Müsnen — 10si sleri | SKURUŞ | Yazı İşleri 1062 İdare 1064 Ulus Basımevi Telgraf: Ulus - Ankara Ankara ADIMIZ ANDIMIZDIR | |— Baraj Lokantasında YILBAŞI GECESİ W Büyük eğlence - Sürprizler İlâveten: PARAMUNT REVÜ 1- Yenişehir Ulus sineması lar caddesi Ayla tuhafiye ma TL. 3941 _J Müthiş bir zelzele felâketi oldu Erzincan başton başa harap oldu Tokat'ta mühim hasar var Milli Şefimiz İsmet İnönü Kayseri kız lisesinde Milli bir yardım seferberliği! Falih Rıfkı ATAY ROrKUNÇ DiF zelzele, bazı yerler- de ağır, bazı yerlerde hafif, hemen bütün memleketi yerinden oynat- mıştır: zelzele Akdeniz ve Karade- niz kıyılarında, Anadolu'nun şarkın- da, garbında, ve merkezinde hisse- dilmiştir. İlk haberler Erzincan'ın harap olduğunu bildirmekte idi. Bir- çok kazalarımızda mühim hasarlar vardır. Tokat'ta büyük binalar y kılmıştır. Bu satırları yazdığımız sırada facianın bütün tahribatını henüz bilmiyoruz. Fakat yüzlerce vatandaşımız ölmüştür; birçoğu ya- ralanmıştır ve binlercesi, karakışın bu sert günlerinde yuvasız kalmış- tır. Diyecek kelime — bulamıyoruz. Dün, Büyük Millet Meclisine ilk tafsilât bildirildiği vakit, bütün me- buslar tecssürden donakalmıştır. Fa- kat bu teessür, millet vekillerini derhal en kati yardım tedbirleri al- mak hususunda teşebbüse geçme,; sevketti: Meclis başkanmın reisliği altında bir milli iane komitesi kurul- muştur. Hükümetimiz i sesleri Ankara telgra yulduktan sonra, yani gecenin geç | saatinde en geniş yardım tedbirleri almıştır. Elden gelen her şey o ka- dar kısa zamanda ve o kadar etraf- : yapılmıştır ki stıraptan kalbimiz burkulduğu bu sırada, hükümetin göstermiş olduğu titiz va: ğı takdir etmekten kendimizi ala- mıyoruz. Bir facia milli olmak nisbetlerini aldığı zaman; ona karşı yapılacak yardımım, edilecek hizmetin mahi- yeti de milli olmak lâzımgeli tandaşlık tesanüdü, şu anda, ye'nin her tarafında bir içtimai mu- avenet seferberliği hâlini almalıdır. En hazini odur ki zelzele memleke- | tin bilhassa €en soğuk bölgelerini, gece yarısı, kar ve tipi altında vur- muştur. Erzincan gibi bedbaht yer- lerin manzarası, âfetten masun ka- lan şehir, kasaba ve köylerdeki mil- letdaslara rahat uykuyu haram ede- cek bir dehşet arzetmektedir. Para, esvap, örtü, erzak, milli komitenin neler ü bilmiyoruz, Fakat ne '« ne kadar isterse, kesemizi ve 4i boşaltıp, sırtımızdan çıkarıp, xaten büyük olan facianım hbükmü ile daha büyümeme- nak mecburiyetindeyiz. bu devlet, ilerim sine Bu devlet halkındır: hiç şüphesiz, yıkı olanların daha cak, hic kimseyi yuvasız, aç ve çıp- | (Sonu J. üncü saytada) Â Milli Şefimizin felâket karşısında teessürleri İnönü Erzincan valisine bir Ielgıal çelıll Elâzığ, 27 aa. — Zelzele * münasebetiyle İsmet İnönü Erzincan Valisine aşağıdaki telgi “Erzincan'ın uğradığı felâkete pek müteesi tün millet, Erzincan'la yakından alâkadardır. Cümhuriyet hükümeti felâketin ustıraplarını hatifletmek için âcil ted- birler almıştır. En ziyade ıstırabımızı mucip olan, nüfusça uğradığımız pek acı zaylattır. Diğer tahribatı ” milletimiz pek az zamanda kâmilen tâmir ve telâli edecek ve bugün: kü enkaz içinden memleketin güzel bir mâmuresi çıkarıla- caktır. Bütün devlet memurlarının fedakârlık ve vazifese- verlikte biribirleriyle yarış etmelerini beklerim. Halkın 18- tırabını teskin için bilhassa mânevi ahvalde sükünet mu- hafaza edilmelidir. Milletimizin Erzincan'la candan alâ- kadar olduğu halkça bilinmelidir.,, İSMET İNÖNÜ Milli Şefimizin Malatya'da yaptığı tetkikler kevinin mesaisi ile alâkadar ol - dular. Buradan tütün fabrikası- na giderek işletmeye yeni açılan bu fabrikadaki çalışma şeklini tetkik ettiler. Malatya mensucat fabrikası Milli Şef'imizin bilhas- sa alâkasını celbetti. Burada sa - atlerce kalan İnönü, gaat 13 de belediyeye gelerek öğle yemeği- ni burada yediler. Malatya, 27 aa. — Reisicüm- hur İsmet İnönü şehir mezarlığı- na giderek orada medfun bulu - nan pederlerinin kabrini ziyaret etmişler ve saat 15 de hususi trenleriyle Elâzığ'a müteveeci - hen şehrimizden * hareket etmiş- lerdir. Malatya, 27 aa. — Bugün 9.5 de Malatya'yı teşrif eden — Millt Şef'imir İsmet İnönü, istasyonda vali, belediye reisi, parti erkânı, mektepliler ve balk tarafından coşkun tezahürlerle karşılandı « lar. İstasyon caddesinde ve halk arasında uzun zaman yürüyen ve talebe ile görüşen İnönü, doğru- ca hükümet dairesine gittiler, hü- kümet erkânı ile tanıştılar. Bun- dan sonra belediyeyi şereflendi- ren Reisicümhurumuz, çarşıyı Bgezmek istediler ve yaya olarak çarşı yolu ile Gazi ilk okuluna, sinemaya, liseye gittiler. Parti ve halkevinde şehirlilerle uzun müddet görüşerek bilhassa hal - l Atatürk koşusu d»Jrr yapıldı ı — Poto Etem — Atletler koşuya başlarlarken Koşu hakkındaki tafsilâtı dördüncü sayfamızda bulacaksınız Ölenlerin miktarı yüzleri ve yaralananlar binleri aşıyor Zelzele yurdun her tarafında hissedildi HÜKÜMET VE KIZILAY Geniş yardım tedbirleri aldı Akkanz DATDIRMA BUNSA Ği BALIKKSIR Atatürk'ün muva;aî, kabri ziyaret edildi Dün Ebedi Şef Atatürk'ün Ankara- ya ilk teşriflerinin yirminci yıldönü mü olmak münasebetiyle Vali ve Be- lediye Reisi B. Nevzat Tandoğan'ın riyasetinde vilâyet ve belediye daimi encümenleri âzalariyle Cümbhuriyet Halk Partisi Ankara vilâyet idare beyeti reisi ve âzalarından mürekkep bir heyet Etnografya müzesindeki muvakkat kabre giderek Eberti Şef'in manevi huzurlarında tözimle eğilmiş- ler, kabre buket ve çelenkler koymuş- lardır. Maarif Vekilimiz Hatay'dan ayrıldı Antakya, 27 aa. — Maarif Vekili Hasan - Âli Yücel dün Hatay'a gel - miş İskenderun —istasyonunda - vali, Maarif müdürlü ve Parti erkâmı tara- fından karşılanmıştır. İskenderun'da belediyeyi, partiyi ziyaret eden vekil, öğle üzeri Antakya'ya varmış, şehir methalinde hükümet ve parti erkâni ile mektepler ve halk tarafından istik bâl olunmuştur. Öğleden sonra mek- tepleri gezen Maarif Vekili şerefine maarif ailesi tarafından İsmetpaşa ilk |okulunda verilen çay ziyafetinde bu- lunmuştur. Hasan - Âli Yücel İzmir'e gitmek üzere şehrimizden ayrılmıştır. İhtikâra karşı alınan fedbirler Nazmi Topçuoğ- ihtikâra karşı alı- |nan tedbirleri anlatmıştır. Bu beya- natı ikinci sayfamızda bulacakaı- Bütün memlekette hissediler zelzele, bu gölge altında gördağurz rehalarde bilkansa kartada Büyük felâhetler dağurmaylar, Evelki gece sabaha karşı saat 2 raddelerinde birçok Ankara. hıdlar, müthiş bir sallantr ile uykularından uyandılar. Zelzele ol - müş, ve bu zelzele beş dakika kadar sürmüştü. Sabahleyin, şehri- mizde de hissedilen bu zelzelenin maalesef memleketin şark kı - sımlarında bilhassa Erzincan, Tokat, Kemah, Ordu, Plümür ve daha birçok yerlerde müthiş bir felâket halini aldığınt hele Erzin- can'da taş üzerinde taş kalmadığını büyük bir acı ve ıztırapla öğ- rendik, Birçok vatandaşlarımı: nı duyduğumuz zaman teessü: hakikaten tam bir felâket halini toprak ve enkaz altında kaldığı- üz son haddini buldu. Zelzele almıştı. Bu acı haberi verirken bütün yurttaşlarımız kadar Ulus'un da tâziyete muhtaç uıdugunu bildiririz. (Sonu 5 inci sayfada) Sıhat Vekilimiz Mecliste felâkete dair gelen telgrafları okudu Felâkete uğrıyanlara yardım etmek için Büyük Millet Medlisi Reisinin başkanlığında Bir milli komite kuruldu Büyük Millet Meclisi dün saat 15 tej Şemsettin Günaltay'ın reisliğinde top lanmıştır. Celse açıldığı zaman evelâ Sıhat ve İçtimai Muavenet Vekili Dr. Hulüsi Alataş söz almış ve demiştir ki : “— Bu sabah saat ikide memleke- | tin birçok yerlerinde şiddetli bir zele hissedildi. Bu zelzele tesirini en ziyade Erzincan, Tokat, Sivas ve Or- du vilâyetlerinde göstermiştir. Pey - derpey malümat almaktayız. Aldığı mız mafâmata göre, müsaade buyurur- sanız Erzinzan'ın telgrafıni okuyâ - yım : Erzincan faciası “Gece saat iki raddesinde çok ! şiddetli bir zelzele oldu. Bu zel zelede hükümet konağı, ordu mü- fet i, Örduevi, postane ve şehrin en sağlam binaları dahil olmak üzere bütün evleri ve dük- kânları yıkılmıştır. Şehir baştan- başa enkaz yığını halindedir. Kendilerini kurtarabilenler s0- kaklara dökülmüşlerdir. Şimdi- den birçok ölü ve yaralı tesbit edilmiştir. Birçok nüfus enkaz ale tındadır. Pek az hısarı vğre yan ve zayiat vermiyen piyade ve topçu kışlalarından gelen lerle enkaz altında kalanların kurtarılmasına ve ötede beride kar- (Sonu 5 inci sayfada)