9 Kasım 1940 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

9 Kasım 1940 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

(umarlesi | — ULUs Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara | 9 Telgraf: ÜLÜS Ankara IL TEŞRİN B isri 1940 | Yazı İşleri Müdürü — 1061 Mücssese Müdürü 1144 Yazı İşleri 1062 Ir 5 KURUŞ )ı;:; r 1064 | Askerlerimize kışlık Kızılay yünlü kullanılmamış yardımı yapalım eşya kabulüne başladı ] (Tafsilât ikinci sayfamızdadır) I Atatürk'ün ölüm yıldönümü Yarın Halkevinde bütün yurtta olduğu gibi bir ihtifal yapılacak Ihtifâlden sonra Atatürk'ün muvakkat kabri herkesin- ziyaretine açık bulunacak Yarm, 10 İkinciteşrin pazar, Ebedi Şef Atatürk'ün ölümünün ikinci yıldönümüdür. O, bunden iki yıl evel, sabah saat 9.05 de çok sevdiği milletini öksüz bırakarak aramızdan ayrılmıştı. Türk milleti, yarın O'nun hatıralarını yâdedecek, büyüklüğü- nü, memlekete, milletine yaptığı hi derini bir kere daha dindirmeğe çalışacaktır. K ln“libırm:'.;ı. m"li ve sİyasi haya- a tımızın kaynak merkezi olan Cümhu. Oy enstitüleri riyet Halk Partisi, hepimizin hisleri- Kemal TURAN ne tercüman olarak, O'nun hatıta! nı anmak Üüzere, bir ihtifal hazırlamış- — Bir Enstitüde müşahedeler. — Köyün başındaki çeşme ve har- tır. Bu ihtifal, Halkevleri ve Odala- rında olacaktır. Ankara'da da yarın bu maksatla Halkevinde ihtifal yapılacaktır. Top- man yeri oldukça kalabalıktı. Genç- ler, ihtiyarlar, hattâ çocuklar; oto- mobilin geçişini kısa birer bakışla takipten sonra işlerine koyuldular. lantının programi şudur : Bu hallerine bakarak 1. Açılış sörü — (Ankara Halkevi başkanı ve İçel saylavı “B. Ferit Ce- 1â1 Güven,, tarafından.) (Som 2. inci sayfada) istediklerine hükmedersiniz. Ancak gene bugün- Terde otomobille gi yayla köyle- rinde yarattığı hareketi - bilenler, Gönen'deki (*) bu sakin karşılama- da başka bir sebep ararlar. Bunu bulmak için nihayet kendi ziyaret mizin de sebebini hatırlamak kâzım. Burada bir enatitü açılmıştır. Kırk bin türk köyünün iş ve bilgi rehberi olacak gençlerin bir kısmı da bura- da hazırlanacak, uzak, Anka! dan, Isparta'dan birçok vazifeliler köyün tabil ve devamlı ziyaretçile- ridir, Artık Gönen'e otomobille gi- riş çıkış, her hangi bir köye yabancı bir vasıtanın uğraması şeklinde ola- maz. Burada günlük hayat o kadar hareketlidir ki yol kıyısında otomo- bi mesafede kayıtsızca duran küçük kızla harmanda çalışan köy halkı bu sık ziyaretlerin alışkan seyircile- Tanca'ya İtalyan denizaltıları mı geldi ? İngiliz Büyük Eiçisi bu husustaki fahkikatına devam ediyor Londra; 8. a.. — Royter afansının dip- lomatik muhabirinin selâhiyetli bir kay - naktan öğrendiğine göre, Madrid'deki ingi- liz büyük elçisi sir Samuel Hoare, Tanca- ya İtalyan denizaltılarının muvaşaleti ve bu arazinin statüsunda değişiklikler vukuu hakkında tahkikatına —devam etmektedir. Bu hususta tahkikatın hitamından evel bir birşey 'neşredilmiyecektir. ridir. Saman arabalarının döküntüle- riyle sarı bir renk alan tek ve uzun kaldırım bizi köyün içine doğru gö- türdü, Üç yolun ortasında büyük bir | <cın gölgelediği biraz genişçe pa- | zar yerinden sağa sapdık. İki tara! h tek kat dam evlerin sonunda gene bir açıklık. Otomobil tahta parmak- İiklı ufak bir bahçenin önünde dur- du. Bahçenin iki yanında iki küçük bina, eski ilk mektep birisi de köy evi. İkisinin de alt katları adam B. Wilkie seçicilerine hitaben radyoda bir nutuk söyliyecek Nevyörk; 8. aa. — B. Vendeli Vilkle, 11 teşrinisanide radyo ile neşredilecek bir Butuk söyliyeceğini bildirmiştir. Çünkü, B. Vilkie, kendisine rey vermiş olan 22 milyon Amerikalmın vazifesi ve hattı ha- teketi hakkında fikrini bildirmek mecbu - riyetini hissetmektedir. Bay — Vilkie, radyodaki — nutkunu, önümüzdeki cumartesi günü saat 1530 da söyliyecektir. Bu natkun, Vilkie'nin Ame- rikan hayatındaki müstakbel rolünü tesbit edeceği tahmin olunmaktadır. windeki odalardan birinde köylü ilk tedrisat müfettişini uzun uzun din- liyor. Konuşulan şey, yakındaki nü- | fusu az köylerin mektepsiz veya tek öğretmen elinde kalan çocukları in burada yatılı bir okul yapmak. Gazetelerde, tanınmış muharrirler, milit | birlik lüzumunu tebarüz ettirmekte devam zmetleri anarak sonsuz ke. 2. Ebedi Şefin yüksek mânevi hu - bir Bir Yunan köylü kadını tipi Bir İspanyol ajansının Berlinden öğrendiğine göre Baharda bir sulh teşebbüsü yapılması mümkün görülüyor Madrid, B aa. — İspanyol E.F.E, ajar sının Berlin'den aldığı bir telgrafta ilkba- n bir sulh teşebbüsü imkânından babsedilmektedir. Bu telgraf, Madrid'de büyük bir alâ. Çünkü bu ajansın Ber- an hariciye nezaretinin duygülarımı umumiyetle iyi aksettirmek - tedir. Müahabir diyor Eğer Aşıcrika devlet relsi B. Ruzvelt, üitün Avrupa için acı ve Büyük Britanya için de müthiş olacak bu kış mevsiminde rezlist ve İnsani bir siyazet takibederse belki ilkbaharın başımda sulhu iade ede - cek, ihtiyar Avrupa'nın bütün dünyada ya- pacağı işte ingiliz milletinin ırkl meriyet- lerinden istifadeyi mümkün — kılacak hir 'tarzı hal bülmak kabil olacaktır. İngiliz tayyareleri Baltığa mayn döktüler Londra, 8 a. — Stokholm'den gelen bir haberde alman mayn toplayıcısı gemileri nin son zamanlarda Baltık'ta İsveç'in ce- aup sahili açıklarında İngiliz tayyarele sarafından atrlar mayaları toplamakla meş- gul oldukları bildirilmektedir. Raporda İsveç'le Almanya arasında fe- ribot servisinin tatiline mecburiyet basıl ediyorlar. ride gördüğümüz üç katlı kârgir bi- na böyle başlamıştır. Ertesi yıl vilâyette bir eğitmen kursu açılacaktı. Isparta'nın da he- nüz öğretmene kavuşmamıs az nü- fuslu birçok köyleri vardı. Bunların aşkerli yapmış anlayışlı gençle- Yini seçmek ve dokuz ay içinde ye- tistirip gene köye bir rehber olarak göndermek emri alımmıştı. Ancak eğitmen dediğimiz bu sınıf öğretici Tere valnız kara tahtada değil tarlı da ve bahçede de birçok - bilgiler vermek Vâzımdı. Gönenliler kursun köylerinde acrlacağını öğrenince in- ilerliyen mektep bi bahce ile yakm birl tar'ayı da bu i:e ayırdılar. İki şap pavyon dnha yapıldı, köyün bamamı düzettildi artık kurs mun- ordu. Eğitmenlerin köye geldiği günkü tartısı ile çıktığı gün arasında mühim bir fark var. S- nıflar daima normal kesafette.. Bu, | yalnız gıda ve hayat intizamından k 1 da yardım edivor. Yük- vek bir silsilenin cenup eteğinde ha: (Sona ? İnci sapfıda) Isparta merkez kazasma bağlı bir olduğu bildirilmektedir. İtalyanlar tarafından bombardıman edilen Korfu'dan —— mevzilerini » | Yanların elinde olduğunu bildirmektedir. y " görünüş Pindus ve Görice mıntakalarında Yunanlılar islâh ettiler Umumi vaziyet memnuniyet verici Atina, 8 aa. — Muhârebe bölgelerindea buraya gelen malümata göre, yunan kuvet- leri cephenin Pindus ve Görice bölgelerin- deki ileri mevzilerini uslah eümişlerdir. Bu bölgelerde yunanlıların hafif mevail i- lerlemeleri kaydedilmektedir. Aymı zamanda bütün cephede topçu dü- ellosu devam etmektedir. Atina'ya gelen ve henliz teeyyüt etmiyen bozı şaylalara göre, Arnavutluktaki ital - yan kumandanı geri alrnarak yerine geaci kürmay buşkanı mareşal — Badoglio tayin edilmiştir. Atinadaki amerikan mahfillerinde 1 |lâttan ve galeyandan hahastmektedir. Aymı mahfillere gelen diğer haberl göre de, italya HW taarruzlara devam için daah kuvetli daha seri tayyare teşekkülleri göndermek. tedir. Umumi vaziyet memnuniyet verici Löondra, 8 aa. — Dün tera edildiği ha - ber verilen hafif yunan gerilemeleri, ta- mamen mevzil bir mahiyet arsetmektedir. Salâhiyettar makâaınlarda beyaa edildi- #ine göre umuml vaztyet memnuniyet ve- ricidir, İtalyan kuvetlerinin çeaber içine alın- miş bulundukları merkezi mevzilerde yu - nan kıtaatı harp lzemesi (gtinamına de- vam etmektedi Lonüradaki yunan vapur acentası Li - vanos, İtalya'ya kargı harpte bir yardım olmak Üzere yunan kıralına 10 bin iagiliz Hrâhk bir çek göndermiştir. Görice kimin elinde ? Londra, 8 aa. — Londra resmi mahtit- leri Arnavutluktaki Göricenin henüz ital- Yunan arazizinde bulunan Slemice ci varında küçük bir yunan ilerleyişi kayde- Püllmektedir. San raporlara nazaran, italyanlar sahil cephesinde büyük bir tazyik icra etmek - |tedirler. İ (Sonu 3. üncü sayfada) rekete hazır- lanan bir in- giliz harp tay- yaresini gös. teriyor. Hava muharebeleri hakkındaki tafsilât 4 ncü sayfamırzda, resmi tebliğ - ler sütantn - rarla dönen haberler Arnavutlukta müşkü- | sivil yunan halkına kar. Büyük Millet Mecli: ve Encümenler seçimii yapmıştır. Dün Büyük Millet Meclisinde enctimen- ler intihabının yapılmasımı müteakip bü- tün encümenler toplanarak rela ve mazba- ta muharrirleriyle kâtiplerini seçmişler dir. Bi (Çorum), mazbata muharrirliğine Şi nasi Devrim (Zanguldak), kâtipliğine Ga- Hp Gültekin (Konya), Arzuhal encümeni reisliğine Hayrettin Karan (Balıkesir), Şermsettin Barlan (Or- | du) mazbata muhârrie'iğine, Meliha U | (Samsun) katipliği Bütçe encümeni reisliğine İsmet Eker (Çorum) rets vekilliğine Tahtin Coşkan (Kastamonu), Hüsaü — Kitapçı — (Muğla) mazbata kâtipliğine ve Fakihe Öymen kâtipliğe. encümeni, relzliğine Cemil Uybadın (Tekirdağ), relis vekilliğine Atıf Tüzgün (Çoruh) mazbata muharrirliğine Edip Ergin (Mardın) ve kâtipliğine de Salim Korkmaz (Yozgat). Diyamı muhascbat encümeni, retaligine Fslk Soylu (Niğde), mazbata muharrirli- Bine Resuhi Bulayerli (Çanakkale), kâtip- liğine Nurl Tamaç (Kastamonu), Gümrük ve İnhisarlar encümeni, rala- Mgine General Seyfi Düzgören (Mardin), mhzbata muharrirliğine İzzet Erdal (Kon- yâ) kâtipliğine Hüseyin Eleşi (Ordu), ha- riciye encümeni relsliğine Ali Muzaffer Ahmet Şükrü Femer (İstanbul), kâtipliği- e Nüzim Poroy (Tokat). İktısat enclmeni, relatiğine İsmail Sa- buncu (Giresan), mazbata muharrirliğine Fust Sirmen - (Rize), kâtipliğine Kasım Gülek (Biledik), maarif enetimeni relaliği- ne Ridvan Nâfiz Edgiler (Manisa), mazba- ta muharrirliğine İsrahim Alâaddin Göv- (Sonu 4. Uncli sayfada) Bir sanatkâr şarkı söylüyor ün B. Rafet Centtez'in Adliye encümeni relsliğine Münir Ça - Göker (Konya), mazbata — muharrirliğine | Büyük Millet Meclisind | Dün encümenlerin seçimleri yapıldı reisliğinde — toplanmış Meclis bundan sonra önümüzdeki pâ- zartesi günü toplanmak üzere dağılmıştır. | Amerika cümhurreisi B. Ruzvelt Amerika silâh imalafının yarısını İngilfere'ye- verecek Singapur ünlııııı Amerika kuvetleri de kullanabilecek Vaşington; 8. aa. — Havas ajaası bije diriyor : B. Ruzvelt'le hariciye nazırı B. Cordell Hult, Avrupa'daki vaziyeti derin tetkike tâbi tutmuşlardır. Bu umumfi tetkik eenasında, garp büyük devlerleri nezdindeki büyük elçiler mesele sinin de görüşüldüğü — zannedilmektedir. Malüm olduğu üzere, Birleşik Amerika hâlen yalnız Londra, Berlin, Roma ve Vi. €hy'de birer maslahatgüzarla temsi) edil - mektedir. Birleşik Amerika'nın Londra bü. yük elçisi B. Kennedy sabahleyin B. Cor« dell H görüşmüştür. Gazetecilere yapmış olduğu beyanstta, yakın bir İstik. bal için henüz bir plânr mevcat olmadığı- mı göylemiştir. Maamafih, Vaşingtoo'da zannedildiğine göre B. Kennedy, nilesiyle birlikte gik Amerika'da — geçirmekte olduğu tatilden sonra eski vazifesine ava det edecektir. Amerika'tın Londra büyük elçisi' B. Kennedy dün burada verdiği bir mutukta Radyoya alınacak imfihanlar yapıldı Ankara radyo müdürlüğü, halen radyoda çalışmakta olan ses ve saz sanatkârları ile İhariçten radyoya intisap etmek istiyenler için bir imtihan açmıştı. Bu imtihan, dün mütehasııs bir heyet huzurunda başlamıştır. İmtihana erkek ve kadın yüze yakın sanatkârımız iştirâk et- miştir. Tentihanın elemesi devam Bu eleme sonunda kazananl radyo ve gazetelerle ilân edi etmektedir. islmleri isanafkarlar için dün ü istifa etmiş olmadığını ve huzuruna İüzum ası| olduğu takdirde 48 sant zarfında Lot- tmişt: Önce binlerce ingiliz hava — kuvetler! tamamen imha edilmedikçe İagiltere'nin istilâsma imkân görmemekteyim. Mez - kür hava kuvetlerinin ise mağrur alman ordusuna haddini bildirmiye azmetmiş ço- cuklardan müteşekkil bir orduya malik ola duğunu gördüm. B. Bullit'in, Fransa'daki vazifesine dön- miyeceği de kati gibi gözükmektedir. Va- şington'un Fransa büyük elçisinin de ya- kında tayin edileceği tahenin edilmektedir. Fazlaca rahatsız bulunan — Amerika'nın Roma büyük elçisi B. Philips'in de yerine başkasının tayin edileceği zannediliyor. (Sönu 4 üncü sayfada) Radyoda açılan imtihanda jüri heyeti