May 4, 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

May 4, 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Son birkaç yün hararet bu mevsim ii ünlü futbol (Üs tarafı birinci sayilamızdadır | Fener - Süleymaniye İkinci maçı Fenerbahçe cönli bir hakimiyetle ve ikiye karşı altı sayı ile kazandı. Ahenk, konbine- zon, dürüst vuruşlar mü- kömmeldi. Takımda esaslı bir değişiklik yoktu. Sü- leymâniye ile A. Hüsnü beyle (takviye © edilmişti. Hüsnü B, dün çok güzel oynamış ve futbolde tec rübenin de muvaffakiyet hissesi olduğunu irşat et- miştir. Rakibinin kahir fai- kiyetine rağmen yılmadan oynıyan genç Süleymaniye- liler “kaleleri “önüne yığık mıyarak açık oynamışlar ve bu: sayede iki sayı kan zanmışlardır. Beykoz - Beşiktaş Beykoz - Beşiktaş: maçına gelince, birer sayı ile ve berabere biten bu maç da ilk maç gibi ahenksiz ve cazibesiz. bir maç olmuştur. Bunun bir sebebi iki ta- rafın da teknikten ziyade bir kuvvet, koşu; lüzumsuz ge sarfıni o Mucip oyun sistemini takip edişlerindedir. Bütün oyu- nu saha ortasmda ve yan larda * cereyanı bü şeklin bariz bir ispatı olabilir, BeşiktaşZeki, Nafi ve Sa- lâhattin Beyler hariç olmak Muhavrıri Nizami Bey şimdi bu ihtiyarı vasıl teselli edeceğini bilmiyordu. Cokşükür öldü de kur- tuldun mu desin? yoksa alladı ecir sabır mi versin temennisinde mi burlunsun.. Ne ise oaralık: - Affedersiniz... içinde derecci brarer bi di. 31 e dadar çıkım. Herkes sıcıklırdan şi Şerbetçiler, dondurmacılar sokaklaca nbire ylks başladı 34 derece te dökülmüş gayri midir? Eridi e veriyor ediyordu. Beykozda €s#s kadrosuna nazaran, noksan- dı. Birinci devrede iki ta- rafında çalışması neticesiz kaldı. İkinci devrenin ilk 10 dakıkasında hemen san- tre çizgisi hizasından Bey- koz aleyhine verilen bir firikik cezası düzgün bir şut halinde ve Beşiktaşlı Eşref Beyle birlikte Beykoz kalesine giriverdi. Maçın bitmesine (5 da- kika kalmıştı Beykoz güzel bir hücum ile beraberlik sayısını yaptı. Maç asıl bu dakikadan sanra canlanmış, Beyecanlanmıştı. Fakat maç ayni netice ile bitti, Beşik- taş rakibine mahsus dere- cede faik oynamasına rağ- men maçtan müsavatla çıktı. Halıcıoğlu - Kuleli Öğleden evel yapılan Halıcı oglu, Küleli askeri takımlarımız birer sayı ile berabere kalmışlardir. Güreşcilere madalya tevzi esnasında Güreş — birinciliklerinde kazanan, güreşcilerimiz dün madalyaları tevzi ödilecekti. Bu tevzi esnasında bazı nahoş hadiseler ceryan et- tiğivi öğrendik. Bazı spor- cular arasında çıkan bu ha- dise üzerinde çok durmak istemiyonuz. Böyle hareket ler (spor) un, nezahetile, sporculukla kabili tekf de. gildir. Müsepbiplerinin tec- ziyesi federasyonun muhik men birisi olacaktır. Hüseyin Rahmi İtizarile salona Şeh- naz Hanım girdi. 0, Perranın ölümüne ve bilhusus Hurrem Lüt- fünün bir gözü kör oluşuna yürekten, kat- merli bir sevinçle se- ranın böyle bir netice alışı birazda onun Baba kız Neden öldüler acaba? Uznngarşı başında sas 45 yaşında Evan; il 15 yaşında Foçika yatmakta oldukları odada ölü Dönmek bulunmuşlardır. Kızla anda ölmeleri şüpheli güri ceserler morga nakledil ir. Görünmez. ii Aksarayda oturan arabacı Sadığın . karısı Hürmüz Ha- nim dik Samatyadil tram- yaydan inerke düşmüş, başın- dan yaralamıştır. Mecruh Ka- din hastaneye kaldırılmışar. Hava da hayli sıcaktı. Kayiseri tüccarlarından. Mehmet Refik, Ahmet Hur | isi ve Mehmer efendilerin bindikleri sandala Balat önün- de bir motor çatpmış, denk 2g düşmüşlerse de kurtarıl- ER kg a Eğ Dil heyetinde ERER A MERE Meslcâ, havaya taallük eden bir istılahı bir müderris hava kelimesile Türkçe yaptığı halde aynı — ıstılahların o müştaklarını Fransiczel ri © teşkil ve tertip etmiştir. Bir takımında ise Lârunun fran- sızca teriflerine göre çok mühim farklar bırakılmıştır. Bunların han- gi maksatla iltizam olunduğunu kestirmek mümkün olmamıştır. Yeni bir içtima Istılah meselesi bütün agat işinin rühu olduğır için heyetin bu son vaziyet karşımda yeni bir umumi içtima yapması ve İsmet paşa hazretlerinin, ilk içtimada olduğu gibi iştirak etmeleri pek muhtemel olan bu içtimada. vaziyeti münakaşa ve tetkik; etmesi bekleniyor. Bu içltimada Darülfünunun ıstılahları nasıl tespit edeceği karar o İaştırlacak, ihtimal ki mesuliyet —— içlerinden | birkaç profesöre — bırakılarak onların ihtimsları haricinde kalan kısı mlar içinde kendilerine hariç ten ehliyetli kimseler terfik e dilmesine müsaade edilecektir. «Skapaflovda Almam do- nanması, nasıl batırıldı >, * Çıkrıklar durunca , ve Süleyman paşa; ve akibeti. ,, isimli tefrikaları- mız bugün drecedilmemiş- tir. İtizar ederiz. İrtihal İstanbul) fiman: şirketi müdü- rü İHimdi Beyin pederi eli. madan Mehmet Fevzi elendi dün gece irtihalidaribeka etmiş- tir. Cenazesi bugün Kuzğun- cukta - Nakkaş. o caddesindeki yahandün kaldırılarak “Beyler. beyi camiinde namazı ba'del. eda medeni o ebedisine “terk edilecektir. Bugün saat iki buçukda Sir- keci rhtimından busesi bir motor Kuzguncuga hareket ede ektir, , entirikaları tesirile ol- mamış midi? fakat bu kadın bılkaten mahir bir amatör aktrisidi. Koyu rek bir elbise ve malemi bir çehreyle içeriye girdi. M'eyus kocaya doğru yürüdü, Hafif bir re- veransla boynunu eğip dutarak: — Yesinize iştirak taziyet beyanına gel- dim. Perran Hanım- efendi gibi bir ev ka- dınnın bu suretle zyama cok müteessir oldun. Ölümün ken- dinden ziyade bana şekli dokandı.. - | bir Aile, meslek, san'at kadınları ... Meslek kadınlarının evlenmemeleri daha iyidir ! Aile kadınları yetiştirmek için başlıca is şari ve usul.. Hüviyet Be-, kir Hİ. genç nesil — içinde yetişen — İşye” metli sirali. dan birisidir. İstânbulda ork tahsilini yap- © miş, ; Alman mektebinde Almanca öğ“ renmiş ve Ak; manyaya gide | rek mualla” lamıştır, - Kız muallim. mek» tebinde usulü tedris ve tatbikah dersiye muallim muavinliği ile çok çiz talim hayatma atı- lan Hüviyet H, buradan tatbikat mektebi inüdürlü- üne iş ve bilâhare usulü İris muallimliğine esaleten tayin edilmiştir. Kendilerile o konuşmam hayli enteresan: oldu. An- ketin mevzuu hakkında daha faydali izahat vermiş olmak için yanımda bir kaç mülâkat nüshası götürmüş- tüm, Bunlar, Safiye Sami, Res fet Süreyya, Suat Derviş Hanımefendilere ait mülâ- katlardı. Hüviyet H. hepsini büyük dikkatle okudu. Bu okuyuş ta , hayli | entere- sandı, Bunların ekseri cümle ve ağla, okurken itiraz ediyor, bazen derin bir sl lanan taaccüp ar liş düşünce. ü Hiç doğru değil; ne tuhaf. Kadin .niçin çalışmakla rUrurunU güzelliğini aybetsin?! — Burası pek şairane olmuş cidden! — Bu Hanım mi içiyor?! — Kadın çalışırsa eskisi gibi sevemez,"diyor, sevgiyi ne telâkki ediyorlar?! — Kadin fantastik imi Ya erkek: o değil midir? Bu bir Vaziyet değil kızgın çivile matemze- denin kalbini cızırdat- makta... ; Mazlam Ulvi Bey melül melül önüne baktı. Ceyap bulamadı. Şehnaz devam etti.. — Akılı, fikirli ve bediiyâtla - mütehassis bir adam o güzel vücu- da kıyamazdı. Nihayet bir kokain delisi bu işi gördü. Evet » Mazlum Bey karısını öldürmeğe uzum müddellenberi niyet- lenmiş fakat bu katle bir türlü eli varmamışı. Bunda bediiyatla ih- sigara da ig — Kız muallim mektebi usulü tedı.- muajlin. Hüviyet Bekir Hf. Gibi cümleleri sıksık işitiyordum. i# hareketlerle ifade edilen bu okumayı mütea- kip Hüviyet H: bariz bir hararetle : — Bunların ekserisine muarızım, Eğer bu hanım- larla karşılaşımsam o hayli münakaşa edeceğiz, galiba diyor. Hüviyet H£. kendisinden hiç bahsetmemeyi tercih ediyordu. Bunun içindir ki du hususta malümat kısa oldu, dedi ki: — İş hayatma kendi ar- zamla girdim: Mueyyen bir fikrim vardı, muallim olmak istiyordum. Almanyada: altı sene Okadar bulundum. Vatana döndüm, derin bir zevkle vazifeme başladın. Şimdi istesem de akl bir hayat yayi am. Çünkü çalışmak ihtiyacı, faaliyet Bütün uzviyetime hâkim oj- muştur diyebilirim. Bugüne kü mesaimden de çok mem- nunum bittabi.. Hüviyet H. bu bahiste derin bir vect içindedir ve burada bahsetmeden etiştirdiğim talebe- den. çok memnunum. Bun- lar öyle bir şevkle çalışı- yorlar ki.. Memleketin her tarafina. gidiyorlar ve mes- leğin ve: manevi zevk» lerle iktifa ediyorlar. Bun- lardan neşeli, ümitli mek- tisasından değil mu- habbetinin şiddetinden büsbütün — zayıflamış olan irade kuvvetsiz- ileri gelmişti. Şelinaz sureti haktan görüne- rek karşısındaki dertli adamla eğleniyordu.. Husrev Nizami Bey söz değiştirmek için ZEVCEsine: —iHanım senin de nen; var. Bugün benzin çok soluk.. Dedi. Şehnaz malhzan bir süzülüşle: — Nem olduğunu sormağa luzunı yar mi? Perran Hanıma keder- ierdim. . İ tarif edemem, Müessesemi- Gür Vefa, Bey- Beşiktaş berabere e Fener - Süley- ($ maniyeyi: (2) iye karşı (6) $ sayi ile yenmiştir. j © Sihhiye Vekili Refik vekâlet Hifzıssıhha irü Asım beyle bir- # likte dünkü ekspresle Ber ine — gitmiştir. Oradan Hambürg tarikile Ameri- kaya hareket edecektir. © Yerli mallar için dün Türk ocağında mühim bir içtima aktedilmiştir. © Ösküdar sı tlarında tuplar almak insana öyle bir manevi haz veriyor ki zin omevcudiyetile iftihar ediyoruz. Bir genç kız için böyle ilmen la ipi iha leki ideal uğrunda hücra köylere kadar gitmek, bü- tün Türk kızlığını yüksel- tecek bir kıymettir değil mi? Bundan sonra bahsimiz anketin en esaslı kısmına ailede ve iz | girmiş oluyor: aa Tniyet 'H selis kat'i konuşuyor, fikirlerini anla- tiyor ve bilhassa, bu bahis | etrafında çok şayanı dik- kat bir tasnife istinat ede- rek meseleyi ilmi bir usnle bağlıyor Kİ bunları kısarak kıymetinden | kaybettirme- mek“ için mülâkalı ikiye ayırmak ve mabadini yari- na bırakmak zarureti hasıl olacaktır. Hüviyet H. fikrini şöyle anlatıyor: — Bidayette söyliyece- ğim şey ekseriyetm fikir lerine: iştirak, olacak, fik hakika bu gin kadın. çalış- mıya mecburdur, bunun için içtimai mecburiyetler vardır. Fakat bunları muh- telif sınıflara ayırarak mü- talea etmeliyiz. Kadinlar aile; meslek, san'at kadın olarak; üçe; ayırabiliriz. . * Evvelâ sile o kadımndan bahsedelim; Bu simf kadınların ma zide yoğüne güyesini “aile, teşkil ediyor. Hiç bir anne ve baba kızımın bir mes- leğe atılmasım tecviz et- miyordu.. Maahaza. aile ha- ayına hazırlanış da bir sis- tem dahilinde değildi. An- ne öğretirdi, pratikti Bu gün bu © vaziyet — değişti Aile kadını tahsil hayatına atıldı. Herkes hiç olmazsa orta tahsili almak istedi. Bunun için aileden ayrıldı. —- bu sınıf mensup ev işile eskisi — meşgul ekmuyor, pra- tik öğrenişi ekisik kalıyor ve diğer taraftan mektep. teki haftata bir ape idarei beytye dersi de ul malümatı vermiye kâfi ge- Temiyor, Binnetice malümatı noksan kalan ve aile teş- kilin hazırlanan genç kız ailehayatına dahayanm bir hazırlıkla girmiş bulurnuyor. Mazlum Ulvi Bey mü-| tehayyir bir bakışla; — Merhumeye haki- | katen bu kadar acıdı- | niz mi? Niçin. yalan söy- liyeyim efendim.. Yü- reğim yandı. - Hayatında biribi- rinizle konuşmazdınız da.. — Ah nasıl söyleye- yim efendin. Bu bu- susta kabahat bende değildi. Süngü depreş- mesin. Şimdi doğruyu söylesem ölüyü çekiş- Husrev Nizami Bey karısını coşmak üzere LAS SALA Berlinde 1 mayıs dole- yısile devam eden» müss- demede 9 kişi ölmüş ve 300 kişi yaralanmıştır. & Takdi teslihat ko- Sisi kollanılmakta: olan, harpsilâhlarile stoklarını £ ne suretle tefrik edileceği İ hakkında müzakereye başlamıştır. AilEERAERETE ML IARIZEIN. çavuşbaşı çilliğinde fun- daliklardan çıkan yangın j dün söninüştir. Gazeteci o merhum Münür B. dün ebedi isti ratgâhına tevdi yy Bunun içi bugün kızlarımızın te: ettiği a ileler kuvvetli âile, huzurlu aile okumuyor, muhtelif bul” ranlar. başgösteriyor . Aile erkeğinin kazancı (o ve“ satsa kadın bu kazançla evini idare edemiyor, fazla ise kadın bu sefer idareyi yabancı ellere bırakıyor, ne evde ne mektepte aile ida- İ resi içim esaslı şeyler öğ“ renmediğii o için Obundan çocuk ta müteessir oluyor, sıhhatsiz ve sıhhi bakımsız, yelişiyor. , Eittabi bunun müstçsnaları da vardir. Halbuki Cumhuriyet büz kâmetimizih istinat edece” ği esaslardan birisi de sağ- i Kuvvetli aile kuvvetli va- ir. Diğer ta- raftan artık Türk kızı aileye rücu edemez. Pratik ev işi tahsil ede. mez. Ö halde ne yapmak lâzımdır diyeceksiniz. Ben- ce bunum çaresi şudur! Lise ve orta mektepleri- mizde ve hiç olmazsa vi- lâyet merkezinde (idarei beytiye mektepleri açmak lâzımdır. Bu mektepler or- ta tahsili müteakip bir ve- ya iki sene devam etmeli ve âile hayatma atılicek kılar bir mekteplerde bus na hazırlanmalıdır. Bu mektepler en mo- deren vesaille techiz edilme li ve burada ev idaresi yemek pişirmek, hatta sö- kük dikmek, çocuğa bak- mak kadar bedii hislere de yer verilmeli, Kisâr, musiki de tahsil: ettirilmelidir. Bu yapılmalıdır ki tâm münasile aile hayatına ha- zırlanan genç kız yüvasının bilâkaydüşart ' reisi olsun, aile kuvvetli, mes'ut bir te- şekkül ve yuva olsun. Bu. yuvada etkeğin vazi- fesi; niaddi “ihtiyacı. temin ve buna makabil ber türlü manevi zevkleri; tatmaktır, Diğer taraftan aile; teşkiline hazırlanan. kızlara bu ba- yata dair kuvvetli telkinat ta yapmak Tözimdir. Kızla- rın aileye fazırlamak isti yen ânne ve baba G6 yola tutmalıdır. Genç kizin mu hakeme kudreti; artarsa ve istemezse bunu: değiştirebilir. e di Yi ii olduğu zeminden dön- dürmek İçin onüist r- hamkar gözlerle baktı. Şelnaz bus kit yak varışın. karşında bir müddet duduklarmı ısırarak süsduktarı son a3 — Perran Hasunmı vefat bana iki surede tesir etti. Mazlum Ülvi Be Neyibi? ziyama aenyakii rçilkeside onun ölümünden kw dim. içim çıkardığım Bitmedi