7 Mayıs 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

7 Mayıs 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Yunanlılarla müzakeratın Hayat pahalılığında Emanetin yapacağı şey İdari sakatlıkları düzeltmek olmalıdır! Parainız, bankâların eyfine tabi olarak 4 fahavvil ediyor Hayat pahalılığı ve bu | mızın vaziyetini görnekte- Mesele üzerinde şebremâ- yim Paramız riiktar itiba Metinin Vazi- rile banka“ Yeti hakkın- ların keyfine , mMütehas- tabi olarak Ms iktisatçı. tahavül ©- ârmızdan diyor. Hal İcaret bor- buki bir mem- © $İSi umumi lekötte banka âribi -Niza- harici: teda- metin Âlk vül eden pa“ eyle görüş- ra mikdarı tük. Muma- son derece ileyh görüş ehemmiyeti etini şu şe- haizdir ve ide anlattı: fiyatların yük- — Hayat selip alçal- Paha'ılığının masında bu Walesi için, mikdarın da- yat paba- hli “külli bileğinin “net “Zahiri erik amuşi'lama © © Vardır. den çıktığı. Nizamettin ÂH B. Bankalar, ni vazıh olarak gördükten Sonra çarelendirebiliriz. Pahalılık iki menbadan takıyor. Birisi taazuvu ikti- sadiden, . diğeride indi, keyfi mudahalelerden. İktisadi. taazuvutyuzu in- taç ettiği hayat pahallığı- Mın izalesi güç ve çok şu- mullü tedabire ihtiyaç gös- terir,- Halbuki diğeri - ki una saçma tabiri bile ve- milebilir - bugünden itiba- ren kaldırılabilir. Emanetin er an için bu, elindedir. Hayat pahalılığını mucip “lan amillerin ehemmiyet- ileri zannımızca birinci a- millerdir. Bunun içinde en €hemmiyetlisi olarak para- Edebi idam mı, irtihal mi | | | kredilerinin nazım cihazını teşkil eden keyflerine göre değiştirirlersö hiç bir zaman tedavüldeki paramizın mikdarı üzerine hâkim olamayız. ve netice olarak — pahahlık - kendini gösterir, Zaten istihlâkâtımızn kısmı azamı lüks değil, hakiki maişet ihtiyacatımız- dan ibarettir. . Bunun için bankaların aldığı bu vaziyet hayat pahalılığı üzerine lüks maddeler üzerinde oldu - ğundan çok fazla olarak hayat maddeleri üzerine ilkayi tesir etmektedir. LAK tarafı 2 inci soyıfamızdadır | yum Hüseyin Suat Bey sağlığında edebiyat mezarına götürülüyor Hüseyin Süat B. — Yahu beni nereye götürüyor- sunuz... Ben daha ölmedim. Yalnız siyasi veya adi suçlar. cezalandırılmaz, yal bazen edebi günahlar da “ezalanıyor. Edebiyatı ce- ide mensuplarından şair Hüseyin Suat Bey meşhur İngiliz edibi Şekspirin ti- fatroları için “antiku kabi- inden şeyler, demiş, bu hareketi yirmi iki imzalı ir ihtarname ile karşılaş» Mişti. Fakat iş burada kal madı, Hüseyin bey u şiddetli ihtar üzerine ir mukabelede. bulundu. Bu mükabelenin manası A- lay köşküne, daha doğrusu | Güzel . san'atlar birliğine karşı bir nevi edebi isyan mahiyetinde idi. Siyasi isyanların cezası idam olduğu gibi, anlaşılan edebi ceza usulünde de Hüseyin Süat beyin hare- keli ölüm : çezasımı icap ediyormuş. Onun için pro- testoda imzası olanlardan Vedat Nedim bey dün Hüseyin Suat beyin artık ölmüş olduğunu ilân etti: “Hüseyin Süat beyin ceva- İsmet Pş. nın güzel i bir görüşü Üçüncü sayıfamızda Pi gvelki gün Gazi Çiftliğinin yıl dönümünün fes'it edildiğini yazmıştık. yuarkdaki resimlerimiz bu merasime alt intiba tespit etmekte, Reisi Camhur Hazretlerini kabina erkânı ve B, M. M azası arasında göstermektedir faiz miktarın Şi | Kasap dükkânlarının &c- zaneler. gibi . tahdidinden ucuzluk — itibarile büyük faydalar elde edileceği hak- kındaki iddiadan dün de bahsetmiştik. Bu iddiaya göre, İstanbulda 1000 den | fazla kasap dükkânı vardır. (Halbuki şehrimizin ihtiya- cna 100 kasap dükkânı belâğanmabelâğ ksfidir. Di- Troçki Şehrimizde bir . İngiliz “ meb'usu ile neler konuşmuş? ünteşie “Deyli inin — İstanbul den oldığı malüma- ta göre şek- rimize gelen İngiliz amele meb'usların- dan Milidacy Vel. butada Troçki ile mülâkat et miştir. Sabık Rus hariciye komi: seri M. Troçki * Rödresman i komünist gazet mal slamazdadır ) İ bu, mezarı olmuştur. Şe- kspir gömüldükten sonra» da yaşıyor; Hüsöyin Suat bey- ise. yaşarken “öldül, dedi. Nediyelim! ölüleri hayır ile anmak adettir. Allah gani gani rahmet etsin ve taksiratını affetsin deröckten başka elimizden ne geliri Fikirletini söyliyen kasaplar ğer 900 kasap pahalılığın amili olarak fuzulen dur- maktadır, Bu fikrin bittabi aleyh- tarları da vardır. “Bunlara görü tahdit rekabeti öldü- reğek, et ucüzlıyacağına, bilâkis pahalanâcaktır. Lalsaralı #üneü söyrtimizdedır? Kasap dükkânlarını Yeni tahdit etmeli mi ? Alâkadarlar ne diyorlar ? Rekabet kalkınca et ucuzlıyacağına pahalanır İki kasabın ve tHcaret odasi reisinin fikirleri Maaşlar Tesbit edilen son şekil (Barem) perşembe günü mecliste mü- zakere edilecek lâyihasının bütçe encümeninde tetkik edil Yeni maaşlar diği malümdur, Hususi istihba- rımıza nazaran encümen fından tesbit edilen son vaziyete göre asli maaşı 150 lira olan- lar (450) 125 — olanlar (400) 110 olanlar (352) 95 olailar '(304) 80 olanlar (256 70 olanlar (224)-60 olanlar (192) 50 olanlar (190) 40 olanlar (128 ) 35 olanlar (112) 30 olanlar (102) 25 | olanlar (90) 20 “olanlar (80) 16 olanlar (64) 14 lanlar (56) 12 olanlar (48) 10 ve daha aşağı olanlar © (40) İira alacaklardır. Maaşı bu esaslara uymıykalar erişmedikleri dere - cenin altındakinden maaş ala - caklardır. Lüyihanın perşembe günü mecliste müzakeresi muhakkak addediliyor. Cinsiyetten ziyade insanlık! teşkilâtçı olmalıdır. Enise Muam- mer Azmi H., tahrir ve irfan hayatında hiz- met ve himmeti sebketmiş, kıy- metli bir fen- cimizdir. Darülfünun tahsilini ikmal ettikten sonra lise ve orta mekteplerde ta- büyat hocalığı etmiş, bir ta- raftan da Tıp fakültesi dişçi» lik o şubesine girerek mekte- bi bitirmiş, dip- lomaısını almış ve dişçilik et- miye başlamışlır. Muammer hanım sualleri dikkatle dinledikten sonra bir bir şu cevapları verdi: İş hayatına nasıl, ne Kırlarda eğlenenler Sabah, her günkü seher- lerden başka türlü başla- mıştı. Daha Şafak sökerken, bizim sokakta geçit ve ses kalabalığı işitiliyordu;. Gittikçe artân işık ta onlarla elele veriyor, beni yuyutmuyordu. Camı kapamak ve per- deyi indirmek için kalktım. Birde ne göreyim... Cadde insanla dolu! Herkes tak- mış, takıştırmış; Bukadar erkeri kalkmala- rna rağmen, hepsinin yüzü gülüyor. : Tekrar i Yattım; Uzak; yakın kilise çanla - rındaki akort birlikleri, zih- nimi başka bir çıkmaza sokmuştu. O çanların ça - gırdığı cemaatlerdeki koyu, sağlam fikir ve gaye birli- Şini uzun uzun düzündüm. Çan velvelesi her sabah öğleye kadar sessiz, baygın yatan bizim sokağın erken- den uğradığı gürültü baskı- nında izah ediyordu. Pas- kalya yapıyorlar! .diyerek başımı dinlemek,” tekrar uyumak için döndüm, “© Ale tarafi 3 ündü sayıfazmzdağir? vakit, niçin girdiniz Hanım- efendi? Diş doktoru Muammer Hf. *<— 333 "senesinden beri çalışıyorum. Meslek fark: larinı anlamıya başladığım / günden itibaren doktorluğu | sevmiştim ve bu ssik « İ le tebiiyatçılığ bAlttarsıt ##net Belediyeler FP lâyihası Ankara, 6 ( Vakıt ) — Belediyeler lâyihasının bu devrenin - tatilinden . evvel çıkması ihtimali zaiftir. Ge- lecek devreye kalacağı tah- min ediliyor. Ancak kadın- larımızın önümüzdeki bele- diye intihabatına iştirakini temin edecek şekilde, inti- habat (zamanından çıkması kuvvetlidir. Muhtelit Encümende Dünkü içtinada mazbata oku- narak tasvip edildi Ankara, 6 (Vakit) — Sa bik nazırlardan Mahmut Muh- tar «Paşanın kelaletsir tediye meselesinden dolayı divanı âliye sevkina dair mesele ile meşgul evel Yunanlılarla müzakerat İtilâın yakında kati şeklini alması muhtemeldir Ankara, 6 ( Vakıt ) — İ Yunanlılarla müzakerat de- | vam etmektedir. Haber ak İ dığnıma göre esaslarda iti- | lâf hasıl olmuştur. Konu- şulanlar feri işlerdir. İtilâfin yakında tam şeklini alması memuldür. — Allenizin beni ko olan Muhtelit encümen bügün top-| canız . olarak kabule landı, Mazbata muharriri Hakkı Tarik Beyin yazdığı mazbatayı dinliyerek tasvip etti, Mesele razı olacağını zanne diyor musunuz? — Telâş etme canım. Onlar benim garabef- erime alışıktırlar.