16 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

16 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

ue Haziran, Bir Fransız Süleyman Fasa ve Akibeti Süleyman Paşanın bekle mediği <iyaret Serasker Samih Paşanın ayağına kadar gelmesinde elbet fevkalâde bir sebep vardı İşte bir takım kalpsiz vic- | dansiz adamların ellerine düşmüştü ki ellerine fırsat geçse Süleyman (— paşanın gözlerini oyup deliklerine kaynar zift akıtmaktan çekin- miyeceklerdi. Ne de olsa Süleyman pa- şa bir dereceye kadar mem- nun oluyordu: Serasker kaymakamı «Sa- mili paşa Ahmet Vahip paşa hakkındaki şikâyeti baş- tan atmıyarak hemen değiş- tirivermiştiz İşte bu gösteriş Süleyman paşaya tesselli tutamağı olu- yordu. Aradan üç gün geçmişti. Marun dokuzuncu perşembe günü olmuştu. Perşembe günü öğleden sonra Serasker kaymakamı Samih paşanın geldiğini ha- ber verdiler. Süleyman paşa şu ziyareti asla beklemiyordu. Serasker kaymakamı kendi ayağına kadar gelmesinde elbet bir fevkalâdelik olsa gerekti. Ah.. işte nihayet Süley- man paşa için derdini dinle. tecek firsat gelip çatmış de- mek oluyordu. Samih paşa pek güler yüzle geldi, Süleyman pâşı- nın iki ellerini birden tutarak iltifat göstermek istedi. Samih paşa fena adam değildi. Asil bir zat id. Sa- mih paşa harbiye mektebinin eski mezunlarındandı. 1269 senesinde (erkânı hârp yüzbaşılığı ile mektep ten çıkmış on üç sene İçin- de ferikliğe yükselerek dört sene sonra müşir olmuştu. Kıdemli o müşirlerden biri bulunuyordu. Meşhur Mahmut Nedim paşa zamanında bahriye ma zırlığı etmiş, dahâ evvel de " bulunu! zaptiye nazırlığında bulun. EN Girit valiliğinden seresker kaymakamlığına getirilmişti. harpte bulunmadığı için de- dikodudan yakasını sıyıran talililerden sayılırdı. Süleyman paşa ile dizdize Oturarak dereden tepeden görüşmeğe başladılar. Şu ikifatlar hiç te fenaya alinip yorulamazdı. Bakalım kaymakam paşa- nın ziyareti alından neler çıkacaktı? Ola bilir a, Abdülhamit muhakemeden vaz geçmiş olmak ihtimalleri de varit idi. Süleyman paşa sözü mu- bakeme üzerine getirdi: — Vallah bendeniz tutu- lan yoldan bir şey anlıyamı- yorum, Garip vaziyetlere maruz kalıyorum. Dedi. Samih paşanın gel mesinin asıl sebebi de budur ey paşa hazretleri « dedi » müsterih olunuz efendim, Az evel Padişahı mız efendimizin huzurlarında ıyorduk. Şevketlü efendimiz muha- kemenizin adiline icrasını ferman buyurdular. Tepşir ederim. Ziyaretten esas mak- sadımız da bu idi. Merak buyurmayın. Bir talep ve şikâyetiniz varsa bir müzekkere ile tarafı aci- zaneme gönderin. Hemen icabına ğına emin olun.. Samih paşa gülerek söy- ledi: bakılaca- — Divanbarp reisliğine tayin edilmiş olan kimyacı derviş paşa dün istifa ettiler. Yerlerine tabii bir - bitarafı tedarik edilecektir. Süleyman paşa sultan Hamide dualar senalar edi- “Vakt,ın 16 Haziran 1929 tefrikası : yesin pençesinden bir daha kendini kurtaramıyacak sa- nıyordu. Ali Rıza beye o gece evi her zamandan ziyade aydınlık göründü. Bunun evvelâ uzun müddet karan- likta yürümüş olmaktan ileri gelen bir vehim sandı. Fakat daha ziyade yak- laşınca gördü ki bu gördüğü bakikattır. Evinde bu gece anlaşılmaz bir fevkalâdelik vardır. Bahçe kapısı açıktı, İçerde üğaçların arasında fenerler yanıyordu. Daha €pice uzakta iken Ayşenin ihce sösi ile“geliyor!, diye haykırdığını işitti. Kızları, hatta daha garibi, pek ehem- miyeili bir iş olmadıkça bahçeye bile çıkmayan ka- 8 rs onu karşılamak için sokağa koşuyorlardı. Bunun sebebi neydi acaba? Bu gece bu evin onu ber za- mandan daha karanlık ve sessiz o karşılaması lâzım- gelmez miydi? Fevkalâde şaşırmasına rağ- men ne Ali Rıza bey bir şey soruyur, n& de onlar bir şeysöylüyorlardı. Ayşe heyecanla babası- nın elini yakalamış, acele acele onu içeri götürüyor. du. Nihayet bahçedeki çar. dağın altına kurulmuş süs- lü bir sofra başında ona müjdeyi verdiler: Büyük oğlu Şevket mü- sabaka kazanmış, yüz lira aylıkla bir bankaya memur olmuş. tayyaresi daha Bahrımuhiti geçti Emniyet sandığı Muamelât çoğaldı Emalyet sandığının son günlerde muamelâtı o ziyade- leşmiştir. En çok emlâk üze- dine müamele yapılmaktadır. İki sene evvel teyslan taşını lan binada dar geldiğinden Ziraat bankasına © «it Olup sandık binasına bitişik olan yeni bir daire kiralamak lü- Zumu hasıl olmuştur. Emni- yet sandiğınin bazi kalemleri buraya nakledilmiştir. yordu. Canım ne kadar olsa Padişah evvelce kendisine yeminlerle vatlarda bulun- muştu. Elbet hakikati öğrenmeğe çalışacaktı. Netekim © işte serasker o kaymakamıni oda ta mahpusa kadar gönder mekten çekinmemişti, Böylesine sözünde duran adama nasıl dualar edilmez- di? Ya.? Bak Süleyman paşa- nın korktuğu . reis Derviş paşa bile isüfaya mecbur olmamış mıydı? Zavallı Süleyman paşa ne kadar ters ters düşünü- yordu: Evet madenci Derviş paşa reislikten isüfa etmişti ama ne sebepten etmişti? Süley- inan paşatık onun Orasın bilseydi şüphesiz (sevinip Abdülhamide dualar edecek yerde kendisinden başını du. varlara çarpardı. Efendim, Samih paşa me- seleyi o saklıyordu. o Derviş paşanın. istifasının sebepleri çok başka idi: rviş paşa mahkemede döndürülmek İstenen dolap- ları yakından anlayıp bisset- tiği için kimsenin keyfine alet olmamak endişesile istfa ederek çekilmek istemişti. Şimdi. anlaşılıyor mu? Gelgelelim Süleyman paşa- nın olandan bitenden haber- di yoktu. Boyuna : — fŞükranlarımı arzede- rim. Zaten o Padişabımız efendimizin kemali adaletle- rinden emin idim.Ne hacet? Deyip durüyordu. Samih paşa yanından ayrlıpta yal. mz kalınca büsbütün ölme yacak ümitlere düşerek ha- yal kapılarının iki yaldızlı kapısını da ardına kadar açıp dayadı: e Ali Rıza bey ogünikinci defa! olarak gözlerini gök yüzüne kaldırdı. Bu ne tesadüftü yarebbil Yüz lira... Hemen hemen kendi kaybettiği aylığa yakım bir para, Mu- harebe ederken vurulmuş bir asker gibi kendi düş- tüğü yerden bir başkasının kalktığını, omuzlarından 2- garlığını, elindön silâhını alarak çarpışmağa devam ettiğini görüyordu. Ali Rıza Bey oğlunu en küçük yaşından beri “Ben. den sonra bu ailenin ba - bası sensin. Ben ölünce sen benim yerime geçecek- sinl,, diye büyütmüştü. İhtiyar adam, oğlunun nahif, kumral başını göğsü- ne çekmiş, o gözlerindeki yaşları bir türlü saklıya - Tay areciler müthiş fırtına- “larla saatlerce boğuştuktan sonra İspanyada karaya indiler çAssoland), (Low) ve (Le Fevre) namında üç tayyare- tinin rakip olduğu (Oiscau Jeaune) ismindeki Fransız tayya» resi Babri muhlü geçmek üzere ayın 13 ünde saat 10,8 de Amerikadan: Avrupaya. müteveocihen hareket etmiştir. Dün gelen telgrafar tayyarecilerin bu teşebbüslerinde muvaffak olduklarını bildirmektedir. (Olsen Jeavne) İspanyada kâin Santanoar limanı civarında yere inmiştir. Bu husustaki telgraflar şünlardır: Santandar, 15 (AA) — yere inmiştir, » » paris, 15 CA'A) — «olseao jeane» tayyaresi bahrı muhiti o sırada hüküm süren soğuk, rüzgâr ve sisten dolayı pek fena ve müşkül şerait içinde geçmiştir. Tayyareciler saatlareç İrunaya karşı uğraşmışlardır. Assolant Santander valisinden yedek bir tayyare istemiştir. Bunun Burgos veya Madritten gönderilmesinee İntizar olunmaktadır. Kalabalık bir halk bütün gece Burjede sabırsızlıkla ve boş yere bek- lemiş, ancak tayyarenin Gomillesta yere İndiğini öğrenmesi üzerine dağılmıtır «Dlseau jeaunö » komillasa Paris, 15 (AA)— ME lin Matin gazetesinin bir muhabirine, yapmış olduğu seferin şiddetli fırtına dola yssile son derecede müşkül şerait alunda yapılmış olduğunu söyleriştir. Mumaileyh, Riarritz de karaya inmek ve orada benzin aldıktan sonra Porise gitmek ümidinde buluhuyordu, Fakat benzini tükenmiş olduğundan bunu yapamamışt. Bu- gün hareket etmek arzusundadır. Bordo, 1$ (A.A) — Bordo telsiz telgraf istasyonu Saat 8,30 da santanderle muhabereye girişmiş ve “Oissau Jeaun,, ün beniz “hareket etmediğini öğrenmişür. * Fasfaki mücadele Pâris, 14 (AA) — Harbiye nazırı, Ait- Yakup mevzi» inin kısmen tahlis edilmiş ve kıyamcılar tarafından vuku bulan, taaruzun mahalli bıraktırılmış olduğunu beyan etmiştir. Harekât esnasında Fransız taraftarları Tunfii zaptetmişlerdir. Rabat, 14 (A:A)— Bir Fransız tayyaresi, Alt-Yakupta yere inerek bu mevzie karşı yapılan bücum ve tâarruz hakkındaki raporu aldıktan sonra hareket etmiştir. Elborçta vaziyet sakindir. Paris, 14 (A.A.)-—- Meclis Fas vakayli hakkındaki istizah takrirlerinin müzakeresini, hükümetin talebi üzerine gelecek cuma -yapacakur, Paris, 14 (AA) — Rabattan bildiriliyor. Sabahleyin asiler Ait Yakup mevzlini zorlayıp almak istemislerse de tayyare 60 krdar bomba atmış ve müdalaayı takviye etmiş tir, Asiler 35 maktul 9 esir vermişlerdir. Paris, 13 (AA) — Harbiye nezaretinin tebliğine naza. ran, Elburç muharebesinde 82 maktul 38 yaralı verilmiştir. Muhsirâ altındaki mevkii kurtarmak (İçİn müsatacelen takviye Kıtaatı sevkedilmiştir. Air yakup ile Elburç arasın- daki asi kabilelerin adedi mühimdir. Sevkedilen üç tayyare filosu mitralıyöz ateşi ile asilari Targuista istikametine sür- müştür. i Geptede sükön vardır. mel insan modeline göre işlemişti, Büyük bir kısmı bu güne, batta dünyanın hiç bir gününe yarar şeyler ları sevinçten, iftihardan olmâmakla beraber Şevket geliyor, sandılar, pek çok şeyler öğrenmişti, ö Ali Rıza beyin fikrince onun tam bir insan olmasi büyük. oğluydu, Yirmi | isin birde yüksek tahsil iki ay evel bitirmişti. Tah- lâzımdı. Ne çare ki kader sil oldukça düşgündü. Bi. | bura müsade. etmemişti. hassa eyi lisan bilirbi.Maa- | Buna rağman Şevkete yarım mafih bunu bütün gezginci bir serde denemezdi. mıyordu, Çocuklar o güne kadar babalarının ağladığını gör- memişlerdi. Hepsi bu yaş- memur; çocukları gibi iki üç seneden ziyade devam edemediği o mekteplerden ziyade babasının gayretine borçlu idi, Ali Rıza bey, bulk ço- cuğu ile, bir çicek merak. lısı baçesi ile oynar gibi oynamış, onu ancak kendi hayalinde yaşayan mükem- *“İşgi Çünkü bu yaşında değil İstanbulun, Avrupanın yük- sek mekteplerinde okumuş gençlerle baş koşuyor, ih- tiyar babasının en bünal diği bir saalta imdadına yetiş'yorbu, Göklerden gel miş bir yardıma benzeyen son muvaffakiyet bunun | en parlak bir deliliydi. © Vali muavini Fazlı B. Şileden dönmüştür. > Cemiyeti belediye' Fırka grupu dün içtima ederek bu seneki umumi inşsat vetamirat ) $ hakkında müzakerede | bulun- muşlardır. © Maliye Vekâleti kadroya tabi maaşlı hizmetlerde ücretle #etibtam edilen mütekallerin Maslak yolunda oto- mobil kazasi Yaz mevsiminde Maslak yolu otomobiller için bir yarış > mahalli oluyor ve bu yüzden bir çok kazalar vuku buluyor. 1:587. numaralı ve şolör Ahmet Alinin idaresindeki otomubil — olmmca (süratle Maslak yolundan giderken etraftaki derelerden birinin içine düşmüş, içinde müşteri olmadığından otomobilciden başka kimseye bir şey olma- miştir, Bundan başka 1-554 nu- maralı ve şölör Kadrinin ida- resindeki otomobil Maslaktan Şişliye gelirken Panayor is mindeki bir çocuğa çarpmış çocuğu başından ve muhtelif mahallerinden tehlikeli suret- te yaralamışur. Çocuk Etfal hastanesine kaldırılmış şoför im kadın intihar et- ek istedi Kanmpaal Zürriyet s0- kağında 1 numaralı evde 0- turan Hace hanım (zehirli bir madde içmek suretile In- tihara teşebbüs etmiş biraz sonra can acısından İeryada hastaneye kaldırılmıştır. Hatice hanım İntiharının sebebini söylememekte ve API ak Dö kümü e Maamafih Ali Rıza Beyin asıl tesiri Şevketin. kafa sından Ziyade kalbinde olmuştu. İhtiyar memur dünyada her şeyden şüphe eder, oğlunun ahlâkından şüphe etmezdi. Ona göre Şevket dünyanın hiç bir kuvvetin kırıp o kirletemi- i bir mücevher par- “Altın Yaprak, şirketini bu kadar pervasız bir şe - kilde tekmelemesinin asıl sebebi de bu çocuğa gü - venmesi idi. Maamafih ne de olsn beslediği imdadın bu kadar çabuk geleceğini ümit edemezdi. Şevket babası gibi mağ- rurdu. Belki Kazanamam, küçük düşerim düşüncesile müsabakaya girdiğini aile - JVAKIT başlamış, derhal | yetişilerek İİ ; Hariçte; ALA LZ RL © Amerikadan kalkan (Sarı? kus) isminde bir tayyare müt hiş fırtnalarla boğuşarak Bah. rumuhiti geçip İspanyada kara- ya inmiştir. © Fasta Fransızlarla mü cahitler arasındaki cidal devam etmektedi hakemesine başlanmış, tevkiline karar verilmiştir. © <Hronika» davasında tahkikatın — tevsiine lüzum gö- rülmüştür. © Ermeni heyeti müle velliyesi intihabaı esnasında darp iddissile 13 kişi aleyhine dava açılmıştır. di yaya aaa Kapılan çanta kurtarıldı Pangaltıda şayanı dikka bir Karmanyolacılık olmuş, Fındıklıda- Derelçinde oturan İhsan ile arkadaşı balıkçı Enver isminde iki kişi Olem- piya isminde bir madamın el çantasını kaparak keçmı ya ve madam da şaşkınlıkla ferşada < başlamışur. Biraz sonra Iki serseri tutularak çanta ile içindeki 100 lira” geri alınmıştır. Nişanlısını yaraladı Hasköyde Arabacılar s0- kapında 16 yaşında Rebeka, nişanlısı sabıkalı takımızdan Avramla kıskançlık yüzünden kavga etmiş, Avram nişanlı- sm $ol böğründen yaralı miştir. Yarım asır eveldi Darı şurayı askeri azasından devleilâ Nasret ve Fuat Pa. şalar Hazeratı şeli- ri onar bin kuruş maaş ile hanelerin- de ikamet etmek üzere memuriyci - sinden saklamıştı. Evdeki aydınlığa, bahçe- deki sofraya gelince, bu şevketin çok eski bir vadiy- di. Ali Rıza Bey onu ilk mektebe (başlattığı gün! “Şevket büyüyüp memuri - yete geçtiğin gön senden bir hindi. ziyafeti isteriml, demişti: Aradan geçen uzun sene- lere rağmen çocuk vadini onutmamış, o sabah gaze tede Müsabakayı kazanan- ların başında isinini okudu- Şu vakit ilk işi çarşıya ko- şup iki hindi almak ol- muşlu. Bu ziyafetin hazırlğında büyük küçük bütün ev hak kının payı vardı. Hayriye H. büyük kızı Nihal ile mutbakta çalışmış, Sühey- Hammad